V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Strávil jsem pár dní rýpáním se v audio funkcích výše uvedeného čipu. Stejně bych si výsledky někam napsal, tak proč ne sem do blogu.
Řada věcí bude pravděpodobně shodná s VIA 8233 a 8235. Bohužel na tyto čipy není volně dostupná dokumentace, takže si řadu věcí musíme domýšlet. Autoři driveru dostali datasheety od firmy VIA, ale driver je bohužel jako ostatně téměř celý projekt alsa velice skoupý na komentáře v kódu.
Spoustu informací o tomto čipu je na webu alsy.
Pro další budu počítat s tím, že VIA je první zvukovka (tedy card 0). Nabízí následující zařízení:
První zařízení obsahuje 4 podzařízení (hw:0,0,0 až hw:0,0,3). Jde o 16-bitové stereo kanály DXS, což je jakýsi hardwarový mixer. Výstupy prvních tří se přičítají (mixují) do front kanálů zvukovky, jejich podíl se nastavuje ovládacími prvky VIA DXS0-2. Čtvrté DXS podzařízení se nezdá, že by bylo připojené někam do analogového výstupu, ale lze je pustit do SPDIF výstupu (o tom později).
Na frekvenci 44.1kHz mají kanály DXS nepříjemný hvízdavý zvuk a je slyšet, že interně velice nekvalitním algoritmem převzorkovávají na 48kHz. Tudíž pro SPDIF nejsou DXS kanály na 44.1kHz bitově věrné (bit-perfect). Při přehrávání vzorků DD nebo DTS na 44.1kHz se připojený převodník s dekodérem nechytá. 48kHz je samozřejmě OK.
Druhé zařízení má jen jedno šestikanálové podzařízení (tedy stačí označit hw:0,1). Zvládá 44.1 i 48kHz bez převzorkování, dovoluje bitově věrný SPDIF výstup. Zajímavé je, že pokud jedete na 44.1kHz a pustíte něco do jednoho z DXS zařízení, přepne se zvukovka do 48kHz a hw:0,1 se odmlčí. Po uvolnění DXS se zvuk obnoví. V režimu 48kHz to samozřejmě nedělá.
Základní deska A7V600 má pro výstup jenom jeden jack (2 kanály), ale měla by jít přepínačem "Channel Mode" přepnout do 5.1 režimu (dle výrobce i ovladače, nezkoušel jsem). Funguje to tak, kodek AD1888 (vícekanálový převodník zajišťující konverzi digitálních signálů na analog a zpět pro nahrávání) má na desce spojené vstupy line-in se surround výstupy a vstup mic-in s c/lfe výstupy. V režimu 2ch jsou ostatní výstupy ve stavu vysoké impedance (odpojené), v dalších režimech se postupně aktivují a ze vstupních jacků se tak stávají příslušné výstupy. Naštěstí datasheet pro AD1888 se na netu povaluje.
Protože mám PC připojené na domácí kino, má pro mě velký význam výstup SPDIF. Přepínačem "IEC958 Playback AC97-SPSA" si lze volit mezi:
1. výstup mixu přední kanály hw:0,1 + první tři DXS
2. c/lfe kanály hw:0,1
3. surround kanály hw:0,1
4. čtvrtý DXS, tedy hw:0,0,3
V userspace konfiguraci alsy je jako zařízení "spdif" nebo "iec958" nakonfigurován čtvrtý DXS (/usr/share/alsa/cards/VIA8237.conf). Mimochodem si všimněte, jak elegantně konfigurace alsy řeší pomocí pluginu hooks přepnutí "IEC958 Playback AC97-SPSA" na čtvrtou volbu a jeho zamčení při otevření příslušného zařízení (stejně tak při použití virtuálního zařízení surround51 přepne "Channel Mode" na 6ch, vypne všechny downmixy a vše zamkne).
Toto defaultní nastavení je OK pro signál 48kHz, při přehrávání CD nic moc, 44.1kHz DD/DTS (ne že bych jich měl tolik :) bez šance. Pro bitově věrný lze použít SPDIF hw:0,1. Aby se jeho signál nedostával i na analogový výstup (ten, připojený např. na skypová sluchátka, si schováváme pro zařízení default, obvykle první DXS hw:0,0,0), je potřeba místo front kanálů (první dva ze šestikanálu) použít další dvojice (např. surround) a "IEC958 Playback AC97-SPSA" přepnout na třetí pozici. Místo stávajícího:
VIA8237.pcm.iec958.0 {
....
slave.pcm {
type hw
card $CARD
subdevice 3
}
hooks.0 {
type ctl_elems
hook_args [
{
name "IEC958 Playback AC97-SPSA"
lock true
preserve true
value 3
}
.........
by byla drobná úprava:
VIA8237.pcm.iec958.0 {
...
slave.pcm {
type plug
slave.pcm {
type hw
card $CARD
device 1
subdevice 0
channels 6
}
ttable.0.2 1
ttable.1.3 1
}
hooks.0 {
type ctl_elems
hook_args [
{
name "IEC958 Playback AC97-SPSA"
lock true
preserve true
value 2
}
..........
Tedy 3. a 4. kanál druhého zařízení se namapuje na první a druhý iec958 a přepínač se přepne na třetí pozici (value 2). Takový spdif skousne všechny formáty. Samozřejmě by bylo lepší změnu udělat v .asoundrc.
Je ale nutné počítat s tím, že takto nadefinované SPDIF nelze v režimu 44.1kHz provozovat současně s analogovým výstupem (hw:0,0), protože jak jsem psal výše, DXS kanály mají "vyšší prioritu", přepnou zvukovku do 48kHz a pozastaví tak hw:0,1 běžící na 44.1kHz. Je to spíše pro "audiofily", kteří chtějí bitově věrné SPDIF 44.1kHz na via82xx.
A závěr? Snad jenom, že alsu mám rád, protože se s ní dají dělat psí kusy. A vo tom to je.
Tiskni
Sdílej:
Click HereTo Visit Our Blog