Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »+1
Například, jako v případě Quake 3 - Byly vydány zdrojáky enginu, kterých se následně chopila komunita, vznikl projekt ioquake3, na jehož základě následně vznikla OpenArena.
HDR samotné je obraz, který má rozsah mnohem větší než je 8 bitový short (0-255), rozsah je většinou 16bit float nebo 32bit float/int.Ne.
Ne, u HDR jde prostě o to zachytit (pokud možno) celý dynamický rozsahDobře, ale jde o rozsah, který je schopen čip zachytit a ne formát uložit. Viz. Rozsah expozice.
který se kupodivu hodně často nevejde do 8 bitů.Tak to jsem nepochopil. Ten rozsah se nevleze ani do 16-bitů, ani do 32-bitů a kupodivu ani do 64-bitů. Protože reálný svět je spojitý a ne diskrétní. Takže manipulování se slovy jako
vleze/nevlezeje zcela mimo. Jde jen o to zda-li lidský vizuální systém při přílišné kvantizaci nezačne vnímat některé negativní vlivy přílišné kvantizace (i těch 16-bitů je má, jen jsou kvůli většímu rozsahu méně viditelné).
Jak můžeš označit něco, čemu byl dynamický rozsah uměle zmenšen jako HDR?A můžeš mi vysvětlit, jak byl ten dynamický rozsah snímače nakvantováním výsledku zmenšen?
Tohle jsem několikrát přečetl a moc jsem to nepochopil. Asi jsem to neřekl úplně správně. V HDR by se nemělo stát, že někde budou úplně scházet data jenom proto, že jas je větší než maximální hodnota, kterou lze do daného datového typu nacpat. O tom, co je schopen rozlišit čip tu nikdo nemluvil.Ne, u HDR jde prostě o to zachytit (pokud možno) celý dynamický rozsahDobře, ale jde o rozsah, který je schopen čip zachytit a ne formát uložit. Viz. Rozsah expozice.
Tohle je vyloženě slovíčkaření. Tady jde o to, že když máš málo bitů, nemůžeš si dovolit uložit rozsah -5 až + 5 EV, protože posterizace.který se kupodivu hodně často nevejde do 8 bitů.Tak to jsem nepochopil. Ten rozsah se nevleze ani do 16-bitů, ani do 32-bitů a kupodivu ani do 64-bitů. Protože reálný svět je spojitý a ne diskrétní. Takže manipulování se slovy jakovleze/nevlezeje zcela mimo. Jde jen o to zda-li lidský vizuální systém při přílišné kvantizaci nezačne vnímat některé negativní vlivy přílišné kvantizace (i těch 16-bitů je má, jen jsou kvůli většímu rozsahu méně viditelné).
Viz první část. V HDR by přepaly být neměly, protože se to naškáluje tak, aby nejjasnější bod měl maximální hodnotu a vše ostatní menší. Tohle sice můžeš udělat i s 8 bit, ale pak tam budou příšerné posterizační artefakty. Shrnuto – HDR není o bitech, ale o tom, aby to zachytilo celý rozsah jasů bez (výrazných) problémů způsobených posterizací, kvantizací a já nevím čím ještě. Bohužel to s klasickým rozsahem 0-255 bez výše zmíněných problémů většinou nejde. Fakt už nevím, jak to říct víc po lopatě.Jak můžeš označit něco, čemu byl dynamický rozsah uměle zmenšen jako HDR?A můžeš mi vysvětlit, jak byl ten dynamický rozsah snímače nakvantováním výsledku zmenšen?
problémů způsobených posterizací, kvantizací a já nevím čím ještě.Tohle zní divně… Spíš: problémů způsobených kvantizací (posterizace)…
Tohle jsem několikrát přečetl a moc jsem to nepochopil. Asi jsem to neřekl úplně správně. V HDR by se nemělo stát, že někde budou úplně scházet data jenom proto, že jas je větší než maximální hodnota, kterou lze do daného datového typu nacpat. O tom, co je schopen rozlišit čip tu nikdo nemluvil.
