Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Zdravím,
jaký máte názor na tuhle GPU?
Mě by bohatě stačila karta za polovinu její ceny, ale zkus si na Heurece zobrazit nabídku grafických karet. Mám 2 kritéria. Čip od AMD a v podstatě jakýkoliv výrobce kromě Gigabyte.
Známý ze Softcomu mi psal, že mají info, že situace se má zlepšit až Q4/2021 a já potřebuji nějakou GPU teď.
Kupuji si nový pc a nechci si tam kupovat GPU PCI-E 3.0 GDDR5. I když by to výkonnostně stačilo, už mi to přijde staré. Ideální by byla nějaká karta RX 5500 XT kolem 6k Kč, ale ne od Gigabyte. Jenže ty teď nejsou. Proto jsem se zeptal na tuhle.
Tak dát 4k Kč za dočasnou záležitost a pak 6k Kč za tu ideální, tak to už rovnou můžu za těch 10k Kč koupit tuhle.
A koupit GPU musím. Nemůžu čekat.
Jediné, co mě napadá je 4 x DP, což tedy já nepotřebuji.
Ne Maxi, chci novou.
Přínos sběrnice PCI Express 4.0 oproti verzi 3.0 je jednoduchý. Zdvojnásobuje dostupnou propustnost při stejném počtu linek, takže z určitého typu slotu bude možno dostat dvakrát vyšší přenosovou rychlost. Rychlost jedné linky stoupla z 1 GB/s (8Gb/s) na 2 GB/s (16 Gb/s). To znamená, že slot PCI Express 4.0 ×16 pro grafickou kartu bude schopen dát teoretický „průtok“ 32 GB/s a třeba slot M.2 s konektivitou ×4 pro SSD rychlost 8 GB/s. V praxi výsledky budou vždy nižší kvůli režii, což ale platí i dnes. Sběrnice je nadále duplexní, takže plná kapacita je současně dostupná v obou směrech komunikace. Pokud by se počítaly oba směry dohromady, dala by se tedy kapacita PCI Express 4.0 ×16 označit jako 64 GB/s.
Krom rychlosti byly vylepšeny i další aspekty, například virtualizace, funkce pro odolnost vůči chybám a zvýšení spolehlivosti, nebo pružnější škálování na různé počty linek. Co je také důležité je skutečnost zachování plně zpětné kompatibility, a to jak na úrovni protokolu, tak elektrická i mechanická. Starší karty tak ve slotech PCI Express 4.0 pracují svou plnou rychlostí, a karty PCI Express 4.0 zase jsou funkční ve slotech starších generací, běžící na jimi podporované rychlosti.
Takže za mě určitě GPU PCI-E 4.0. Takže jsem si objednal tuhle a věc považuji za vyřešenou.
No a co to, co jsem zvýraznil - vylepšení virtualizace, nebo odolnosti proti chybám? To by se nemělo týkat čipu na GPU, ale PCI-E 4.0.
To je pořád dokola, už jsme tu o tom diskutovali několikrát. P. Fiedler prostě chce nejnovější rozhraní a technologie bez ohledu na to, jestli je pro to, k čemu ten počítač bude využívat, opravdu potřebuje. Pro to, co avizoval že hodlá dělat, by mu nejspíš bohatě stačil i Radeon Pro WX2100 (relativně levný, s jednoslotovou konstrukcí a skvělou spotřebou), ale on by nepřenesl přes srdce, že to není nejnovější technologie a nemá PCI-E 4.0, přestože ani jedno z toho téměr jistě potřebovat nebude.
Ale asi každý máme v tomto ohledu máslo na hlavě. Já už si třeba několikrát koupil základní desku se zbytečně bohatou výbavou, kterou jsem za celou dobu života té desky nikdy nevyužil.
PCI-E 5.0 klepe na dveře, takže mi nepřijde dobré, když kupuji pc na spoustu let, kupovat něco PCI-E 3.0, což je technologie stará 11 let.
BTW: Ten Radeon Pro WX2100 bych si taky možná koupil. Jak je na tom s hlukem?
Oproti pasivně chlazenému Radeonu 6450, který jsem měl předtím, nemám pocit, že by to bylo nějak slyšitelně hlučnější. Jinak řečeno, v konkurenci ostatních větráků (procesor, zdroj, chipset, 2x case) ho neslyším vůbec.
Vůbec bych řekl, že karty téhle řady jsou trochu neprávem opomíjené. Z parametrů je sice zřejmé, že jsou primárně navržené pro pracovní stanici a ne na hry, ale to taky neznamená, že by byly na hraní úplně nepoužitelné.
Dobře, díky.
To se divím, že to takhle vůbec jde zapojit.
Tiskni
Sdílej: