abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:44 | IT novinky

    Evropská komise obvinila provozovatele čínské platformy TikTok z porušování pravidel EU kvůli netransparentnosti v reklamě. Komise, která v EU plní i funkci antimonopolního úřadu, to dnes uvedla v tiskové zprávě. TikTok, který patří čínské firmě ByteDance, se může k předběžnému nálezu vyjádřit. Pokud ale podezření komise nevyvrátí, hrozí mu pokuta až do šesti procent z ročního globálního obratu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 20:44 | Komunita

    Sovereign Tech Agency (Wikipedie), tj. agentura zabezpečující financování svobodného a otevřeného softwaru německou vládou, podpoří GFortran částkou 360 000 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | IT novinky

    Microsoft hodlá zrušit zhruba tři procenta pracovních míst. Microsoft na konci loňského června zaměstnával kolem 228.000 lidí. Tři procenta z tohoto počtu představují téměř 7000 pracovních míst.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 13:33 | IT novinky

    V říjnu loňského roku provedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) místní šetření u společnosti Seznam.cz. Krajský soud v Brně tento týden konstatoval, že toto šetření bylo nezákonné.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    13.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Branch Privilege Injection (CVE-2024-45332, Paper) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel. Intel jej řeší ve včerejším opravném vydání 20250512 mikrokódů pro své procesory. Neprivilegovaný uživatel si například může přečíst /etc/shadow (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    13.5. 14:22 | Komunita

    Dle plánu byl vývoj Firefoxu přesunut z Mercurialu na Git. Oficiální repozitář se zdrojovými kódy je na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    13.5. 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    V terminálovém multiplexoru GNU Screen byly nalezeny a v upstreamu ve verzi 5.0.1 už opraveny bezpečnostních chyby CVE-2025-23395, CVE-2025-46802, CVE-2025-46803, CVE-2025-46804 a CVE-2025-46805. Podrobnosti na blogu SUSE Security Teamu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 42
    12.5. 19:33 | Bezpečnostní upozornění

    Training Solo (Paper, GitHub) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel s eIBRS a některých procesorů ARM. Intel vydal opravnou verzi 20250512 mikrokódů pro své procesory.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.5. 11:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 25.05.11 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.5. 11:11 | Nová verze

    Svobodný elektronický platební systém GNU Taler (Wikipedie, cgit) byl vydán ve verzi 1.0. GNU Taler chrání soukromí plátců a zároveň zajišťuje, aby byl příjem viditelný pro úřady. S vydáním verze 1.0 byl systém spuštěn ve Švýcarsku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (23%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 616 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 8.5. 09:58
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Vložit další komentář
    2.4.2021 08:58 Jardik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Nvidia stala na waylandu nepouzitelna. Jakmile zapnu v driveru kms, pustim gnome shell, tak se to cele zasekava. A jeste vice paradoxne kdyz vypnu externi monitor.
    xxxs avatar 2.4.2021 11:17 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    nvidia je uzavreta smejdarna.
    2.4.2021 15:59 VoDo | skóre: 11 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Na windows jede jak z praku dokonce i pet let stara kvadro karta! Proc se nutit do neceho co nefunguje proste si kup windows za par stovek, nainstaluj a muzes fungovat, web browser je i na windows, neboj se. Ale jestli te bavi furt neco nekde nastavovat a konfigurovat a hledat jak dobastlit neci kod tak asi zustan u linuxu a plakej na forech.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    2.4.2021 17:36 Fenix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    +1 jenomže to někteří nikdy nepochopí
    2.4.2021 17:48 ms shit
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    užij si ms telemetrii
    k3dAR avatar 2.4.2021 18:12 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    na tech Windows to jede "na waylandu"? protoze pokud NE, tak si reagoval nesmyslem, tim ze Jardik si samozrejme s tou Nvidii muze desktop nahodit na X11...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    2.4.2021 21:10 dáreK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Proc se nutit do neceho co nefunguje
    Jardík avatar 2.4.2021 20:55 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Já Windows mám, naopak žádný distro už jsem dlouho nenabootoval. Koupil jsem si herní pc bohužel s nvidií, protože radeony, co utáhnout 3440x1440@100FPS v té době nebyly. Dneska teda nejsou stejně ... každopádně pro linux je to hrůza. Otevřený ovladač tak nějak trochu funguje (se dvěma monitory však je i FPS desktopu mizerné), s uzavřeným zase nejde kvůli náhodným zásekům používat nic s waylandem, a na X11 zase nefungují 2 monitory s různými frekvencemi na těch správných vrekvencích (kompozitor jede buď na 100 nebo 60 a nemůže jet na každém monitoru jinak, na waylandu to jde).
    Věřím v jednoho Boha.
    2.4.2021 21:26 Tak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    s uzavřeným zase nejde kvůli náhodným zásekům používat nic s waylandem
    ani s XFCE?

    Sám jedu na herním Windows s nvidii.
    AsciiWolf avatar 2.4.2021 23:00 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    XFCE už má Wayland kompozitor?
    3.4.2021 00:10 Tak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    to nevím, proto ta otázka.
    3.4.2021 09:36 Jardik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Xfce na waylandu nejede, jenom x11. A tam nejedou 2 monitory s ruznou frekvenci.
    3.4.2021 13:00 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    provozovat 2 monitory s ruznou frekvenci je taky pekna hovadina, pokud to neni neco jako pokladna
    3.4.2021 13:23 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Napríklad notebook ku ktorému si človek pripojí druhý, externý displej.
    5.4.2021 10:02 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    ano, to je presne ta, naprosto neergonomicka, hovadina

    pokud koukat do vice displeju najednou, tak do stejnych nebo velmi podobnych (stejna velikost, geometrie, rozliseni, frekvence, barevne podani).
    5.4.2021 10:08 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Takže keď občas potrebujem mať dve obrazovky (napr jednu obrazovku na stavovú komunikáciu a druhú obrazovku na prácu), tak si ku notebooku mám prikúpiť dva externé displeje. To znie veľmi rozumne, naozaj veľmi rozumne. Skutočne, čestné pionierske.
    5.4.2021 18:41 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Ano zni to rozumne. Pokud si nekdo vazi vlastniho zraku a vubec ergonomie.
    6.4.2021 18:54 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    To by bolo rozumné, keby DPI znova určovalo fyzickú hustotu obrazových bodov, a nie zväčšenie písma a grafických objektov. A keby k tomu človek zahodil výhody notebooku, a degradoval to na desktop.
    Jardík avatar 3.4.2021 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Proč hovadina? Prostě mám "starý" 1080p 60Hz monitor, na kterém si projíždím web, koukám na videa, pracovní chaty, ... a při tom pracuji na 3440x1440 monitoru se 100Hz, zároveň ho pak po práci používám jako herní monitor. Divil byste se, jak moc je znát 60Hz->100Hz na plynulosti celého desktopu - myši, práce s okny, ... i hry. Už nikdy bych jako hlavní monitor nechtěl mít na 60Hz. Rozhodně nevěřte blábolům typu, že to lidské oko nepozná - pozná (a už vůbec né blábolům, co se snaží vnucovat vývojáři her typu "30fps stačí", protože jsou neschopní optimalizovat)...
    Věřím v jednoho Boha.
    3.4.2021 15:12 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    A tam nejedou 2 monitory s ruznou frekvenci.
    Možná to tu již v minulosti zaznělo, jak se ta nefukčnost různých framerate na LCD u X11/Xfce4 konkréktně projevuje?
    Jardík avatar 3.4.2021 15:25 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Tearingem či lagy na jednom či druhém monitoru. Buď jede na X11 kompozitor na 100Hz nebo 60Hz, ale nemůže na každém mít vsync jiný. Není to tedy tak, že to vůbec nefunguje, ale prostě se na tom špatně něco dělá, alespoň teda mně - když chci přesunout okno, a "ono se to seká", tak máte pocit, že je systém vytížený, že nestíhá, nebo že vám throttluje procesor, že se každou chvíli zasekne a ztratíte rozdělanou práci, ...
    Věřím v jednoho Boha.
    3.4.2021 15:45 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    To jsem také pozoroval, když jsem si jeden ze tří 3804x2160 monitorů přepnul do 24p (pro Clean Feed). Na primary LCD v DavinciResolveStudio přehrávání zcela stálo a na CF výstupu se trhalo. V KDE Plasma to vypadá OK. Skončil jsem na Plasma kvůli rozdrbanému Xfce4, ale nějak si na něj zvykám.
    3.4.2021 10:09 VoDo | skóre: 11 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    No vidis takze ty jsi to spis vyzkousel jestli to nahodou nepujde na linuxu, odpovim, nepujde a neni to ani cil linuxu. Osobne mam linux, windows a japko, tri stroje, kazdy system ma neco do sebe a krasne se doplnuji. Windows na obcasny hrani, japko na spravu fotek a tvoreni videi (ne nejsem jutubar) a linux na konzumaci a na internety a na sambu a na hrani si s nim kdyz mam naladu. Je pravda ze samba na linuxu je sranda rozchodit a na win jsem to ani nezkousel, tam me sere to jejich \ namisto / :) Vsechno co ja potrebuju umi kazdej jeden system, nejak, ale problem je to nejak. Pro lamku jako ja super kombinace.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    3.4.2021 23:01 Xhv11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Souhlas taky jsem navždy utekl k Win10 a mám svatý klid. Žádný Wayland, PipeWire a jiné kokotiny které se budou minimálně dalších 10 let odlaďovat. Když čtu že v roce 2021 konečně Wayland umí screenshoty, Wayland umí... To je opravdu pokrok. Že tady někdo plive na Nvidii nechápu. To že se nepřizpůsobila 1-2% uživatelů Linuxového desktopu je docela pochopitelné. Nikdo mi nevymluví že Xwayland nemohl být od počátku použitelný i pro Nvidii. Ještě že existuje WSL2 a arogance některých linuxáků může být zcela ignorována!
    4.4.2021 00:05 JZD | skóre: 15 | blog: Na_dvorku
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Hele nádhero nechceš jít prudit na web zahrádkářů? Všici tam na Tebe čekaj.
    Víra znamená vyznávat to, o čem člověk dobře ví, že to není pravda. Mlčeti platina, mluviti v gajzu, býti v hajzlu.
    k3dAR avatar 4.4.2021 01:38 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    pouzivam Xfce, zadny Wayland a mam klid, nemusim resit dokola problemy co maji Windows ;-)

    [...]Že tady někdo plive na Nvidii nechápu [...] Nikdo mi nevymluví že Xwayland nemohl být od počátku použitelný i pro Nvidii.[...]
    to spolu souvisi, protoze Nvidia ma uzavrenej ovladac a ignorovala *Wayland, tak to od pocatku logicky pouzitelne byt nemohlo, az letos v lednu se (alespon trosku) probrala...
    pro mene chapave, pokud jede vyrobce model "mame uzavrenej ovladac a na otevrenej jadernej s$rem", tak logicky upravy toho ovladace muze delat jen a pouze ten vyrobce... naproti tomu AMD ktere dela ovladac primo v jadru, muze klidne upravit kdokoliv chce (minimalne out-of-mainline patche, kdyz uz ne takove co by sli do mainline)...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    4.4.2021 06:45 info
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Ono to bude trochu jinak, nvidia chtela pro Wayland pouzit jinou "dle nich bezpecnejsi" metodu. Freedesktop/RedHat chtel jit svou cestou, ma co chtel.
    4.4.2021 16:22 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Ta metoda Nvidie byla ovšem od základu špatná.
    4.4.2021 17:21 Pepan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    ale pro koho? Pro Nvidii nebo Linux?
    4.4.2021 19:01 . . .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    i pro Intel
    4.4.2021 19:51 Miroslav S.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    4.4.2021 18:00 Xhv11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Tak Xfce to také čeká

    No to se na mě nezlobte, ale uzavřený ovladač je absolutně nesrovnatelně lepší než dodávaný uzavřený ovladač. Proto snad při takovéto velké změně mělo být pořítáno s reakcí a podněty Nvidie. Kdo bude používat na DESKTOPU Gnu Linux na Nvidii s výkonem Nouveau? Jedině blázen na staré vykopávce sloužící k prohlížení webu.

