Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Kdysi dávno jsem byl v konferencích cecko@pandora.cz a os@pandora.cz. Už nevím, do které z nich kdosi poslal kus kódu v céčku, který řadu přítomných udivil. Jednalo se o Duff's device, které by se ale mělo jmenovat spíš Hell device. Po letech jsem na tuto konstrukci znovu narazil, tak se s vámi chci podělit
O co jde? Je to kus kódu, kde je konstrukce switch promíchána s jinou konstrukcí - v tomto případě do/while. A je to validní céčkový zdroják.
switch (count % 8) /* count > 0 assumed */
{
case 0: do { *to++ = *from++;
case 7: *to++ = *from++;
case 6: *to++ = *from++;
case 5: *to++ = *from++;
case 4: *to++ = *from++;
case 3: *to++ = *from++;
case 2: *to++ = *from++;
case 1: *to++ = *from++;
} while ((count -= 8) > 0);
}
K čemu je to dobré? Dnes k ničemu. Ale v 80. letech se dělaly optimalizace na zmenšení počtu větvení programu, takže výše uvedený kód byl rychlejší než:
do { /* count > 0 assumed */
*to++ = *from++;
} while (--count > 0);
Dneska už jsou procesory někde jinde, zrychlení to nepřinese. A programátoři takhle už optimalizovat neumí - za vše mluví, že když jsem si psal na tohle benchmark, vyrobil jsem Segmentation Fault. Jdu zase Pythonit.
Tiskni
Sdílej:
1. Pokud by taková optimalizace skutečně pomohla, měl by ji dělat překladač, ne programátor. Takhle zprasit a znečitelnit zdroják kvůli drobnému zrychlení, to nejsem při nejlepší vůli ochoten považovat za chvályhodné.
2. Současné verze GCC (a nejspíš i jiných překladačů) mají funkce typu memcpy() implementované jako builtin, který už je optimalizován pro danou platformu.
3. Až někdy nebudu mít do čeho dloubnout, docela rád se podívám, jestli je to syntakticky opravdu v pořádku nebo jestli je to jen nepozornost překladače.
A to zrychlení v danou chvíli asi nebylo "drobné", myslím, že bylo dvojnásobné nebo tak nějak. Teoreticky bych ho (na modernějším VAXu) mohl zkusit změřit, luštit latenci VAXích instrukcí ze specifikace se mi nechce, je příliš tlustá a jednoduchá tabulka v ní není.
2) Tohle ale nebyl memcpy().
Nebo aspoň ne původně: Alblaho měl vložit původní verzi, jejíž smysl je poněkud čitelnější (viz Wikipedia).
do { /* count > 0 assumed */
*to = *from++; /* Note that the to pointer is NOT incremented */
} while (--count > 0);
Tedy neinkrementuje pointer to. Čuměl jsem na to jak puk, a myslel jsem, že ostatní čtenáři by čuměli taky. Pak jsem si přečetl, že na adrese to je namapován I/O port a rozsvítilo se mi. Takže původní verze sice nelze smést ze stolu tvrzením "použij memcpy", ale zato je dnes zcela dokonale pasé. I když jednou jsem v nějaké embedded krabičce na port takhle přistupoval...
Kdysi dávno jsem byl v konferencích cecko@pandora.cz a os@pandora.cz.A proč už nečteš OS? Nedávno jsme tam probírali, jestli by náhodou kluci od Flexu nechtěli to svoje dítko opensourcovat
Tedy ve skutečnosti o tom padly dvě věty a zas to šlo hodně rychle do kytek. Ale co, Aleš Procháska byl celkem pro
Tento hustý kousek kódu mě zaujal natolik, že jsem udělal malý benchmark. 