abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.90 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.90 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 2024.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | IT novinky

    Počítačová hra Tetris slaví 40 let. Alexej Pažitnov dokončil první hratelnou verzi 6. června 1984. Mezitím vznikla celá řada variant. Například Peklo nebo Nebe. Loni měl premiéru film Tetris.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 10:44 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.23.0. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora dynamických USB zařízení nebo nové moduly openamp, tls a vfs.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:22 | Nová verze

    Canonical vydal Ubuntu Core 24. Představení na YouTube. Nová verze Ubuntu Core vychází z Ubuntu 24.04 LTS a podporována bude 12 let. Ubuntu Core je určeno pro IoT (internet věcí) a vestavěné systémy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 01:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 19:55 | IT novinky

    Intel na veletrhu Computex 2024 představil (YouTube) mimo jiné procesory Lunar Lake a Xeon 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:44 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byl představen Raspberry Pi AI Kit určený vlastníkům Raspberry Pi 5, kteří na něm chtějí experimentovat se světem neuronových sítí, umělé inteligence a strojového učení. Jedná se o spolupráci se společností Hailo. Cena AI Kitu je 70 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 13:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.1 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.6. 12:55 | Zajímavý software

    Společnost Kaspersky vydala svůj bezplatný Virus Removal Tool (KVRT) také pro Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    Rozcestník

    Kvalita pevného disku 2,5" SATA

    2.9.2010 17:38 | Přečteno: 1806× | linux | poslední úprava: 2.9.2010 18:52

    Jak se dívám, tak vidím, že kvalita pevných disků je pomalinku horší a horší. Proč to píši?
    Dnes jsem ukládal nějaké věci na druhý disk v NTB. Slyšel jsem jak divně chroupe tak jsem se jal hledat smarty pro Widle. No a koukám se jak koukám disk, který je z 05/2010 má 36 realocovaných bloků.

    V květnu se do NTB doplňoval druhý disk a to SEAGATE ST9250315AS , 2.5" SATA jako dočasné úložiště a vybíral jsem ST, protože jsem měl s ním co nejlepší zkušenost.

    Pro Wisty jsem použil CrystalDiskInfo, který je free a celkem hodně slušný, pak jsem si to pro jistotu ověřil ve svém Suse 11.3, který potvrdil co hlásil CrystalDisk. Tedy, že disk má jen 36 realocovaných bloků 3 měsíce po koupi.

    Takže co s tím? Od-zálohovat někam svoje data, disk poslat na RMA s tím, že budu čekat jak to dopadne. Myslím, že pokud nastanou takovéto chyby, a pokud disk označí blok za vadný a místo něj použije nějaký z vyhrazené servisní oblasti, pak by se disk měl vyměnit 1:1 za nový.

    Předpokládám, že 99% lidí odsud mi dá za pravdu, abych data rychle odzálohoval a disk nějakým shrederem smazal a poslal na reklamaci.

    Myslíte si, že dodavatel by mi mohl vyměnit disk za jiný typ (myslím třeba nějaké WD)? Nebo mi může říct, že to nevadí?, že musí být blok označen za vadný.

    Díky za reakce        

    Hodnocení: 25 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Kvalita pevného disku 2,5

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    2.9.2010 17:48 virt6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Takový jev je relativně "normální". HDD dnes mají zásobu náhradních sektorů, které v případě problémů nahrazují ty vadné. Je třeba si uvědomit, že s narůstající kapacitou bude pravděpodobnost vadných sektorů jen stoupat a 100% bezvadnou plotnu vyrobit nelze.

    Zamýšlel bych se spíše nad tím, jestli se disk chová nějak podezřele. Pokud ano, vymazat a reklamovat. A zařídil bych to tak, aby to byla reklamace bez debat :-D
    gtz avatar 2.9.2010 17:59 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Nechová se prozatím nijak, slyšel jsem jen dneska nějaký divný zvuk. Suse byl v klidu, když jsem z něho jel z virtuálu. Divné mi je to, že druhý disk co je tam, tedy nějaké WD - 320GB SATA a je v pohodě. Ten ST jsem bral protože, jsem měl vždy dobrou zkušenost s ST(no tedy spíše z řadou ES pro pole), ale Seagate mne zatím nikdy nevyšplouchnul.

    Narůstající kapacitu lze bezproblémů otestovat, pošlu tam přes eSATu pár velkých souborů, popř. přes Analog tam hodím pár minut nekomprimovaného videa v AVI. A uvidím jak se na to bude tvářit. Ale já to vidím tak, že asi půjde na reklamaci.

    Je to jen moje záloha, když budu muset vrátit NTB, pak si vezmu disk a tradááá
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    2.9.2010 17:50 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Já bych to moc nehrotil. Když se zvyšuje kapacita na úkor rozměrů, tak se holt nějaký vadný sektor sem tam objeví. Ale zkusil bych reklamaci :)
    Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
    gtz avatar 2.9.2010 18:00 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Je to 250GB SATA v 2.5" takže nic nenormálního, ten druhý 320GB WD je v klidu.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 2.9.2010 18:01 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Přílohy:
    Připojuji smarty obou disků z Linuxu.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Heron avatar 2.9.2010 18:18 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Ten smart záznam se dá docela snadno vymazat a disk pak vypadá jako nový. Jde to i doma a pochybuji, že by to prodejce HW nevyužil. Takže reklamace může klidně dopadnout tak, že ti dají jiný disk s vymazanými chybami a ty vůbec nebudeš vědět jak na tom ten disk je.

    Takže já radím dobře zálohovat. Reklamaci můžeš zkusit, snad ti dají nový od výrobce.
    gtz avatar 2.9.2010 18:37 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Jelikož tam není žádný off-line blok předpokládám, že by ten můj disk vynuloval a dal by ho někomu dalšímu. Právě, že toho se celkem i bojím, protože nemusím dostat nový disk, mohu dostat jen disk opravený max. s prodlouženou záruční dobou.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    xkucf03 avatar 3.9.2010 13:47 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Takže reklamace může klidně dopadnout tak, že ti dají jiný disk s vymazanými chybami
    A to by ho znovu zatavili do toho obalu, aby vypadal jako nový, nebo ti oficiálně dají „opravený“ disk?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Heron avatar 3.9.2010 14:05 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    To druhé. Nebo ti mohou vrátit tvůj disk s tím, že u nich se chyba neprojevila.

    Je teda fakt, že disky pro servery (SAS 10k, 15k rpm) zatím vždy vyreklamovali výměnou za nové. Tam si to asi nejaznou (nebo to nemají kam připojit, aby mohli klikat ve windows).

    Jestli někdo reklamované výrobky prodává jako nové nevím.
    gtz avatar 3.9.2010 17:42 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Jestli někdo reklamované výrobky prodává jako nové nevím.

    To myslím, že ne, ale objevuje se spousta disků s testovacích sérií. Ty disky jsou povětšinou k dostání v Holandsku nebo i v Německu za slušný peníz (cena je oproti stejnému kusu snížena až o 60%) - oficálně se třeba tyto disky vůbec nesmí prodávat, slouží jen pro testovaání pro velké dodavatele OEM apod. Ale i přesto se zde objevují.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 3.9.2010 17:35 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevných disků
    Ano, oni to oficiálně mohou vrátit jako opravený, někdy se jedná o reapiry přímo od výrobce, někdy od druhých lidí, Já jsem na to měl štěstí, když jsem toto s VO řešil pak jsem skoro vždy dostal disk nový. Tento disk byl kupován v Brně u jiného dodavatele, takže uvidím jak se zachová. Setkal jsem se i s tím, když jsem instaloval jednomu známému Suse na nějaký Sata disk a ten disk byl právě "refurbished". Ale asi to bylo v pohodě, disk dodnes šlape bez nějakých problémů.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 2.9.2010 18:55 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    Takže jsem tam přes VHS poslal 5min. nekomprimovaného videa, celý adresář i s dalším jsem zkopíroval do druhého. Ten jsem pak celý smazal. Díval jsem se na smarty znovu a prozatím drží - tedy jsou stále stejné. (cca 17GB dat)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    2.9.2010 19:00 fred
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    kdyby me kazdou hodinu nekdo vypinal a zapinal jak robertka tak bych mu data smazal schvalne!
    gtz avatar 2.9.2010 19:18 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    Je to v NTB, není to v desktopu, disk je používán jen jako zálohy z firemních Vist. No a tedy pak je jasné, že je většinu času ve sleepu. Ale i tak off/on operace by neměly mít žádný vliv na realocované bloky. ON/OFF se maximálně utaví raménko nebo motorek. Ale realocované bloky ne - to je povrch disku. Při ON/OFF se přece rozjíždí ze svého park bloku, který je v servisní oblasti a nemělo by to mít vliv na normální bloky na disku.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    multi avatar 2.9.2010 20:01 multi | skóre: 38 | blog: JaNejsemOdsut
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    vzhledek k tomu ze je skoro novy tak nic moc, zalezi na tom jak se bude zvysovat pocet realokovanych sektoru, ale do budoucna bych reklamaci planoval

    dostanes jinej jetej disk, ale asi je to lepsi nez tenhle
    gtz avatar 2.9.2010 20:18 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    25.5.2010 kupován v Brně v VO jako zcela nový zabalený pevný disk (na pytlíku logo seagate). Disk jsem otestoval a nic mu nebylo. Poté jsem jej teprve instaloval do NTB. Pokud dostanu jiný jetý disk snad by to bylo v pořádku, každopádně badblock a smarty to znovu jistí. V nejhorším udělám další RMA a pak snad bych měl dostat jiný disk a v nejhorším případě jim to po 3 omlátím o hlavu a budu chtít vrátit peníze nebo jiný disk od jiného výrobce.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    houska avatar 2.9.2010 21:11 houska | skóre: 41 | blog: HW
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    a jsi si jist ze cislo 36 u Reallocated Sectors Count je pocet? koukal jsem na 6 disku co mam a vsechny ukazuji "36"
    Limoto avatar 2.9.2010 21:18 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA

    Ne, ukazuje to 28. Ale to nic nemění...

    gtz avatar 2.9.2010 21:27 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    Přikládal jsem sem výpis ze smartů a tam mi to ukazuje právě těch "36". Divné je, že RAW hodnotu to ukazuje 28 v tom widláckém systému a v Linuxu mi ukazuje RAW 40.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 2.9.2010 21:33 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA

    Ano je to správně.

    Value - aktuální výsledná hodnota (obecně čím menší hodnota, tím hůře)

    Worst - nejhorší výsledná hodnota

    Warn - výsledná hodnota, při jejímž dosažení či překročení (překročení znamená, že Value je menší než Warn) již není doporučeno disk používat, protože některé jeho parametry dosáhly kritických mezí spolehlivosti

    Raw - aktuální či kumulovaná hodnota sledovaného parametru (obecně čím více, tím hůře)

    Rozdíl mezi Value a Raw lze snadno demonstrovat například na počtu provozních hodin. Pokud bude Value ukazovat 90, znamená to, že 10 procent z předpokládané životnosti disku v hodinách bylo již vypotřebováno. Raw v takovém případě bude ukazovat počet uběhnutých hodin v hexa formátu. Pro uživatele je nejdůležitější parametrem právě Raw, na němž je možné vysledovat přicházející problémy.

     

    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    3.9.2010 12:56 bender
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    No já sleduju spíš tu hodnotu value(normalizovaná hodnota pro všechny parametry) a teprve pokud se to začne hýbat, tak sleduju raw.
    2.9.2010 21:52 fred
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    muj ukazuje taky 36 :)
    kotyz avatar 2.9.2010 21:55 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    me jeden disk uz rok ukazuje 65 a porad funguje normalne ...
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    gtz avatar 2.9.2010 22:22 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    Vyšší počet realokovaných bloků == menší rychlost a více-krát si chrupne.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    kotyz avatar 2.9.2010 22:50 kotyz | skóre: 25 | blog: kotyzblog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    rek bych ze to sedi, pri pacman -Syu chroupe hodne dlouho. ale to mozna bude tim, ze uz je tam tech balicku moc a volnyho mista malo, takze to bude nechutne fragmentovany. driv to nedelalo a to tam uz tech 65 bloku bylo taky ...
    Hrdý člen KERNEL ULTRAS. | Furry/Brony/Otaku | Nemám čas ztrácet čas. | In 'pacman -Syu' we trust!
    2.9.2010 21:55 ondrab | skóre: 12 | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
    ...
      5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   078   078   036    Pre-fail  Always       -       922
    ...
    
    Taku už vím, proč můj disk občas zachrupal :) Poslední doubou sem tem divnej zvuk už nezashlech, ale dám si na to bacha.
    Keep on keepin' on.
    3.9.2010 09:50 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    Už se to tady několikrát objevilo a nezbývá než to zopakovat zas:

    Výpis ze smartu NENÍ stejný pro všechny disky!!!

    U Westernů je důležité sledovat zdali je hodnota Raw_Read_Error_Rate nulová, zatím co u Seagate je důležité porovnávat tuto hodnotu s hodnotou parametru Hardware_ECC_Recovered (který Westerny vůbec nemají). Je-li shodná, je disk v pořádku.
    gtz avatar 3.9.2010 10:54 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    Ano, každý model má něco jiného. Ale realocované bloky jsou pro všechny modely stejné. Divoké je, že ostatní GUI nástroje vůbec tyto osttaní hodnoty neberou v potaz. Můj primární WDC to má takto (výpis jsem sem přikládal)

    ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
      1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       0
    

    Zatím ten ST má něco podobného, ale má realocovaných 36, ECC má=0

    ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
      1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   115   100   006    Pre-fail  Always       -       85503024
    

    Co si tedy myslíte? jsou v pořádku nebo oba patří do křemíkového nebe :)
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    gtz avatar 3.9.2010 11:08 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA

    Já mám v poznámkách o SMARTech toto:

    Raw Read Error Rate Počet chybných čtení dat z plotny. Disk běžně má problémy se čtením dat, což koriguje pomocí ECC a opakovaného čtení. U některých disků (typicky Seagate) se počítá celkový počet chybných čtení (tedy hodnota rychle roste), u jiných disků pouze počet čtení, které nebylo možné opravit (v takovém případě by měla být Raw hodnota rovna nule, v opačném případě rychle zálohujte).

    Reallocated Sector Count Počet přemapovaných sektorů z původní do záložní oblasti disku. Ideální hodnota je nula. Při rychlých nárůstech či vysokých hodnotách zálohujte.

    Hardware ECC Recovered Počet opravených chybných čtení (viz. Raw Read Error Rate). Obvykle rychle roste, což ale není na škodu.

    Reallocated Event Count Počet sektorů k přealokování (1 sektor = 512 byte). Jakákoliv hodnota vyšší než nula značí problémy.

    Current Pending Sector Počet sektorů, jejichž stav je podezřelý. Po spuštění diagnostických utilit bývá obvykle použití sektoru zakázáno a tento nahrazen jiným sektorem ze záložní oblasti. Current Pending Sector se proto vynuluje a o stejnou hodnotu vzroste Reallocated Sector Count.

    Offline Correctable Počet problémových sektorů, které je možné nahradit ze záložní oblasti. Pokud hodnota není stejná jako Reallocated Event Count, značí to závažné problémy disku, které nelze ošetřit ani diagnostickými utilitami. V takovém případě je třeba disk reklamovat.

    Vidím, že zkusím diagnostické utility pro Seagate i pro WDC co mi řeknou.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Milan Lajtoš avatar 3.9.2010 10:25 Milan Lajtoš | skóre: 22 | blog: /blog/babraq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kvalita pevného disku 2,5" SATA
    To máš fakt nejaký nový disk (110 hodín zapnutý). Môj tvrdí, že 2,2 roku. ;)
    “Every great achievement was once considered impossible.”

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.