abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:22 | Komunita

    Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:00 | Humor

    Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    dnes 09:55 | IT novinky

    Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 19:22 | Pozvánky

    Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i

    … více »
    bkralik | Komentářů: 4
    včera 05:00 | Nová verze

    Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.11. 23:11 | Zajímavý software

    Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    8.11. 22:44 | IT novinky

    Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    8.11. 03:44 | Komunita

    V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    8.11. 02:44 | Zajímavý projekt

    Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).

    |🇵🇸 | Komentářů: 4
    7.11. 14:22 | Zajímavý článek

    Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (47%)
     (18%)
     (17%)
     (22%)
     (15%)
     (22%)
     (15%)
     (16%)
    Celkem 338 hlasů
     Komentářů: 15, poslední 2.11. 08:25
    Rozcestník

    Administrace komentářů

    Jste na stránce určené pro řešení chyb a problémů týkajících se diskusí a komentářů. Můžete zde našim administrátorům reportovat špatně zařazenou či duplicitní diskusi, vulgární či osočující příspěvek a podobně. Děkujeme vám za vaši pomoc, více očí více vidí, společně můžeme udržet vysokou kvalitu AbcLinuxu.cz.

    Příspěvek
    10.5.2010 10:06 Oskar | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč je IT Crowd (a obecně video) v televizi plynulejší
    Vždy se bere za hranici 25 snímků za sekundu, aby lidské oko vnímalo pohyb jako plynulý, proč potom sotva 24?

    Ono to není tak jednoduché. Když se vrátíme k analogovému celuloidovému filmu, ten promítal 24 políček za sekundu. Experimentálně se ověřilo, že tato rychlost stačí pro zaznamenání většiny pohyblivých scén (i když se i tak občas dochází k aliasingnu – třeba rotační předměty se mohou při určitých otáčkách jevit jako stojící, nebo otáčející se zpět). Ovšem pokud by se promítalo tak, že by film bliknul 24× za sekundu, obraz by pro diváka blikal. Takže se každé políčko promítá 2× až 3× a tím se efekt blikání odstraní. Stejný princip je použit v televizi. Až na to, že TV historicky neměla paměť, ve které by mohla obrázek podržet, aby ho mohla promítat podruhé. Takže přišlo prokládání − v jeden okamžik se přenáší jen liché řádky, pak jen sudé, atd. Výsledkem je, že obraz blikne 50× (v Americe 60×) za sekundu, ale přeneseno bude jen poloviční množství úplných obrázků.

    Rychlost 24fps tedy přesně odpovídá rychlosti, jakou je film natočen. Pro potřeby evropské TV se film zrychlí a přehrává rychlostí 25fps. Pokud ale jde o TV dílo, jako třeba IT Crowd, to se natáčí TV kamerami. Ty se chovají trochu jinak, než filmové. Každou 1/50 sekundy sejmou z aktuální scény buď sudé, nebo liché řádky. Pokud je scéna v pohybu, změní se její obsah i mezi jednotlivými půlsnímky, a v obraze promítaném na PC se objeví známé vodorovné zuby.

    To si myslím, že je taky hlavní příčina původního dotazu – TV vysílání je prokládané, při sledování na (nejlépe CRT) TV dosahuje v rychlých scénách efektivní snímkové rychlosti 50 fps při polovičním vertikálním rozlišení (což ale v rychlých scénách člověk beztak nevnímá), a zároveň v pomalých scénách dosahuje plného vertikálního rozlišení při efektivní snímkové rychlosti 25fps.

    Všechny TV ripy, co kolují po Internetu, jsou filtrované de-interlace filtrem, jehož výstupní rychlost je 25 fps. To tedy znamená, že tenhle filtr v rychlých scénách odstraní každý druhý půlsnímek, takže oproti TV jsou na PC rychlé scény nejen s polovičním rozlišením, ale i s rychlostí 25 fps. Proto se zdají výrazně méně plynulé.

    Řešením je použít při zpracování prokládaného obrazu inteligentní de-interlace filtr, jehož výstupní rychlost je 50 fps, a který na základě analýzy pohybu v obraze buď použije do výstupního snímku celý vstupní snímek (statická scéna), nebo jen interpolovaný půlsnímek (dynamická scéna), a nejlépe kombinaci obého pro různé části obrazu. Takovým filtrem je třeba yadif (mplayer -vf yadif=1).

    Další možností, proč obraz na PC není plynulý, je už někde zmíněná synchronizace rozkladů. Do 90% LCD monitorů běží signál rychlostí 60fps a do 60fps prostě celočíselně 50 fps nenacpete ani párem volů. Navíc rychlost promítání filmů na PC je až na výjimky řízena od zvukové karty a ne od grafické karty.

    V tomto formuláři můžete formulovat svou stížnost ohledně příspěvku. Nejprve vyberte typ akce, kterou navrhujete provést s diskusí či příspěvkem. Potom do textového pole napište důvody, proč by měli admini provést vaši žádost, problém nemusí být patrný na první pohled. Odkaz na příspěvek bude přidán automaticky.

    Vaše jméno
    Váš email
    Typ požadavku
    Slovní popis
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.