Ubuntu pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 1. snapshot Ubuntu 26.04 LTS (Resolute Raccoon).
Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření materiálů na internetu zobrazujících sexuální zneužívání dětí. Nařízení známé pod zkratkou CSAM a přezdívané chat control mělo množství kritiků a dlouho nebyla pro jeho schválení dostatečná podpora. Pro schválení byla potřeba kvalifikovaná většina a dánské předsednictví v Radě EU se snažilo dosáhnout kompromisu. Návrh nakonec po dlouhých týdnech
… více »Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Poslední den konference úrovní přednášek určitě neklesl, právě naopak. Po opět poměrně brzkém vstávání ("ale já mám ještě noc" mi na sobě samém moc nefunguje) začal den přednáškou Václava Pergla z Keria - Agilní plánování projektů aneb jde to i bez Gantta. V oblasti technik plánování projektů jsem naprostý zelenáč, ale vtipná a živá přednáška spoustu objasnila. Ve zkratce, oproti klasickým technikám (dlouhá několikaměsíční počáteční analýza, při které je práce rozdělena na jednotlivé hodiny i několik měsíců dopředu) se při agilním programování - konkrétně metodě SCRUM - postupuje v malých, většinou dvoutýdenních iteracích. Výchozím bodem je seznam chtěné funkcionality, malý tým dostane za úkol nějakou tu funkcionalitu vyvinout, členové si každý den krátce poreferují, co udělali včera a rozdělí si úkoly. Odpadá tedy dlouhá plánovací část na začátku, produkt je navíc prezentován průběžně, ne až nakonec, a to zásadně na produktu samotném, ne ve slidech.
Přednáška Martina Junka z Aimtecu v agilním programování pokračovala, vysvětlovala metodu Extrémního programování. Vždycky jsem si říkal, že to, jak programuju, je opravdu extrém; tohle je ale něco úplně jiného. Základní principy jsou podobné, jak už jsem popsal výše, hlavní specifika tvoří např. pravidelný refaktoring (refaktoring = přepsání staré fce za účelem vylepšení stavby programu a jednoduššího přidávání nových fcí - ty se dokonce při této technice neustále vytvářejí stylem refaktorovat, vyvinout, otestovat), časté vydávání malých verzí, tedy i častější zpětná vazba, nebo např. párové programování, kdy za cenu cca. 15% zpomalení danou vlastnost vyvíjí společně dva programátoři, díky čemuž je výsledná implementace čistější, vychytanější, zkrátka lepčejší.
Následovalo představení Gitu pod taktovkou Jana Kasprzaka (jen pro pořádek, to je ten, který přivezl ty šílené a šíleně oblíbené skákací..podložky?..gamepady? společně se hrou, ve které se do rytmu skáče po šipkách a při které člověk vypadá skoro stejně srandovně, jako když hraje tenis na WII. Ještě dodám, že Honza asi hodně trénuje, protože skákal opravdu rychle a přesně, až se tomu věřit nechtělo : ). Povídání o Gitu bylo zajímavé velmi, a to dokonce tak velmi, že vám ho Honza v nejbližší době tak trochu zopakuje, prostřednictvím rozhovoru.
Poslední přednáška a tečka za celou konferencí nesla název Jasná a temná místa procesu testování v softwarovém projektu, přednášel Petr Žemla, působící jako Test Manager v České spořitelně. Přiznám se, že tohle na mě bylo už trochu moc entrprájs, a tak vám tady toho moc nezreprodukuju. Možná jen malá perlička v reakci na předchozí přednášky - ve vývojových centrech molochů jako je ČS je model vývoje pravým opakem toho, co nám bylo dnes prezentováno - využívá se klasického vodopádového modelu.
A to už je z celé konference vše, ještě oběd, vylosování cen (dvě knížky o programování pro Windows, darované Microsoftem) a všichni už si to šinuli domů (pro mě bylo teda finálním "odjeď!" vypnutí wifiny : ) . Celkový pocit je výborný, přecejen vypadnout na pár dní z normálního světa do světa ajtý není vůbec na škodu. Přednášky byly na každý pád zajímavé, technické zázemí výborné ( = konektivita do internetu a spousta prodlužovaček), jídlo výborné, ubytování...dobré ( = slabý signál wifi : ), lidi přátelští - bylo vidět, že celá akce je hodně o setkání té velké komunity, která už se nějaký ten pátek zná, že nejde v prvé řadě o přednášky, ale i o to večerní posezení, pokecání, popíjení a pozpěvování.
To by k mému osobnímu hodnocení stačilo, ještě sepíšu takový oficiálnější článek shrnující celou konferenci, takže kdo máte ještě zájem, těšte se.
Obrázky dneska bohužel nebudou, vypadla mi konektivita (802.11b forever, musím zvednout zadek a koupit pořádnou směrovku) a tahat je přes GPRS se mi moc nechce. Během zítřka je snad doplním.
Každopádně, nástroje pro připojení přes mobil v Ubuntu (tedy NetworkManager) selhaly, telefon (nokia n70 + bluetooth dongle) byl s PC spárovaný, ale i když jsem v mobilních širokopásmových vybral Vodafone Contract, zkrátka se v nabídce dostupných připojení neobjevil.
Sáhnul jsem tedy po osvědčených nástrojích a intuici, protože návody se bez konektivity poměrně špatně hledají. Pokud byste řešili to samé jako já, jděte na to nějak takhle:
Toť vše, není to nejsystémovější řešení, rfcomm zařízení se dá nastavit v /etc/bluetooth/rfcomm.conf apod. Pravděpodobně jsem vynalezl kolo, ale jako nouzovka určitě výborné a po půlhodinovém bádání se budete cítit jako mistři světa ; )
Tiskni
Sdílej:
...začal den přednáškou Václava Pergla z Keria...
Já myslel, že je to nějaký šlechtic. ^_^