Bylo rozhodnuto, že nejnovější Linux 6.18 je jádrem s prodlouženou upstream podporou (LTS). Ta je aktuálně plánována do prosince 2027. LTS jader je aktuálně šest: 5.10, 5.15, 6.1, 6.6, 6.12 a 6.18.
Byla vydána nová stabilní verze 3.23.0, tj. první z nové řady 3.23, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána verze 6.0 webového aplikačního frameworku napsaného v Pythonu Django (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
To neco se jmenuje IPMI (Intelligent Platform Management Interface nebo tak nejak podobne). Je to karta strcena do 200 pinoveho IPMI slotu. Je to zarizeni vhodne pro svatecni administratory, kteri moc nevedi co delaji. Jinak ji clovek normalne nikdy nevyuzije.
zavisi co za server kupujes - kazdy si to vola inak .. na proliantoch najdes napriklad inteligent lights-out ( iLO ) consolu, management processor (MP) na integrity serveroch, intelacke IPMI , etc ..
niektore su onboard, niektore su ako pridavny HW .. niektore maju webove rozhrania, niektore su konzoly cez telnet/ssh ( niektore maju oboje)..
nesuhlasim s artecovym prispevkom ze sa jedna o vec pre sviatocnych administratorov - ak nemas fyzicky pristup k serveru , odniekadial ho musis nastavit a nainstalovat .. nehovoriac o tom, ze ked ti padne LAN connect, tak sa na server dostanes len cez konzolu ( dovodov je omnoho , omnoho viac)
ak si server skladas sam, tak sa s najvacsou pravdepodobnostou stretnes s IPMI
ak nemas fyzicky pristup k serveru , odniekadial ho musis nastavit a nainstalovat ..
Kdyz neni fyzicky pristup k serveru, tak z ceho by se instalovalo? Navic nevim, kdo si dneska z ekonomickeho hlediska dovoli prinest do telehouse server a az potom ho nastavovat (bios) a instalovat (os)? Vetsinou se to v ramci uspor dela odjakziva opacne.
nehovoriac o tom, ze ked ti padne LAN connect, tak sa na server dostanes len cez konzolu ( dovodov je omnoho , omnoho viac)
Pokud "padne LAN", tak je uplne jedno jestli je v serveru IPMI s KVM Over LAN nebo ne, bez konektivity stejne na konzoli nebude pristup.
nainstaluje sa prave remote z konzoly .. malo HW ide to datacentrier uz nainstalovanych a pripravenych ...
napr. iLO poskytuje moznost pripojenia virtualneho media (jednoducho iso image s instalackou, napr. ) .. iny pripad by bol nakonfigurovanie a pripravenie si HW na net install (bootovanie s profilmi - hpux, pxe boot a pod. )
ze preco sa to tak robi ? odpoved je jednoducha - napr. pri velkych firmach kde sa support deli ( instalacia hw, OS support, appl support, backup, atd..atd..) - jedna strana pripravi HW ( HW assembly) a necha ho tak .. ostatok uz zostava na dalsi team, ktory si nasledne zelezo pripravi do stavu akeho ho potrebuje .. tieto teamu su v roznych krajinach sveta, takze dostat sa fyzicky k HW je preticky pre teba nemozne a vlastne aj nepotrebne ..
"padne LAN" - myslel som tym NW , ktory pouziva server pre komunikaciu so zakaznikom, na zalohy a pod ... konzolova siet by mala (a teda aj vo vacsine pripadov je) na vlastnej sieti a HW (pokial mozno redundantna ) ..
nechapem tvoje ekonomicke uspory spojene s instalovanim remote OS ..
Protoze se pohybujeme v rozdilnych sverach, tak na to nahlizime jinak. Zatim co pro tebe je to nutnost, tak pro me je to nehospodarnost.
Smysl pouziti ve tvem popisovanem pripade je mi pro spolecnost s nadnarovnim pusobenim zrejmy: "Team v Africe se stara jenom o HW, team v Rusku zase jenom o SW".
nechapem tvoje ekonomicke uspory spojene s instalovanim remote OS ..
Pro firmu s jednim teamem jsou zbytecne naklady navic kupovat IPMI a nechat nejaky cas bezet server v datacentru bez jeho vyuziti. Kdyz se o sestaveni, testovani, instalaci a nastaveni stara porad jeden a ten samy team, tak IPMI karta se stava zbytecnou, protoze by se nikdy nepouzije. A to ani nemluvim o nakladech na fyzicke pripojeni konzolove, plne redundantni konektivity k serveru.
s tymto s tebou suhlasim - ja (resp. u nas) sa toto bere ako samozrejmost a nevyhnutnost .. (nedostupnost sluzby a/alebo serverov by sposobila daleko vacsie skody ako naklady na samotne vybudovanie topologie) ..
ale i tak - bez remote managementu si server neviem predstavit .. mam jeden osobny na kolene skladany server kde nemam konzolu ( jedine connect cez seriak z inej masiny) a citim sa ako bez ruk :/ .. server je v DC, takze pristup k nemu vyzaduje vyjazd ... okrem ineho mam nastaveny aj reboot after panic (bsd) , no uz sa stalo, ze kernel crashol a zostal stat ( ZFS ).. s konzolou je to jednoduche - remote RS (reset) a server je up ..
alebo IP KVM
Tiskni
Sdílej: