Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 10:14

Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011

20. 4. 2011 | Luboš Doležel
Články - Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011  

Aktuální verze Wine: 1.3.18 a 1.2.3. Stav 3D ovladačů od AMD. Stárnoucí ovladače zvuku. Binární překlad x86 na ARM.

Originál tohoto seriálu článků nazvaný World Wine News bohužel přestal vycházet. Protože byl tento seriál na AbcLinuxu populární, rozhodli jsme se jej obnovit a sestavovat jej sami. Zatím není jisté, s jakou pravidelností bude tento seriál vycházet, cílem je však přiblížit se původnímu seriálu, tj. každých 14 dnů.

Obsah

Aktuální verze Wine

link

Wine 1.3.18 (vývojová verze) vyšlo 15. dubna 2011 s následujícími novinkami:

Wine 1.2.3 (stabilní verze) vyšlo 8. dubna 2011 a obsahuje jen nějaké drobnosti:

Stav 3D ovladačů od AMD

link

Třebaže cílem Wine je podporovat všechny možné aplikace, jsou to právě hry, které k Wine přivedou mnoho uživatelů. Dan Kegel se zeptal ostatních, jak jsou na tom 3D ovladače od AMD v současnosti.

Jak dobré jsou teď 3d ovladače od AMD? Před pár lety se neslo, že pokud chcete spustit testovací sadu wine, měli byste raději mít grafický čip od nvidia. Je to pořád pravda?

Stefan Dösinger naznačil, že ačkoliv fglrx není úplně dokonalé, tak zlé to také není.

Co se testovací sady týče, tak to stále platí. Alternativou je r600g, které podle Henriho spouští všechny testy d3d úspěšně.

Pokud jde o skutečné hry, fglrx je v dost dobrém stavu. Výkon není takový, jako s ovladači Nvidia a občas se objeví chyby. Ale pokud hra nefunguje, podezřívám nejprve Wine a pak až ovladače. Zbrusu nové hry jsou v tomto asi pořád zrádné.

Stárnoucí ovladače zvuku

link

Wine podporuje celou řadu zvukových systémů. Kromě obligátních ALSA a OSS (winealsa a wineoss) si lze všimnout i podpory různých zvukových serverů – jack, esd apod. Jörg Höhle je jedním z těch, kteří se na práci na zvukových systémech podílejí; nyní se rozhodl promluvit na téma údržby těch méně oblíbených ovladačů.

Ahoj, možná jste zaznamenali, že jsem vždy posílal patche jen pro 3 zvukové ovladače, které považuji za aktuální a většinou aktualizované:

a nikdy pro ostatní, které považuji za zastaralé

Občas jsem hloubal nad tím, jestli bych měl zahrnout a starat se také o winejack, ačkoliv jsem jack nikdy neprogramoval a ani neznám žádný jiný software, který používá Jack.

Co se těch ostatních týče, opravdu je považuji za zastaralé a nikdy se na ně ani nedívám. Toto není zcela uspokovivé, protože jsem (ve svých myšlenkách) nadával na toho či onoho vývojáře, když v minulosti opravil chybu v jednom ovladači, aniž by ji opravil hned v jiném... Kód se od sebe neustále vzdaluje...

Co si o tom myslíte?

Andrew Eikum se hned ozval. Nejprve řekl, že někteří přispěvatelé ani nemusejí vědět, že je vícero ovladačů nebo je to prostě nezajímá. Pak vysvětlil, jak to se zvukovými ovladači do budoucna bude.

Co se těchto otázek týče, mohu naráz odpovědět na všechny. V současnosti reimplementuji MMDevAPI, aby používalo podobnou architekturu ovladačů jako WinMM. (Ano, toto Alexandre schválil ;-)) Jsem teď ve fázi, kdy je zařazení mé práce do Wine otázkou dvou nebo tří týdnů. Jakmile jsme s implementací MMDevAPI spokojení, začneme pracovat na reimplementaci WinMM a DSound nad MMDevAPI, jako to dělá Vista a vyšší.

Takže staré, neudržované ovladače WinMM, stejně jako ty aktuální, udržované budou nahrazeny jedinou implementací WinMM postavenou nad MMDevAPI. [...]

Jen pro informaci, připravuji hned od počátku implementace ALSA (tak nějak hotové, ALSA saje), OSSv4 (kompletní), OSX CoreAudio (pracuje se na tom) a PulseAudio (ještě se na tom nedělá). Také by se mi líbila implementace JACK pro lidi od profi audia (navíc JACK miluju), ale to má menší prioritu.

Tak či tak jsou ovladače MMDevAPI mnohem jednodušší a lépe organizované než ovladače WinMM. Očekávám, že psaní testů pro ně a jejich údržba budou mnohem snazší než údržba WinMM.

Andrew dal o sobě vědět ještě v podobě reakce na další Jörgovu otázku. V linuxovém jádře je totiž jen podpora starého OSSv3, nikoliv OSSv4.

Psal jsem to podle specifikace OSSv4 a nad implementací OSSv4, takže mám za to, že to pod OSSv3 nebude fungovat. O podpoře OSSv3 jsem přemýšlel, ale nemyslím si, že by to za to stálo – je to opravdu stará verze, která, když byla napsána, nepodporovala více klientů současné, neměla mixér apod. OSSv4 má mnoho funkcí, které ovladač zjednodušují.

Navíc si myslím, že je to pouze Linux, kdo je stále na OSSv3. Podíval jsem se na řadu dalších operačních systémů, především BSDčka a Solaris, a všechny mají ve výchozím stavu OSSv4. Takže uživatelům Linuxu by mělo vystačit ALSA a PulseAudio (nebo možná JACK) a mnohem příjemnější OSSv4 je pak dostupné pro BSD a Solaris. Pokud uživatel Linuxu opravdu chce OSS, myslím si, že by tak či tak měl upgradovat na OSSv4.

Mohl bych se na kompatibilitu s OSSv3 podívat, ale myslím si, že podporování tak starého a děsivého API za to nestojí.

Chyby nového UI v Ubuntu

link

Dan Kegel v souvislosti s vydáním Ubuntu 11.04 Beta 1 prosí uživatele o testování:

Vyšlo Ubuntu 11.04 beta 1 a už je šest bug reportů o tom, jak nové UI funguje s Wine. Pokud používáte Ubuntu, prosím vyzkoušejte Natty Beta, prověřte ta hlášení o chybách a hlasuje pro ty, které se vás týkají. A zadejte nové chyby, pokud nějaké najdete!

Dan pak ještě doplnil, že je vhodné před testováním zaktualizovat balíčky, protože některé chyby jsou už opravené.

Binární překlad x86 na ARM

link

ARM se stává dosti populární platformou a na Linuxu tomu pomáhá také Android. Yale Zhang by rád viděl aplikace pro x86 Windows na ARM Androidu, a proto začal uvažovat o něčem, co by takovou věc umožnilo. QEMU mu ale přijde moc pomalé – při překladu z instrukcí A na instrukce B používá ještě mezijazyk.

Ve svém dlouhém e-mailu diskutuje možné varianty a nejvíce se mu líbí udělat z Wine – Wine Is Not an Emulator skutečný emulátor – Wine Is Now an Emulator. Tedy nacpat emulační vrstvu přímo do Wine. To se setkalo s odporem. Stefan Dösinger:

[...] Pokud chcete spouštět aplikace pro x86 Windows na ARMu, navrhuji na Wine zapomenout. Napište aplikaci, která spustí x86 Windows aplikace na ARM Windows. Tento wrapper by byla aplikace pro ARM Windows. Pokud by to bylo udělané správně, rovnou by to fungovalo pod ARM Wine. Nebudete se pak ani muset zabývat Alexandrem, vaše aplikace bude fungovat jako oddělený projekt atd. Navíc bude stačit překládat jen samotnou aplikaci, a ne knihovny.

Stefan pak ještě varoval, že jde o velmi pracnou věc, co se rozsahu týče je to práce skoro jako celé samotné Wine. Alexandre se také ozval a pracnost potvrdil. André Hentschel poskytl řadu zajímavých odkazů na relevantní stránky:

Yale Zhang se svého nápadu přes všechno odrazování nevzdává:

Nejjednodušší přístup je ten, co navrhuje Stefan: spustit aplikaci pro Windows pod x86 Wine pod QEMU (target = x86, host = arm). Chytré, ale 2 vrstvy překladu namísto jedné vrstvy mohou způsobovat problémy. Také, jak jsem už řekl dříve, nevěřím, že generátor kódu QEMU produkuje dostatečně rychlý kód, takže by bylo třeba to vylepšit (žádné změny ve Wine). Zkusím to a uvidím.

Druhý přístup, který je téměř identický s FX!32 (spouští aplikace pro x86 Windows pod Alpha Windows), je udělat to, co Stefan navrhoval jako druhé: vytvořit samostatné VM na úrovni procesu, které bude spouštět aplikace pro x86 Windows na ARM Windows, za použití wrapperů pro překlad funkcí x86 Windows na funkce ARM Windows. Myslím si, že tyto wrappery lze generovat auomaticky proskenováním hlavičkových souborů.

Tento přístup se mi stále nelíbí v tom, že k překladu API a instrukcí dochází ve 2 oddělených programech. Nejraději bych převzal přístup Darwine a dělal překlad API i binárky ve Wine.

Změny v databázi aplikací

link

Obvyklá tabulka bude vycházet až od dalších dílů, neboť se jedná o tabulku srovnávající změny oproti předchozímu dílu zpravodaje. Příště se také podíváme na Google Summer of Code, na které se Wine opět náležitě připravuje.

Seriál Zpravodaj o Víně (dílů: 42)

První díl: Zpravodaj o Víně - 339, poslední díl: Zpravodaj o Víně – 25. 6. 2014.
Předchozí díl: Zpravodaj o Víně – 357
Následující díl: Zpravodaj o Víně – Google Summer of Code 2011

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Lepší šifrování se stává stále větší prioritou aplikací
Týden na ScienceMag.cz: Hubbleovo napětí by mohl vyřešit pomalu rotující vesmír
Týden na ITBiz: Halucinace balíčků při programování AI
Týden na ScienceMag.cz: Kvantová elektronika v křemíku a diamantu
Týden na ITBiz: DeepSeek nic nemění, umělá inteligence vyžaduje obrovské investice do cloudové infrastruktury

Diskuse k tomuto článku

Marián Kyral avatar 20.4.2011 09:00 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Díky, zajímavé počtení.
20.4.2011 13:35 scitac
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Po delší době dobrý článek.
Luboš Doležel (Doli) avatar 20.4.2011 14:58 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Rád bych obnovil i Distribuční novinky, jen nevím, jaký je o to zájem.
20.4.2011 15:59 scitac
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Z mé strany určitě. Živě si na ně pamatuji.

Nejprve zmizela distribuční rada. Potom zmizely i novinky samotné. Posmutněl jsem.

Dobrý web je založen mj. na pravidelných rubrikách.

Jestli chceš, dej třeba někde na web výrazně označené hlasování, aby si toho lidi všimli. V diskuzích se vyjadřuje jen málo lidí.
D.A.Tiger avatar 21.4.2011 16:55 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Já jsem taky pro. Když mám čas, tak si rád zkouším nové distribuce a jejich vlastnosti. není vůbec špatné mít přehled co jinde (v mém případě jinde než v Debianu) dělají jinak, nově a třeba i lépe :)
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
Istram avatar 20.4.2011 11:45 Istram
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Andrew Eikum, 3 odstavec:

(tak nějak hotové, ALSA saje) <- nedival jsem se na zdroj, predpokladam doslovny preklad sucks - tady asi neni uplne na spravnem miste...

Luboš Doležel (Doli) avatar 20.4.2011 11:58 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Je, já význam toho slova chápu, ono se to takhle říká už i v češtině.
20.4.2011 15:37 Derryk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
V který češtině? pražský, vysokoškolský, nerdský, moravský, slovenský nebo češtině pár bloků domů v lokalitě kde žijete?
stativ avatar 20.4.2011 18:10 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Taky už jsem to slyšel, a to nejen v Plzni.
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
20.4.2011 20:19 Derryk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Do Plzně to mám kousek. Tak to můžu počítat, že to dorazí i k nám. Co přesně si mám pod spojením "tak nějak hotové, ALSA saje" představit? Nerad bych byl za vola až to uslyšim..
stativ avatar 20.4.2011 20:25 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
To samé jako pod "ALSA sucks."
Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
20.4.2011 15:39 NN
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Rika se smrdi, ne saje.. koukni se do slovniku.

NN
Luboš Doležel (Doli) avatar 20.4.2011 15:53 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Smrdí zase nepoužívám já.
20.4.2011 17:20 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Co vím, tak v Simpsonových bylo překládáno "Bart sucks!" jako "Bart smrdí".
23.4.2011 13:43 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
nebylo tam "Bart stinks"? v jednom díle je to určitě tak.
Max avatar 20.4.2011 21:11 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Slovníkem se ohání jen nezasvěcený, nelze překládat doslovně. V IT světě se běžně říká, že to saje.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
21.4.2011 18:17 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Smrdí jsem slyšel akorát o lidech, o věcech se říká, že stojí za houby.
26.4.2011 08:00 chachar87 | skóre: 4 | blog: chacharovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
pridavam se k tem, kteri sucks==saje slysi/vidi poprve

nenadavam, nekritizuju, jen konstatuju
Kdyz nejde o zivot, tak jde o hovno...
26.4.2011 19:54 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
quad avatar 20.4.2011 15:39 quad | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Dalsi adept na pridani do listu ne prilis povedenych slov :)
starý počítač? asz486.org
20.4.2011 17:27 Tomáš
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Dalsi adept na pridani do listu ne prilis povedenych slov :)
Další kousek, který neumí česky. Anglické list by se slušelo přeložit například jako seznam. Neber si to zle, kouzlo nechtěného.
21.4.2011 08:21 Honz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Jsem jediný, kdo nějak nepochopil smysl té věty? Když je to "tak nějak hotové", proč Alsa saje? Nemá to spíš být ve smyslu "je to jakžtakž hotové, není to nic moc, protože Alsa saje"?
David Watzke avatar 21.4.2011 18:22 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Jsem jediný, kdo nějak nepochopil smysl té věty? Když je to "tak nějak hotové", proč Alsa saje?
Tak to chápu z původní věty. Proč by ALSA nemohla sát, když je to tak nějak hotový?
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
D.A.Tiger avatar 21.4.2011 17:03 D.A.Tiger | skóre: 8 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ad) Stárnoucí ovladače zvuku

Já myslím, že jednou z výhod jakéhokoliv modulárního řešení, je to, že mohu (alespoň zkusit) sledovat jak je daný modul využíván. Pokud je využíván málo (nebo vůbec), tak bych jej prostě odstranil. Myslím, že nějaká taková statistika by mohla vyřešit dilema pana Höhleho.

Osobně většinou ve Wine používám Alsa ovladač, ale už se mi parkrát stalo, že mi zvuk jel spolehlivěji, nebo jen na ovladačích OSS. zvuková řešení na bázi klient-server osobně nevyužívám a to včetně Pulse Audia, kterého jsem se velmi rád zbavil, protože mi dělal ve zvukovém systému docela chaos a rutiku :-(
Radost z toho, že někdo objeví něco nového, je omyl starý 6000 let... (Jean Paul) | anthill inside
26.4.2011 02:25 asdf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Binární překlad x86 na ARM
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pretože na x86 by Wine zostalo implementáciou API Windows, ale bola by pridaná emulácia ARM, navrhoval by som názov projektu "Wine Is Now an Emulator, too" so skratkou Winetoo.
David Watzke avatar 26.4.2011 09:55 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Binární překlad x86 na ARM
Wine2 – wine two / wine too :-D
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
27.4.2011 07:52 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Binární překlad x86 na ARM
To druhé zní spíš jako projekt Apache ;-)
When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
David Watzke avatar 27.4.2011 08:07 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Binární překlad x86 na ARM
ROFL! Dumal jsem asi 5 sekund :-D
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.