abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 4
    včera 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.7. 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    15.7. 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (58%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 402 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Bystroushaak avatar 11.2.2019 13:19 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windows 95 v Electronu 2.0
    Občas si říkám, jestli se náhodou nesnaží vyvolat nějaká Lovecraftovská monstra snahou složit na jedno místo nadkritického množství perverze.
    11.2.2019 13:47 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windows 95 v Electronu 2.0
    Přepiš ty windowsy do selfu :-D tohle je ještě nuda.
    Bystroushaak avatar 11.2.2019 13:57 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windows 95 v Electronu 2.0
    Když do Selfu, tak jedině do vlastního!
    11.2.2019 14:20 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Windows 95 v Electronu 2.0
    xkucf03 avatar 11.2.2019 13:39 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Licence?
    Copak není takový provoz a distribuce Windows v rozporu s jejich licencí?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.2.2019 13:47 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Tipoval bych že jo, na druhou stranu, proč by se v MS zatěžovali nějakou CaD na skoro 25 let starý systém, který takhle bude používat minimum lidí, když jim to navíc dělá reklamu.
    pushkin avatar 11.2.2019 16:53 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Protože je to jejich hobby?
    11.2.2019 17:22 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Však můžou kdykoliv zakročit, pokud by na tom někdo začal třeba vydělávat.
    xkucf03 avatar 11.2.2019 17:28 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?

    Což je právě jejich politika. Klasický warez v 90. letech se jim taky hodil tehdy, kdy docházelo k šíření jejich softwaru a formátů mezi lidi a budoval se vendor lock-in. A ve chvíli, kdy už působil síťový efekt a závislost byla už dost velká, šli do toho tvrdě a tahali z lidí peníze a hnali je k soudu a do vězení. Vzpomeňme také na BSA a další jejich mafiánské praktiky.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.2.2019 15:21 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Tie hry budu tiez warez.
    11.2.2019 17:06 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    U spousty stareho SW je takovy provoz ve virtualnim stroji v souladu s licenci, protoze licence na to nebyla stavena a omezuje jen pocet instalaci, ale v pripade virtualizace se instalace provede jen jednou a vysledny image se spusti X-krat.
    Conscript89 avatar 11.2.2019 17:10 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    To je rozbor pravnika nebo laika? Muj nazor laika: Za predpokladu ze licence pokryva instalace a ne provoz daneho softwaru, je veskery jeho samotny provoz v rozporu s licenci protoze uzivatel nema podle licence pravo software provozovat ale pouze jej instalovat.
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    k3dAR avatar 11.2.2019 18:16 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    treba mysleno ze autor provedl instalaci s vlastnim licencnim klicem a image umistil do release archivu, primo pak uvadi:
    Before you can run this from source, you'll need the disk image. It's not part of the repository, but you can grab it using the Show Disk Image button from the packaged release, which does include the disk image.
    a
    License This project is provided for educational purposes only. It is not affiliated with and has not been approved by Microsoft.
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Conscript89 avatar 11.2.2019 18:42 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Hmm a kdyz se na to ted divam, tak mi to neprijde uplne koser vzhledem k licenci projektu: https://github.com/felixrieseberg/windows95/blob/master/LICENSE.md

    Podle toho si muzu delat s temi Windows co chci. Pokud on neni domluveny s Microsoftem tak mi prijde ze porusuje licenci, resp. nikdo mu nedal souhlas s redistribuci tech Windows pod takovou licenci. Pokud ovsem nebude Microsoft uplatnovat sva prava, tak problem neexistuje, otazkou je, jak je to s koncovimi uzivateli. Vubec netusim jak by soudy postupovaly v takovem pripade (nakladani se softwarem ke kteremu udelil nekdo licenci ktery nemel pravo licenci udelovat) - mam ale pocit ze se uz neco takoveho resilo.
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    k3dAR avatar 11.2.2019 18:52 k3dAR | skóre: 63
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    pokud mas obavy ze bys neco porusil, muzes misto toho pustit Windows 93 ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Conscript89 avatar 11.2.2019 18:53 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    V pohode, ja se nebojim, nemam ani potrebu takove windows poustet :)
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    11.2.2019 19:32 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?

    Slyšel jsem, že americké a české právo se v tomto skutečně rozcházejí. Zatímco u nás je jedním ze způsobů užití díla spuštění a vykonávání programu a tudíž musí být výslovně uvedeno v licenci, tam prý nic takového z právního hlediska neexistuje. Prostě předpokládají, že instalace je technicky nutnou podmínkou ke spuštění. Pokud se za instalaci považuje uložení programu do trvalé paměti počítače, pak skutečně v případě virtuálního stroje k žádné opakované instalaci nedochází. Jedná pouze o neoprávněné zhotovení rozmnoženiny. Obraz disku má velmi blízko k výměnným médiím. Ostatně podle stejných pravidel bylo zcela legální půjčovat cartridge s videohrami.

    xkucf03 avatar 11.2.2019 19:40 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?

    Půjčovat a kopírovat je snad něco jiného, ne?

    Kdyby to fungovalo takhle, tak by MS prodal zhruba asi tak jednu licenci MS Windows, jeden člověk by ji nainstaloval a všichni ostatní by si okopírovali obraz jeho disku (neprováděli by instalaci).

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.2.2019 20:21 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Samozřejmě. Taky jsem psal, že tomto případě se zcela určitě jedná o neoprávněné zhotovení rozmnoženiny. Pouze jsem se snažil ilustrovat, že právo na spuštění ve Spojených státech nikdo neřeší. Stačí se podívat do open source licencí. Například GPL výslovně uděluje právo spouštět až od třetí verze.
    12.2.2019 08:35 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Ne to fakt nemusi. Pokud jses opravneny uzivatel, mas ze zakona pravo dilo uzivat. Tecka. Uzivani SW je pak samosebou jeho spousteni. A dokonce ho k tomu ucelu muzes libovolne upravit a modifikovat.
    12.2.2019 08:31 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Tak to ses blbej laik, protoze na to ma pravo ze zakona.
    Conscript89 avatar 12.2.2019 16:41 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Dekuji za kompliment, ale rad bych videl takovy zakon, ktery dava pravo uzivat software ackoliv to licence neumoznuje. A ted se nebavime o softwaru ktery nema zadnou stanovenou licenci.
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    Josef Kufner avatar 12.2.2019 20:16 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Ten zákon se jmenuje Autorský zákon a opravdu to tam je.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Conscript89 avatar 12.2.2019 21:36 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Asi doslo k nedorozumeni, v pripade ze mam podle licence pravo uzivat software tak v nem muzu delat pro vlastni potreby upravy, to ano. Pokud ale nemam pravo uzivat software ale napr. jej mohu podle licence pouze instalovat, tak mi zakon pravo uzivat takovy software neudeluje, ne?
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    12.2.2019 09:55 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    To je rozbor pravnika nebo laika?
    To je vysledek soudu v US nekdy z roku ~2002. O te kauze se psalo i u nas, myslim ze v Chipu. Nejaka firma provozovala aplikaci X krat ve vmware na jednu licenci a vydavatel aplikace se s nima soudil a prohral. Od te doby se v komerecnich licencich explicitne resi virtualizace.
    Conscript89 avatar 12.2.2019 16:50 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Zajimave, takovy rozsudek bych si rad precetl. Puvodne jsem hledal rozsudek u Ustavniho soudu, az potom mi doslo ze bylo mysleno USA, to uz dava vetsi smysl :)

    Dokazu si predstavit situaci kdy licence pokryva uzivani software na jednom kusu HW, tudiz muzu mit libovolny pocet virtualek s tim danym software na nejakem nadupanem stroji. Rozhodnuti v takovem pripade nemusi pokryt situaci kdy jsou takove virtualni stroje provozovane na ruznych fyzickych strojich a tam mohl v minulosti vzniknout zadrhel. Pridanim klauzule o virtualizaci na zaklade takoveho rozhodnuti pokryva tento pripad a muze pridat pravni jistotu pro cloud computing. Porad jsem ale skepticky vuci tomu, jestli provozovani na ruznem HW pod virtualizaci nebylo pokryto uz drive (ale to uz se jedna o akademickou diskusi).
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    Conscript89 avatar 12.2.2019 17:05 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Nenasel jsem EULU k Windows 95, ale Windows XP obsahuje to co jsem si myslel:
    Installation and use. You may install, use, access, display and run one copy of the Product on a single computer, such as a workstation, terminal or other device (“Workstation Computer”). The Product may not be used by more than two (2) processors at any one time on any single Workstation Computer. You may permit a maximum of ten (10) computers or other electronic devices (each a “Device”) to connect to the Workstation Computer to utilize the services of the Product solely for File and Print services, Internet Information Services, and remote access (including connection sharing and telephony services). The ten connection maximum includes any indirect
    Tim padem muzu mit virtualek kolik chci dokud ten SW provozuji stejnem kusu HW. Hodne podobnou klauzuli jsem nasel i u MSIE 5, takze bych cekal ze Windows 95 budou mit to same (a mozna nebudou mit ani omezeni na pocet procesoru).
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    12.2.2019 20:37 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    two (2) processors at any one time on any single Workstation Computer.
    WTF?
    You may permit a maximum of ten (10) computers or other electronic devices (each a “Device”) to connect to the Workstation Computer
    Jenom? :-O
    Conscript89 avatar 12.2.2019 21:38 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Tech 10 pocitacu bude aby si nekdo nedelal z Windows XP professional firemni server ale aby zaroven mohly slouzit jako domaci tiskovy a fileserver :)
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    xkucf03 avatar 12.2.2019 22:20 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?

    Je to tak. Windows se nemají používat jako server – i Microsoft to ví a píše to ve své licenci.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    13.2.2019 08:09 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Njn jenže "or other electronic devices" se dá chápat i jako třeba SoC v telefonu.
    13.2.2019 00:23 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Pozor, je tam "one copy", což by víc virtuálek IMHO porušovalo. Páč by to sice byl jeden počítač, ale víc kopií.
    13.2.2019 11:57 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Vsechny kopie muzou bezet ze stejneho image s pouzitim copy on write.
    12.2.2019 21:07 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Licence?
    Kauzu jsem zkousel dohledat, ale neuspesne. Bohuzel si nemuzu vzpomenout o jaky SW konkretne se jednalo.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.