Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
eth0 --> firewall --> inet (192.168.0.0/255.255.255.0)
eth1 --> subnet1 (192.168.1.0/255.255.255.0)
eth2 --> subnet2 (192.168.2.0/255.255.255.0)
Jako DNS server jsem pouzil BIND a zplodil nasledujici:
named.conf
options { directory "/var/bind"; auth-nxdomain no; forward first; forwarders { dns1.isp.cz; dns2.isp.cz; }; listen-on { 127.0.0.1; 192.168.1/24; 192.168.2/24; 192.168.0/24; }; allow-query { 127.0.0.1; 192.168.1/24; 192.168.2/24; 192.168.0/24; }; allow-transfer { none; }; query-source address * port 53; pid-file "/var/run/named/named.pid"; }; zone "." IN { type hint; file "named.ca"; }; zone "localhost" IN { type master; file "pri/localhost.zone"; allow-update { none; }; notify no; }; zone "127.in-addr.arpa" IN { type master; file "pri/127.zone"; allow-update { none; }; notify no; }; zone "mydomain.local" { type master; file "pri/mydomain.zone"; allow-update { localhost; key rndckey; }; }; zone "168.192.in-addr.arpa" { type master; file "pri/192.zone"; allow-update { localhost; key rndckey; }; }; include "/etc/bind/rndc.key";192.zone
$TTL 86400 ; 1 day @ IN SOA 168.192.in-addr.arpa. server.mydomain.local. ( 2004032105 ; serial (YYYYMMDDnn) 3600 ; refresh 1800 ; retry 1209600 ; expiry 10800 ; minimum ) IN NS server.mydomain.local. 100.0 IN PTR server.mydomain.local. 100.1 IN PTR server.mydomain.local. 100.2 IN PTR server.mydomain.local. 254.0 IN PTR firewall.mydomain.local. 1.1 IN PTR net01.mydomain.local. 2.1 IN PTR net02.mydomain.local. 3.1 IN PTR net03.mydomain.local. 4.1 IN PTR net04.mydomain.local. 5.1 IN PTR net05.mydomain.local. 6.1 IN PTR net06.mydomain.local. 7.1 IN PTR net07.mydomain.local. 8.1 IN PTR net08.mydomain.local. 1.2 IN PTR office01.mydomain.local. 2.2 IN PTR office02.mydomain.local.mydomain.zone
$TTL 86400 ; 1 day @ IN SOA server.mydomain.local. root.server.mydomain.local. ( 2004032104 ; ID (YYYYMMDDnn) 3600 ; refresh 1800 ; retry 1209600 ; expire 10800 ; minimum ) IN NS server.mydomain.local. IN MX 10 mail.mydomain.local. server IN A 192.168.0.100 IN A 192.168.1.100 IN A 192.168.2.100 firewall IN A 192.168.0.254 net01 IN A 192.168.1.1 net02 IN A 192.168.1.2 net03 IN A 192.168.1.3 net04 IN A 192.168.1.4 net05 IN A 192.168.1.5 net06 IN A 192.168.1.6 net07 IN A 192.168.1.7 net08 IN A 192.168.1.8 office01 IN A 192.168.2.1 office02 IN A 192.168.2.2 gateway IN CNAME server gw IN CNAME server ns IN CNAME server dhcp IN CNAME server mail IN CNAME server pop3 IN CNAME server smtp IN CNAME server imap IN CNAME server www IN CNAME server mysql IN CNAME server ldap IN CNAME server
Pri testovani vsechno funguje, nicmene pro jistotu: vidite nekdo nejaky problem, nebo byste to udelali jinak? Diky za nazory.
Ja som do options este pridaval toto:
listen-on-v6 { none; }; dialup yes; minimal-responses yes;Lebo som mal pocit, ze mi bind robi privela prevadzky. Kazdopadne test by mal spocivat v spravnych vysledkoch normalneho a reverzneho lookupu lokalneho a vzdialeneho stroja.
Neplanujes pouzit nejake logovanie (mne samemu sa nepodarilo logovanie bind-u nakonfigurovat uspokojivo, tak sa chcem priucit )
Nuz WINS zo samby by mohol byt riesenim. MS Win totiz z casu na cas posielaju po LAN broadcasty, kde sa jednotlive stroje predstavuju a WINS tieto informacie zbiera. Druha varianta je mozno nieco co sa vola 'dynamic update'. Hladaj v bind-e klucove slovo 'allow-update' ( nastuduj a potom nas prid poucit )
Tiskni Sdílej: