abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 07:33 | Komunita

    O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:55 | IT novinky

    Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    31.10. 18:33 | IT novinky

    Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.10. 13:22 | Komunita

    Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    31.10. 01:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    31.10. 00:11 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    30.10. 23:44 | Komunita

    Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.10. 15:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    30.10. 12:55 | Nová verze

    Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    30.10. 02:55 | Nová verze

    Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (48%)
     (19%)
     (19%)
     (23%)
     (16%)
     (20%)
     (16%)
     (17%)
    Celkem 297 hlasů
     Komentářů: 15, poslední dnes 08:25
    Rozcestník

    Administrace komentářů

    Jste na stránce určené pro řešení chyb a problémů týkajících se diskusí a komentářů. Můžete zde našim administrátorům reportovat špatně zařazenou či duplicitní diskusi, vulgární či osočující příspěvek a podobně. Děkujeme vám za vaši pomoc, více očí více vidí, společně můžeme udržet vysokou kvalitu AbcLinuxu.cz.

    Příspěvek
    Řešení 1× (zdenek2008)
    1.8.2018 23:58 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak odvodit hodnotu zavislou na jine hodnote?
    Protože ještě nepadlo obecné řešení, které asi hledáš, pokusím se to vysvětlit a vyřešit pro tvou aplikaci. Zdejší systém asi nepodporuje LaTeX, tak to napíšu trošku krkolomně strojopisně.

    Ježto tvé závislosti jsou lineární, příslušná soustava rovnic má tvar
    10*x_1 +x_2 = 2
    20*x_2 + x_2 = 0,3,
    
    což zobecníme (to chceš, jak jsem pochopil) a přepíšeme to do tvaru
    a_11*x_1 + a_12*x_2 = b_1
    a_21*x_1 + a_22*x_2 = b_2.
    
    Ve tvém případě je a_11 = 10, a_12 = 1, a_21 = 20, a_22 = 1, že ano. Nyní se zachováme jako dospělí lidé a tuto soustavu zapíšeme v maticovém tvaru:
    |  a_11  a_12  |   |x_1|     |b_1|
    |              |   |   |  =  |   |
    |  a_21  a_22  |   |x_2|     |b_2|
    
    
    Přesuneme se někdy do roku 1750 ;) a použijeme tzv. Cramerovo pravidlo, které říká, že pro naši hledanou x_i platí
    
           det A_i
    x_i = ---------,
            det A
    
    kde det A je determinant matice soustavy a det A_i je determinant téže matice, ovšem nahradíme-li i-tý sloupec maticí pravých stran, tj. například

                  |  b_1  a_12  |
    det A_1 = det |             |.
                  |  b_2  a_22  |
    
    
    Determinant matice "2x2" vypočteš jako det A = a_11*a_22 - a_21*a_12, takže jde o rozdíl součinů diagonál v naznačeném směru. Samozřejmě platí, že determinant soustavy nesmí být nulový (matice soustavy musí být regulární).

    Zcela stejně pak pro det A_1 a též det A_2 máš
                  |  b_1  a_12  |     
    det A_1 = det |             | = b_1*a_22 - b_2*a_12,
                  |  b_2  a_22  |
    
    
                  |  a_11  b_1  |     
    det A_2 = det |             | = a_11*b_2 - a_21*b_1.
                  |  a_21  b_2  |
    
    
    No a teď už můžeš spočítat x_1, x_2, takže
           det A_1      b_1*a_22 - b_2*a_12
    x_1 = --------- = -----------------------
            det A      a_11*a_22 - a_21*a_12
    
    
    
           det A_2      a_11*b_2 - a_21*b_1
    x_2 = --------- = -----------------------
            det A      a_11*a_22 - a_21*a_12
    
    A to je celý algoritmus, který potřebuješ.

    Můžeme si zkusit dosadit tvé konkrétní numerické vstupy, pak
           2*1 - 0,3*1    1,7
    x_ 1 = -----------  = --- = -0,17,
           10*1 - 20*1    -10
    
    
           10*0,3 - 20*2    3 - 40    -37
    x_2 = --------------- = ------ = ----- = 3,7
                -10          -10      -10
    
    Takže máme řešení y(x) = a*x + b = -0,17 + 3,7.

    Pro tvůj konkrétní problém, kdy máš pořád a_12 = a_22 = 1, řešení zdegeneruje na jednodušší formu
    
           det A_1      b_1 - b_2
    x_1 = --------- = -------------
            det A      a_11 - a_21
    
    
    
           det A_2     a_11*b_2 - a_21*b_1
    x_2 = --------- = --------------------
            det A         a_11 - a_21
    
    A výsledný kód by byl zhruba něco jako
    def najdi_rovnici(a_1, a_2, b_1, b_2):
        det_A = float(a_1 - a_2)
    
        det_A_1 = b_1 - b_2
        det_A_2 = a_1*b_2 - a_2*b_1
    
        x_1 = det_A_1/det_A
        x_2 = det_A_2/det_A
    
        print 'y(x) := %s*x + %s' % (x_1, x_2)
        return None
    
        # nebo třeba
        # return x_1, x_2
    
    Když v Pythonu takový kód spustím pro tvé zadání, dostanu
    >>> najdi_rovnici(10, 20, 2, 0.3)
    
    y(x) := -0.17*x + 3.7
    
    Jestli jsem někde udělal chybu, sorráč, nejsem účetní. Ale princip bys měl z toho pochopit.

    V tomto formuláři můžete formulovat svou stížnost ohledně příspěvku. Nejprve vyberte typ akce, kterou navrhujete provést s diskusí či příspěvkem. Potom do textového pole napište důvody, proč by měli admini provést vaši žádost, problém nemusí být patrný na první pohled. Odkaz na příspěvek bude přidán automaticky.

    Vaše jméno
    Váš email
    Typ požadavku
    Slovní popis
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.