Byla vydána verze 4.0.0 programovacího jazyka Ruby (Wikipedie). S Ruby Box a ZJIT. Ruby lze vyzkoušet na webové stránce TryRuby. U příležitosti 30. narozenin, první veřejná verze Ruby 0.95 byla oznámena 21. prosince 1995, proběhl redesign webových stránek.
Všem čtenářkám a čtenářům AbcLinuxu krásné Vánoce.
Byla vydána nová verze 7.0 linuxové distribuce Parrot OS (Wikipedie). S kódovým názvem Echo. Jedná se o linuxovou distribuci založenou na Debianu a zaměřenou na penetrační testování, digitální forenzní analýzu, reverzní inženýrství, hacking, anonymitu nebo kryptografii. Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Vývojáři postmarketOS vydali verzi 25.12 tohoto před osmi lety představeného operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME Shell on Mobile, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.
Byla vydána nová verze 0.41.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 6.1 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.
Byla vydána nová verze 5.5 (novinky) skriptovacího jazyka Lua (Wikipedie). Po pěti a půl letech od vydání verze 5.4.
Byla vydána nová verze 5.4.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie). Z novinek lze vypíchnout vylepšenou podporu Waylandu. Nejnovější darktable by měl na Waylandu fungovat stejně dobře jako na X11.
Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.
GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.
Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Wau. Ake pecky :D pred tyzdnom som si kupil v alze Enemy Territory Quake Wars za necelych 7 €. Ani jedna z tych hier sa jej grafikou nevyrovna a zial ani cenou :D Ale mozno linuxakom take 'trhaky' postacuju a kedze usetrili na woknach a offisoch, tak si mozu taketo sracky za usetrene peniazky dovolit ;)
Na druhou stranu já strávil dětství ... no v podstatě od 9 do 17 let jsem měl 8-bitový počítač Atari 130XE. Hrával jsem na něm hry skoro nonstop. Takže se dá říct, že jsem na těchto hrách v podstatě vyrostl.
Pak jsem koupil PC a stal se z něj logicky hlavní počítač. Po několika letech jsem opět z nostalgie zapnul to Atari a zkusil pár her. Ale něco tomu chybělo. Byl jsem hol zvyklý na propacovanější hry z PC. Hry na Atari mi už přišly spíš jen takové hříčky, které by neuspěly ani jako freeware, oceńovat se dalo spíš už jen to, že byly napsány celé v assembleru. Nové hry totiž mohou mít stejnou hratelnost a zábavnost, jako hry staré, plus lepší grafiku. Grafika se na celkovém dojmu a hratelnosti podílí taky. Proč jsem třeba na Atari hrál tak rád Rescue on Fractalus? Protože to bylo 3D, létal jsem v úžasné třírozměrné krajině (pro ty, co neznají, odkaz). Dnes bych to vydržel hrát tak 15 minut, protože už tomu chybí ta šťáva jak dřív. Jsem zvyklej na propracovanější hry.
Ano, dost Linuxáků říká, že takový hry nehrají. No bodejť, protože ten, kdo takový hry chce hrát, musí sáhnout po Windows a tedy není Linuxák. Přijde mi to spíš jako znouzectnost - na Linuxu pořádný hry nejsou, tak prostě budu říkat, že hry nehraju. Hrával jsem je dost, než jsem přešel na Linux, teď už jsem si nějak odvykl, protože jich tu není moc kvalitní. A hrát X let starýho Quaka po stém dohrání na hardcore omrzí.
No nemusi sahnout po M$ win, staci herni konzola :). Je fakt, ze kdyz jsem konzoli zkusil a v parte jsme trosku pohrali, tak me to neuchvatilo. Konzole jsou na hrani asi to nejlepsi, jednoduche a ergonomicky pripravene na hrani.
Kazdy ma jine preference, kdo che hrat na PC, ten ma asi primarni nejaky system Microsoftu, pripadne dualboot, nebo mozna v dnesni dobe virtualizovany box. Ale vetsina lidi co znam, nema pocitac primarne na hrani her, ale je mozne, ze to je i vekem, v me kategorii uz jsou to vetsinou usedli otcove, pripadne maminy od deti :D.
Staré DOSové klasiky mám taky nejradši. V nových hrách není tolik prostoru pro fantazii. Občas si sice zahraju s kamarády něco "novějšího" jako Quake III Arena nebo Unreal Tournament, ale nejvíc herního času stejně trávím v Doomu (1 a 2 - ale trochu podvádím, protože hraju mody především pro ZDoom) a Worms (1) 
Měl jsem spolužáka na základce, co byl jako vy.Taky mě jeho příspěvek pobavil. A pobavil mě ještě víc, když jsem si přečetl v profilu "Rok narození: 1983".
Som myslel ze vypredavaju LPG 
Stahnete si Dwarf Fortress a az se po nocnim hrani proberete s hlavou na klavesnici, poslete autorovi nejaky drobak. Tahle hra vam vydrzi na dlouho. (protip: nezapinat o zkouskovem :)
Tiskni
Sdílej: