Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Originál tohoto seriálu článků nazvaný World Wine News bohužel přestal vycházet. Protože byl tento seriál na AbcLinuxu populární, rozhodli jsme se jej obnovit a sestavovat jej sami. Zatím není jisté, s jakou pravidelností bude tento seriál vycházet, cílem je však přiblížit se původnímu seriálu, tj. každých 14 dnů.
Wine 1.3.18 (vývojová verze) vyšlo 15. dubna 2011 s následujícími novinkami:
Wine 1.2.3 (stabilní verze) vyšlo 8. dubna 2011 a obsahuje jen nějaké drobnosti:
Třebaže cílem Wine je podporovat všechny možné aplikace, jsou to právě hry, které k Wine přivedou mnoho uživatelů. Dan Kegel se zeptal ostatních, jak jsou na tom 3D ovladače od AMD v současnosti.
Jak dobré jsou teď 3d ovladače od AMD? Před pár lety se neslo, že pokud chcete spustit testovací sadu wine, měli byste raději mít grafický čip od nvidia. Je to pořád pravda?
Stefan Dösinger naznačil, že ačkoliv fglrx není úplně dokonalé, tak zlé to také není.
Co se testovací sady týče, tak to stále platí. Alternativou je r600g, které podle Henriho spouští všechny testy d3d úspěšně.
Pokud jde o skutečné hry, fglrx je v dost dobrém stavu. Výkon není takový, jako s ovladači Nvidia a občas se objeví chyby. Ale pokud hra nefunguje, podezřívám nejprve Wine a pak až ovladače. Zbrusu nové hry jsou v tomto asi pořád zrádné.
Wine podporuje celou řadu zvukových systémů. Kromě obligátních ALSA a OSS (winealsa a wineoss) si lze všimnout i podpory různých zvukových serverů – jack, esd apod. Jörg Höhle je jedním z těch, kteří se na práci na zvukových systémech podílejí; nyní se rozhodl promluvit na téma údržby těch méně oblíbených ovladačů.
Ahoj, možná jste zaznamenali, že jsem vždy posílal patche jen pro 3 zvukové ovladače, které považuji za aktuální a většinou aktualizované:
a nikdy pro ostatní, které považuji za zastaralé
Občas jsem hloubal nad tím, jestli bych měl zahrnout a starat se také o winejack, ačkoliv jsem jack nikdy neprogramoval a ani neznám žádný jiný software, který používá Jack.
Co se těch ostatních týče, opravdu je považuji za zastaralé a nikdy se na ně ani nedívám. Toto není zcela uspokovivé, protože jsem (ve svých myšlenkách) nadával na toho či onoho vývojáře, když v minulosti opravil chybu v jednom ovladači, aniž by ji opravil hned v jiném... Kód se od sebe neustále vzdaluje...
Co si o tom myslíte?
Andrew Eikum se hned ozval. Nejprve řekl, že někteří přispěvatelé ani nemusejí vědět, že je vícero ovladačů nebo je to prostě nezajímá. Pak vysvětlil, jak to se zvukovými ovladači do budoucna bude.
Co se těchto otázek týče, mohu naráz odpovědět na všechny. V současnosti reimplementuji MMDevAPI, aby používalo podobnou architekturu ovladačů jako WinMM. (Ano, toto Alexandre schválil ) Jsem teď ve fázi, kdy je zařazení mé práce do Wine otázkou dvou nebo tří týdnů. Jakmile jsme s implementací MMDevAPI spokojení, začneme pracovat na reimplementaci WinMM a DSound nad MMDevAPI, jako to dělá Vista a vyšší.
Takže staré, neudržované ovladače WinMM, stejně jako ty aktuální, udržované budou nahrazeny jedinou implementací WinMM postavenou nad MMDevAPI. [...]
Jen pro informaci, připravuji hned od počátku implementace ALSA (tak nějak hotové, ALSA saje), OSSv4 (kompletní), OSX CoreAudio (pracuje se na tom) a PulseAudio (ještě se na tom nedělá). Také by se mi líbila implementace JACK pro lidi od profi audia (navíc JACK miluju), ale to má menší prioritu.
Tak či tak jsou ovladače MMDevAPI mnohem jednodušší a lépe organizované než ovladače WinMM. Očekávám, že psaní testů pro ně a jejich údržba budou mnohem snazší než údržba WinMM.
Andrew dal o sobě vědět ještě v podobě reakce na další Jörgovu otázku. V linuxovém jádře je totiž jen podpora starého OSSv3, nikoliv OSSv4.
Psal jsem to podle specifikace OSSv4 a nad implementací OSSv4, takže mám za to, že to pod OSSv3 nebude fungovat. O podpoře OSSv3 jsem přemýšlel, ale nemyslím si, že by to za to stálo – je to opravdu stará verze, která, když byla napsána, nepodporovala více klientů současné, neměla mixér apod. OSSv4 má mnoho funkcí, které ovladač zjednodušují.
Navíc si myslím, že je to pouze Linux, kdo je stále na OSSv3. Podíval jsem se na řadu dalších operačních systémů, především BSDčka a Solaris, a všechny mají ve výchozím stavu OSSv4. Takže uživatelům Linuxu by mělo vystačit ALSA a PulseAudio (nebo možná JACK) a mnohem příjemnější OSSv4 je pak dostupné pro BSD a Solaris. Pokud uživatel Linuxu opravdu chce OSS, myslím si, že by tak či tak měl upgradovat na OSSv4.
Mohl bych se na kompatibilitu s OSSv3 podívat, ale myslím si, že podporování tak starého a děsivého API za to nestojí.
Dan Kegel v souvislosti s vydáním Ubuntu 11.04 Beta 1 prosí uživatele o testování:
Vyšlo Ubuntu 11.04 beta 1 a už je šest bug reportů o tom, jak nové UI funguje s Wine. Pokud používáte Ubuntu, prosím vyzkoušejte Natty Beta, prověřte ta hlášení o chybách a hlasuje pro ty, které se vás týkají. A zadejte nové chyby, pokud nějaké najdete!
Dan pak ještě doplnil, že je vhodné před testováním zaktualizovat balíčky, protože některé chyby jsou už opravené.
ARM se stává dosti populární platformou a na Linuxu tomu pomáhá také Android. Yale Zhang by rád viděl aplikace pro x86 Windows na ARM Androidu, a proto začal uvažovat o něčem, co by takovou věc umožnilo. QEMU mu ale přijde moc pomalé – při překladu z instrukcí A na instrukce B používá ještě mezijazyk.
Ve svém dlouhém e-mailu diskutuje možné varianty a nejvíce se mu líbí udělat z Wine – Wine Is Not an Emulator skutečný emulátor – Wine Is Now an Emulator. Tedy nacpat emulační vrstvu přímo do Wine. To se setkalo s odporem. Stefan Dösinger:
[...] Pokud chcete spouštět aplikace pro x86 Windows na ARMu, navrhuji na Wine zapomenout. Napište aplikaci, která spustí x86 Windows aplikace na ARM Windows. Tento wrapper by byla aplikace pro ARM Windows. Pokud by to bylo udělané správně, rovnou by to fungovalo pod ARM Wine. Nebudete se pak ani muset zabývat Alexandrem, vaše aplikace bude fungovat jako oddělený projekt atd. Navíc bude stačit překládat jen samotnou aplikaci, a ne knihovny.
Stefan pak ještě varoval, že jde o velmi pracnou věc, co se rozsahu týče je to práce skoro jako celé samotné Wine. Alexandre se také ozval a pracnost potvrdil. André Hentschel poskytl řadu zajímavých odkazů na relevantní stránky:
Yale Zhang se svého nápadu přes všechno odrazování nevzdává:
Nejjednodušší přístup je ten, co navrhuje Stefan: spustit aplikaci pro Windows pod x86 Wine pod QEMU (target = x86, host = arm). Chytré, ale 2 vrstvy překladu namísto jedné vrstvy mohou způsobovat problémy. Také, jak jsem už řekl dříve, nevěřím, že generátor kódu QEMU produkuje dostatečně rychlý kód, takže by bylo třeba to vylepšit (žádné změny ve Wine). Zkusím to a uvidím.
Druhý přístup, který je téměř identický s FX!32 (spouští aplikace pro x86 Windows pod Alpha Windows), je udělat to, co Stefan navrhoval jako druhé: vytvořit samostatné VM na úrovni procesu, které bude spouštět aplikace pro x86 Windows na ARM Windows, za použití wrapperů pro překlad funkcí x86 Windows na funkce ARM Windows. Myslím si, že tyto wrappery lze generovat auomaticky proskenováním hlavičkových souborů.
Tento přístup se mi stále nelíbí v tom, že k překladu API a instrukcí dochází ve 2 oddělených programech. Nejraději bych převzal přístup Darwine a dělal překlad API i binárky ve Wine.
Obvyklá tabulka bude vycházet až od dalších dílů, neboť se jedná o tabulku srovnávající změny oproti předchozímu dílu zpravodaje. Příště se také podíváme na Google Summer of Code, na které se Wine opět náležitě připravuje.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Andrew Eikum, 3 odstavec:
(tak nějak hotové, ALSA saje) <- nedival jsem se na zdroj, predpokladam doslovny preklad sucks - tady asi neni uplne na spravnem miste...
Dalsi adept na pridani do listu ne prilis povedenych slov :)Další kousek, který neumí česky. Anglické list by se slušelo přeložit například jako seznam. Neber si to zle, kouzlo nechtěného.
Jsem jediný, kdo nějak nepochopil smysl té věty? Když je to "tak nějak hotové", proč Alsa saje?Tak to chápu z původní věty. Proč by ALSA nemohla sát, když je to tak nějak hotový?