Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 209. brněnský sraz, který proběhne tento pátek 16. května od 18:00 ve studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Jelikož se Brno stalo jedním z hlavních míst, kde se vyvíjí open source knihovna OpenSSL, tentokrát se OpenAlt komunita potká s komunitou OpenSSL. V rámci srazu Anton Arapov z OpenSSL
… více »GNOME Foundation má nového výkonného ředitele. Po deseti měsících skončil dočasný výkonný ředitel Richard Littauer. Vedení nadace převzal Steven Deobald.
Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
prekonany hypecim? Blbost bych nerekl ale je to zatim dost draha hracka. Az to bude alespon s 2K na oko budu o tom uvazovat. Treba videt film vetrelec ve 3D pro me lakave ale to uz se bohuzel nestane. Museli by me nalakat na neco podobneho. Avatar mi stacil ve 2D abych poznal ze to byla kravina.
Zrovna kvůli filmům nepotřebuješ mít na hlavě VR brýle. Na to stačí 3D projektor, na kterém se dá zároveň pohodlně koukat i na 2D filmy.
V tuhle chvíli by mi asi stačilo AR, něco jako hololens - s tím by se asi dalo kupříkladu programovat na cestách, popřípadě by v kanceláři přestaly zavazet velké a žravé monitory.Nové Hololens vypadají dobře, ale ty staré byly velké, těžké, baterie moc dlouho nevydržela a hlavně uhel pohledu byl hodně malý. Celkově libovolné AR je o generaci pozadu co do optických vlastností za VR. Mrkni kdyžtak na /r/HMDProgramming co jsem založil na téma práce a HMD.
Pro pořádnou VR IMHO stejně člověk potřebuje i ostatní propriety jako všesměrový běžící pás, různé rukavice, ovladače, popruhy atd., aby to mělo smysl. Pak by to bylo o moc zajímavější - třeba by si člověk mohl doslova obejít dokola nějakou velkou věc (třeba 3d model nového letadla) zcela "lidsky přirozeně" aniž by musel fyzicky opustit místnost.Trendem je tyhle ovladače odstranit tím že nacpeš kamery a senzory na ten headset. Tím pak můžeš jednak snímat pohyb rukou, jako to dělají třeba hololens, ale zajišťovat i to AR, protože kamery ti zajišťují jakousi transparentnost. Všesměrový pás je v podstatě dost hloupá věc, která v praxi tak moc nefunguje. Co jsem tak viděl, tak existuje několik projektů, které to řeší tak že máš počítač v batohu na zádech a chodíš někde v prostoru, a buďto ti kreslí zdi a objekty kolem jako obrysy, abys do nich nenarážel, nebo ti to upravuje virtuální svět tak, že tě to v tom reálném motá v kruhu.
Ten všesměrový pás je opravdu problematický, ale o dost větší problém se mi jeví představa že budu k "výletu do VR" potřebovat stovky metrů čtverečních...Záleží na výletu no. Já osobně tohle zas tak moc neřeším, protože výlety mě tak moc nezajímají, zato přenosnou plochu s nekonečnou plochou na „monitory“ bych rozhodně využil o hodně radši, než čumět do 13" displeje notebooku.
Mně by asi stačilo mít normální průhledový display a před sebou zhruba takový monitor co mám na stole.Hele, jasně. To by mi stačilo taky (mno, možná ne, teď jsem si koupi 32" 4K monitor a je to fakt rozdíl). Problém je, že ten relativně malý FOV (Field Of View) znamená, že trochu otočíš hlavou a ten monitor ti zmizí. Nebo když jsi u něj moc blízko, tak z něj vidíš jen výsek. Třeba už první hololens to uměly krásně přichytit na zeď, měl jsi pocit jak kdybys fakt koukal na monitor co tam je, tracking naprosto věrohodný, ale přijdeš k tomu blíž, vylezeš z FOV a z monitoru vidíš jen kousek. Nebo otočíš hlavou trochu a půlka monitoru ti zmizí. Ten druhý model Hololens by to měl mít podstatně lepší, ale ty jsem zatím nezkoušel a jednotlivcům se snad neprodávaj ani v preorderu. Tohle je excelentní článek: Microsoft’s HoloLens 2: a $3,500 mixed reality headset for the factory, not the living room, který dobře shrnuje jak moc je to cutting edge technologie a že bude trvat tak 5-10 let, než se AR brýle dostanou na fakt použitelnou úroveň. Oproti tomu dneska teoreticky jde koupit VR, které má rozlišení na hranicích lidského oka (viz to co jsem linkoval) a uhel pohledu široký kam až to jen jde. Co jsem tak četl
K tomu si můžu vzít normální klávesnici a trackpoint a můžu pracovat vlastně se stejným pohodlím jako u stolu.Ty nové mají mimochodem eyetracking, takže jako myš můžeš používat prostě to že se na něco podíváš.
Představa že mám kolem sebe kouli monitorů je asi ještě lepší, v kombinaci s kamerami na VR headsetu je možné míru izolace od okolí plynule řídit a případně ovlivňovat i to jak realitu vnímám (například si dokážu představit "real-life-adblock" co blokuje otravné cedule s reklamami všude okolo, třeba při jízdě autem nebo v MHD), ovšem ani to bych nenazval "výletem do VR".Jo, to souhlasím.
Pro drony. Tam je to jasná volba, když sedíte v obýváku, ale chcete udělat přemet v koupelně.
Tiskni
Sdílej: