Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Trochu jsem si hrál s VIMem a aspellem a z toho hraní vzešlo pár poznámek. Snad se to někdy bude někomu hodit.
aspell -c
název souboru.Kontrolu pravopisu můžete provést dvěma způsoby. Buď si vytvoříte potřebný soubor a ten následně uložíte a například ve druhém terminálu si spustíte Pokud by jste chtěli provést to samé ve VIMu, jde to takhle:
:!aspell -c %
Všechno co je za vykřičníkem se bere jako příkaz shellu. Aspell -c je příkaz pro kontrolu souboru pomocí aspellu. Znak procenta doplňuje název aktuálního souboru.
Může se stát, že budete potřebovat zkontrolovat soubor v jiném jazyce než v tom, který je ve vašem systému hlavní.
V tom případě, je nutno k příkazu přidat parametr -l
a příslušný kód jazyka.
Například pro angličtinu zadejte: aspell -l en -c
název souboru. Pokud by jste
chtěli provést kontrolu z VIMu tak zadejte !aspell -l en -c hello
Může se stát, že budete potřebovat provést kontrolu souboru, který bude
obsahovat například html tagy, tak zadejte příkaz s touto kombinací parametrů:
!aspell -H -c
" Další podporované jazyky jsou TeX a Nrof
Tiskni Sdílej:
Vim má aj vstavanú kontrolu pravopisu.
:help spell :help spelllangVýchozí klávesové zkrakty jsou myslím
[s
, ]s
, z=
. Mám nastavené macro, které opraví poslední překlep:
inoremap ;; <Esc>[s1z=`]a
když už jsem s tím začal, tak integrovaná kontrola pravopisu se dá rozjet takto
:set spell :set spelllang=cs
Pokud chcete mít kontrolu pravopisu zapnutou trvale, vložte do
.vimrc
set spell set spelllang=csZdroj Kontrola pravopisu