Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o naší práci, prostředí ve kterém pracujeme a o naší firemní kultuře. Letos se dveře otevřou 26. 11. 2025 v 16:00. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem naši inženýři v Praze pracují, jak spolupracujeme se zákazníky, partnery i studenty, proč máme rádi open source a co pro nás skutečně
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Vývojáři svobodného 3D softwaru Blender oznámili, že nejnovějším firemním sponzorem Blenderu je společnost Adidas. Jedná se o úroveň Corporate Silver, tj. 12 tisíc eur ročně.
        Tiskni
            
                Sdílej:
                
                
                
                
                
                
            
    
ovladanim z peklaPár let mě živil Photoshop. Gimp na něj nemá funkcionalitou, ale ovládáním ho předčí - pokud byl projekt proveditelný v Gimpu, vždy jsem mu dával přednost. Je to už pár let, ale PS se od té doby ovladatelností spíše zhoršil.
Ale to UI je proste des, coz je paradox druhy protoze clovek by cekal, ze to pouzivaji graficky nadani lide a tedy je v jejich silach to polidstit. Ale nedeje se protoze Gnome despotismus v praxi.Ale to byl právě Blender taky. Ten měl legendárně dementní ovládání a ošklivé rozhraní. Ta verze 1.80, která vyšla někdy na začátku roku toho změnila fakt hodně a myslím že hlavní důvod byl právě že se jim postupně dařilo přidat tolik featur a funkcionality, že lidi jim za to začali dobrovolně platit. Například jsem četl, že na Blender teď přecházejí některá anime studia, která do toho nasypala větší peníze právě aby se rozhraní a klávesové zkratky připodobnily ostatním běžně používaným nástrojům. Za sebe musím říct, že teď je to skoro intuitivní nástroj, kdežto před deseti lety jsem v tom ani po semestru kurzu modelování nezvládl udělat nic než naprosté základy.
. Ty slidery jsou pejskokočičkovský dort, slider se spineditem dohromady. 
            
 ), či že Export a Save musí být oddělený (na to naštěstí ještě existuje plugin "Saver").
            Že nepovažuješ kompletní přepracování core GIMPu a oproštění se od 8bit za zásadní featuru o něčem vypovídá...Když on je rozdíl mezi náročností implementace (to nezpochybňuji, a respektuji) a výslednou užitečností. V komentování zásadnosti jsem měl na mysli zejména to druhé. Na druhou stranu jsem přiznal, že jsem se do určité míry mýlil a že skupiny vrstev jsou užitečné. Tak snad je možné snížit konfrontační tón.
Ono tam těch novinek je ale mnohem víc, prostě o tom nic nevíš a trollíš."Nic nevíš" je přehnané. Že ze současného vývoje GIMPu vím míň je pravda, stejně tak to, že jej momentálně pozoruji spíše z pohledu občasného uživatele. Akorát zhruba ze stejného pohledu pozoruji vývoj Inkscape či Blenderu, a prostě v těch druhých jmenovaných jsou změny vidět lépe (i když má starý GIMP v něčem pořád lepší UI než současný inkscape, a vždycky když si stáhnu nový Inkscape, tak do něj dohackuju defaultní "guess by extension ukládání").
A že má někdo problém s odděleným save a export si umím vysvětlit jen tak, že je rigidní a nepřizpůsobivý a prostě trvá na tom, aby rybích prstů bylo osm (viz Rain Man). To nové uspořádání je jednoznačně lepší. Každopádně je to zcela nepodstatná prkotina.Ano, "jenom" to může snižovat pohodlí při používání, (zvlášť v případě "malé zmény, více obrázků"), nic víc.
A k osobním útokům...To snad nemáme zapotřebí.
tohle si přečti https://www.gimpusers.com/forums/gimp-user/14339-hate-the-new-save-vs-export-behaviorNemám náladu číst celou diskuzi, ale vychází mi z ní, že je nejspíš po obou variantách dostatečná poptávka, tak by možná stálo za to rozšíření Saver oficiálně podporovat.
Když on je rozdíl mezi náročností implementace (to nezpochybňuji, a respektuji) a výslednou užitečností. V komentování zásadnosti jsem měl na mysli zejména to druhé.neexistuje featura, jejíž absence tolik omezovala využití gimpu v mnoha oblastech, a neexistuje featura, po které by uživatele volali více - je to zcela zásadní přelom ve schopnostech gimpu
Na druhou stranu jsem přiznal, že jsem se do určité míry mýlil a že skupiny vrstev jsou užitečné.Skupiny vrstev sice užitečné jsou, ale nejsou nijak zásadní. Vše co jde udělat s nimi jde udělat i bez nich. Méně pohodlně.
Ano, "jenom" to může snižovat pohodlí při používání, (zvlášť v případě "malé zmény, více obrázků"), nic víc. Nemám náladu číst celou diskuzi, ale vychází mi z ní, že je nejspíš po obou variantách dostatečná poptávka, tak by možná stálo za to rozšíření Saver oficiálně podporovat.Z té diskuse především vyplývá, že "malé zmény, více obrázků" a vůbec jednoduché amatérské použití _není_ to, na co by vývojáři gimpu cílili. Pokud chce gimp používat náhodný laický uživatel, musí se smířit s tím, že funkce i UI je zaměřeno na pokročilé uživatele a složitější úlohy. abych citoval vývojáře:
Other than that, if you don't do complex work and don't care about accidentally not saving non-destructive changes such as layers and masks, perhaps you don't really need GIMP. There is a fair amount of free image editors that will suit simpler workflows just fine. That change is there for a reason. And the reason is that we are trying to target a special group of users who have certain workflows and work on files in certain ways. It's not possible to make this change without losing part of the user base. This had been understood from the very beginning. The work on usability improvement started in 2006 from interviews with _professionals_. If we targeted people with unsafe workflows, we would interview non-professionals. The direction of the development was publicly declared years ago (OK, it does sounds a bit like Vogons destroying Earth, I admit :)).
Mňa nedávno blender veľmi milo prekvapil pri editácii videa. Skúšal som rôzne sotvréry či už openshot, kdenlive atď a nakoniec som skončil paradoxne pri blenderi kvôli jednoduchému ovládaniu, rýchlosti, stabilite atď. Každá drobnosť animovateľná, skriptovateľná atď.