Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Pro moddery Minecraftu: Java edice Minecraftu bude bez obfuskace.
Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Současné vývojové jádro je 4.15-rc9, vydané 21. ledna. Nevyšlo oznámení vydání, ale Linus vysvětlil,, že na poslední vydání 4.15 si ještě budeme muset počkat. „Opravdu jsem chtěl vydat 4.15 dnes, ale situace se neuklidnila natolik, abych z toho měl dobrý pocit, a Davem mi řekl, že má stále nějaké nedořešené opravy v síťování. Laura Abbottová našla a opravila velmi jemnou chybu zavádění, která se do vývojového cyklu dostala teprve včera, a prostě jsem se necítil na to říct, že jsme hotovi.“
Stabilní aktualizace: 4.14.15, 4.9.78 a 4.4.113 vyšly 23. ledna.
Jsou tu novinky od Grega Kroah-Hartmana ve věci přístupu jádra ke zranitelnostem Meltdown a Spectre. „Z toho je vidět, že mé jádro správně zmírňuje problém s Meltdown implementací PTI (izolace tabulek stránek) a že můj systém je stále zranitelný Spectre 1. verze, ale opravdu se snaží vyřešit variantu č. 2, ale moc mu to nejde (protože jsem své jádro nesestavil překladačem se správně podporovanou funkcí retpoline).“
Nejspíš se už skoro všichni v médiích setkali s připomínkami Linuse Torvaldse k jednomu z patchů, který se snaží řešit druhou variantu Spectre. Méně citovaná, ale mnohem informativnější je odpověď Davida Woodhouse o tom, proč ony patche vypadají tak, jak vypadají. „Proto můj první nápad, jak byl implementován v této RFC sadě patchů, spočíval v tom držet se IBRS na Skylake a všude jinde použít retpoline. ‚Mizerné patche‘ beru, ale nebyly ‚pouze bezmyšlenkovitě rozesílány‘. Pokud chceme upustit od podpory IBRS a přijmout příslušná úskalí, učiňme to jako vědomé rozhodnutí s vědomím, jak by to vypadalo, nezahazujme to potichu, protože se chudák Davey bojí, že by na něj Linus zase mohl křičet.“
The XArray data structure. Jonathan Corbet. 24. ledna 2018
Občas se ukáže, že se datová struktura nehodí pro zamýšlené využití. V ostatních případech ale problém může být i jinde – například v API, které se používá pro přístup ke struktuře. Matthew Wilcox ve své přednášce v rámci jaderné minikonference na linux.conf.au 2018 demonstroval, že to je právě případ v jádře považované datové struktury radixový strom. Přišel proto s novým přístupem ke staré datové struktuře, říká tomu „XArray“.
Jaderný radixový strom je skvělá datová struktura, řekl, ale používá se mnohem méně, než by se dalo čekat. Různé jaderné subsystémy místo ní implementují své vlastní datové struktury, které řeší stejné problémy. Zkusil to napravit tak, že několik subsystémů převedl na používání radixových stromů, přičemž zjistil, že to je náročnější, než by mělo. Problém spočívá v tom, že API radixových stromů je mizerné, uzavřel Wilcox, nehodí se na skutečné případy užití v jádře.
Součástí problému je, že terminologie kolem „stromů“ je v tomto kontextu matoucí. Radixový strom se tolik nepodobá normálním stromům, na které můžete narazit v literatuře věnované datovým strukturám. Například klasické přidání (insertion) do stromu dost dobře nevystihuje, co se skutečně děje v tomto případě. Radixové stromy také podporují koncepty jako „výjimečné záznamy“ (exception entries), které uživatelům kvůli názvu přijdou děsivé.
Tudíž se Wilcox rozhodl rozhraní opravit. Stávající datovou strukturu radixový strom ponechal beze změn. Říká, že s tím je problémů pomálu. Ale metafora popisující operace nad ní se změnila ze stromu na pole. Chová se v podstatě jako pole s automatickou změnou velikosti. V principu jde o pole ukazatelů indexované nezápornými celými čísly (unsigned long). Takový pohled lépe vystihuje skutečné použití struktury.
Radixový strom vyžaduje, aby se uživatelé sami starali o zamykání. XArray naopak ve výchozím stavu řeší zamykání samo, což jeho použití usnadňuje. Mechanismus načtení předem (preload), který uživatelům umožňuje předběžně alokovat paměť před zabráním zámků, byl odstraněn, protože rozhraní komplikoval, aniž by přinášel zásadní přidanou hodnotu.
Samotné API XArray bylo rozděleno na dvě části: normální a pokročilé API. To druhé dává volajícímu do rukou mnohem větší moc. Dá se použít například k explicitní správě zamykání. Toto API se bude používat na místech, která kladou zvláštní požadavky, příkladem budiž cache stránek. Normální API je kompletně postaveno nad pokročilým API, takže slouží jako ukázka toho, jak se pokročilé API dá použít.
Cache stránek byla upravena, aby používala XArray, řekl Wilcox, a již netrpí žádnými jemu známými chybami. Má v plánu „žádat“ o zařazení v začleňovacím okně 4.16.
V době psaní tohoto článku byla sada patchů XArray v šesté verzi ze 17. ledna. Čítá 99 patchů, a tak není pro slabší povahy, ale úvod do jejího fungování je k nahlédnutí v patchi věnovanému dokumentaci. Začíná se definicí pole:
#include <linux/xarray.h> DEFINE_XARRAY(array_name); /* or */ struct xarray array; xa_init(&array);
Hodnota se do XArray uloží pomocí
void *xa_store(struct xarray *xa, unsigned long index, void *entry,
               gfp_t gfp);
Tato funkce uloží daný záznam entry na zadaný index. Pokud je nutné alokovat paměť, použijí se předané příznaky gfp. V případě úspěchu je návratovou hodnotou předchozí hodnota uložená na pozici index, byla-li nějaká. Záznam lze odebrat z pole tak, že se na danou pozici uloží NULL, nebo voláním
void *xa_erase(struct xarray *xa, unsigned long index);
Další varianty zahrnují xa_insert() (vložení, aniž by došlo k přepsání stávajícího záznamu) a xa_cmpxchg():
void *xa_cmpxchg(struct xarray *xa, unsigned long index, void *old,
                 void *entry, gfp_t gfp);
V tomto případě se záznam entry uloží na pozici index, ale jen tehdy, když stávající uložená hodnota odpovídá hodnotě old. Tak jako tak se vrátí hodnota uložená na pozici index.
Hodnota z XArray se získá pomocí xa_load():
void *xa_load(struct xarray *xa, unsigned long index);
Návratová hodnota je ta uložená na pozici index. Ve struktuře XArray je prázdný záznam shodný se záznamem, kde je uložen NULL, takže xa_load() nemá žádné zvláštní chování pro prázdné záznamy.
V každém neprázdném záznamu XArray jde nastavit až tři jednobitové značky; spravují se pomocí
void xa_set_tag(struct xarray *xa, unsigned long index, xa_tag_t tag); void xa_clear_tag(struct xarray *xa, unsigned long index, xa_tag_t tag); bool xa_get_tag(struct xarray *xa, unsigned long index, xa_tag_t tag);
Hodnoty tag jsou XA_TAG_0, XA_TAG_1 nebo XA_TAG_2. Volání xa_set_tag() nastaví daný tag v záznamu na pozici index a xa_clear_tag() tag naopak odstraní. xa_get_tag() vrací pravdu, je-li v záznamu na pozici index nastaven tag.
Obecně platí, že XArray je řídké, takže hledání neprázdných záznamů pomocí cyklu je docela neefektivní. Mělo by se tak používat pomocné makro
xa_for_each(xa, entry, index, max, filter) {
    /* Process "entry" */
}
Před vstupem do cyklu by měl být index nastavený na začátek rozsahu, přes který se má iterovat, zatímco max udává nejvyšší index, který se má vrátit. Hodnota filter se dá použít k uvedení bitů se značkami, podle kterých se protřídí nezajímavé záznamy. Během provádění cyklu se index nastaví tak, aby odpovídal aktuálnímu záznamu. Je možné změnit iteraci úpravou hodnoty index uvnitř cyklu. Je také povoleno měnit pole samotné.
V normálním API je mnoho dalších funkcí, které poskytují jiné způsoby přístupu k XArray. Vedle toho je tu celé pokročilé API pro zvláštní případy. Jako celek je API poměrně velké a složité, ale zdá se přívětivější než API radixových stromů. Současná sada patchů převádí řadu užití radixových stromů na XArray, ale nějaká ještě zbývají. Pokud ale vše půjde podle Wilcoxova plánu, k jejich přepisu dojde v dohledné době a API radixových stromů zamíří na smetiště dějin.
Nástroje: Tisk bez diskuse
        Tiskni
            
                Sdílej:
                 
                 
                 
                 
                 
                 
            
    
 20.2.2018 14:44
Nikola Ciprich             | skóre: 23
             | blog: NiX_blog
             | Palkovice
        20.2.2018 14:44
Nikola Ciprich             | skóre: 23
             | blog: NiX_blog
             | Palkovice
        XArray je řídké
No nevím, mě při slově řídké napadá něco jiného 
Jasně, sparse memory se asi takto překládá, ale zní to zajímavě.