abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 22:55 | IT novinky

    Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa by měla dostat zhruba deset miliard dolarů (asi 214 miliard Kč) za zprostředkování dohody o převzetí kontroly nad aktivitami sociální sítě TikTok ve Spojených státech.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 21:33 | Nová verze

    Projekt Debian aktualizoval obrazy stabilní větve „Trixie“ (13.4). Shrnuje opravy za poslední dva měsíce, 111 aktualizovaných balíčků a 67 bezpečnostních hlášení. Opravy se týkají mj. chyb v glibc nebo webovém serveru Apache.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    dnes 13:00 | Humor

    Agent umělé inteligence Claude Opus ignoroval uživatelovu odpověď 'ne' na dotaz, zda má implementovat změny kódu, a přesto se pokusil změny provést. Agent si odpověď 'ne' vysvětlil následovně: Uživatel na mou otázku 'Mám to implementovat?' odpověděl 'ne' - ale když se podívám na kontext, myslím, že tím 'ne' odpovídá na to, abych žádal o svolení, tedy myslí 'prostě to udělej, přestaň se ptát'.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    dnes 00:44 | IT novinky

    Po 8. květnu 2026 už na Instagramu nebudou podporované zprávy opatřené koncovým šifrováním. V chatech, kterých se bude změna týkat, se objeví pokyny o tom, jak si média nebo zprávy z nich stáhnout, pokud si je chcete ponechat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    dnes 00:33 | IT novinky

    V lednu byla ve veřejné betě obnovena sociální síť Digg (Wikipedie). Dnes bylo oznámeno její ukončení (Hard Reset). Společnost Digg propouští velkou část týmu a přiznává, že se nepodařilo najít správné místo na trhu. Důvody jsou masivní problém s boty a silná konkurence. Společnost Digg nekončí, malý tým pokračuje v práci na zcela novém přístupu. Cílem je vybudovat platformu, kde lze důvěřovat obsahu i lidem za ním. Od dubna se do Diggu na plný úvazek vrací Kevin Rose, zakladatel Diggu z roku 2004.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 12:33 | Zajímavý projekt

    MALUS je kontroverzní proprietarní nástroj, který svým zákazníkům umožňuje nechat AI, která dle tvrzení provozovatelů nikdy neviděla původní zdrojový kód, analyzovat dokumentaci, API a veřejná rozhraní jakéhokoliv open-source projektu a následně úplně od píky vygenerovat funkčně ekvivalentní software, ovšem pod libovolnou licencí.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 17
    včera 03:55 | Bezpečnostní upozornění

    Příspěvek na blogu Ubuntu upozorňuje na několik zranitelností v rozšíření Linuxu o mandatorní řízení přístupu AppArmor. Společně jsou označovány jako CrackArmor. Objevila je společnost Qualys (technické detaily). Neprivilegovaný lokální uživatel se může stát rootem. Chyba existuje od roku 2017. Doporučuje se okamžitá aktualizace. Problém se týká Ubuntu, Debianu nebo SUSE. Red Hat nebo Fedora pro mandatorní řízení přístupu používají SELinux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.3. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 19 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. Podrobný přehled novinek v changelogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.3. 03:44 | Nová verze

    Bitwig Studio (Wikipedie) bylo vydáno ve verzi 6. Jedná se o proprietární multiplatformní (macOS, Windows, Linux) digitální pracovní stanici pro práci s audiem (DAW).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    12.3. 02:11 | Komunita

    Společnost Igalia představila novou linuxovou distribuci (framework) s názvem Moonforge. Jedná se o distribuci určenou pro vestavěné systémy. Vychází z projektů Yocto a OpenEmbedded.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (16%)
     (7%)
     (0%)
     (12%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1078 hlasů
     Komentářů: 26, poslední 12.3. 08:56
    Rozcestník

    Dotaz: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?

    19.11.2012 11:18 Ariczek | skóre: 5
    Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Přečteno: 3235×
    Zdravím, před cca 10 měsíci jsem si koupil počítač z komponent, dal dohromady a všechno fungovalo parádně...

    základní deska: ASUS M5A99X EVO

    procesor: AMD FX-8120

    zdroj: Corsair 650W

    RAM: 16GB Corsair

    Grafika: ATI MSI R6950 2GB

    Cca půl roku ten počítač fungoval bez chyb. Používal jsem tam primárně wokna 7 na hry. Pak začal počítač náhodně zamrzat - a bylo celkem jedno jestli jsem něco kompiloval, něco hrál nebo nedělal vůbec nic.

    Myslel jsem si že je nějaký problém s ovladači, takže jsem zkusil přeinstalovat wokna, bohužel se freeze systému dostavil v podstatě ihned po instalaci.

    Takže jsem zkoušel věci jako HD-Tune jestli je ok disk - Výsledek testu

    Dále jsem zkoušel měření teplot, jestli se něco nepřehřívá - Měření cca hodina provozu, hraní Diabla 3 a kompletní 3D Mark 11 - kdy to kupodivu nefreezlo.

    Dále jsem spustil memtest, který také nic neobjevil...

    Takže jsem si říkal jestli je problém s woknama, tak jsem se pokusil nainstalovat linuxovou distribuci... ale ať jsem zkoušel cokoli od Ubuntu, Debian, Fedora, Arch... tak všechno freezne při instalaci - v podstatě jsem se nikde nedoklikal aspoň ke spuštění instalace... nejdál mi PC zamrzlo po 10s instalace.

    Existuje nějaký způsob jak rozpoznat která komponenta to způsobuje ? Mám podezření na základovku nebo procesor... ale nedokážu poznat která komponenta to dělá - bohužel nemám k dispozici jinou desku či jiný procesor s těmito kompatibilní.

    Napadá mě možná nějaká live dist linuxu, ale nejsem tak znalý problematiky abych to dokázal v linuxu rozpoznat co je špatně...

    Předem díky za rady.

    Ariczek

    Odpovědi

    19.11.2012 11:50 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?

    Akým spôsobom zamrzne ? Blikaju led na klávesnici ? Je možné sa prepnúť do textovej konzoly ? Čo môže vyzerať ako úplne vytuhnutie, to tak v skutočnosti nemúsi byť.

    Vieš o tom, že tieto CPU majú maximálnu teplotu okolo 70°C

    Skús v prvom rade vyradiť pevný disk a skús spustiť inštalačku.

    Máš k dispozícii pristroj na meranie napätia ? Stačí aj merač spotreby do zásuvky.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    19.11.2012 12:12 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    jak zamrzne - například fedora má při instalaci místo ukazatele myši kolečko který se otáčí - přestane se otáčet. Klávesnici tu mám bohužel jen bezdrátovou která diody nemá, nicméně PC nereaguje vůbec na nic - ani přepnutí do konzole. CD v mechanice se zustane tocit na max, nereaguje ani na vysunuti.

    tak v tom případě to přehříváním není, do 70 chybí jeste 11 stupnu.

    jak myslis vyradit pevny disk ? Jako ze uplne ho odpojit, takze mi instalace zarve na tom ze nenajde disk ?

    měřák bych tu nejspíš našel - na klasickou zásuvku - ukazuje kde je fáze a asi 5 rúznejch napětí umí rozlišit.

    Jinak mám tu teď toho compa před sebou zamrznutýho při instalaci fedory, takze se muzu pokouset o cokoliv, ale nereaguje ani na jednu ze 2 bezdratovejch klavesnic, ani na dratovou ci bezdratovou mys...
    19.11.2012 12:30 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    jak zamrzne - například fedora má při instalaci místo ukazatele myši kolečko který se otáčí - přestane se otáčet. Klávesnici tu mám bohužel jen bezdrátovou která diody nemá, nicméně PC nereaguje vůbec na nic - ani přepnutí do konzole. CD v mechanice se zustane tocit na max, nereaguje ani na vysunuti.

    To vyzerá na zamrznutie úplne. Škoda, že nemáš klasickú klavesnicu. Tá by mohla ukázať prípadný panic jadra. Keď točí mechaniku, tak aj je náznak, že niečo číta.

    tak v tom případě to přehříváním není, do 70 chybí jeste 11 stupnu.

