abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 16:22 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 166 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:33 | Pozvánky

    Blíží se prázdniny a než se rozutečete k moři, je na čase se opět sejít na Virtuální Bastlírně - pravidelném setkání elektroniků, ajťáků, bastlířů a obecně nadšenců do techniky. Co si pro vás strahovští bastlíři připravili tentokrát? Určitě proberou blížící se Linux Days i další události. U softwaru se chvíli zdrží a poví si kupříkladu o tom, jak se zbavit Bambu Cloudu, ale nepřijít o možnost ovládat tiskárnu na dálku. Řeč dojde i na AI,

    … více »
    bkralik | Komentářů: 1
    včera 03:22 | Nová verze

    Vývojáři postmarketOS vydali verzi 26.06 tohoto operačního systému pro chytré telefony vycházejícího z optimalizovaného a nakonfigurovaného Alpine Linuxu s vlastními balíčky. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Na výběr jsou 4 uživatelská rozhraní: GNOME, KDE Plasma Mobile, Phosh a Sxmo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.55.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 100 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    29.6. 20:22 | IT novinky

    Craig Loewen na blogu Microsoftu oznámil veřejnou preview verzi WSL kontejnerů, tj. linuxových kontejnerů ve Windows Subsystem for Linux (WSL). Spouští se příkazem wslc.exe.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    29.6. 19:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏, Bluesky) nová verze 2026.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem 9 nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.6. 12:55 | Nová verze

    Grafická aplikace Krokiet/Czkawka pro vyhledávání a odstraňovaní nepotřebných souborů (duplicitní soubory, prázdné složky, podobné obrázky, podobná videa, poškozené soubory a další) byla vydána ve verzi 12.0.0. Podrobný přehled novinek v příspěvku na Medium. Jedná se o poslední verzi frontendu Czkawka GTK nad Czkawka Core. Uživatelům se doporučuje migrovat na frontend Krokiet postavený nad frameworkem Slint. Představena byla aplikace Cedinia pro Android využívající Czkawka Core. Dostupná je jako APK pro ruční instalaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    29.6. 04:22 | Nová verze

    Po téměř třech letech od vydání verze 9 byla vydána nová verze 10 linuxové distribuce Mageia (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    28.6. 04:00 | Zajímavý software

    Nourish (GitHub) je nový správce oken pro Linux. Tradiční plochy nahrazuje nekonečným plátnem a posouváním a přibližováním. Využívá vlastní kompozitor pro Wayland s názvem y5. Videoukázka.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    27.6. 15:33 | Komunita

    Po 20 letech a 17 otevřených (open source) krátkých filmech Blender Studio oznámilo plán na svůj první celovečerní film. Cílem samozřejmě není jenom nový otevřený film, ale především vývoj a vylepšení otevřených nástrojů pro spolupráci napříč celým procesem a vytvoření otevřené příručky (playbook) pro filmovou produkci ve velkém měřítku s informacemi, které jsou obvykle dostupné pouze uvnitř komerčních studií, a pomoci tak nezávislým tvůrcům překonat technické a organizační bariéry.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (2%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 2020 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Dotaz: Měnič DC-DC

    9.8.2020 09:26 lunek
    Měnič DC-DC
    Přečteno: 897×

    Ahoj,

    podělil jsem battery pack i s nabíječem který hlídá baterky, pack je 4x 12V baterka na výstupu při plném nabítí baterii je cca 54V.

    Chtěl bych ho použít jako zálohu, ale vetšína zařízení má vstup v rozpětí 10-24V.

    Jak z toho efektivně vyrobit napětí v nekdě v rozpětí 10-24V ?

    Napadl mě

    1. odporový dělič , jednoduchý, ale tam by se asi ztrácel výkon zbytečně při běhu na baterii na teplo ?

    2. DC-DC měnič ? Můžete nějaký doporučit s rozumnou cenou ?  Jak je to efektivní ?

    3. jinak ?

    Díky za hint. Standa Lunek


    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Jendа avatar 9.8.2020 09:37 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    LM2596HV, účinnost tak 80-90%, viz datasheet.
    10.8.2020 11:33 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Souhlas s Jednou: DC-DC měnič. Tady si můžete vybrat https://www.laskarduino.cz/step-down-menice/ Pozor na zatížitelnost, občas docela hřejí. Takže si dát rezervu případně přilepit dodatečný chladič (vybrat vhodný rozměr a přilepit lepidlem na chladiče).
    -- OldFrog
    10.8.2020 11:54 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Hmm, tak pardon, to vyšší vstupní napětí bude trochu problém, koukám že běžný rozsah vstupního napětí je do 40V, na laskarduino mají se vstupem do 60V jen tenhle https://www.laskarduino.cz/step-down-menic-s-lm2576hv/

    Případně tedy vybrat něco jako např. https://www.svetsoucastek.cz/dc-dc-menic-mean-well-sd-50c-12-p60078/

    Případně hledat lm2576hv nebo lm2596hv jako uváděl Jenda.
    -- OldFrog
    Jendа avatar 10.8.2020 18:40 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    +1 za ten MeanWell, to mě nenapadlo, i když podobný používáme v práci. Je to podstatně dražší, ale snad to taky bude odolnější a lepší než ten modulek z Číny. Dobrá nabídka MeanWellů je na TME.
    Max avatar 10.8.2020 19:15 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Meanwella máme v práci také. Kupovali jsme ho místo toho LM měniče, ale pro naše použití nakonec byl užitkový rozdíl nulový, zato cena 30x vyšší. Na druhou stranu, pokud bych měl řešit nějaký měnič pro vyšší odběry (nebo pro radio věci), tak bych si ten Meanwell také koupil, je to jistota kvality.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    11.8.2020 14:42 filip
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Vidim v popisu ucinnost 72%, spis to asi bude maximalni ucinnost pri idealnim zatizeni. Cekal bych lepsi...
    Max avatar 11.8.2020 16:16 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Viz datasheed. Účinnost může být 78%, možná více.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Jendа avatar 11.8.2020 17:01 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Jsem se kouknul do datasheetu k tomu LM2596HV a tam je taky účinnost jenom kolem 70-80 % (ne 80-90 jak jsem uváděl), liší se podle napájecího napětí. To mě dost zklamalo, čekal jsem lepší. Tak leda pohledat nějaké pokročilejší čipy, ale tam zase nebudou hotové moduly a tazatel by si to musel sám vyrobit, což asi nezvládne když se takhle ptá.
    Max avatar 10.8.2020 11:36 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Taktéž souhlas s Jendou, mám s podobným měničem (koupil jsem z Číny celý pytel) dobré zkušenosti.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.8.2020 19:54 maťo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    zapoj battery packy paralerne.
    14.8.2020 23:27 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Před tím nás před třiceti lety na střední škole v elektrotechnice varovali.
    V případě paralelního spojení zdrojů s různými napětími, nebo různými vnitřními odpory dochází i bez připojené zátěže ke vzniku vyrovnávacích proudů, které tečou zdroji v opačném směru (dochází k jejich nabíjení) což v případě galvanických článků může způsobit jejich přehřátí nebo trvalé poškození. S připojenou zátěží pak dochází k přetěžování zdrojů s vyšším napětím nebo nižším vnitřním odporem.
    zdroj
    xxxs avatar 15.8.2020 10:34 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    mal som rozobratu origo ntb bateriu do sony vaio a zapojenie bol mix serie a paralelky. clanky boli sice zhodne, ale opotrebenim by mohlo nastat to, pred cim varujes. takze ako to je?
    15.8.2020 10:42 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    V tej šesť článkovej baterke boli tri samostatné napájacie vetvy, každá po dva akumulátory? To je ale niečo iné.
    Jendа avatar 15.8.2020 14:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Pokud jsou přiměřeně stejné, tak to nevadí, a olověná ani nepotřebuje balancér.
    15.8.2020 16:06 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Jaké tedy budou vyrovnávací proudy při spojení olověných akumulátorů i při malém rozdílu jejich napětí s ohledem na jejich relativně malý vnitřní odpor?
    Jendа avatar 15.8.2020 16:41 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Velké, a proto než to zapojí, musí je srovnat ideálně tak na pár desítek mV rozdílu.
    15.8.2020 17:28 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    To je asi teoreticky proveditelné a otázkou zůstává zda dostatečné (vnitřní odpor může být v řádech miliohmů), ale jak se zajistí aby měly zúčastněné články shodnou vybíjecí charakteristiku (pomiňme rozdíly vnitřního odporu)?
    Jendа avatar 15.8.2020 18:25 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    To se většinou neřeší (rozkuchal jsem desítky notebookových baterií z 18650 a paralelně to bylo vždycky spojeno natvrdo), a když budou mít jinou, tak se nejdřív bude víc vybíjet jeden a pak druhý, pokud z toho nebudeš tahat proud na hranici specifikace, tak nevím, proč by to vadilo.
    17.8.2020 13:20 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Možná některá řešení spoléhají na ochrannou diodu, která nepustí proud z jednoho zdroje do druhého (i za cenu en. ztrát na ní). https://www.loxone.com/cscz/kb/paralelni-zapojeni-zdroju/
    17.8.2020 10:26 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Zcela rutinně se takhle tradičně zapojují velké telekomské baterie. Kobka někde v suterénu vedle ústředny, oddělená požárně odolnou přepážkou (zdí), v ní pár tun olověných baterek. N větví, každá třeba 48V/100Ah, zapojených paralelně. Totéž jsem tuším viděl ve velké střídavé UPS = několik větví malých pouzdřených baterek (každá kolem 10 Ah). Srovnat napětí jednotlivých větví před tvrdým propojením patří k tomuhle řemeslu. Stejně tak ochranné prvky - nevím jestli se každá větev zvlášť jistí proti nadproudu, každopádně asi dává smysl měřit na každé větvi zvlášť vyvážení. Stačí na jedné odbočce někde uprostřed.
    [:wq]
    17.8.2020 19:49 maťo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    pri pralernom zapojený tečú prúdy iba pri prvom zapojený (ak nie sú rovnako nabité!) po vyrovnaný potenciálov je prúd 0.0uA. 20Ah je vlastne 2x10Ah (nezáleží na ich počte ale na ploche).či je 1m² v jednom alebo x puzdrach je jedno. napr 12v10Ah+12v100Ah=12v110Ah(1300W/h) katastrofa je seriové zapojenie pretože články nemajú rovnakú kapacitu.preto balancery (zaručí aby najmenší článok neprebíjalo ani nepodvýbíjalo ). I autobaterie časom silnejšie články zničia najslabší. napr 12v10Ah+12v100Ah=24v10Ah(240W/h) preto stratíš 2x kapacitu počítaj z najslabšieho článku +10-20% menič.
    17.8.2020 21:02 Kit | skóre: 46 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Měnič DC-DC
    Pokud jsou baterie stejného typu, kapacity i stáří, tak obvykle není problém je zapojit jak sériově, tak i paralelně. U paralelního řazení do kaskády je třeba dbát, aby součet délek přívodů ke kladným a záporným svorkám byl konstantní. Jen tak jsou ty akumulátory zatíženy rovnoměrně a do důchodu odejdou společně.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.