Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Kytování a broušení je docela nezáživná a zdlouhavá práce. Zvlášť když to člověk dělá poprvé v životě a neumí to. Protože se to ale chci naučit, tak jsem se do toho prostě pustil, a uvidím jak to dopadne.
Kamarád automechanik mi doporučil tmel RAPID a ukázal mi postup jak to rozmíchat s tvrdidlem a jak nanášet pomocí stěrky. Nakoupil jsem tedy nezbytný materiál, nástroje a začal. Nejdříve jsem udělal ta místa co mi kamarád svařil a pak jsem se pustil do toho velkého kusu na blatníku. Zpočátku to vypadalo, že to nikdy nesrovnám do roviny, ale tím hladítkem co používají řemeslníci na hlazení sádrokartonu to šlo jedna báseň pěkně brousit. Prkénkem jsem si kontroloval rovinu a postupně zaplňoval prohlubně a zabrušoval výstupky. Snad se mi to podařilo, když jsem se s tím byl ukázat, kamoš říkal, že to dělám dobře, tak to snad bude fajn.
Bruskou jsem si teda pak i obrousil další kousek na karoserii, kde to bylo promáčnuté a co mi narovnal kámoš při poslední návštěvě jeho dílny a vykytoval a vybrousil i tohle místo. Nejhrubší brusný papír jsem používal 60ku a pak postupně snižoval hrubost do hladka. Na fotkách je zatím jen průběh, ještě to je potřeba hodně vyhladit. Měl by na to přijít ještě pak stříkací kyt a teprve pak lak. Ještě je pořeba vybrousit spáry, tam se dá silikon, aby to mohlo pracovat a nepraskalo to. No uvidíme jak to dopadne.
Tiskni Sdílej:
to rukodržadlo na smirek je super, dělal jsem s tím i čištění dřevěných oken před nátěrem. Krásně se s tím drží rovina a smirek se jen minimálně opotřebovává. Na hrubé broušení kitu skvěle funguje další věc od sádrošů, smirková síťka. Je to vlastně smirek nanesený na řídké silonové síťce, asi jako protimuší síť do oken. Normálně se to upne na to rukodržadlo a brousí se. Jak je to dírkované tak se to nezanáší prachem a když přece tak stačí plácnout dlaní. S tou vrstvou kitu opatrně, mohlo by to praskat a odlupovat se. Pokud to je v místech která pruží a hýbou se tak to odpadne skoro jistě. To je skoro lepší tam nechat jizvy bojovníka. Hlavně dobře ošetřit proti korozi aby to nerezlo pod kitem. Bývala skvělá základní barva na šasi ale už se nedělá. Byla olovnatá, jedovatá a antikorozní. Ještě ji mám schovanou. Dnešní nátěry jsou ekologické a na prd. Kdybys stříkal spodek tak se zdaleka vyhni italskému přípravku Euro Body. Ač jsem dosti italofilní, musím konstatovat že to je šmejd jaký nemá konkurenci. Na autě reznou ošetřená místa, neošetřená ne a dokonce mi v garáži prorezavěla plechovka se zbytkem přípravku.
proč pod naftou? Nafta je mastná a zaleze všude, stačí se podívat na nějaký diesel jak je umatlaný kolem nádrže. A proč 160? Dyť to je jak kopat to krumpáčem. Bez problémů se dají koupit smirky 1000, někde i 2000 na vodní broušení. To udělá povrch jak dětská prdýlka. Taky skvěle fungujou smirkové houbičky, za sucha i za mokra, dlouho vydrží a dělají povrch jemnější než by odpovídal jejich zrnitosti. Houbička 220 se za mokra dá použít na oživení zvětralého zešedlého laku, pak stačí vzít to leštěnkou a je to jak nové.
Jak tak ctu o tom Euro Body, napadla me jedna moznost. Pokud neosetrena mista nereznou, co ten sajrajt nenanest vubec nikde? Pak nic nebude reznout .