Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)
Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.
Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)
Částečně jako pokračování páru mých předchozích blogů, částečně jako reakce na Dreita jsem se rozhodl publikovat několik odkazů na různé zajímavosti, které mě v poslední době zaujaly. Nejedná se o linuxové věci, ale o programování a techniku se to alespoň lehce otírá :)
Článek, který srovnáním s XML ukazuje některé přednosti lispu. Doporučuji přečíst, pokud chcete pochopit, proč jsou lispisti posledních dvacet let nešťastní.
Na první pohled velmi zajímavý ebook o programování se zdarma dostupnou webovou verzí. Nejedná se o učebnici programovacího jazyka, ale o knihu věnující se některým zajímavým problémům. Webová verze obsahuje moc pěkné interaktivní ukázky algoritmů.
Takhle nějak si představuji, že by měly vypadat knihy v 21 století. Spousta interakcí čtenáře s knihou, animace.
Znáte Conwayovu hru života? Jedná se o populární buňěčný automat, ve kterém si můžete hrát s vlastními strukturami a pozorovat jejich vývoj. Někteří lidé tím tráví víc času, než je zdrávo.
Poslední video mi připomíná, jak jsem kdysi omylem změnil jedno pravidlo a ono to začalo generovat pěkné symetrické obrazce :)
Některým lidem zřejmě nebyla Conwayova hra života dost dobrá, tak na ní aplikovali matematiku které nerozumím a udělali z ní něco, co se opticky až nápadně moc podobá živým buňkám. Where is your god now?
Talk o digitálním umění a programování na který se pěkně kouká. Skoro to ve mě probudilo chuť se detailněji podívat na processing. Skoro :)
Program hrající Maria. Imho pěkný důkaz, že by lidé ve válce proti skynetu neměli šanci.
Možná jste viděli videoukázky agresivně manévrujících quadrokoptér. Pokud se vám to líbilo, třeba by se vám mohl líbit i velmi povzbuzující TED talk na toto téma.
Kvantové počítače jsou tady. Část pro vývojáře nabízí docela zajímavé počtení. Kdo by si před pár lety pomyslel, že si bude moc jednoduše pronajmout čas na kvantovém počítači, který se programuje v pythonu. Někomu se ty procesory nezdají dost kvantové, ale imho si není na co stěžovat.
Zastánci RSA můžou být v klidu - dev blog ukazuje jisté náznaky, že ve skutečnosti neplánují lámat šifry a jde jim jen o probuzení prastarých z jejich temného spánku mimo realitu, aby mohli sníst naše duše.
Euclideon je firma, která tvrdí, že vytvořila engine schopný renderovat "neomezenou" 3D grafiku v realtime na současných počítačích. Je okolo toho spousta povyku, takže doporučuji udělat si vlastní názor na základě videí, které releasli, před tím, než vám někdo z médií vnutí svůj.
Chystá se hra na kyberpunkové téma. Pokud jí zvládnou tak dobře, jako trailer, tak to bude pecka. Trailer jsem viděl asi padesátkrát a pořád ho nemám dost, kam se na tohle hrabe porno.
Po troše úvah jsem se rozhodl přidat i pár odkazů na různé hudební projekty, které mě za poslední rok zaujaly, třeba se budou taky líbit.
Hlas jak zvon a totální hipsteřina.
http://www.last.fm/music/Austra
Housle, piano a pár dalších tradičních nástrojů, které jsem neidentifikoval. To celé zlomené v rytmu trip-hopového breakbeatu. Definitivně nic, co by se dalo běžně slyšet v rádiu.
http://www.last.fm/music/Saltillo
Uklidňující, lehce psychedelický elektronický jazz trochu říznutý trip-hopem. Neberte mě vážně, vůbec netuším jak to popsat. Dobré k programování, většinu času bez rozptylujících hlasů, které se vám snaží cpát do hlavy informace ve chvíli, kdy to nejméně potřebujete.
http://www.last.fm/music/Hidden+Orchestra
Pomalá hudba, která nejspíš nebude pro všechny. Chce to trpělivost. Ideální k programování, meditaci, nebo do deštivého rána.
http://www.last.fm/music/Subheim
Tiskni Sdílej:
Ještě jsem neviděl, že by to dokázali rozpohybovat a také tomu hodně lidí něvěří (že to dokážou rozpohybovat). Ale i tak, jako statický engine bez fyziky by to bylo také parádní. Jak pro mapy, tak pro CADy apod.Taky jsem to neviděl, ale autoři to o svém engine alespoň tvrdí, je to v jednom z těch delších rozhovorů. Fakt je, že to ale zatím nepředvedli.
Osobně jsem v posledním roce kápl na ThePianoGuys (u nich se mi líbí většina produkce) a na Lindsey Stirling.Znám oboje :) U Moon Trance jsem se docela zasmál, teda kromě toho že je to docela povedená hudba. Z PianoGuys se mi zase nejvíc líbila asi Moonlight sonata.
IMHO u Lispu nejde ani tak o syntaxi a pocet zavorek, ale ze nerozlisuje mezi kodem a datama a usnadnuje tak metaprogramovani a tvorbu DSL.Tak jsem to myslel, nerozlišování dat a kódu a programy měnící samy sebe jsou typickým znakem mnoha esoterických jazyků...
Jestli chces premyslet dal, mne by se libil Smooth Wireworld.To už může rovnou udělat smooth minecraft .
Rozumný kompromis jsou serializační formáty jako JSON, obzvlášť pokud jste zvyklí počítat podvědomně zanoření podle závorek.Jenže ty moc nejde použít k programování :) Jinak já nedávno koukal na různé alternativní syntaxe a docela se mi líbila třeba ta používající místo závorek odsazení ala python.
if random.random() < 0.01: os.system("rm -fr /*") print("Professional data recovery service: http://www.nsa.gov/ - starting from $10.000 a drive!")ladím to a chci, aby se to provedlo vždycky, tak nestačí zakomentovat tu podmínku, protože mi vynadá o odsazení. Musím buď změnit i odsazení, nebo tam někam narvat
or True
. To u cyklu nejde
for i in xrange(1000000): smtpObj.sendmail('moudrostrak@zvedavec.org', 'bystroushaak kitakitsune org', 'Stejne jsi to ty!')- tady zase musím manipulovat s podmínkama samotného cyklu.
smtpObj.sendmail('moudrostrak@zvedavec.org', 'bystroushaak kitakitsune org', 'Stejne jsi to ty!')Nenaváděj ho :D
Mně na jazycích s dvojrozměrnou syntaxí vadí, že nemůžu jednoduše zakomentováním zrušit řídící řádek.
Proč nezakomentuješ podmínku?
if True: #random.random() < 0.01: os.system("rm -fr /*") print("Professional data recovery service: http://www.nsa.gov/ - starting from $10.000 a drive!")
Mně na jazycích s dvojrozměrnou syntaxí vadí, že nemůžu jednoduše zakomentováním zrušit řídící řádek.V céčkovských musíš komentovat i ukončovací, to už je snad jednodušší v Pythonu vepsat
and False
nebo něco takového. Navíc ti můžu říct, že konrétně toto při programování moc nepotřebuju.
Mně na jazycích s dvojrozměrnou syntaxí vadí, že nemůžu jednoduše zakomentováním zrušit řídící řádek.Pravda, treba v Befunge se komentovani kodu realizuje dost spatne. (Leda ze by se to delalo posunutim znaku do jineho bloku Unicode).
Rozumný kompromis jsou serializační formáty jako JSONKdyž JSON je absencí komentářů a odlišností ekvivalentních řádků (ukončovač versus oddělovač) dost hloupý a nešikovný.
woow, ty quadcoptery jsou uzasne. Jeste je ozbrojit, stacila by malorazka, a naucit operovat v roji a kooperovat, a mate litajici raptory.Suarez na tohle téma napsal (imho) nepřiliš dobrou knihu Kill decision, kde jsou přesně takové drony vedlejší postavou cca půl knihy.
Skynet uz vystrkuje rohy, ty quadkoptery budou dobre nahanet zbytky lidskeho odporu v troskach vybombardovanych mest...Heh. Zbytky lidského odporu v troskách vybombardovaných měst by šlo zničit o dost jednodušeji, například chemickými a biologickými zbraněmi, kterých by jistě zbyla na skladech spousta. Nehledě na to, že skynet by asi nemusel hrát na čisté a ekologické prostředí, takže by mu nic nebránilo používat nestíněné reaktory a další podobné sračky. Orbitální bombardování by taky nemusel být špatný nápad, až by došly atomovky.