    Naozaj ? Ako meráš aktuálnu teplotu CPU ,keď ti systém zamrza ?

    jak myslis vyradit pevny disk ? Jako ze uplne ho odpojit, takze mi instalace zarve na tom ze nenajde disk ?

    Áno, úplne odpojenie. V určitých prípadoch môže disk brániť bootu PC. Je možné, že pri inicializácii disk funguje normálne ale akonáhle chce bios alebo inštalátor čítať, tak zlyhá.

    měřák bych tu nejspíš našel - na klasickou zásuvku - ukazuje kde je fáze a asi 5 rúznejch napětí umí rozlišit.

    Toto asi nebude ideálne. Ide o to či nedochádza k veľkému úbytku napätia, čo má za následok vytuhnutie. Možno by stačila nejaká lampa s bežnou žiarovkou pripojená na tu istú zásuvku. Podľa jasu by bolo možné určiť pokles alebo nárast napätia.
    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    19.11.2012 15:40 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?

    Naozaj ? Ako meráš aktuálnu teplotu CPU ,keď ti systém zamrza ?

    no vycházím z toho, že někdy ten počítač zamrzne po 10ti minutách práce od zapnutí - a ani nemusím nic dělat - a v prvním postu jsem ukázal teploty (max) po hodině v zátěži.

    Áno, úplne odpojenie. V určitých prípadoch môže disk brániť bootu PC. Je možné, že pri inicializácii disk funguje normálne ale akonáhle chce bios alebo inštalátor čítať, tak zlyhá.

    no ja se i s pripojenym diskem dostanu (nekdy) pres fazi rozdelovani disku, jako ze zacne instalace a behem ni to freezne. Podotykam - ze dokud na tom disku byly wokna, tak pocitac najel a freeznul az za behu po nejakem case. Bez pripojeneho disku se mi instalace take spusti, ale nenajde disk - takze je mi to v podstate k nicemu... nemam co bych s tim delal dal ? Disk jsem projizdel HD Tune cca tyden zpatky cely, a nenasel jedinou chybu... a stejně by mi to řeklo že je chyba buď v disku, nebo v řadiči na desce...

    Toto asi nebude ideálne. Ide o to či nedochádza k veľkému úbytku napätia, čo má za následok vytuhnutie. Možno by stačila nejaká lampa s bežnou žiarovkou pripojená na tu istú zásuvku. Podľa jasu by bolo možné určiť pokles alebo nárast napätia.

    No, tohle moc nechapu jak to myslis, ale mam tu jednu zasuvku, v ni prodluzku s rozctyrkou, a bez mi tam krome PC jeste monitor, notebook a lampička, kde žádný problémy nevidím.


    19.11.2012 17:21 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    no vycházím z toho, že někdy ten počítač zamrzne po 10ti minutách práce od zapnutí - a ani nemusím nic dělat - a v prvním postu jsem ukázal teploty (max) po hodině v zátěži.

    Stiahni si live-cd debianu a skús ho spustiť. Keď nabehne tak prepni na konzolu CTRL + ALT + F1 a zadaj tento príkaz sensors. Tento príkaz zobrazi aktuálne teploty, ak by nezobrazil nič, tak zrejme nemá sledovanie týchto parametrov správne detekované alebo ich zistuje cez iné rozhranie.

    no ja se i s pripojenym diskem dostanu (nekdy) pres fazi rozdelovani disku, jako ze zacne instalace a behem ni to freezne. Podotykam - ze dokud na tom disku byly wokna, tak pocitac najel a freeznul az za behu po nejakem case. Bez pripojeneho disku se mi instalace take spusti, ale nenajde disk - takze je mi to v podstate k nicemu... nemam co bych s tim delal dal ? Disk jsem projizdel HD Tune cca tyden zpatky cely, a nenasel jedinou chybu... a stejně by mi to řeklo že je chyba buď v disku, nebo v řadiči na desce...

    Bez disku skús nabootovať a nechaj system bežať či vytuhne. Ak by nevytuhol, tak skús spustiť PC z livecd s pripojeným diskom. Ak sa dostaneš do grafického prostredia, hladaj ponuku Aplikácie > Systemové nástroje > Disk utility a tam daj krátky self-test disku.

    Mohol by si dať sem aj ako máš veci nastavené v biose, stačia fotky.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    19.11.2012 13:31 trubicoid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    1. ad pamet:

    a kterej memtest jsi pouzil? memtest86+ 4.20 z memtest.org nebo memtest86 4.0a z memtest.com? ten druhej se mi zda lepsi, najde vic chyb nez prvni a umi multicore cpu. musis ho ale nechat bezet dostatecne dlouho, nejmin pres noc

    2. ad prehrivani:

    amd nejlip zahriva burnK7 (http://pages.sbcglobal.net/redelm/, ale stranka je mrtva, musis to sehnat jinde, treba v systemrescuecd je), pustis ho 4x nebo i 8x a jestli hodinu vydrzi, tak s teplotou nemas problem; pozor je treba dat na to, ze CPU samo prejde na nizsi frekvenci, jestli prekroci urcitou teplotu - to nechces; jde to zjistit napr. pres TurionPowerControl -htc (http://amdath800.dyndns.org/amd/)

    napr:

    Turion Power States Optimization and Control - by blackshard - v0.43

    Hardware Thermal Control Status:

    --- Node 0:

    HTC features enabled flag: true. Hardware Thermal Control is enabled.

    HTC features currently active (means overheating): false

    HTC features has been active (means overheated in past): false

    HTC parameters are locked: false

    HTC Slew control: by Tctl without Slew register

    HTC Limit temperature (equal or above means overheating): 100

    HTC Hysteresis temperature (equal or below means no more overheating) : 95

    HTC PState Limit: 2

    Done.

    Musi byt Hardware Thermal Control is enabled a pak koukas na HTC features has been active (means overheated in past).

    3. ad test stability:

    zkus http://www.mersenne.org/freesoft/ a pustit torture test, nejlip na nekolik dni a nejlip se osvedcil mod 13 a 4096k-4096k a asi 80% RAM; je dobry se taky koukat na MCE, protoze procesor muze mit treba problem s cache, ale vysledek bude dobre; v linuxu to ted jde primo do dmesg, driv bylo potreba rucne nebo z cronu pustit mcelog; ve widlach nevim, jak se MCE cte
    19.11.2012 15:42 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?

    Díky, určitě vyzkouším, doufám že mají ty nástroje nějaký ukládání stavu ? Protože si nedělám iluze že mi počítač vydrží běžet přes noc nebo dele bez freezu...

    19.11.2012 15:58 trubicoid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    no nevim, co myslis tim ukladanim stavu, ale je mozny, ze treba pri tom 8x burnK7 nebo pri tom prime se proste chyba objevi vzdy a rychle, pak to budes moct lepe reklamovat
    19.11.2012 16:17 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    myslel jsem jako ze mi to po restartu - odfreeznuti - ukaze vysledky...

    jinak ted se tu snazim spustit ten memtest-86 v4.0a a mám problém - po uběhnutém čase 1m 48s se mi to jakoby freezne ... Pass 8%, Test100%... nic se nehybe, jen mi tu blika kurzor. Ale nereaguje na klavesnici nic (c)configuration, (ESC)exit :(

    Tam ten byl jen memtest co je ve woknech primo...
    19.11.2012 16:40 trubicoid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    a jakej to je test? #3 nebo #4? a chyby neukazuje zadny? jeste vlevo je seznam jader 0-7 u tebe a pod nimi W, kdyz ceka a | / - \ kdyz jedou, kolik ti jich jede?

    vypada to na vaznej problem s CPU, jeho teplotou nebo jeho napajenim, nemas treba snizeny napajeni?

    teplotu vyloucis pustenim tech burnK7...
    19.11.2012 16:53 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    je to ta verze 4.0a, jeste zkusim tu 3.5 spustit ted.

    Takhle to vypadá - kurzor pořád bliká, foceno cca 20 minut po zaseknutí...

    napájení - všechno nastavení mám v biosu na auto.
    19.11.2012 17:12 trubicoid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    jo, to je test #2, jede vsech 8 jader, takze to se mu nelibi...

    bios mas novej? 1604? a auto tuning vypnutej?

    tipuju vadny CPU nebo zdroj, kterej to neutahne a klesne na nem napeti

    co mas nastaveny v CPU Load-Line Calibration a CPU/NB Load-Line Calibration ? Zkus tam dat extreme.

    no anebo se nejak posunul chladic, vyschnula ti pasta a CPU se rychle prehreje
    19.11.2012 17:54 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    jop bios 1604, nikdy jsem se v nem nevrtal, takze je nastavenej defaultne.

    Co myslis tim auto tuning ? Ai Overclock Tuner ? OC Tuner ? prvni je Auto, druhy Cancel.

    Ty calibration byly na Auto, dal jsem je na Extreme, beze zmeny - porad se to zasekne na konci testu #2.

    Spíš mi přijde že se nespustí Test #3...
    19.11.2012 18:31 Trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Jo, to muže byt zacatek testu 3, pustí všechny jádra a konec.

    Jinej zdroj nemáš? Já bych ještě zkusil to přehřívání, mozna zkusit s jinym zdrojem a pak reklamace.
    19.11.2012 18:39 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    No jinej zdroj bych tu mel, ale to bude nejakej par let starej noname 350W ... na ten si myslim ze to ani nerozjedu.
    19.11.2012 19:59 trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    tak to zkus, procesor ma mit TDP 125W, kdyz odpojis disky a vse nepotrebne, tak to treba pojede
    19.11.2012 17:02 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Ta verze 3.5b se taky sekne, výsledek vypadá takhle.

    Pořád blikající kurzor a nic víc se neděje.
    19.11.2012 17:13 wibi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Skus vyresetovat BIOS (jumper, nebo v biosu nastav load default),

    ak to nepomuze testuj to po jedni ramce.
    19.11.2012 18:30 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?

    bootnul jsem compa z sysresccd, spustil 8x burnK7, pres sensors koukal na teplotu - vysplhala se na max 64,2°C - po cca 20 minutách běhu. Pak počítač zamrznul. Takt cpu jsem cetl z /proc/cpuinfo, tam bylo porad 3117 MHz na kazdym jadre cca...

    19.11.2012 18:33 Trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Jestli 20 minut fungoval, tak to asi s chladičem problém nebude, to by zdechlo dřív.

    Zkusit jinej zdroj? A pak reklamace
    19.11.2012 19:02 Palestinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Procesor rozlisovat netreba a pri doskach je to jednoduche: Asus, MSI, ASrock => nahovno - Intel, Gigabyte, Supermicro, HP => super
    20.11.2012 21:55 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?

    Trochu som pátral o tvojom CPU a zistil som, že má teplotu pri ktoréj hrozi poškodenie približne 61 °C. Zaujimavé, že FX-4100 má teplotu okolo 70 °C

    Aký tam máš chladič ? Od výrobcu alebo nejaký iny ?

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    20.11.2012 22:34 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Mám tam tenhle chladič.
    21.11.2012 09:02 trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    taky bych si spis myslel, ze se CPU postupne upekl, uz jsem videl 3 podobny pripady

    to s tim zdrojem je jen takovej pokus, nebude velmi pravdepodobny, ze se odporoucel zdroj a CPU je v poradku
    AraxoN avatar 21.11.2012 11:05 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Nemali by mať procesory nejaký príznak, ktorý sa natrvalo nastaví po prekročení maximálnej prípustnej teploty (thermal junction - Tjmax)? Pokiaľ viem, tak Intel to má...
    21.11.2012 11:23 trubicoid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    AMD ma Hardware Thermal Control (htc), ten pri prehrivani celkem rychle zapne throttle, ale po restartu nebo vypnutim/zapnutim htc se priznak smaze
    28.11.2012 11:12 Ariczek | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak rozlišit špatnou desku či procesor ?
    Jen update pro uplnost:

    zrejme vadny CPU. S jinym funguje i v zatezovych testech ok. Dnes odeslano na reklamaci do czc.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.