    Píše se rok 2021 a tžko někoho budete nutit si kupovat hw podle OS. Sám mám zkušenost jenom s Radeonem RX550 a katastrofa. Na Win pracuje podobně jako GT1030 ale na Linuxu katastrofa. Počínaje stále se točícím vrtulníkem až po zahřívání i v IDLE. Tam s velikým náskokem vede právě Xfce kompozitor. KDE je tak ve středu a nejlépe vyšlo poslední Gnome. A to jsou jak píšete otevřené ovladače! Kde je ten zázrak svobodných ovladačů? Proč by si někdo měl kupovat noťas který i v klidu žere mnohem více než podobný i s Nvidií a W10?

    Uživatel chce funkční systém a to se za pár tisícovek vyplatí. U stolního PC a u manželčina nb se ještě NIKDY nestalo že by se po aktualizaci systém rozbil. Telemetrie se u Win10 dá nějak omezit, ale opět koho to z uživatelů zajímá? Asi nikoho a osobně neznám žádného uživatele W10 který by telemetrii řešil. Je to stejné ja by jste řešili šmírování u poskytovatele připojení.
    k3dAR avatar 4.4.2021 18:27 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    uzavřený ovladač je absolutně nesrovnatelně lepší než dodávaný uzavřený ovladač
    to druhe si chtel asi napsat otevreny, ano to je mozne (resp. jak v cem), ale duvod je prosty, uzavreny od Nvidie je logicky od tvurce HW, otevreny Nouveau od komunity je BEZ POMOCI (resp. s klackama pod nohy od) tvurce HW...
    Uživatel chce funkční systém a to se za pár tisícovek vyplatí. U stolního PC a u manželčina nb se ještě NIKDY nestalo že by se po aktualizaci systém rozbil. Telemetrie se u Win10 dá nějak omezit[...]
    ja teda chci funkcni system ktery mi zaroven dava moznost si ho upravit k obrazu svemu, moznost skoro cokoliv zmenit a ano take ktery me nesmiruje... takze pouzivam logicky GNU/Linux, nejde o par tisicovek, mam asi 10 OEM licenci Windows, ale NEvidim duvod je pouzivat ;-)
    ze se ti nic s W10 po update nepodelalo neznamena ze jinejm to nerusi asociace, neodstranuje ovladace, nemaze uzivatelska data atd ;-)
    "omezeni telemetrie" NEni "vypnuti telemetrie", ze to uzivatelum W10 nevadi je jejich problem, oni si klidne nechaji i full telemetrii, pouzijou pri instalaci vnucovany MSLive ucet kdy jejich veskere dokumenty, poznamky, hlasove, kontakty, sms, emaily atd MS muze zprasovavat, i kdyby to bylo jedno "vsem", neznamena to ze je to v poradku ale jen to ze "vsichni" maj uz vymytej mozek ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    4.4.2021 19:43 Xhv11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Nemyslím si že mám vymytej mozek. Já jsem telemetrii tedy OMEZIL. MSLive účet nevyužívám. Není to podmínka. Při instalaci si mohu nějaký založit a po instalaci "překonvertorovat" na lokální účet. Další možnost je při instalaci vythnout utp kabel. Ale vážně by mě zajímalo jak si můžete být naprosto jistý že Gnu Linux v žádném případě nešmíruje. To přece při tom množství dister nemůže nikdo trvrdit. Vzpomeň když Ubuntu defaultně chtělo šmírovat uživatele. Od myšlenky je jenom krok k realizaci!

    Když zmiňuji Ubuntu kdo chvíli prosazoval Unity? Kdo chvíli prosazoval MIR? Kde může veliká a úspěšná Nvidia tušit že někomu nehrábne a neohlásí odstoupení od Waylandu?
    k3dAR avatar 4.4.2021 21:32 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    mozna vymytej nemas, kdyz si alespon omezil a nepouzivas mslive, ale zeptej se tech lidi ktere si zminoval zda udelali to same, nicmene kdybys vymytej mozek mel, tak to nepoznas, protoze si budes myslet ze to co povazujes za normlani je normalni a nebudes verit lidem co ti budou rikat ze to rozhodne normalni neni a ze mas vymytej mozek (coz neni urazka, ale stav) ;-)

    pri instalaci W10Pro staci kliknout na "vytvorit lokalni ucet"(ci tak nejak), ale je to prave nenapadnym pismem/barvou/velikost navic vlevo, kdyz na to tuknes tak vyskoci jestli to opravdu chces, ze tim prijdes o spouustu uuuzasnejch veci, neco podobneho pak vyzkoci jeste jednou s tim ze ziskas ty uzasnosti zalozenim MSLive... no a na sobe vidis ze sis toho nevsiml (pokud si teda neinstalovsal Home kde tuhle moznost ani nemaji)...

    s GNU/Linuxem je to jednoduche, vis o jakemkoliv smirovani ktere zaroven NEJDE uplne vypnout? (a ne opravdu tim nemyslim to ze Canonical vi, kdy udelam "apt update" a kdy nainstaluju nejaky program, ale realne shromazdovani osobnich informaci a zprasovavani osobnich souboru "za ucelem lepsich sluzeb" tak jako to maji Windows?

    Ubuntu s Unity+Mir neni vhodnej argument, protoze tam slo o jedno distro a jeho "soukrome" akce, kdezto Wayland je globalni ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    6.4.2021 16:36 hefo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    V Home tiež taká nejaká možnosť je, ale vyžaduje nejaké drobné hacky. Už to po pol roku neviem spamäti, ale tuším bolo treba v polovici nastavovačiek treba odpojiť/vypnúť sieťové (WiFi) pripojenie, a len vtedy to tú možnosť lokálneho účtu dalo.
    k3dAR avatar 4.4.2021 18:29 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    ad RX550 a fan - nevim, ale uz pred lety kdy sem resil nekomu nejake specificke potreby slo fan manualne ovladat pres sysfs, pro klikace na me ted vyskocil radeon-profile...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    4.4.2021 19:30 Xhv11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Ano vrtulník lze pomocí dalšího sw řídit. Ale Xfce kompozitor ohřívá RX550 i v klidu nejvíce z ostatních prostředí. Pomůže jenom a pouze jeho vypnutí. Opakuji a existují svobodné otevřené ovladače. Jak je to možné?
    k3dAR avatar 4.4.2021 21:38 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    nemam RX550 ani jinou AMD kartu abych to overil, take nevim(e) zda je to chyba amdgpu, xfce spravce oken, obojiho ci neceho jineho, nicmene existence otevrenych ovladacu logicky neznamena ze je vse dokonale, ale prave to ze to nekdo muze(s) zmenit, u uzavrenych to muze zmenit jen a pouze jejich autor...