Tohle je vyloženě slovíčkaření. Tady jde o to, že když máš málo bitů, nemůžeš si dovolit uložit rozsah -5 až + 5 EV, protože posterizace.Si nemůžu pomoct, ale přijde mi to, že se na to díváš moc z programátorského pohledu (skrze datové typy). Ovšem nic takového není důležitého a skutečně je dobré rozlišovat to co je schopen zachytit čip a do čeho je to následně schopný uložit (tedy ten datový typ). Přepaly a tmavé místa rozhodně nejsou neduhy nedostatku bitů. Viz. docela zajímavé čtení Dynamic range 24 vs 36 bit a rovnou si z něj dovolím nějaké citace:
The first thing to remember is that bit depth and dynamic range are NOT the same thing. It is going to sound much the same, but it's not. That difference will be covered here.
Caution again: It is easy at first to assume that more bits will yield data with more dynamic range. Superficial reading might even think I said that in places. But it is NOT true at all. More bits are the container needed simply to store data with high dynamic range, but the bits do not create dynamic range, they only allow it to be stored. In the same way, perhaps a large wallet is needed to hold great sums of money, but having a large wallet does not necessarily imply the money is present. Many wallets are not exactly full.(Pozn. pod čarou: Už se nemůžu dočkat až do současné módy či do hip-hopvé subkultury pronikne zvyk nosit peněženku velkou pomalu jako iPad. To budem vypadat fakt jak idioti.)
protože posterizaceTo je skoro jako argument
protože bagra nebo aspoň tak to zní v mých uších. Z posterizace, resp. color bandingu bych si dělal vrásky nejmenší. Zvláště protože je to věc individuální (zatím zjišťuju, jestli je to jev, který jen my vnímáme nebo jestli ve skutečnosti opravdu vzniká).
Tohle sice můžeš udělat i s 8 bit, ale pak tam budou příšerné posterizační artefakty.
Bohužel to s klasickým rozsahem 0-255 bez výše zmíněných problémů většinou nejde.Důkaz?
Si nemůžu pomoct, ale přijde mi to, že se na to díváš moc z programátorského pohledu (skrze datové typy).Dívám se na to z čistě praktického hlediska. Hodně často prostě 8 bitů nestačí.
Ovšem nic takového není důležitého a skutečně je dobré rozlišovat to co je schopen zachytit čip a do čeho je to následně schopný uložit (tedy ten datový typ). Přepaly a tmavé místa rozhodně nejsou neduhy nedostatku bitů. Viz. docela zajímavé čtení Dynamic range 24 vs 36 bit a rovnou si z něj dovolím nějaké citace:Tvrdil jsem snad někde něco takového? Znova opakuji tady se nebavíme o tom, co devedou zachytit sensory. HDR nebudeš vytvářet z jedné fotky ale ze skupiny fotek tak, aby jsi měl data pro všechny oblasti scény. A protože budeš mít obrazová data všude, nebudeš mít žádné přepaly (ve smyslu není tam žádná informace).
(Pozn. pod čarou: Už se nemůžu dočkat až do současné módy či do hip-hopvé subkultury pronikne zvyk nosit peněženku velkou pomalu jako iPad. To budem vypadat fakt jak idioti.)Jo, to bude sranda.
Viz příloha. Je to memorial.exr z odkazovaných stránek nacpaný do rozsahu 0–255. Tohle už ani není posterizace, kvantováním se skoro vše smrsklo do černoty.protože posterizaceTo je skoro jako argumentprotože bagra nebo aspoň tak to zní v mých uších. Z posterizace, resp. color bandingu bych si dělal vrásky nejmenší. Zvláště protože je to věc individuální (zatím zjišťuju, jestli je to jev, který jen my vnímáme nebo jestli ve skutečnosti opravdu vzniká).Tohle sice můžeš udělat i s 8 bit, ale pak tam budou příšerné posterizační artefakty.Bohužel to s klasickým rozsahem 0-255 bez výše zmíněných problémů většinou nejde.Důkaz?
Dívám se na to z čistě praktického hlediska. Hodně často prostě 8 bitů nestačí.Nestačí pouze pokud se bude dál obraz nějakým způsobem upravovat.
Tvrdil jsem snad někde něco takového?Netuším. Resp. těžko říct.
HDR nebudeš vytvářet z jedné fotky ale ze skupiny fotek tak, aby jsi měl data pro všechny oblasti scényA až budou, nenapadá mě jediná věc, která by jim měla vadit při tlačení do 8-bitů či jiných bitových hloubek na kanál.
Viz příloha. Je to memorial.exr z odkazovaných stránek nacpaný do rozsahu 0–255. Tohle už ani není posterizace, kvantováním se skoro vše smrsklo do černoty.Zvláštní. Mně se kvantováním nic nemrská.
To je víceméně pravda. HDR obraz není (až na výjimky jako je použití HDR na osvětlování v grafice) míněn jako výstupní (či jak to nazvat) formát. Ačkoli HDR zachycuje realitu poměrně věrně (linearita, uložení „celého“ dynamického rozsahu), současná zobrazovací zařízení nejsou schopna toho využít.Dívám se na to z čistě praktického hlediska. Hodně často prostě 8 bitů nestačí.Nestačí pouze pokud se bude dál obraz nějakým způsobem upravovat.
Tím ale uměle snížíš dynamický rozsah aka tone mapping. A jak jsem tu někde psal, je otázka, jestli se něco takového dá za HDR označit. Já bych to označil jako LDR vzniklé tonemapováním HDR.HDR nebudeš vytvářet z jedné fotky ale ze skupiny fotek tak, aby jsi měl data pro všechny oblasti scényA až budou, nenapadá mě jediná věc, která by jim měla vadit při tlačení do 8-bitů či jiných bitových hloubek na kanál.
Máš pravdu, už z toho horka melu kraviny.Viz příloha. Je to memorial.exr z odkazovaných stránek nacpaný do rozsahu 0–255. Tohle už ani není posterizace, kvantováním se skoro vše smrsklo do černoty.Zvláštní. Mně se kvantováním nic nemrská.
To je víceméně pravda. HDR obraz není (až na výjimky jako je použití HDR na osvětlování v grafice) míněn jako výstupní (či jak to nazvat) formát.HDR není formát. Mně osobně to přijde spíš jako, že je to jen obchodní obrat zmrdspeaku.
Ačkoli HDR zachycuje realitu poměrně věrněHDR nezachycuje realitu nebo
celýrozsah. Zachycuje jenom rozsah vnímatelný lidským okem (nic takového jako zachytitelná realita neexistuje), protože současné CCD čipy jej nemají tak velký jako lidské oko. Na takový výbuch atomové bomby nebo slunce by ti ani HDR nepomohlo.
linearitaVnímání hodnot lidským zrakem není lineární, ale logaritmické. Což je také celý problém. Pro redundanci by IMHO dost dobře stačila obdoba mu-Law a a-Law.
současná zobrazovací zařízení nejsou schopna toho využítPravda. Kdyby se ještě zvýšil rozsah zobrazovacích zařízení, je dost možné, že by i ten Full-Color byl málo. Ale pouhé zvyšování bitové hloubky rozhodně není lék.
Tím ale uměle snížíš dynamický rozsah aka tone mapping.Ne. Tím snížíš bitvou hloubku, ale jednou vyfocený rozsah už zůstává neměnný.
A jak jsem tu někde psal, je otázka, jestli se něco takového dá za HDR označit. Já bych to označil jako LDR vzniklé tonemapováním HDR.Tohle je vyloženě slovíčkaření.
HDR není formát. Mně osobně to přijde spíš jako, že je to jen obchodní obrat zmrdspeaku.Bože, tobě snad není pomoci. Vždyť jsem tam i psal, že mě lepší označení nenapadlo. To je tak těžké pochopit, že HDR obvykle není výsledek ale jen meziprodukt? Že když budeš zákazníkovi odevzdávat fotky, budeš mu je otevzdávat třeba v Tiffu nebo JPEGu a ne HDR obraz, který jsi použil pro jejich vytvoření?
Teoreticky ano. Akorát budeš mít problém sehnat zdrojová data. HDR prostě má co nejlépe odpovídat tomu jak je to v realitě a ne jak to člověk vnímá. Proto je lineární. Proto s HDR máš spousta prostoru co se týče úprav pro výstupní zařízení (můžeš takřka bez ztráty kvality (tohle mi asi vmeteš do ksichtu) optimalizovat zobrazení pro gamut daného zařízení nebo jeho gammu). Pro začátek si přečti alespoň Mantiuk R. et al.: High Dynamic Range Imaging Pipeline: Perception-Motivated Representation of Visual Content.Ačkoli HDR zachycuje realitu poměrně věrněHDR nezachycuje realitu nebocelýrozsah. Zachycuje jenom rozsah vnímatelný lidským okem (nic takového jako zachytitelná realita neexistuje), protože současné CCD čipy jej nemají tak velký jako lidské oko. Na takový výbuch atomové bomby nebo slunce by ti ani HDR nepomohlo.
Ani sensory digitálů a dalších možných zdrojů nejsou zdaleka lineární, natož když to někdo dělá z JPEGu. Implementovat přesnou response curve pro zdrojová data v prohlížeči je věc naprosto nereálná (nutná znalost světelných podmínek a konkrétního snímače). Proto se to obvykle dělá (mělo by dělat) už při tvorbě formátů určených pro HDR aproximací ze vstupních dat (třeba fotky s různými expozicemi nebo v případě CG rovnou lineární). Tuhle informaci už prohlížeč nemá. Ukládat to lieárně už je poměrně logická volba – s lineárními daty se lépe pracuje a není problém je zlogaritmovat a aplikovat gamma korekci. Díky tomu už nezávisíš na znalosti technologie, kterou byl obraz vytvořen a na které se bude zobrazovat. Navíc ten logaritmus je taky jen přibližný. Jinak by neexistovaly tone mapovací techniky jako je Reinhard E. a Devlin K.: Dynamic Range Reduction Inspired by Photoreceptor PhysiologylinearitaVnímání hodnot lidským zrakem není lineární, ale logaritmické. Což je také celý problém. Pro redundanci by IMHO dost dobře stačila obdoba mu-Law a a-Law.
Co to s tím má společného? Tímhle diskusi končím, musím se učit na zkoušku. Navíc mám pocit, že je to jako mluvit do dubu.současná zobrazovací zařízení nejsou schopna toho využítPravda. Kdyby se ještě zvýšil rozsah zobrazovacích zařízení, je dost možné, že by i ten Full-Color byl málo. Ale pouhé zvyšování bitové hloubky rozhodně není lék.
To je tak těžké pochopit, že HDR obvykle není výsledek ale jen meziprodukt?A to je zas psáno kde? HDR by klidně výsledek mohl být. Pokud už čip samotný nepobere potřebný dynamický rozsah vstupních hodnot, neměl by být problém udělat víc expozic na
jedno zmáčknutía implementovat algoritmus tone-mappingu do HW tak aby z toho vylezl obyčejný JPEG s celým rozsahem nakomprimovaných hodnot. Mělo by to mnoho výhod (především rychlé a jednoduché zpracování) a spousty takových technik nacházíme v různých A/D převodnících dnes a denně (s takovým oversamplingem, to by byla fakt sranda jinde než mimo čip). Bohužel. Zrovna u tohoto bylo nějakými chytrými manažery rozhodnuto, že se nic dělat nebude a když to člověk chce, je nutností držet nějaký převodní program za těžké prachy ala Photoshop, několikrát dělat expozici a tancovat kolem fotoaparátu obřadní tance. Což je také důvod proč to šílenství debilních marketingových značek ala HDR a 16-bitů nemám rád (kdo dneska není HDR a 16-bitový, jako by snad ani nebyl).
High Dynamic Range Imaging Pipeline: Perception-Motivated Representation of Visual Content.Ještě jsem na to ani neklikl a už vidím rozpor v jednom a tom stejném odstavci:
HDR prostě má co nejlépe odpovídat tomu jak je to v realitě a ne jak to člověk vnímá.Já měl za to, že cílem HDR je dostat do obrazu dynamický rozsah přibližně rovný schopnostem vnímání lidského oka aby obraz vypadal pro to oko přirozeně. A i nadpis díla napovídá, že jsem asi nežil v omylu.
Co to s tím má společného?Že vícebitové HDR by mělo smysl v případě, že by zobrazovací zařízení byly schopné takový rozsah reprodukovat. Ale 48-bitový framebuffer jsem ještě neviděl.
We argue that high dynamic range representation can encode images regardless of the technology used to create and display them, with the accuracy that is only constrained by the limitations of the human eye and not a particular output medium.
HDRI could also foster a unified terminology and better understanding of imaging from the perspective of both the physics of light and visual perception.
Also, the difference in viewing conditions (illumination, field of view, etc.) between the reality and the reproduction does not allow to deliver precisely the same visual stimuli. Therefore, the goal of most imaging pipelines is to reproduce the appearance of a scene, but not necessary to deliver the same physical stimuli to our eyes.
The main benefit of high dynamic range images is not only high accuracy that matches or exceeds the processing of the human eye.…
We argue that high dynamic range representation can encode images regardless of the technology used to create and display them, with the accuracy that is only constrained by the limitations of the human eye and not a particular output medium.Volný překlad: HDRI může ukládat obraz nezávisle na technologii použité pro vytvoření (pozn. sensor fotoaprátu, renderer…) a zobrazení (pozn. monitor, tiskárna atd.) s přesností limitovanou pouze vlastnostmi lidského oka a ne konkrétního výstupního média. Pozn.: Tohle se dotýká dvou aspektů zpracování obrazu. Za prvé uložení obrazu tak, aby v něm člověk nevnímal chyby vniklé třeba posterizací. Za druhé při zobrazování jsi limitován tím, co je oko schopno vnímat.
High dynamic range imaging (HDRI) is a new discipline that involves a highly accurate representation of images. As it originates from light simulation (computer graphics rendering) and measurements, the pixels of HDR images are assigned a physical meaning, while most imaging disciplines are more relaxed about what information a pixel contains. This highly accurate representation of images gives an unique opportunity to create a common imaging framework, that could meet the requirements of different imaging disciplines. HDRI could also foster a unified terminology and better understanding of imaging from the perspective of both the physics of light and visual perception.Volný překlad: Protože HDRI má původ v simulaci světla, mají pixely fyzikální význam na rozdíl od jiných typů ukládání obrazu (pozn. tedy LDR), kde na fyzikálním významu tolik nezáleží. Tato vysoce přesná reprezantace dává unikátní možnost vytvoření nového frameworku pro zpracování obrazu, který může splňovat různé požadavky. HDR také může pomoci vytvořit jednotnou terminologii a vylepšit naše chápání zpracování obrazu jak z pohledu fyzikálního tak z pohledu vnímání (člověkem).
The only reason why the actual imaging pipelines do an acceptable job is because the human eye has a huge tolerance for all imperfections that are present in images. Prints or images displayed on monitors are almost never compared with real scenes, but rather with the their memorized appearance, which is imprecise. Also, the difference in viewing conditions (illumination, field of view, etc.) between the reality and the reproduction does not allow to deliver precisely the same visual stimuli. Therefore, the goal of most imaging pipelines is to reproduce the appearance of a scene, but not necessary to deliver the same physical stimuli to our eyes.Volný překlad: Jediný důvod proč jsou současné způsoby zpracování obrazu akceptovatelné je ten, že lidské oko má vysokou toleranci na veškeré nedostatky v obraze. Výtisky nebo obrazy zobrazené na monitoru takřka nikdy nejsou porovnávány s reálními scénami ale spíše s jejich vzhledem tak, jak si ho pamatujeme, což je nepřesné. Také rozdíly v podmínkách, ve kterých je obraz sledován (osvětlení, FoV atd.) neumožňují dosáhnout stejných vizuálních stimulů. Proto cílem většiny postupů pro zpracování obrazu není dosáhnout stejných vizuálních stimulů ale reprodukovat vzhled scény. Pozn.: Jak je vidět, tady se o HDR vůbec nemluví. Tady se mluví o LDR.
The main benefit of high dynamic range images is not only high accuracy that matches or exceeds the processing of the human eye.Tohle snad ani není třeba komentovat.
u menších rozsahů je jen potřeba dávat bacha aby se neprojevovaly některé negativa kvantizačních jevů (především lidským okem vnímaná jako posterizace nebo kvantizační šum, které mohou být v následných úpravách vytaženy), ale jinak je to šumák
Děkuji za pochvalu. Tuto roli přenechám kolegům, na Linuxu se držím příkazové řádky a co se grafiky týče, tak pouze sporadickému použití příkazu convert
.
Grunt má dobré teoretické znalosti a píše o tom blog a stativ, pokud vím, tak se podílí na vývoji Huginu. Článek od těchto dvou bych také uvítal a rozhodně by zvedl laťku co se odbornosti článků týče.
$ convert Opravdu chcete konvertovat? [K/j/b/?] ? Příkazy: k: křesťanství j: judaismus b: budhismus Opravdu chcete konvertovat? [K/j/b/?] ?
http://pedo.google.com/
– Google Pedo.
Fíha, to sú už roky, čo som to hral. Ani som nevedel, jak sa to volá Súvisí to inak nejak s hrou Blues Brothers? Nejak sa mi totiž tieto dve hry miešajú dokopy...
Tiskni
Sdílej: