abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:33 | IT novinky

    Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Zajímavý článek

    V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    27.4. 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    26.4. 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    26.4. 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 48
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 880 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky

    30.12.2022 14:32 | Přečteno: 2047× | Windows | Výběrový blog | poslední úprava: 30.12.2022 14:30

    Začalo to nevině – diskuzi s kamarádem o tom, jak některé softy časem kynou a je tedy vhodné je občas restartovat. Konkrétně se to tehdy tuším týkalo elektronových apek a chrome obecně. Kamarád poznamenal, že na Windows to není problém, protože těm se prý stejně musí ob týden udělat ozdravný restartovat. S tím jsem nesouhlasil, a tak se zrodila sázka.

    Disclaimer: nikdo by rozhodně neměl používat dva roky nezáplatovaný operační systém, pokud jakkoliv komunikuje s vnějším světem. Je to challenge na intelektuální úrovni polykání mleté skořice a podobným skopičinám. Jinými slovy: Do as I say, not as I do.

    Podmínky sázky – musím používat počítač tak, jako doposud (fullstack vývojář 100 % homeoffice + YT, netflix, spotify, občas nějaké hry…). Smím hibernovat pokud budu pryč déle než týden (to se stalo 3x), smím dělat suspend to ram (500x +). Doba uspání se nepočítá. Vyhraji, pokud celková doba běhu počítače po odečtení spánku a hibernace dosáhne jednoho roku. Prohraji, pokud systém spadne nebo se dostane do stavu kdy budu nucen restartovat nebo spadne grafická vrstva tak, že zabije ostatní softy s GUI.

    Podmínky sázky byly úspěšně splněny po 704 dnech. Vyhrál jsem pivo, heč :-) Nechal jsem pro forma doběhnout plné dva roky. Teď to už ale restartnu, chci vyzkoušet novější BIOS.

    Hardware: AMD Threadripper 3970X (32 jader), 256 GB RAM (bez ECC), 2x 1TB nvme SSD, 4x 500 GB sata SSD, 32“ 4k, 27“ 1440p, GTX 1080 Ti, 10Gbit Mellanox SPF+. Žere to 160W iddle, 600W v plné zátěži. Cenu elektřiny mám zafixovanou do konce roku ;-) A ještě jedna nezbytnost - APC SmartUPS 1500.

    Software: Windows 10 (20H2, build 19042.685), VMWare Workstation s 15+ spuštěnými VM (3 kubernetes nody, 3x Windows Server, stádo linuxích serverů, několik ad hoc linuxích desktopů, třeba kvůli cisco VPN klienu (přece si takové svinstvo nedám přímo na PC?)), kromě toho ješte ubuntu ve WSL1, 7+ instancí VS code, 4+ instance PHP storm, na zálohy do cloudu Acronis, na snapshotové zálohy VM BackupChain, Eset NOD32 a omáčka okolo (chrome, total commander, WinSCP, Office, VPC, putty, Acrobat, GIMP, …). Obsazená paměť téměř nikdy neklesne pod 100 GB, většinou je nad 128 GB.

    Pár postřehů z průběhu, aneb Q&A

    Bobtnají systémové softy windows?
    Bobtnají… ale ne moc. Tady je obrázek procesů, které byly spuštěny spolu se systémem. Jak vidíte nic nenarostlo do obřích rozměrů. Jedinou výjimkou je ctfmon, který v jednu dobu nabobtnal na 2GB, pak se ale záhadně sám zmenšil. Odswapované to není, ve swapu je aktuálně pouze 425MB


    Bobtnají ostatní softy?
    Ó ano. Největším hříšníkem je bezpochyby chrome, který dokáže v pohodě nakynout za měsíc ze 3 na 8 GB i více (mám otevřenou trvale docela velkou sadu stránek – gmaily, proxmoxy, …). Zachraňují ho časté updaty. Provozovat neaktualizovaný prohlížeč by bylo ještě méně zodpovědné, než nezáplatovaný OS. Dalším nenažrancem v pořadí je PHPstorm. No a v neposlední řadě Acronis, kterému roste mms_mini.exe až mu naroste working set na 2GB (to trvá tak polovinu roku) a pak spadne a znova se spustí. Je to 32bit soft. Takhle to je už několik verzí. Amatéři. Tady je vidět, jak pěkně narostl na 700MB od října.



    Kauza chybějícího iddle time
    Celkový čas CPU za rok pro 64 threadový procesor je ~ 560 tisíc hodin. Mě to ale ukazuje relativně malý čas u procesu Systém Iddle Process. Není to tím, že by CPU byl skoro pořád vytížen. Je to tím, že to počítadlo při 18641:21:06 přeteče. To je 2^26 vteřin. Proč právě tolik, to netuším. Microsoft by s tím asi něco měl udělat… na dual socket epycu to přeteče po dvou dnech. Průměrné zatížení se tedy vyčíst nijak nedá, já to odhaduji to na průměrné vytížení lehce pod 10 %.


    Jak to, že se ti to samo nerestartlo kvůli updatům?
    Windows Update Blocker FTW. Ten používám i mimo tento challenge. Jistě si dokážete představit, jak mě vytočí, když se to restartne a odstřelí mi to všechny virtuály kvůli tomu.


    A co jiné softy, něchtěly restart?
    Restart občas chce Acrobat Reader. Ale nová verze funguje i bez restartu. Hádám, že to tam je „jen pro jistotu“ nebo programátorům z Adobe ještě někdo (pěstí?) nevysvětlil, že už není doba Windows 95 a restarty skoro nikdy nejsou nutné. No a pak je tu NOD32, který opruzuje s restartem při každém probuzení. To je ale druh softu, u kterého to chápu. Navíc i bez toho restartu funguje, virová báze se aktualizuje. Po restartu ale i tak půjde pryč protože na mě dělá MITM útok aby mohl kontrolovat https webové stránky. Což mi dost vadí, když potřebuji kontrolovat platnost a vlastnosti certifikátu, že mi tam NOD podstrkává falešný. Co by se stalo, kdyby ESETu někdo ukradl kořenový certifikát, kterým ty falešné certifikáty jsou podepsané, a který se natvrdo zavrtal do systému, to radši nechci ani domýšlet. Dělají to tak všechny antiviry, nebo mají Slováci zase něco extra?


    Docela mě překvapil backupovací soft Acronis, který se updatuje a žádné restarty nechce. Ale i ten půjde pryč protože je nespolehlivý. Když při zálohování narazí na soubor, který nemůže otevřít nebo není připojený síťový disk, … , tak se zasekne a přestane zcela zálohovat. Restart počítače by tomu jistě pomohl ale spoléhat na to je amateřina nejhrubšího zrna. Takhle to musím občas zkontrolovat, jestli to běží podle data posledního souboru se zálohou na NASce a případně to přes GUI „odseknout“. Kromě toho mi teď v systému běží 25 32bit procesů. Z toho 13 patří Acronisu. V roce 2022.


    Rok běhu s 256GB RAM bez ECC? WTF? Podle paperu, který zkoumal četnost chyb v RAM serverů Googlu bys měl za tu dobu mít bambilión bitflipů!
    Paper jsem četl. Dvě možnosti: A) provozují serverovny nad sklady vyhořelého jaderného paliva B) je to hovadina. Po rozhovoru s adminem velkého datacentra (OVH) mám zjištěno, že po odfiltrování vadných paměti pozorují 16 bitflipů na 1 TB paměti a rok. V paneláku to může být ještě méně než v plechovém datacentru. To se může i tak zdát jako moc. Je ale třeba si uvědomit, že naprostá většina bitflipů nezpůsobí žádnou škodu (nepoužívaná paměť, paměť, která se nikdy nepřečte, to je např. většina diskové cache atd. nebo se přečte ale z L1/L2/L3), další velkou skupinou jsou bitflipy, které způsobí banální problémy (bitflip v přehrávaném multimediálním souboru nepoznáte, můžete si to sami vyzkoušet tímto softem:
    https://github.com/aybabtme/bitflip
    dá se s tím hezky experimentovat včetně toho, že se dá soubor flipama hezky náhodně posprejovat ;-)
    randomly flipping 59 bits out of 59.363016 Mbits (0.0001% of 7.1 MiB) in file "test.mp3"
    v mp3 jsem nepostřehl jsem ani zaškobrtnutí

    randomly flipping 2.797 kbits out of 2.797786 Gbits (0.0001% of 334 MiB) in file "test.mp4"
    v H264 videu patrné artfakty je ale přehratelné

    randomly flipping 9 bits out of 9.961648 Mbits (0.0001% of 1.2 MiB) in file "test.jpg"
    jpeg soubor, okem nevidím žádný rozdíl

    randomly flipping 9 bits out of 9.961648 Mbits (0.0001% of 1.2 MiB) in file "test.jpg"
    PDF soubor w Acrobatu nezobrazil jednu stránku ze čtyř, v chrome bez problémů)


    Teď kontroverzní odstaveček, za který příjdou hejty (protože za pravdu se bije). Dalo by se něco takového udělat i na Linuxu?
    Ne, nedalo. Wayland ani Xorg by to tak dlouho nepřežily. Takže je jedno, jaké desktopové prostředí by si kdo zvolil (a některé by se jistě sesypaly ještě dříve, než ten Wayland) protože by stejně chcípla vrstva pod tím. Ve windows je to uděláno velmi robustně. Může spadnout explorer.exe (a padá pokud si nainstalujete nestabilní softy, které přidávají položky do kontextového menu, obohacují ikonky o dodatečné informace (třeba cloudové softy indikují, zda je soubor nahraný v cloudu nebo ne a podobně), mě se to ale za ty dva roky nestalo – explorer.exe má čas spuštění shodný se startem systému - 28.12.2020), může spadnout dwm.exe (a padá, za ty dva roky spadl několikrát) ale aplikace to přežijí. Může spadnout dokonce i ovladač grafické karty. Je tam nějaký watchdog, který zjistíl,l že se něco děje, zatahá grafice za reset nožičku a znova ji zinicializuje. Obrazovka zabliká ale aplikace to přežijí, kromě těch, které měly zrovna otevřený 3D kontext. I to se během těch dvou let stalo (jednou při přehrávání videa ve VLC, jednou při těžbě nicehashem a jednou jsem to přehnal s přetaktováním). Velmi užitečná věc, protože ovladač grafiky musí spoléhat na to, že dostane od aplikace smysluplná data, což se ne vždy děje. Další výhodou je, že se dá vyměnit ovladač grafické karty bez restartu.
    No a v neposlední řadě by linux nezvládl 500x suspend to ram. Alespoň takovou mám zkušenost, že se jednou za několik měsíců každodenního uspávání někde něco pose…pokazí a už se to neprobudí. Ve windows, alspoň na tomto hardware a na laptopu, mám úspěšnost stoprocentní.

           

    Hodnocení: 93 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Dalo by se na linuxu splnit podmínky sázky?
     (59 %)
     (26 %)
     (7 %)
     (8 %)
    Celkem 61 hlasů

    Obrázky

    Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky, obrázek 1 Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky, obrázek 2 Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky, obrázek 3 Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky, obrázek 4

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    30.12.2022 16:01 První!
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Z toho místní linuxáky klepne pepka :-D
    30.12.2022 16:19 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Celkem souhlasim, že grafickej stack Windows je +- lépe navrženej než linuxovej (nakolik to můžu posoudit), ale stejně bys mohl nějak konkretizovat, v čem má být ten problém s Xorg nebo Waylandem. Já jsem žádnej problém nezaznamenal už roky. Uptime mam sice obvykle jen v řádu týdnů (kvůli updatům jádra), ale IMO i tak by se už muselo projevit...
    30.12.2022 16:22 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Dtto s2ram, už ani nepamatuju, kdy s tim byl naposled problém. Možná jsi měl nějakou smůlu na ovladače...
    David Heidelberg avatar 30.12.2022 17:52 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Praticky vzato, s X problémy budou kvůli designu a stáří (zpětná kompatibilita je svinstvo, pokud je v rozsahu nad 20 let). Omylem pustím nějakou divně navrženou aplikaci a Xorg se zcvokne.

    Co se týká Waylandu, "grafický stack" v podobě návrhu by tak ten poslední rok mohl být přiměřeně stabilní (aneb doba kdy ho většina projektů ho začla brát vážně).

    Třeba v případě GNOME (gnome-shell) nebo kompozitorů postavených na wlroots bych si risknul se vsadit, u kwin z KDE bych vsadil na pád do týdne při běžném používání.
    Jendа avatar 31.12.2022 03:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    A Wayland umí nezabít „klienty“ když padne „server“? (používám Xkovou terminologii) Tak jak autor článku požaduje a tvrdí že mu to funguje na Windows -- přijde mi to jako zajímavá vlastnost, byť si myslím že bych ji nevyužil moc často, protože mi Xka nepadají.
    Jendа avatar 31.12.2022 03:20 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Já bohužel musím potvrdit, že se mi stávalo na různém HW, že se jednou za několik měsíců (tj. stovky uspání) neprobudil a vytuhl. Teď jsem si zrovna vylosoval stabilní kombinaci HW a kernelu, takže se mi to neděje a mám pocit že poslední nechtěný reboot byl když jsem zmáčkl power button když už to bylo probuzené :).
    30.12.2022 17:36 Tom K | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Hezké. Za mě můžu říct, že pracovní linuxový desktop mi běží bez problémů jednotky měsíců bez restartu. Pracovní notebook přežívá uspání do RAM a ve výsledku taky běží měsíce. Čas od času nějaký ten restart kvůli aktualizacím. Windows také běží bez problémů a dlouho (ve virtuálkách, ale to se taky počítá). Takže podle mě v normálních podmínkách všechny tři systémy nemají problém zůstat naživu tak dlouho, jak je třeba (ano. i MacOS).
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    30.12.2022 17:37 MM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    V práci mám PC, kterej má uptime 6 let, a reálný 1 rok provozu by mohl mít,... Ze začátku jel 8.5h/prac den. V posledním roce jsem ho ale pustil ale cca jen 3x, kvůli velmi starým projektům (ještě je 32bit, archlinux), nyní používám NB. Hibernuju... jinak programování c, web (ten už radši teď ne), pdf manuály, maily,... embedded...

    30.12.2022 17:39 MM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Jinak ten NB restartuji kvůli aktualizacím cca 1 za 1-3 měsíce, uspávám do RAM přes noc a víkendy (vyplé napájení), nyní je zahibernovaný.
    David Ježek avatar 30.12.2022 18:50 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Proč by to Linux na X či W nepřežil? Nějak jsem si toho za poslední roky nevšiml, byť musím uznat, že uptime 2 roky nemám. Tak nějak mi stačí uptime mezi aktualizacemi jádra, tedy řekněme jednotky týdnů maximálně. Ale nemohu soudit, provozuji PC se dvěma DIMM moduly, na druhou stranu já bych se na uptime této délky nedostal ani se svěcenou vodou, neb občas u nás ve vidlákově dojde k výpadku elektřiny, který než to matlové postupně nahodí (výpadků je v řadě tak 5-15), může trval i půl dne i více. Tak nabušenou UPSku bych platit nechtěl.

    Jinak tím žes ty W10 neaktualizoval, si svému záměru jedině pomohl. Serou se většinou právě jen v souvislosti s aktualizacemi (i proto je já provozuji tak, že kritické mám odložené o měsíc a běžné o rok - pokud se tohle nastavení během posledních let nějak nezpřísnilo)
    Max avatar 31.12.2022 16:53 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Mě se děje to, že se objevuje bug v KDE5, kdy začne blikat a zamrzávat taskbar a pak i ovládání aplikací. Je to něco v posledních verzích s vsync a pomůže jen "kwin_x11 --replace". To ale není jediný problém. Pokud my některé java aplikace běží delší dobu (v řádu týdnů), tak se začne celé UI zpomalovat. 2x mi už celý stroj vytuhl. Je ale pravda, že mám v práci HP desktop s 32GB ram a v něm virtualizuji Win a celkově mám průměrné zatíženě úplně někde jinde, než autor zápisku. CPU mám v průměru 50% a ram 80%. Ten desktop nemá ECC. Chyba tedy může být na milionu místech :-/. Nicméně u posledního HP mi dělal výtuh stroje hw (i na Windows), takže začínám být vůči HP desktopu celkem skeptický. Jinak v dobách minulých, když jsem taktoval a hrál si s OC ve velkém, tak Linux dokázal rozpoznat sebemenší unstable takt. Tam, kde Win s OC běžely, tam Linux tuhnul, nebo nenabíhal. Tj, Linux byl minimálně v minulosti více citlivý na stabilitu hw, nežli win.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.12.2022 19:06 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    lol a ted si predstav ze ja sem schopen xorg na linuxu restartovat bez vypnuti celeho OS ale proc bych to delal kdyz xorg s uptime v radu mesicu slape jak hodinky
    30.12.2022 20:34 Tomt
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Ale s tim xorg ti chcipnou i spustene softy takze to je nahovno. To uz muzes restartovat a neni v tom rozdil.
    Gilhad avatar 31.12.2022 00:05 Gilhad | skóre: 20 | blog: gilhadoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Chcípnou jen ty v tom daném xorg - ostatní běžící v dalších xorg nejsou dotčeny, stejně jako ty, které vůbec nezávisí na GUI (což často bývají ty nedůležitější)
    31.12.2022 01:51 hefo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Často bývajú a často zas nie, na desktope skôr nie ako áno...
    xsubway avatar 30.12.2022 22:09 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Nějak mě to neoslovilo. Kolik to vidělalo dolarů? Kolik času tě stálo to sledovat a napsat tento blog v porovnání s tím ... no nech to plavat.-)
    30.12.2022 22:40 z_sk | skóre: 34 | blog: analyzy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Prečo nie Linux? Systém botneš v CLI režime (runlevel 3) a spustíš GUI manuálne (cez startx alebo nejaký príkaz pre prostredie cez Wayland).
    debian.plus@protonmail.com
    31.12.2022 08:25 Manjaro++
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Pre menej inteligentnych - ak to chces spravit na linuxe tak pad Xwin alebo Waylandu znamena prehratu stavku. Je rozdiel mat uptime kernelu a uptime grafickeho desktopu.
    Gréta avatar 3.1.2023 19:30 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky

    ale zase jako když ti spadne gui ve windows tak to je asi jako konečná a mužeš to akorát restartovat zatimco v linuxu mužeš furt pokračovat v tui :P ;D

    xxxs avatar 3.1.2023 19:36 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    tui firefox/chomajzl a pod, tui open office, tui gimp... mas?
    Gréta avatar 3.1.2023 20:10 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky

    lynx emacs/unoconv image-magick :O ;D

    ale záset se jako nebudem :D :D :D ;D

    xxxs avatar 3.1.2023 21:09 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    skor ide o to, ze vacsina desktopovych aplikacii je v gui a ked sa to zrube, tak pa pa.
    Jendа avatar 3.1.2023 22:28 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Přitom to zní jako celkem zbytečný problém architektury - například když zabiju třeba xfwm4, tak aplikace stále žijou, jenom s jejich okny nelze pracovat. Ale jakmile zase wm spustím (dokonce to snad jde i s jiným wm - můžu spustit třeba fluxbox), tak si okna posbírá a zase všechno funguje.

    Stejně tak pokud přijdu o terminál/umře SSH spojení, tak terminálové aplikace stále žijí, dokud jim někdo nepošle HUP, a pokud používám program jako například screen/tmux (nebo lowlevelověji reptyr), tak se k nim lze opět připojit a bez problému pokračovat.

    Jenom ukončení Xek je fatální. Ale nemuselo by. Na druhou stranu, mně naštěstí padají Xka tak naprosto výjimečně, že mi to nepřijde důležité.
    4.1.2023 06:33 kvr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Problém architektury to je, ale vyvaroval bych se slova "zbytečný". X má v sobě milióny dočasných objektů, které jsou referencované a potenciálně sdílené aplikacemi. Některý stav může být navíc uložený jenom v HW, na serveru nebo na klientu a k tomu všelijak rozsynchronizovaný. Vyřešit tohle už v tak komplikovaném X protokolu by byla pěkné peklo a jak říkáš - vzhledem k tomu, že pády se prakticky nevyskytují (a když už, tak můžou stejně sestřelit celý systém), tak je to problém, který nemá smysl řešit.

    Pro porovnání, ten terminál řeší jen konexi na druhou stranu a předpokládám, že obnova připojení pošle request na redraw (asi změna vlastností terminálu) a zbytek neřeší (v nejlepším případě by si ještě mohlo udělat snapshot).
    4.1.2023 23:22 Gréta stan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Gréto tohle je pro tebe
    31.12.2022 09:54 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Čím vyšší uptime, tím větší stres. Chlubit se tím může jen pitomec.
    31.12.2022 10:20 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    zdravim,

    muzete rici proc neprovozujete stroj na Linuxu ?

    Ono se to vcelku dost nabizi na virtualni stroje a nejake servery. Podle mne je Linux na serveru vykonnejsi. Nejaky vykon Vam asi sezere antivir(25-50% obcas nebyl problem). Pri vyssim load-u to linux lepe ustoji.

    Nesnazim se Vam rikat, ze je nutne delat na Linuxu, ale mne to prijde pri tomto setup-u a mnozstvi aplikaci jako logicka volba.

    Masina vypada velmi pekne. 32-core CPU Threadripper 3xxx rady je cenove hodne zajimavy. 64 jadra jsou uz trosku vice drazsi a v dnesni dobe spatne sehnatelna.

    Pro nektere ostatni diskutery: pred casem me tady lidi 'zhejtovali' za 64+32 core CPU na Linuxu a dneska je tu v teto diskuzi ticho. Tak nevim, co je spatne.

    Neco pro zajimavost: Delal jsem ted nejake vypocty se stahovanim dat pres internet. Stacilo otocit anteny na WIFI sitovce o 180 stupnu a load masiny sel dolu (asi nejzajimavejsi vec), ping-y a rychlost stahovani se zlepsily. Misto 11 instanci se da pustit 15 pri stejnem zatizeni. Smutny pribeh. Zazitku by se naslo vice.

    gf
    31.12.2022 12:28 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    ..pred casem me tady lidi 'zhejtovali' za 64+32 core CPU na Linuxu a dneska je tu v teto diskuzi ticho.
    Zkus zapřemýšlet. Linuxáky, co tu zbyli jeho uptime nezajímá a hejtři neví co si s tou informací počít, aby si nenasrali do vlastního hnízda.
    1.1.2023 01:42 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Pro nektere ostatni diskutery: pred casem me tady lidi 'zhejtovali' za 64+32 core CPU na Linuxu a dneska je tu v teto diskuzi ticho. Tak nevim, co je spatne.
    Nikdo tě pokud vim nehejtoval za nějaký jádra nebo jiný HW. Hejt jsi dostal za vnucování investice do silného HW lidem, kteří ho nepotřebují, případně už ho dávno mají... :-D
    1.1.2023 19:35 PamětníK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Pro nektere ostatni diskutery: pred casem me tady lidi 'zhejtovali' za 64+32 core CPU na Linuxu a dneska je tu v teto diskuzi ticho. Tak nevim, co je spatne.
    Uhm, vždyť jsi tu byl (a stále jsi) právoplatně za mamlase, když ses posmíval lidem s menším počtem jader než ty.
    1.1.2023 21:25 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Kdyz uz si tady hrajete na svedomi lidu, tak budte od te dobroty a sdelte nam alespon anynymne, co a jak bych vlastne mohl svobodne psat, aby Vam to nevadilo.

    gf
    1.1.2023 21:49 PamětníK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Piš si co chceš, jakožto blbeček se do toho stejně promítne tvoje osobnost a lidem se to S-V-O-B-O-D-N-Ě nebude líbit.
    1.1.2023 22:09 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Treba mi tady nabizite lepsi zivot, kdyz se budu spravne vyjadrovat a ja o nej nechci prijit. Mohl konkretne sdelit, co mam psat, aby vse bylo podle Vas OK ?
    2.1.2023 08:08 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    To je docela blbé, když tady teď požadujete radu ohledně něčeho, co se probíralo v mateřské školce...
    Quando omni flunkus moritati
    2.1.2023 09:01 !
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Ty seš ale kus.. zralý na utracení.
    2.1.2023 09:24 PamětníK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Nějak tě to rozrušilo, zapomněl ses podepsat "gf". Mám podezření, že ti někdo ukradl účet nebo chlastáš :-( Bez podpisu nevíme kdo jsi.

    Zdar Max.
    3.1.2023 23:44 oIo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Tady je teba znacna poptavka po erotickych pribezich linuxaku (s holkama, aby bylo jasno)!
    2.1.2023 13:56 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Kdyz uz si tady hrajete na svedomi lidu, tak budte od te dobroty a sdelte nam alespon anynymne, co a jak bych vlastne mohl svobodne psat, aby Vam to nevadilo.
    Nic.

    Cokoli napíšeš, nejspíš to bude vždycky někomu vadit.
    2.1.2023 16:40 verteneverte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    jak zadupal LE do zeme svym impotentnim fasistickym vedenim lidi nezapomenou
    Gréta avatar 3.1.2023 19:25 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky

    tak von má jenom nějakej slabej socka cpu 3970 zatimco ty máš premiovej 3990 v hodnotě celýho tohodlectoho serveru jestli si jako dobře pamatuju :D ;D

    multi avatar 31.12.2022 12:30 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Kvalitni HW v kombinaci s odladenymm SW to je bezne i na linuxu. Ostatne to dokazuje embedded HW.
    Max avatar 31.12.2022 16:42 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Děkuji za zajímavý zápisek. Překvapilo mě nepoužívání ECC, když má člověk TR.
    S uptime ohledně Linuxu souhlasím. Na svém pracovním PC v práci se nedostávám na uptime přes 2 měsíce. Podezřívám jednak hw (HP desktop bedna, co se tváří jak naleštěné lejno), tak i sw (xorg / gpu).
    Jedu ale rollup, takže počítám s tím, že mohu mít problémy. Je možné, že kdybych naladil třeba Debian stable, nebo Ubuntu LTS, tak bych byl více stable, nevím.
    Jinak reálně mým záměrem stejně není mít velký uptime, potřebuji aktualizovat, notebook používám zase jen sporadicky, takže tam nedává smysl ani uspání do ram atd.
    Pokud jde o servery, tak u nich drží jak win, tak linux.
    Máme ale asi 3 stroje, kde běží W2012R2 a Win10 a v těch strojí běží spousta desktop app. Mám zkušenosti, že jak na W2003, W2008, W2012R2, tak i na Win10 se stává to, že to explorer nedává a jednou za čas se dostane do prapodivného stavu a je třeba ho otočit.

    Pokud jde o ESET, tak všechny AV dělají MITM a jen blázen si to nechává zapnuté. Já mám MITM vypnuté jak pro web, tak pro mailovou komunikaci. Tím chci říci, že zbavovat se ESETu nemá smysl, spíše bych to vypnul a poladil si HIPS filter ;-).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.12.2022 17:28 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    zdravim,

    okolo tech ECC pameti, tak take je nemam.

    Pokud date 35kKc az pameti v 5/2021, tak se Vam uz moc preplacet nechce. Dneska uz jsou ceny jinde a uz bych o nich uvazoval. Tolik se mi investovat nechtelo. Ale jsou lidi, co to daji.

    S pametmi jsem mel problemy pred asi 15 lety nejmene. Jinak ne. Nevidim v tom prinos.

    Bud delam veci, kde jsou nejake vykonove spicky anebo bezi nejake ulohy, ktere se daji delit a ztrata neni v dnech ci hodinach.

    Pokud by neco zhavarovalo, treba pameti, tak prepnu na druhy pocitac, co tu mam v zaloze a obcas se pouzije.

    Uptime take neresim. Precijenom 80W v klidu neco taky sezene a je zbytecne teplo v mistnosti. Kdyz masinu potrebuji, tak na ni delam. Nekdy jen pres den. Nekdy bezi 3 dny v kuse.

    gf
    Max avatar 31.12.2022 21:09 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Takže je urban legend to, že třeba vývojář zbytečně řeší debugování aplikace, která mu na jeho železe padá (třeba už při kompilaci), protože má vadnou ram? Nevím, jen se ptám. Ze své zkušenosti jen vím, že spolehlivě otestovat paměti moc nejde a už vůbec né u větších kapacit v nějakém reálném čase.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.12.2022 22:38 Tom K | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Mě se to reálně stalo cca deset let zpátky. Zbytečné ladění trvalo asi tři dny a protože už mi to fakt přišlo divné, pro jistotu jsem udělal memtest a bylo jasno. Šlo o aplikaci, která využívala skoro celou dostupnou paměť. Takže měla velkou šanci že se do chyby strefí. A protože alokace jsou svým způsobem deterministické, tak se chyba neprojevovala náhodně ale docela deterministicky, takže to vypadalo na chybu v kódu.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    Max avatar 31.12.2022 23:42 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Problém je, že memtest u 256GB ram neuděláš nijak lehce.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Jendа avatar 1.1.2023 00:10 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Čekal bych tak jednotky hodin, ne? Memtest (používám ten uzavřený od passmarku, protože ten originální ještě nedávno neměl UEFI verzi) je překvapivě rychlý, řekl bych že 16 GB otestuje tak za 15 minut. Snad to neznamená, že testuje nekvalitně.
    Max avatar 1.1.2023 01:21 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Naposledy, když jsem to zkoušel, tak to bylo s tou OSS verzí a u 256GB bych se dostal na 24h v rámci jednoho pass? A free verze toho komerčního zase nemá všechny testy a kupovat jsem to nezkoušel. Také se mi stalo, že mi memtest vyhazoval chyby, a to jen proto, že danou konfiguraci nepodporoval. Ale je to už dlouhá doba. Pak jsem na memtest zanevřel (špatná kompatibilita a dlouhá doba testování mi říkalo, že to není moc objektivní).
    Možná je to všechno dnes už jinak, nevím. Nejdraději bych řešil spíše prevenci, než proaktivní kontroly. Tj. používal plnohodnotně ECC.
    Každopádně naposledy jsem pro test pamětí používal stressapptest, ale ten má tu nevýhodu, že se spouští z OS a nedokáže otestovat celou paměť.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    k3dAR avatar 1.1.2023 17:01 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    BTW: pred par mesici vysla verze 6:
    V6.00 Changelog
    Rewrite code for UEFI 32 & 64 bits
    Add support for x64 Long Mode Paging
    Add support for up to 256 cores
    Add detection for DDR4 & DDR5
    Add support for XMP 3.0
    Add detection for AMD Zen 1/2/3/4
    Add detection for Intel up to 13th Gen
    Add better support for AMD pre-ZEN CPUs
    Add support for older nVidia and AMD chipsets
    Add support for SDRAM
    Many enhancements
    Numerous bug fixes & optimization
    je dostupna v "kernel" formatu, takze snadno spustitelna i z iPXE legacy/uefi
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Jendа avatar 4.1.2023 02:07 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    A free verze toho komerčního zase nemá všechny testy
    Podle https://www.memtest86.com/compare.html chybí jen SSE, ne?
    2.1.2023 09:04 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Přesně tak. Navíc některé chyby se projeví jen když jede modul v páru. Ty jsou nejzákeřnější.
    1.1.2023 10:36 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    zdravim,

    co mam zkusenosti z praxe, tak HW vetsinou funguje. Za par let se vzdy neco stane. A nejlepsi reseni, co znam, je mit druhou masinu. Spise dalsi 2. 2x pracovni stanice + notebook.

    Mozna, ze je hodne rozdil v tom, kdyz koupite treba zakladni desku za minimalne 12kKc, protoze levnejsi se moc koupit neda. Zpetnym pohledem musim rici, ze co jsem presel z beznych PC pro uzivatele na pracovni stanice/HEDT hardware, tak hodne problemu ustalo. Do toho nekupuji uplne nejlevnejsi HW nebo nezname znacky, protoze mi to ve finale uspori hodne casu.

    Co je asi nejvetsi riziko, je kdyz delate upgrade distribuce nebo upgrade HW. K tomu potrebujete druhy stroj. Treba proto, ze neodhanete chladic CPU. AMD 3990x uz vzduchovy chladic nedal a v zatezi to nahodne padalo. Nebo, ze Vam nejede RDP klient a zjistite to az pozde.

    Hodne velka vyhoda Linuxu je, ze pokud Vam neco nejede 2-3 hodiny a do toho na Vas padne produkcni chyba, ze muzete vytrhnout disk z pracovni stanice a dat jej do druhe masiny/stanice/notebooku a pokracujete dale. Pak doresite nasledky/pricinu, proc prvni stroj nejede.

    Nejake problemy s pameti, nebo CPU (nejake AMD 8 jadro) jsem uz resil.

    Zalohy resim prubezne. Asi nejlepsi zaloha hodne dulezitych veci je GIT. Zdrojaky a dokumentace.

    Casteji se mi stava parkrat do roka, ze nejede internet nebo infrastruktura zakaznika - VPN, servery, neco se zarizlo na F5, vypadek diskoveho pole, ..... Zrovna v patek minuly tyden jsem byl neco resit u klienta, nejela WIFI a do toho padla produkcni chyba, ktera nastesti byla ve finale nizsi priority.

    I tak se bez vykonne pracovni stanice v nejhorsim obejdete. Co delam vyvoj, tak to se da delat i na 1 core CPU + 8-16 GB RAM. Akorat to trva. Nejake vypocetne narocne veci, tak to jsou veci, co zase tolik nespechaji v pripade vypadku. Plus do toho nejaky data-mining delate klidne vicekrat na stejnych datech. Obcas se neco nepovede, neznama data... a pocitate to znovu.

    gf
    1.1.2023 03:43 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Parádní pokus a hec :) A výsledky zajímavý. (ˇvˇ)b
    1.1.2023 17:17 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Wayland ani Xorg by to tak dlouho nepřežily.
    To bude rukama, na svém starším počítači jsem při pravidelném suspend to disk nahrabal nějaké ty měsíce uptime - pak update jádra, neměl jsem holt potřebu se s někým sázet.
    Quando omni flunkus moritati
    2.1.2023 08:11 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Dalo, nedalo. Mne X11 pada niekde v intel driveri.

    Windows naproti tomu mi svojimi nastahovanymi updatami vyziera disk a uz mi kvoli tomu sposobil aj stratu dat. A viackrat sa mi stalo, ze som musel pre istu funkcnost robit suspend navyse aby sa nieco prebralo. Niekedy ani to nepomaha a musim ho nechat updatovat aby sa system "vycistil". Nebezi na nom takmer nic, jedna hra, jeden zlahka pouzivany chrome a Kodi.
    2.1.2023 08:13 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    K tomu intelu by som len dodal, ze sa mi to asi deje az od upgradu na Skylake. A jedna sa o instalaciu Debianu datovanu od roku 2007.
    Max avatar 2.1.2023 08:39 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    O stáří instalace nejde, pokud máš aktuální verze. Každopádně Intel své drivery za posledních 15let přepisoval asi 3x. Podpora GPU se pak překrývala v rámci oněch ovladačů. Je tedy otázkou, zda vůbec používáš správný ovladač na svojí GPU.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    2.1.2023 09:56 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Urcite ano, pretoze na zaciatku som ten ovladac nevymenil a jeho vymena nepomohla. Potom som si sluboval cosi aj od vymeny VAAPI ovladaca a to tiez nepomohlo. Povodne aj tie logy nic zaujimave neukazovali, ale teraz sa tam zacina objavovat pred crashom nejaky zlyhany alloc (moze za to urcite nenazrany chrome s vela tabmi).

    (WW) glamor: Failed to allocate 48x48 FBO due to GL_OUT_OF_MEMORY. (WW) glamor: Expect reduced performance.

    potom viacero opakovani a crash

    glamor0: GL error: GL_OUT_OF_MEMORY in glMapBuffer(map failed) glamor0: GL error: GL_INVALID_OPERATION in glUnmapBuffer(buffer is not mapped)

    Segmentation fault at address 0x4
    2.1.2023 10:11 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Ale teraz pozeram popis balicku:

    The use of this driver is discouraged if your hw is new enough (ca. 2007 and newer). You can try uninstalling this driver and let the server use its builtin modesetting driver instead.

    ...to nie je velmi pekne, ze to treba odinstalovat, ale asi sa nepouziva: modeset(0): glamor X acceleration enabled on Mesa Intel(R) HD Graphics 520 (SKL GT2)

    David Heidelberg avatar 2.1.2023 23:32 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    1. crocus není zrovna nejvíc udržovaný driver, takže bohužel už máš docela starej HW. Každopádně to by problém být neměl.

    2. chcípá to v nouveau_drm_screen_create WTF?! Co Intelí ovladač dělá v Noveau (nvidia) kódu

    3. nainstaluj debug balíčky a bumpni ten bug, že je aktuální s novým crash reportem (s debug balíčky to bude dávat i smysl).

    apt install libbsd0-dbgsym libdrm-amdgpu1-dbgsym libdrm-nouveau2-dbgsym libdrm-radeon1-dbgsym libdrm2-dbgsym libedit2-dbgsym libelf1-dbgsym libexpat1-dbgsym libffi8-dbgsym libgcc-s1-dbgsym libgl1-mesa-dri-dbgsym libglapi-mesa-dbgsym libicu71-dbgsym liblzma5-dbgsym libmd0-dbgsym libsensors5-dbgsym libstdc++6-dbgsym libtinfo6-dbgsym libvulkan1-dbgsym libxml2-dbgsym libz3-4-dbgsym libzstd1-dbgsym zlib1g-dbgsym by mohlo stačit

    https://gitlab.freedesktop.org/mesa/mesa/-/issues/7626
    4.1.2023 11:19 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Ja mam intel, v ziadnom nouveau_drm_screen_create to nepada:
    [555404.703] (EE) Backtrace:
    [555404.710] (EE) 0: /usr/lib/xorg/Xorg (?+0x0) [0x5615fce12435]
    [555404.710] (EE) 1: /lib/x86_64-linux-gnu/libpthread.so.0 (?+0x0) [0x7ffb03e09140]
    [555404.715] (EE) 2: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iris_dri.so (?+0x0) [0x7ffb02775216]
    [555404.716] (EE) 3: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iris_dri.so (?+0x0) [0x7ffb0263dade]
    [555404.717] (EE) 4: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iris_dri.so (?+0x0) [0x7ffb01b8f87b]
    [555404.717] (EE) 5: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iris_dri.so (?+0x0) [0x7ffb01b93b7f]
    [555404.718] (EE) 6: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iris_dri.so (?+0x0) [0x7ffb01d23e17]
    [555404.718] (EE) 7: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iris_dri.so (?+0x0) [0x7ffb01d270bc]
    [555404.718] (EE) 8: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/iris_dri.so (?+0x0) [0x7ffb01d2cc75]
    [555404.719] (EE) 9: /usr/lib/xorg/modules/libglamoregl.so (?+0x0) [0x7ffb032d96bf]
    [555404.719] (EE) 10: /usr/lib/xorg/modules/libglamoregl.so (?+0x0) [0x7ffb032d5f85]
    [555404.719] (EE) 11: /usr/lib/xorg/modules/libglamoregl.so (?+0x0) [0x7ffb032d3461]
    [555404.719] (EE) 12: /usr/lib/xorg/Xorg (?+0x0) [0x5615fcd91e3f]
    [555404.719] (EE) 13: /usr/lib/xorg/modules/libglamoregl.so (?+0x0) [0x7ffb032daae1]
    [555404.719] (EE) 14: /usr/lib/xorg/Xorg (?+0x0) [0x5615fcd86b48]
    [555404.720] (EE) 15: /usr/lib/xorg/Xorg (?+0x0) [0x5615fccae584]
    [555404.720] (EE) 16: /usr/lib/xorg/Xorg (?+0x0) [0x5615fccb2584]
    [555404.720] (EE) 17: /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6 (?+0x0) [0x7ffb03c54d0a]
    [555404.720] (EE) 18: /usr/lib/xorg/Xorg (?+0x0) [0x5615fcc9bd1a]
    [555404.720] (EE)
    [555404.720] (EE) Segmentation fault at address 0x4
    
