Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek i s náhledy aplikací v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 20 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Desktopové prostředí Cinnamon, vyvíjené primárně pro distribuci Linux Mint, dospělo do verze 6.0. Seznam změn obsahuje především menší opravy a v říjnovém přehledu novinek v Mintu avizovanou experimentální podporu Waylandu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzích 2.2.2 a 2.1.14. Přináší důležitou opravu chyby vedoucí k možnému poškození dat.
V ownCloudu byly nalezeny tři kritické zranitelnosti: CVE-2023-49103, CVE-2023-49104 a CVE-2023-49105 s CVSS 10.0, 8.7 a 9.8. Zranitelnost CVE-2023-49103 je právě využívána útočníky. Nextcloudu se zranitelnosti netýkají.
I letos vychází řada ajťáckých adventních kalendářů. Programátoři se mohou potrápit při řešení úloh z kalendáře Advent of Code 2023. Pro programátory v Perlu je určen Perl Advent Calendar 2023. Zájemci o UX mohou sledovat Lean UXmas 2023. Pro zájemce o kybernetickou bezpečnost je určen Advent of Cyber 2023…
Byla vydána verze 2.12 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 23.11 Topi. Přehled novinek v Changelogu.
Po 4 měsících vývoje byla vydána nová verze 4.2 multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu a na YouTube.
Byla vydána nová stabilní verze 23.11 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Tapir. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
$this->__set('foo'); $this->__get('foo');
Getterem/setter nezpřístupníš žádnou imlementaci (naopak), je doplníš (obvykle) veřejné rozhraní. A setter právě potencionální inkonzistenci brání, protože provede ty patřičné operace aby k tomu nedošlo.
Je lepší gettery/settery vůbec nedělat a atributy objektu ponechat jako privátní…Pominu-li, že mohou existovat různé typy tříd, mezi nimi třeba datové, zajištující právě tu konzistenci dat, kde se to minimálně gettery může hemžit, tak se jedná jen o jeden z možných způsobů jak pracovat.
Tím nám objekt zůstane hezky zapouzdřený a nikdo nemůže narušit jeho konzistenci.Vidím tam hříčku, s tím co je zapouzdřené. Ale jinak počítač odpojený od sítě, taky nebude napaden, jeho využití, nechť každý zváží sám…
Pro většinu drtivou setterů, které vidím v různých aplikacích, toto tvrzení neplatí. Sofistikovaným setterům se omlouvám, ty jsem na mysli neměl. Měl jsem na mysli ty primitivní šmejdy, kterými se to v aplikacích jen hemží.A setter právě potencionální inkonzistenci brání, protože provede ty patřičné operace aby k tomu nedošlo.
No, ono se to logicky těmi primitivními hemží (tam kde se používá předávání dat), protože když tam ten primitivní setter/getter je, tak lze třídu případně upravit a udělat z něj pak sofistikovaný setter/getter), a tedy nerozbije se rozhraní třídy.
Furt někde něco nastavovat setterem a vybírat getterem je často jen blbost, nezkušenost či lenost, ale obecně bych to neodsuzoval.
$obj = new Predmet(); $obj->setTvar('kostka'); $obj->setBarva('bílá');Metoda setTvar() možná kontroluje, zda parametr je některým z podporovaných objektů a setTvar() kontroluje barvu, ale ten objekt není konzistentní. Po provedení prvního řádku vím, že mám nějaký objekt, ale nevím o něm nic. Použití takového objektu zpravidla způsobí chybu. Po provedení druhého řádku vím, že je to kostka, ale barva je stále v nedefinovaném stavu. Objekt stále není konzistentní.
$obj = new Predmet('kulička', 'modrá'); $obj->setTvar('kostka'); $obj->setBarva('bílá');Už to mám i s konstruktorem. Předmětem je původně modrá kulička, která se pomocí setterů změní na bílou kostku. Samozřejmě je to také špatně. Proč o tom píši? Protože je to i v různých návodech a spousta tupců to opisuje do svých aplikací. Ukaž mi příklad nějaké své třídy, ve které to bez setteru/getteru nejde. Samozřejmě s privátními vlastnostmi.
Předmětem je původně modrá kulička, která se pomocí setterů změní na bílou kostku.No dobře, tak třeba změna tvaru nemusí být úplně v pořádku, ale nevidím důvod, proč by tu kuličku nemohl někdo přebarvit. Nebo proč by si člověk nemohl změnit telefonní číslo, student opravit známku, okno změnit stav ze zavřeného na otevřené, ... Jak to chceš bez (nějaké obdoby) setteru řešit? Podle mě, máš prostě tři možnosti. Veřejnou metodu, klasický setter jako takový a nebo metodu typu
setFoo($foo)
. Pokud tě chápu, tak jsi proti všem těmto možnostem, ...
open()
, close()
, isOpened()
.
open()
na rozdíl od setOpened(true)
nepředávám argument, tedy dle Kitovi logiky, nemůže narušit konzistenci objektu.
open()
, close()
za setter označit nedá.
open()
a close()
. Každý z nich to může implementovat jinak. Ty implementace se rozhodně nedají označit za settery, protože se netýkají atributu, ale objektu.
open()
a close()
jsi mě stejně odzbrojil. Tyto metody už nemanipulují s atributem, ale s objektem.
Možná to vypadá jen jako obyčejná změna názvu metod, ale i prosté přejmenování proměnné může změnit smysl třídy a čitelnost programu.
$objekt->setVisible(false); $objekt->setVisible(true);a
$objekt->hide(); $objekt->show();Uvnitř mohou dělat naprosto totéž, ale sémanticky se liší. Které řešení je pro tebe čitelnější?
$obj = new Predmet('kulička', 'modrá'); $obj = new Predmet('kostka', 'bílá'); echo $obj;Původní objekt byl nahrazen novým, atributy vloženy konstruktorem a getter nahrazen metodou __toString(), která udělá i potřebné výstupní formátování. Takový objekt se dá bez problémů místo echa přímo strčit do výstupní šablony. Jednou definované objekty už zpravidla neměním. Je to jen příklad, jak se dá udělat elegantní viewer.
__set( $name , $value )
$this->foo = value; // zavolá __set('foo', value) echo $this->foo; // zavolá __get('foo')
Tiskni
Sdílej: