Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
vblank_mode=0 glxgears
vblank_mode=0 glxgears
dává 10 - 12 tisíc FPS, to už je veselejší.
Díky za tip Running synchronized to the vertical refresh. The framerate should be approximately the same as the monitor refresh rate.
V jádře mám:
CONFIG_FW_LOADER=y
CONFIG_EXTRA_FIRMWARE="amdgpu/polaris11_ce.bin amdgpu/polaris11_k_smc.bin amdgpu/polaris11_k2_smc.bin amdgpu/polaris11_k_mc.bin amdgpu/polaris11_mc.bin amdgpu/polaris11_me.bin amdgpu/polaris11_mec2.bin amdgpu/polaris11_mec.bin amdgpu/polaris11_pfp.bin amdgpu/polaris11_rlc.bin amdgpu/polaris11_sdma1.bin amdgpu/polaris11_sdma.bin amdgpu/polaris11_smc.bin amdgpu/polaris11_smc_sk.bin amdgpu/polaris11_uvd.bin amdgpu/polaris11_vce.bin"
CONFIG_EXTRA_FIRMWARE_DIR="/lib/firmware"
předpokládám, že je to správně, ale nevím jak to ověřit, v dmesg toho moc nevidím, zkuste mne nakopnout správným směrem
Aj si preveroval či je daný hw spoľahlivý a podporovaný.
glxgears
není benchmark. Slouží možná tak k základnímu ověření, že ti funguje 3D akcelerace. Jestli chceš skutečně benchmarkovat, stáhni si třeba Unigine: Superposition. RX550 s ním sice bude mít co dělat ale uvidíš, že z hlediska výkonu jsou na tom AMDGPU ovladače s aktuální Mesou a LLVM velmi dobře.
FPS: 28.4
Score: 715
Min FPS: 9.1
Max FPS: 58.1
Jestli je to hodně nemo málo nevím, ale asi to nějak funguje.
Když ale spustím ve wine The Settlers® 2: 10th Anniversary tak je to doslova tragédie, úvodní animace je spíše slide-show s 1FPS, pohyb v menu to samé, dál jsem to už nezkoušel. Na nVidii jsem s tím neměl problém.
Unigine: SuperpositionTak to je krásnej benchmark. To Unigine fakt umí, naposledy mě takto dostal Valley. A pěkná hudba. Jinak RX480 8GB, Ryzen 1700: Min fps 45, Avg 56, Max 71. (Dal jsem defaultní benchmark po instalaci, takže 1080p medium). Tahle karta (z 2016) se mnou ještě nějaký rok vydrží.
Například pokud jde o členění IOMMU groupsJo, ale to zase neřeší každej. Měl jsem tam ještě odstavec o přídavných pcie můstkách a sdílených sata a nvme linkách (takže se neblokují ale sdílení bandwidthd) ale to už jsou detaily, které si ten, co tam chce narvat 6 disků + 3 nvme stejně najde.
Co se týče chladiče CPU, asi není nutné jej kupovat rovnou s deskou, ony ty boxované jsou docela slušné. Vyměnit za lepší to lze později.
Zrovna s Wraith Prism, který jsem dostal s Ryzenem 2700X (a IIRC se dává i k trojkové řadě), jsem moc dobrou zkušenost neměl. Při otevřeném case mi při plné zátěži (překlad jádra nebo konverze videa pomocí ffmpeg + x265) systém povážlivě často padal. Po nasazení bočnice sice padat přestal, ale teplota procesoru pořád byla povážlivě vysoko. Tak jsem ho sundal (stejně mi lezla na nervy ta světelná show, která podle všeho jde úplně vypnout jen utilitou pro Windows), dal tam místo něj Arctic Freezer 33, který sice nemá žádné světelné efekty, ale fouká rovnoběžně s deskou, takže se dá snadno nainstalovat tak, aby to bylo ve směru průtoku vzduchu skříní. Výsledkem je teplota v klidu i při zátěži o 10°C nižší než s boxed chladičem.
Prechazel jsem z 2400 na 3000MHz. Prineslo to par procent vykonu (2-10% podle aplikace) .20% zvýšení frekvence, 2-10% výkonu. A kolik cena? O 50% dražší?
Pokud zacnu kopirovat velke mnozstvi dat a dlouho, tak se zahrivaji a rychlost disku jde znacne dolu.Otázkou je, zda jdou dolů k vůli teplotě nebo protože došel buffer. Z našich zkušeností plyne, že až hodně dobrá serverová SSDčka mají trvalou rychlost (sekvenční / iops) po celou dobu a i méně dobrá serverová mají buffer a po čase jejich rychlost klesne. Desktopová SSD jsou na tom ještě hůř, záleží ale na použití (já mám obyč Samsumg 860EVO 1TB a na pracovní desktop to prostě funguje).
Dlouho jsem neveril vodnimu chlazeni. Dneska bych do niceho jinyho nesel i na slabsim pocitaci s 8-16 jadry. Vodni chlazeni bych koupil hned s CPU.To záleží jaké. Mě se hodně líbí co dělá ten borec www.x-computers.eu. Obrovské radiátory (třeba 2), 3 velké pomaloběžné ventilátory na každém. Chlazení CPU + všech GPU. Tohle je bomba. To, co se prodává jako all-in-one řešení (čerpadlo v chladiči cpu, připravený okruh a radiátor) nedává z fyzikálního hlediska smysl, protože ten radiátor je stejně velký jako kterýkoliv dobrý vzduchový chladič (ok, jen nemusí být přímo u procesoru, ale lze ten radiátor umístit jinde, což může být teoretická výhoda při specifickém rozměru skříně a proudění vzduchu). Prostě radiátor musí být výrazně větší než vzduchový chladič přímo na cpu, jedině tak to může být tišší. (Ok, dobře, další výhodou i malého vodníka může být velká tepelná kapacita vody, takže na krátké úlohy na přetaktovaném cpu se to stihne uchladit za rozumných teplot, ale toto nelze použít u dlouhotrvajících úloh).
Lepsi desky mivaly lepsi kondenzatory, lip dimenzovany napajeni atd atd, coz i kdyz si nijak nehodlal taktovat znamenalo mnohem stabilnejsi a dlouhodobejsi provoz.Kdy? Fakt si nemyslím, že desky před 20 lety měly lepší kondíky. Jednak to byly elektrolity na 85°C, u lepších možná na 105°C, potom tantaly, které se časem vyzkratují (problém osmibitů z 80-90 let), kaskáda byla pár mosfetů (ono to taky na ten příkon stačilo). Dnešní smd mosfety mají mnohem nižší Rsd (ve skutečnosti nižší než drát od zdroje), lepší řízení, je jich tam víc (12 fázové napájení apod kraviny), takže celkově lepší. A s provozem 24/7 to nemá nejmenší problém. Všechny desktopové desky jedu 24/7 a pokud něco padá, tak je chyba jinde než v napájení nebo teplotě (ta může být sekundárním příznakem). I v dobách HDD byly (vadné) kousky, které extrémně topily a lidi na ně montovali pomalu mrazák. Jenže ty HDD stejně nevydržely a byly to vadné kusy / řady. Stejně to vnímám i u těch nvme. Ano, některé z nich více topí, ale je to chybou návrhu nebo řady. Chápu, že pro zákazníka je často nejjednodušší to vyřešit připlácnutím chladiče (který k desce stejně dostal), ale skutečné řešení to není. Jinak k těm teplotám. Tohle je taky sranda. Z fyzikálního hlediska je nejlepší, pokud je mezi ohřívačem a chladičem co největší teplotní rozdíl. Takže 100°C součástka předá do 20°C okolí mnohem více tepla, než součástka na teplotě 30°C (za stejný čas). Takže kdyby normální teplota komponent byla 80°C, tak ty chladiče máme čtvrtinové. No jenže tohle výrobci chladičů ví taky a proto je potřeba vytvořit dojem, že 35°C je opravdu brutálně vysoká teplota, takže je potřeba koupit opět další chladič. Viz různé diskuse. V průmyslu je zcela normální mít teplotu okolí (tedy chladícího vzduchu) 60°C. Vyfukovaný vzduch z nějaké technologie může mít i přes 100°C. A funguje to, nonstop, na plný výkon. Ne, Pecka se musí povinně mrazit na 29°C. Přičemž křemík vydrží 140°C a všechny ostatní komponenty ještě víc (jasně, zrovna u ssd je vysoká teplota a vysoký elektrický teplotní šum opravdu problém, tam celkem dává smysl to chladit - na druhou stranu jejich příkony jsou zanedbatelné). Takže ono by se dalo vyrobit pecko, jehož normální pracovní teplota case je 80°C a uchladí se to jen konvekcí, ale to by lidi nesměli mít pocit.
dy? Fakt si nemyslím, že desky před 20 lety měly lepší kondíky.To by mě taky zajímalo. Kontrola elektrolytů na napájecí kaskádě a jejich výměna byl ještě necelých deset let zpátky docela oblíbený koníček, stejně jako výměna špatných elektrolytů za polymerové kondenzátory. Dneska se kondenzátor s kapalným elektrolytem snad ani na desce najít nedá.
amdgpu-pci-0900
Adapter: PCI adapter
vddgfx: +0.77 V
fan1: 998 RPM
temp1: +39.0°C (crit = +94.0°C, hyst = -273.1°C)
power1: 7.25 W (cap = 35.00 W)
přičemž power1 se mi mění od 7 do 9ti W.
Tiskni
Sdílej: