Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Poslední den konference úrovní přednášek určitě neklesl, právě naopak. Po opět poměrně brzkém vstávání ("ale já mám ještě noc" mi na sobě samém moc nefunguje) začal den přednáškou Václava Pergla z Keria - Agilní plánování projektů aneb jde to i bez Gantta. V oblasti technik plánování projektů jsem naprostý zelenáč, ale vtipná a živá přednáška spoustu objasnila. Ve zkratce, oproti klasickým technikám (dlouhá několikaměsíční počáteční analýza, při které je práce rozdělena na jednotlivé hodiny i několik měsíců dopředu) se při agilním programování - konkrétně metodě SCRUM - postupuje v malých, většinou dvoutýdenních iteracích. Výchozím bodem je seznam chtěné funkcionality, malý tým dostane za úkol nějakou tu funkcionalitu vyvinout, členové si každý den krátce poreferují, co udělali včera a rozdělí si úkoly. Odpadá tedy dlouhá plánovací část na začátku, produkt je navíc prezentován průběžně, ne až nakonec, a to zásadně na produktu samotném, ne ve slidech.
Přednáška Martina Junka z Aimtecu v agilním programování pokračovala, vysvětlovala metodu Extrémního programování. Vždycky jsem si říkal, že to, jak programuju, je opravdu extrém; tohle je ale něco úplně jiného. Základní principy jsou podobné, jak už jsem popsal výše, hlavní specifika tvoří např. pravidelný refaktoring (refaktoring = přepsání staré fce za účelem vylepšení stavby programu a jednoduššího přidávání nových fcí - ty se dokonce při této technice neustále vytvářejí stylem refaktorovat, vyvinout, otestovat), časté vydávání malých verzí, tedy i častější zpětná vazba, nebo např. párové programování, kdy za cenu cca. 15% zpomalení danou vlastnost vyvíjí společně dva programátoři, díky čemuž je výsledná implementace čistější, vychytanější, zkrátka lepčejší.
Následovalo představení Gitu pod taktovkou Jana Kasprzaka (jen pro pořádek, to je ten, který přivezl ty šílené a šíleně oblíbené skákací..podložky?..gamepady? společně se hrou, ve které se do rytmu skáče po šipkách a při které člověk vypadá skoro stejně srandovně, jako když hraje tenis na WII. Ještě dodám, že Honza asi hodně trénuje, protože skákal opravdu rychle a přesně, až se tomu věřit nechtělo : ). Povídání o Gitu bylo zajímavé velmi, a to dokonce tak velmi, že vám ho Honza v nejbližší době tak trochu zopakuje, prostřednictvím rozhovoru.
Poslední přednáška a tečka za celou konferencí nesla název Jasná a temná místa procesu testování v softwarovém projektu, přednášel Petr Žemla, působící jako Test Manager v České spořitelně. Přiznám se, že tohle na mě bylo už trochu moc entrprájs, a tak vám tady toho moc nezreprodukuju. Možná jen malá perlička v reakci na předchozí přednášky - ve vývojových centrech molochů jako je ČS je model vývoje pravým opakem toho, co nám bylo dnes prezentováno - využívá se klasického vodopádového modelu.
A to už je z celé konference vše, ještě oběd, vylosování cen (dvě knížky o programování pro Windows, darované Microsoftem) a všichni už si to šinuli domů (pro mě bylo teda finálním "odjeď!" vypnutí wifiny : ) . Celkový pocit je výborný, přecejen vypadnout na pár dní z normálního světa do světa ajtý není vůbec na škodu. Přednášky byly na každý pád zajímavé, technické zázemí výborné ( = konektivita do internetu a spousta prodlužovaček), jídlo výborné, ubytování...dobré ( = slabý signál wifi : ), lidi přátelští - bylo vidět, že celá akce je hodně o setkání té velké komunity, která už se nějaký ten pátek zná, že nejde v prvé řadě o přednášky, ale i o to večerní posezení, pokecání, popíjení a pozpěvování.
To by k mému osobnímu hodnocení stačilo, ještě sepíšu takový oficiálnější článek shrnující celou konferenci, takže kdo máte ještě zájem, těšte se.
Obrázky dneska bohužel nebudou, vypadla mi konektivita (802.11b forever, musím zvednout zadek a koupit pořádnou směrovku) a tahat je přes GPRS se mi moc nechce. Během zítřka je snad doplním.
Každopádně, nástroje pro připojení přes mobil v Ubuntu (tedy NetworkManager) selhaly, telefon (nokia n70 + bluetooth dongle) byl s PC spárovaný, ale i když jsem v mobilních širokopásmových vybral Vodafone Contract, zkrátka se v nabídce dostupných připojení neobjevil.
Sáhnul jsem tedy po osvědčených nástrojích a intuici, protože návody se bez konektivity poměrně špatně hledají. Pokud byste řešili to samé jako já, jděte na to nějak takhle:
Toť vše, není to nejsystémovější řešení, rfcomm zařízení se dá nastavit v /etc/bluetooth/rfcomm.conf apod. Pravděpodobně jsem vynalezl kolo, ale jako nouzovka určitě výborné a po půlhodinovém bádání se budete cítit jako mistři světa ; )
Tiskni
Sdílej:
...začal den přednáškou Václava Pergla z Keria...
Já myslel, že je to nějaký šlechtic. ^_^