Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
SubSection "Display"
Virtual 2560 1024
EndSubSection
(monitory jsou 1280x800 na notebooku a 1280x1024 externí)
Takže teď mi konečně funguje xrandr. Autodetekce po připojení kabelu bohužel nefunguje, takže jsem si udělal skriptík, co něco málo udělá za mě:
#!/bin/bash
case "$1" in
vgaonly)
#Zapnout jen externí screen:
xrandr --output VGA --mode 1280x1024
xrandr --output LVDS --off
;;
laptoponly)
#Zapnout jen interní screen:
xrandr --output LVDS --mode 1280x800
xrandr --output VGA --off
;;
both)
#Zapnout obě dvě (dualhead), VGA napravo od notebooku
xrandr --output LVDS --mode 1280x800 --output VGA --mode 1280x1024 --right-of LVDS
;;
*)
echo "{vgaonly|laptoponly|both}"
;;
esac
Spouštím ho podle toho, co a jak je připojeno:
./fixdisplays vgaonly ./fixdisplays laptoponly ./fixdisplays bothPoslední má nevýhodu: jako primární obrazovku to určí vždycky externí VGAčko, ať dělám co dělám. To samozřejmě není to, co bych chtěl, ale řešení jsem nenašel. Narazil jsem ovšem na další problém - něco (beryl, mesa, intelí driver pro X, Xorg?) má interní limit na 2048x2048 pixelů široký virtuální desktop. Což dnes začíná být problém, protože rozlišení virtuálních ploch bývá díky lepším monitorům větší. Našel jsem i řešení (pro intel driver) - ve zkratce pro poslední Ubuntu:
apt-get source xserver-xorg-video-intel apt-get source mesaUpravit xserver-xorg-.../src/i965_render.c:
- if ((w > 0x7ff) || (h > 0x7ff))
+ if ((w > 8192) || (h > 8192))
mesa/src/mesa/drivers/dri/i965/brw_context.c:
- ctx->Const.MaxTextureLevels = 12;
+ ctx->Const.MaxTextureLevels = 13;
- ctx->Const.MaxTextureRectSize = (1<<11);
+ ctx->Const.MaxTextureRectSize = (1<<12);
a pak
sudo dpkg-buildpackage
v kazdem ze dvou vytvorenych adresaru. Nakonec vznikle baliky nainstalovat a rebootovat system (mozna by stacil i reload xorg pomoci ctrl+alt+del, ale behem testu jsem zjistil, ze reload funguje jen tak napul)
Porad ale zbyvaji dva problemy:
- externi screen jako primarni (nechci, asi vyresit nejde)
- system tray nezobrazuje ikonky, ktere vytvoril proces spusteny pres wine (zobrazuje jen prazdne misto) - reseni hledam
Tiskni Sdílej: