Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
It is not to recognize a robot or a humanoid robot or some form of artificial intelligence as something close to us, to give it the same rights such as the right to life, the right to a language, the right to privacy and so on. It is a construct, like the term ‘legal person’.
“Legal person is an artificial concept of our society. We created the concept of a legal person and applied it to companies because we needed something that transcended humans. With electronic persons or robots, there are similarities and differences. Imagine a robot who is buying pills for you or other items to help care for elderly people. We need rules that make it so it is actually legal for the robot to purchase the items.
…
With drones, even though there still much debate, we still presume that the one who is in control of the drone is the one who is legally responsible if anything goes wrong. However, with robots that are equipped with artificial intelligence, it is very difficult to determine who bears ultimate responsibility due to the fact that the robot is learning all of the time.
You have a manufacturer who makes it and programs it and may have somebody teach it basic information, and then the robot is in contact with other people and society. If the robot causes any damage, it is very hard to prove who is responsible.
The manufacturer will say that it is the person who initially instructed the robot poorly, and the person may say it is a fault in the programming or construction that caused to robot to inflict harm. So, we need clear rules on how to deal with that, and an electronic person is one of the possible solutions.
Tiskni Sdílej: