Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Nebude řeč o DRM, přestože je také Defective By Design. Opět vytáhnu něco z oblasti silniční dopravy.
Jak všichni víme, za naprostou většinu nehod mohou účastníci silničního provozu, zejména řidiči těch nejrozšířenějších, tedy osobních aut. Jedna nebo více chyb, případně frajeřina atd., odstartují řetěz dějů, který skončí nehodou.
Jenže tak jednoznačné to zase není. Stačí si vzít do ruky statistiky, a hned vidíme, že jsou na silnicích místa, kde je relativní četnost nehod výrazně vyšší než jinde. Někde je to dáno terénem (i když samozřejmě lví podíl má též projektant příslušné silnice a případných souvisejících staveb), ale v některých případech je v tom příroda zcela nevinně. To jen prostě nějaký člověk navrhl silnici tak, že je drasticky špatná, nebezpečná. Zkrátka, "defective by design".
K napsání tohoto textu mě inspirovala událost v jednom z minulých dnů, o které se hned zmíním. Kromě tohoto do očí bijícího případu uvedu ještě další dva, na které opravdu nelze zapomenout. Kdyby to nebylo tak tragické, musel bych se tomu smát. Jenže ono to tragické je, a ještě tragičtější je to, že se jedná o řádně zkolaudované stavby (tedy posvěcené státem).
Právě zde se stala zmíněná tragická nehoda, kdy se automobil Š105 čelně srazil s kamionem. Zavinění řidiče ponechme stranou (téměř jistě bylo), ale mnohem zajímavější jsou další souvislosti. Hrají zde totiž významnou roli.
Silnice totiž mívala původně v každém směru dva jízdní pruhy. Jenže nějaká hlava pomazaná u správce komunikace (za tuto oblast je zodpovědný krajský radní Petr Hradecký) rozhodla, že se ponechají pouze pruhy dva. Prý kvůli úspoře nákladů na údržbu. A učinilo se tak způsobem, který je přímo vražedný.
Vzhledem k asymetrii totiž silnice působí dojmem, že je vše jako dřív - ale není. K těžké nehodě je pak už jen krůček. Když chtěli radní Zlínského kraje zúžit vozovku na dva pruhy, měli se aspoň postarat, aby to bylo provedeno bezpečně. Odborníci by jistě našli řadu způsobů, jak to zajistit (tím nemám na mysli osazení značkami "nejvyšší dovolená rychlost 30 km/h"). V současném stavu je jen otázkou času, kdy se tam znovu něco stane.
Tento kruhový objezd je ukázkou toho, jak se kruhové objezdy dělat nemají. Jedná se o malý objezd (uvnitř prostoru původní křižovatky) se dvěma pruhy, vložený v silnici se dvěma pruhy v každém směru a dvěma odbočkami ve směru příčném. Hlavní směr (Pražská ulice) je zcela dominantní, s provozem víc než 20 tisíc vozidel denně.
Kruhový objezd svým provedením svádí řidiče k tomu, aby ho v přímém směru (Kolín-Praha) projížděli bez zpomalení, a samozřejmě bez ohledu na ostatní řidiče. To platí hlavně pro levý pruh, kde ačkoliv řidič musí dát přednost řidiči jedoucímu v pruhu pravém, nejméně 95 % řidičů tak nečiní. Už proto, že pravděpodobnost toho, že řidič v pravém pruhu neodbočí (dá-li se přímá jízda odbočením nazvat) a bude pokračovat po objezdu dál, je naprosto zanedbatelná.
A nyní se dostáváme k jádru problému. To malé procento řidičů, které chce pokračovat k jinému výjezdu, je ve velmi svízelné situaci. I když mají přednost, prakticky jim nezbývá než čekat na uvolnění objezdu a blokovat tím řidiče za sebou. Kdyby se totiž na svoji přednost spolehli, je velmi vysoké riziko, že je vozidlo (třeba i kamion) v levém pruhu sestřelí. Kromě toho při čekání hrozí náraz zezadu, protože vzadu jedoucí řidič nebude očekávat, že někdo v objezdu zastaví.
Na objezdu zkrátka hrozí velmi vážné dopravní nehody. Již tam k řadě nehod došlo, a není příliš velká naděje, že by to do budoucna bylo lepší. Opět se obávám toho, že jediným "řešením" se v budoucnu stane omezení rychlosti, přičemž podstata problému zůstane nevyřešena.
Nově vybudovaný obchvat, sloužící též jako přípojka k dálnici D11, představuje další názornou ukázku nebezpečného řešení. Riziko hrozí ve směru na Týnec nad Labem. Vznikla tam totiž pravotočivá "utahující" zatáčka (sama o sobě vcelku žádný problém), která se ale navíc zužuje a je opačně (vlevo) klopena. Tato zatáčka vzápětí přechází v levotočivou pravoúhlou zatáčku.
Podobných míst je na našich silnicích celá řada, ovšem většina vznikla v době, kdy se na bezpečnost příliš nehledělo. Ve 21. století by se tvůrce takového řešení měl za svoji "práci" stydět. Zejména na sněhu (o náledí nemluvě) je toto místo velice nebezpečné, a to tím spíš, že jde o pravotočivou zatáčku, a hrozí tedy čelní střet s protijedoucím.
Je ostudné, že v době, kdy se studenti na stavební fakultě učí, jak se vyhnout podobných chybám při návrhu dopravních staveb, takové hrůzy vznikají pod taktovkou profesionálů. Našli bychom jich spousty. Tím spíš, že kdekdo má plná ústa řečí o dopravní bezpečnosti, působí jako pěst na oko. Takže nezbývá než stále počítat s tím, že se mohou objevovat takovéto nebo ještě mnohem horší zrady.
UPDATE: Nová dopravní úprava ve stylu Defective By Design vznikla také v Českých Budějovicích. V tomto případě se jedná o světelnou signalizaci.
Tiskni
Sdílej:
Když selžou všechny pokusy uvést zařízení do provozu, je dobré přečíst si návod.
Ta zatáčka tady pořád je tzv. spáleňák mezi Kralicemi a Rapoticemi, jen v ní už není ta roleta.nevím, jak to vypadalo dřív, nicméně teď mi to tak tragické jak popisuje kolega výše nepřipadá - vyklopená ven není, bez protisměru (vidět tam je) se dá na suchu projet s feldou 80
Faktem je, že tahle silnice vznikala v dobách, kdy se o nějakých automobilech nikomu ani nezdálo, takže původnímu projektantovi asi nemá cenu spílatno, to je věc, kterou nechápu ... za minulého režimu údajně nebyl problém cokoliv vyvlastnit a tak, přesto spousta (tehdy) nově zbudovaných silnic se naprosto nesmyslně klikatí po trase starých cest a mezí; kdyby se narovnaly, ušetřilo by se řidičům nejen kroucení volantem (a potenciál k nehodě), ale i asfalt, benzín ... no a v dnešní době k nějakému vylepšování a vyrovnávání není vůle už vůbec :-/
I když nejsem nadšený ze zadlužování našeho kraje (momentálně Vysočina) jsem rád, že se konečně dostalo peněz alespoň na opravy silnic I.třídy, které se tady začali podobat spíš tankodromům. Kdy se dostane peněz na opravy dezolátních silnic nižších tříd, to je otázka.vidíš, a zrovna tohle mě teda nijak netěší, protože ty peníze de facto padly do černé díry - zrovna ve zmiňovaném kopci byla silnice ve slušném stavu, nemusela by se předělávat, přesto tam byl položen nový povrch, a to dokonce asi o půl roku dřív než se spravil tankodrom nad Náměští; nemluvě o tom, že třeba za Popovicemi byl sice taky položen nový povrch, nicméně rozdíl je bohužel takový, že zatímco dříve měl člověk pocit, že jede po tankodromu, nyní se ho zmocňuje mořská nemoc ... a bavit se v této souvislosti o vyhození peněz na "obchvat" Třebíč - Meziříčí, to už je pomalu na kudlu :-/ (pro nezasvěcené: asi největší perlou na tom "obchvatu" je v Meziříčí cesta Třebíč - Praha ... nad Meziříčím je křižovatka staré silnice, která vede víceméně přímo dolů, přes řeku a na západním konci Meziříčí ven k dálničnímu sjezdu, nicméně Praha je tam značena po obchvatu, který vede na východní konec Meziříčí, pak je třeba vrátit se přes celé město na západ, kde se připojí stará silnice, a dále ven ke sjezdu ... takže člověk najede o nějakých šest-sedm kilometrů víc a doba, kterou jede mezi domy, je větší, když jede po "obchvatu" ... v opačném směru z dálnice je to značeno po stejné cestě, tedy ještě s tím detailem, že Třebíč je poprvé značena už o exit dříve na Měřín, kudy je to sice možná o kousek kratší, leč podstatně horší silnice a samozřejmě zcela mimo celý slavný nový obchvat)
no, to je věc, kterou nechápu ... za minulého režimu údajně nebyl problém cokoliv vyvlastnit a tak, přesto spousta (tehdy) nově zbudovaných silnic se naprosto nesmyslně klikatí po trase starých cest a mezí; kdyby se narovnaly, ušetřilo by se řidičům nejen kroucení volantem (a potenciál k nehodě), ale i asfalt, benzín ... no a v dnešní době k nějakému vylepšování a vyrovnávání není vůle už vůbec :-/No, já jsem nemyslel minulý režim, ale dobu kdy vůbec tyhle cesty vznikaly - tedy režimy ještě o nějaké to století dřív.
vidíš, a zrovna tohle mě teda nijak netěší, protože ty peníze de facto padly do černé díry - zrovna ve zmiňovaném kopci byla silnice ve slušném stavu, nemusela by se předělávat, přesto tam byl položen nový povrch, a to dokonce asi o půl roku dřív než se spravil tankodrom nad Náměští; nemluvě o tom, že třeba za Popovicemi byl sice taky položen nový povrch, nicméně rozdíl je bohužel takový, že zatímco dříve měl člověk pocit, že jede po tankodromu, nyní se ho zmocňuje mořská nemoc ...Jistě, ale nemyslel sem jen tento konkrétní úsek, ale protože hodně jezdím i kolem Žďáru, Velmezu, apod. všímám si silnic i tam a opravdu jsem rád, že se to opravuje i tam. Otázka je kolik peněz se ztratí a jak dlouho to budeme splácet. Na druhou stranu, kvalita opravy úseku např. mezi Radostín n.Osl - Ostrovem n.O na Žďársku a Vysoké Popovice - Zastávka u B. to je doslova "nebe a dudy". Ten druhý jmenovaný úsek je fakt hrůůza.
a bavit se v této souvislosti o vyhození peněz na "obchvat" Třebíč - Meziříčí, to už je pomalu na kudlu :-/No, ona už ta výpadovka v Třebíči je perla.
Když selžou všechny pokusy uvést zařízení do provozu, je dobré přečíst si návod.
Bohuzel si presne nepamatuju, kde ta zatacka je/byla, a nazvy vesnic kolem Nameste si uz nevybavuju (jen jsem tam jezdival na leto a uz je to tak 15 let zpatky (smarja, to uz jsem tak starej?), ale jsem si jisty ze tohle neni ona - popis absolutne nesedi - ta o ktere pisu byla nejvic "vyklopena" co jsem kdy kde videl, ostra a neprehledna (v lese), s protismerem do ktereho vas vytlacovala. Nikterak nezpochybnuju vase ridicske schopnosti, ale vzhledem k prostym fyzikalnim zakonum povazuju za absolutne vyloucene vjet do mnou zminene zatacky osmdesatkou a zustat na silnici. Ale rekl bych ze mluvime o jine zatacce a ta "moje" tam mozna uz ani neni.Ta zatáčka tady pořád je tzv. spáleňák mezi Kralicemi a Rapoticemi, jen v ní už není ta roleta.nevím, jak to vypadalo dřív, nicméně teď mi to tak tragické jak popisuje kolega výše nepřipadá - vyklopená ven není, bez protisměru (vidět tam je) se dá na suchu projet s feldou 80
Navíc nám tvrdí, že řidiči kroutící volantem se víc soustředí než ti, co jedou rovně (mohu sám za sebe potvrdit ).Vzhledem k tomu, že neutrální auto je pouze teorie, takový stav stejně nenastane. Tím spíš, že drtivá většina osobáků se chová nedotáčivě a volantem se musí kroutit víc, než by odpovídalo poloměru.
my zápasíme s otázkou, jak to udělat, aby se silnice nevydrolila po každé zimě na tom stejném místěNapříklad tady se to zjevně nepovedlo. Po poslední zimě byla tato silnice opravena stylem, že je plná záplat vyčuhujících 1-2 cm nad povrch. Navíc ty záplaty zjevně nejsou příliš spojeny s původním kobercem a zatéká pod ně voda. Takže za pár měsíců se utrhnou a máme to tu znovu, a v mnohem horší podobě.