    Mam xserver-xorg-core-dbgsym a este pre intel ovladac, ale kedze ten sa zrejme nepouziva... Nabuduce asi skusim switchnut na stary ovladac, ak to podporuje, lebo pada to tak raz za 1-2 mesiace, pravdepodobne ked sa prilis naplni pamat.
    4.1.2023 11:42 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Pozeram odlozene logy, pred vymenou drivera to padalo aj v i965_dri.so a zda sa mi, ze intel driver som odstavil z pouzivania este pred Skylake v roku 2012.

    Odkedy som switchol z i965 na iris, tak sa zacali objavovat tie glamor chyby.

    Debug symboly tam mam nainstalovane uz aspon rok, asi odvtedy kedy som zmenil i965 na iris (2021/4) a v logu sa neobjavili ani raz. Logov mam odlozenych asi 18, ale po zmene na iris vidim aj dva kde je miesto neho libfb.so, ale backtrace a chyby vyzeraju velmi podobne:
    glamor0: GL error: GL_OUT_OF_MEMORY in glTexSubImage
    glamor0: GL error: GL_OUT_OF_MEMORY in glMapBuffer(map failed)
    
    David Heidelberg avatar 6.1.2023 21:02 David Heidelberg | skóre: 46 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Dle logu je jasny, ze nemas DBG symboly pro mesu. Kazdopadne, jestli chces pripis logy s chybama (ale nejaky uzitecny, ne tohle) do toho bugu a nekdo na to snad mrkne.
    24.1.2023 06:36 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    tak to padlo a backtrace je rovnaky:
    libc6-dbg:amd64					install
    libdrm2-dbgsym:amd64				install
    libgl1-mesa-dri-dbgsym:amd64			install
    libglapi-mesa-dbgsym:amd64			install
    xserver-xorg-core-dbgsym			install
    xserver-xorg-video-intel-dbgsym			install
    
    od minula som tam doinstaloval tie mesy, pridavam libgcc-s1-dbgsym. neviem co je potrebne aby to vobec zacalo fungovat, neviem najst taku informaciu
    Gréta avatar 3.1.2023 19:19 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    4.1.2023 00:01 Linux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Já se připojuju k těm, kteří s uptime na Linuxu nemají problémy. Ještě na škole jsme se pohybovali běžně v měsících, akorát to žralo energii. Dneska na laptop, který pravidelně usíná (ale nepadá) je to otázkou týdnů až nižších měsíců (useknutých upgradem, ne pádem). Na pracovním MacOs mám teď 30 dní čistého času (a budu restartovat kvůli upgrade). U Linuxu jsem měl jediný problém s X adaptérem na Wayland, který občas spadnul a sestřelil X aplikace. Pak jsem se vrátil zpátky na čisté X a problém zmizel. U MacOs aarch64, u Linuxu relativně moderní CPU (předchozí 2014, teď 2021).
    4.1.2023 20:19 O'ojam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Na Linuxu s tim neni problem.

    Suspend: Lenovo Thinkpad T470s s Debianem suspenduji bezne 3-10x denne a uptime miva mnoho mesicu. Nejcastejsi pricina restartu je blbe umistene vypinaci tlacitko, za ktere ho omylem vezmu, kdyz z nej v aute prehravam muziku a chci ho jednou rukou zvednout a kouknout se na mapu.

    Uptime: Na serveru s Debianem, na kterem mi ve screenu bezi vetsina desktopovych aplikaci (krome browseru) jsem mel pres 700 dni a pak odesel jeden z disku a musel jsem ho vypnout. Na workstation s Debianem, Xorgem a fluxbboxem jsem uz teke mel nekolikrat pres rok uptime. V lete jsem vymenil pocitac, takze ted takovy uptime nemam, bude potreba pul roku pockat. Tam je problem se suspendem - s pripojenymi USB-C->HDMI redukcemi se to odmita suspendovat.
    10.1.2023 13:49 Weltende
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Ja mel na serveru s debianem uptime 10 let. A co jako?
    18.1.2023 11:23 Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    To je tak, kdyz nekdo komentuje aniz by cetl, co vlastne komentuje a udela si tim trapas ;-) O stabilite linuxu na serveru nikdo nepochybuje. Jakmile se tam ale zacnou delat mene standardni desktopove veci (hrani her + 3 monitory + video, TV karta,...) tak to zacne jit do kopru. Jinak moje zkusenost s uspavanim je takova, ze to vetsinou funguje ok. Kdyz ale zapomenu, ze mam na pozadi 3D hru a uspim to (to se mi stava hlavne s PoE, ktery musi bezet aby clovek mohl neco prodat), tak je casto problem (ze spadne ta hra, to bych cekal ale ono to casto skonci cernou obrazovkou po probuzeni a resi to az restart).
    9.2.2023 22:04 Podzim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dva roky uptime na PC s Windows aneb příběh jedné sázky
    Vyloženě závidím. Taky bych chtěl mít času na řešení takových hovadin.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.