abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:55 | IT novinky

    Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Komunita

    Blender Studio se spojilo s kapelou OK Go a výsledkem je videoklip k písni Impulse Purchase. Stejně jako samotný 3D software Blender je i ve videoklipu použitý animovaný chlápek open source. Kdokoli si jej může stáhnout a upravovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:33 | Komunita

    Zig Software Foundation stojící za programovacím jazykem Zig publikovala finanční zprávu za rok 2024. Současně s prosbou o finanční příspěvek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:22 | Nová verze

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za srpen (YouTube). Vypíchnuta je podpora Tabulek Google, implementace Gamepad API a Cookie Store API nebo také podpora WebGL na Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:44 | Komunita

    openSUSE Leap 16, včetně Leap Micra 6.2+, nově nabízí 24 měsíců podpory pro každé vydání. To je dva roky aktualizací a stability, což z něj činí nejdéle podporovanou komunitní distribuci vůbec. Leap se tak stává ideální platformou pro všechny, kdo hledají moderní, stabilní a dlouhodobě podporovanou komunitní Linux distribuci.

    lkocman | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Bezpečnostní upozornění

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal dne 3. 9. 2025 VAROVÁNÍ před hrozbou v oblasti kybernetické bezpečnosti spočívající v předávání systémových a uživatelských dat do Čínské lidové republiky a ve vzdálené správě technických aktiv vykonávané z území Čínské lidové republiky. Varováním se musí zabývat povinné osoby podle zákona o kybernetické bezpečnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    včera 11:55 | IT novinky

    Americká internetová společnost Google nemusí prodat svůj prohlížeč Chrome ani operační systém Android. Rozhodl o tom soud ve Washingtonu, který tak zamítl požadavek amerického ministerstva spravedlnosti. Soud ale firmě nařídil sdílet data s jinými podniky v zájmu posílení konkurence v oblasti internetového vyhledávání. Zároveň Googlu zakázal uzavírat dohody s výrobci mobilních a dalších zařízení, které by znemožňovaly

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 11:33 | Humor

    Prvního září ozbrojení policisté zatkli na na londýnském letišti Heathrow scénáristu a režiséra Grahama Linehana, známého především komediálními seriály Ajťáci, Otec Ted nebo Black Books. Během výslechu měl 57letý Graham nebezpečně zvýšený krevní tlak až na samou hranici mrtvice a proto byl z policejní stanice převezen do nemocnice. Důvodem zatčení bylo údajné podněcování násilí v jeho 'vtipných' příspěvcích na sociální síti

    … více »
    Gréta | Komentářů: 96
    včera 10:22 | Pozvánky

    Studentská dílna Macgyver zve na další Virtuální Bastlírnu - pravidelné online setkání všech, kdo mají blízko k bastlení, elektronice, IT, vědě a technice. Letní prázdniny jsou za námi a je čas probrat novinky, které se přes srpen nahromadily. Tentokrát jich je více než 50! Těšit se můžete mimo jiné na:

    Hardware – Bus Pirate na ESP32, reverse engineering Raspberry Pi, pseudo-ZX-80 na RISC-V, PicoCalc, organizéry na nářadí z pěny nebo … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 03:11 | Nová verze

    Google Chrome 140 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 140.0.7339.80 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (82%)
     (8%)
     (2%)
     (3%)
     (4%)
     (1%)
    Celkem 140 hlasů
     Komentářů: 11, poslední dnes 16:12
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    7.8.2008 10:05 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Ty argumenty pro Brtfs v clanku jsou a) Brtfs ma pokrocile featury, ktere jsou jeste lepsi nez ty ze ZFS (opravdu?), b) jeho autor neni silenec a spolupracuje s ostanim programatory. Ale Reiser4 je podle mne zase mnohem blize dokonceni a duvody, proc zatim neni v jadre, jsou spise "politicke" nez programorske.
    Jardík avatar 7.8.2008 10:59 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    A umí brtfs také kompresi dat jako reiser4?
    Věřím v jednoho Boha.
    7.8.2008 12:27 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Ale Reiser4 je podle mne … a duvody, proc zatim neni v jadre, jsou spise "politicke" nez programorske.

    O tomhle se tu nedávno diskutovalo a výsledkem bylo zjištění, že ty řeči o politice pocházejí vesměs od lidí, kteří se příliš nesnažili zjistit, jaké jsou skutečné důvody (neopravené chyby, nikdo, kdo by je byl ochoten opravit, a nikdo, kdo by to dál spravoval).

    7.8.2008 14:05 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Tohle se mi vůbec nelíbí:

    "[Theodore Tso:] maybe someone can yank out the plugin architecture that Linus and others have objected to, which as near as I could tell was part of the Namesys's somewhat dodgy business plan of creating and selling (possibly proprietary; not sure what license they were going to be under) plugin modules for Reiser4 to make money."
    7.8.2008 14:17 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    K těm pluginům je zajímavé spíš
    Well as I remember akpm and hch both said that these "plugins" are just a way of modular programing, and not layering violation, but I just can't find those mails now, there were a lot of them.
    a
    Found it :)

    akpm: "The plugins appear to be wildly misnamed - they're just an internal abstraction layer which permits later feature additions to be added in a clean and safe manner. Certainly not worth all this fuss." http://marc.info/?l=linux-kernel&m=115442117418736&w=2

    hch: "That because the real plugins are long gone. It's just that neither the complainers nor the fanboys in this thread ever read the code or generally had any clue of their own." http://marc.info/?l=linux-kernel&m=115443267908751&w=2
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    7.8.2008 14:41 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Právě - mám pocit, že Theodore T'so je jeden z těch, který kolem reiser4 kecá, ale kód nečte (já taky kecám, kód nečtu, ale zase šířím s jistotou jen reálná fakta zjištěná každodenním použitím...). To, že pluginy tím způsobem, který popsal, použitelné nebudou, se vědělo už delší dobu (snad nekecám). A to, že by btrfs byl náhradou (nebo že by byl vůbec podobný) reiser4 je taky vtipné - pokud vím, tak mají společné extents, reiser4 má ale navíc tails, cryptcompress a "plugin" (nebo jak tomu správně říkat) architekturu, která umožňuje přesně ten filesystem vyladit. Reiser4 tu byl před ZFS a vůbec se nezaměřuje na konkurování ZFS, zatímco Btrfs má copy-on-write a snapshoty a další funkce, která reiser4 nemá, prostě aby mohl konkurovat Btrfs. (Pokud kdekoliv v textu kecám, prosím opravte mě a promiňte mi to :D)

    Asi jediná pozitivní věc je, že ten mailinglist je ještě pořád nějak aktivní a Edward Šiškin na tom dělá a s vývojáři jádra si myslím rozumí lépe, než Hans. Ale stejně mě lehce točí, jak se do jádra snadno dostávají všelijaké filesystemy (ext4 byl v jádře dlouho předtím, než ho vůbec začínali vážně doporučovat, btrfs je tam také už nějakou dobu) i když mají chyby nebo jsou ještě ve vývoji, ale reiser4 tam není, protože se někdo s vývojáři nebavil přesně podle jejich gusta a od té doby ten filesystem nemají rádi. Neříkám, že nemá chyby, ale Linus je většinou dost velký pragmatik, že věci, které mají něco do sebe, začleňuje docela ochotně. A reiser4 pořád dokazuje, že je z nejrychlejších a nejefektivnějších filesystémů, co jsou dostupné. Ale asi budu ještě chvíli patchovat...

    7.8.2008 18:50 *
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    > na tom dělá a s vývojáři jádra si myslím rozumí lépe, než Hans.

    ted si na to kapnul, ze to na Hanze naraficil nekdo z kernelaru protoze si s nime nerozumeli a to doznani od Hanze to byla cista ironie akorat nepochopena.
    7.8.2008 18:58 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Věřím, že žertujete, tak jsem to samozřejmě nemyslel. Jde mi spíš o to, že kdyby šlo vážně jen o kvalitu kódu, tak by (při porovnání s jinými fs) už reiser4 v jádře být měl, ale kvůli tomu, že s nimi Hans nekomunikoval hezky a poslušně, tak to tam ještě není. Nevím, jestli to už bylo ready pro zařazení když kolem toho byly ty velké bouře (2.6.12 nebo tak nějak), ale teď už to tam být mohlo. Nemyslím se, že by cokoliv, co se kolem reiser4 dělo, mělo něco společného s tím, co Hans udělal.

    7.8.2008 23:08 phero | skóre: 17 | blog: techblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Btrfs zacal psat vyvojar co dlouhodobe spolupracoval na reiserfs a muze si i najit duvody proc zacal od nuly.
    7.8.2008 23:18 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Reiser4 je taky psaný od nuly. Navíc proti Btrfs nic nemám, jen mi vadí, že Theodore T'so ho srovnává s Reiser4 (jsou to jiné fs, mají jiné cíle, jiné výhody a nevýhody a AFAIK nic-moc společného) a má kecy jako "když vyhodíte pluginy, třeba to vezmem" (což je IMHO docela absurdní). Nemám z toho pocit, že by byl vůči reiser4 zrovna nezaujatý...

    8.8.2008 01:26 phero | skóre: 17 | blog: techblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    to me zas potesilo ze spravce ext se stavi privetive k btrfs ;-)
    David Heidelberg avatar 7.8.2008 17:17 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Koukam, ze ma reiser doopravdy killer featury ;-)
    Petr Tomášek avatar 7.8.2008 18:52 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Nějak to už přestává být vtipné!
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    8.8.2008 01:37 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    +1

    Mám na laptopu 8GB SSD disk, z něhož funguje systém, aby se natahoval svižněji. Těch 8 GB začalo být trochu málo, protože je tam zároveň pošta, veškeré vývojové balíčky, atd.

    Napadlo mě využít transparentní kompresi. Reiser4 je jediný, který toto zatím na Linuxu umí. Při použití LZO1 jsem získal cca 2 GB a na rychlosti to není poznat.

    Myslím, že vzhledem k jeho "pluginové" architektuře, by mohl být klidně rozšířitelný o snapshoty a jiné vlastnosti. Byla by škoda zahodit ten kód.
    8.8.2008 12:36 brm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Umí zvolit druh komprese pro každý typ souborů zvlášť?
    8.8.2008 12:40 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Nevím o tom, kompresní algoritmus se volí při vytváření filesystému,

    mkfs.reiser4 -o create=ccreg40,compress=lzo1 (nebo gzip1)

    Předpokládám, že je tam nějaká heuristika, co se týče obsahu souborů, takže se nekomprimuje již zkomprimované - ale to jsem netestoval, protože to mám právě na systém, kde je komprimovaných souborů málo. Pro mě je momentálně důležité, že jsem získal volné místo bez ztráty rychlosti :-)
    8.8.2008 12:42 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem

    Ano, taková heuristika by tam měla být (četl jsem to), ale také netestoval. Každopádně to funguje dobře ;)

    8.8.2008 13:18 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    jo, lzo je rychlý jako blesk, tak nevím, proč by nemělo.
    8.8.2008 12:36 Jan Molič
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Nicméně jsem zvědav na budoucnost českého SpadFS, jehož popis vypadá velice slibně :-)
    8.8.2008 13:34 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    To vypadá, že to BLEK. pořád vyvíjí, no to mi rve koule :-)
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    Petr Tomášek avatar 9.8.2008 11:49 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Mno, podle changelogu to spíš jen tak tak udržuje při životě...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    10.8.2008 19:18 anicka | blog: ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Stav Reiser 4 - o souborový systém je stále zájem
    Mikuláš už má za sebou svá sladká studentská léta a normálně pracuje, takže hádám, že si na to teď bude těžko hledat čas.
    ^D

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.