    ad Nvidia uzavrene ovladace... ted sem si uvedomil, mam Nvidia v Thinkpad T420s a T430s, chvili sem ji zkousel pouzivat kdyz resil pripojeni vice LCD, ale obcas to delalo artefakty v obraze, obcas problem s probuzenim z hibernace, navic to zralo baterku, takze sem ji v BIOSu deaktivoval a s otevrenejma ovladacema pro Intel problem nemam ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 4.4.2021 18:35 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    ad Xfce + Wayland - samozrejme ze ho to ceka, to nic nemeni na to co sem psal, ani to ze nez to pripravej/odladej budu stale bez problemu pouzivat Xfce@X.Org ;-) jinak Xfce 4.16 je uz na GTk3 coz byl jeden z kroku potrebny k podpore Waylandu, dale sem to nezkoumal, nicmene si vybavuju s changelogu Xfce komponent ze Wayland tam zminovan je (=nejake zmeny/opravy behu na Waylandu, pravdepodobne (zatim) s jinym kompositorem)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Jendа avatar 4.4.2021 19:30 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Tak Xfce to také čeká
    Ta diskuze je 2 roky stará a od té doby se nic nestalo a ani s tím nezačali. Bude trvat několik let než to udělají, několik let co to pojede paralelně s možností výběru X a Waylandu, a pak ještě několik let bude možné používat poslední stabilní Xfce pro X (než zahodí podporu X ostatní aplikace, které chceš používat). Osobně to tipuju na „nucený“ přechod tak v roce 2028. Do té doby už nejspíš bude Wayland odladěný a obecně to teď nemá cenu řešit, protože tady budou Windows 12 a kdo ví co dalšího.
    To že se nepřizpůsobila 1-2% uživatelů Linuxového desktopu je docela pochopitelné.
    FYI ty ovladače se nepoužívají jenom na desktopu, celé AWS a Google Cloud s GPU instancemi, celý deep learning a půlka renderování filmů jede na kombinaci Linux + nVidia.
    Souhlas taky jsem navždy utekl k Win10 a mám svatý klid.
    No tak dobře, a proč máš potřebu nám to tady sdělovat? Ty zjevně Windows dokážeš používat, my ne, a co čekáš, že se stane? Že na základě tvého příspěvku začnou Windows podporovat ty věci, které potřebuji, nebo že se nějak změní moje potřeby?
    5.4.2021 09:41 VoDo | skóre: 11 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    hehe a hned v tom roce 2028 parta uhrousu vyhlasi do sveta ze vajland je sracka a ze uz maj skoro hotovej jinej a lepsi! A bude trvat dalsich 20 let nez se to bude moci pouzivat a tak stale dokola jako poslednich 30 let v linux svete, jako linux ma misto a bez nej to nejde ale na desktopech pro BFU je to porad k nicemu a nebude to lepsi prave z techto duvodu, kdy neni koncepce a vize a 95% linux vyvojaru jsou jen skriptari, doopravdickejch programatoru je par desitek.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    5.4.2021 12:12 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta

    Prečo teda neobdivuješ svoj elitný systém a neprestaneš tvrdiť, že linux je na nič.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    k3dAR avatar 5.4.2021 15:49 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    to je nesmysl... uz nekolik let je GNU/Linux na desktopu pro 99% BFU naprosto v pohode pouzitelnej, to jen "inteligentni" jako ty maji potrebu porad presvedcovat ty co GNU/Linux Desktop roky pouzivaji, ze to preci nejde ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    5.4.2021 16:45 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Kupovat HW podle OS je poměrně běžné. MacBooky si uživatelé primárně kupují kvůli OS, mezi Samsungem a iPhonem se primárně uživatelé rozhodují podle OS a asi by se našlo více příkladů.

    V obchodech bývá běžně uváděno, že daný výrobek podporuje Windows 10, nebo že danou bezdrátovou klávesnici mohu spárovat s Androidem. Ve starých dobách Windows si pamatuji odchod od Matroxu k NVidii, kvůli pomalým Matroxím ovladačům.

    Nevidím tedy nic zvláštního na tom si stejný pozor dávat u Linuxu. Za sebe jsem si před lety vybral NVidii díky tomu, že v té době měla herní ovladače kvalitnější. Dneska už bych koukal po AMD, když nejen pracovní desktop, ale i herní výrobci je ve svých hrách začínají podporovat lépe.
    3.4.2021 11:33 za vsechno muze ON
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    A to vsechno protoze nekdo se chtel hrat na machra a do kamery ukazal prostredik se slovy fuck you nvidia. A vyvojari se popadali za bricho od smichu a se slzami v ocich mu vzkazali ne ne fuck YOU Linus. Takze priste nez nekdo zacne nadavat na nvidii nech se podiva do vlastnich radu.
    3.4.2021 11:44 VoDo | skóre: 11 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    No hlavni problem je sptane navrzeny linux jadro.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    k3dAR avatar 3.4.2021 16:01 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    a ze s tim nema problem AMD ktere pred lety upustilo od sveho komplet uzavreneho ovladace a zaclo delat AMDGPU ovladac primo v mainline jadre ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    3.4.2021 20:47 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Jo, a to ze ten ovladac narozdil od toho nv blobu nefunguje vubec je jen drobny detail ...

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    3.4.2021 22:13 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    U NVIDIA je 80%(?) obratu tvořeno GPU tak se stará, u AMD je to 20%(?) takže jsou laxnější. S ohledem na realizovaný obrat z 1mm2 7nm waferu se dokonce mohou rozhodnou dočasně GPU skoro nevyrábět (obrat ~1US$/mm2_7nm), v CPU realizují pravděpodobně 3US$/mm2_7nm (v APU 2US$/mm2_7nm?).
    k3dAR avatar 4.4.2021 01:52 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    nefunguje vubec je jiste lez, ale zkus pro zajimavost napsat co konkretne realne nefunguje ;-) protoze ackoliv nemam AMD GPU (nepocitaje FireGL v Thinkpad T60p) ani nemam NVidia GPU (nepocitaje ION2 v ITX desce kterou uz davno nahradila jina), tak "vsude" ctu ze prakticke zkusenosti uzivatelu GNU/Linuxu s AMD jsou mnohem lepsi nez s Nvidia...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    5.4.2021 12:09 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta

    Mne funguje amdgpu bez problémov. Síce to neznamená, že tm nie sú problémy ale u mňa sa nevyskytli. Možno to je tým, že som si overil či je daný hw podporovaný. To môže byť riadny rozdiel.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    3.4.2021 19:47 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    TOP 500 HPC dnes ze 100% běží na Linuxu, takže NVIDIA linuxové ovladače pro TESLA a spol. určitě ráda vytvoří (middle fingeru navzdory). Dokonce se snad nedávno vzdala Erroru 43 při snaze o passthrough Geforce. Uražená ješitnost je jednou věcí, obrat v mldUS$ druhou. https://www.top500.org/statistics/details/osfam/1/
    2.4.2021 16:16 keks
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Prosím, zapojte se
    2.4.2021 19:23 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Ako, že by sme si mli teraz všetci kúpiť licenciu Widow OS aby sme si mohli pustiť Linux? To znie ako veľmi slabý trolling.
    2.4.2021 19:38 -
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Jak to vlastně vypadá s oficiální podporou GUI aplikací pod Ubuntu ve WSL (včetně jejich integrace do Start menu apod.)? Už se to někam posunulo?
    2.4.2021 20:55 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    A je to vůbec jejich cílem? Mě přijde, že s ohledem na orientaci WSL2 na vědeckou komunitu bude úspěchem i dotažení paravirtualizace GPU pro potřeby GPGPU. Preview for CUDA on WSL Updated for Performance
    AsciiWolf avatar 2.4.2021 23:04 AsciiWolf | skóre: 41 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Něco se chystá, viz například tento článek.
    3.4.2021 00:05 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Jestli by nebylo jednodušší začít ve Windows konečně podporovat IOMMU. Technologii dost starou na to, aby letos dostala občanský průkaz (15 let). :-(
    3.4.2021 22:25 Radius
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 21.04 (Hirsute Hippo) Final Beta
    Co to tu resite? Mam linux, mam nvidii a nic se mi neseka ani s KDE, za to v praci mam Intel a to je bida, tam se okna fakt postupně zacly trhat, tak jsem proste vypnul vsechny ty mitigations a prekvapive byl efekt stejny jako kdyz si koupím novy pocitac. Takze neberte Intel a okna se sekat nebudou. Tim je vyreseno i 3590hz na monitoru a na druhem 899hz. Jak proste.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.