abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:33 | Komunita

    Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 09:22 | Komunita

    V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.6. 20:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 10:00 | Komunita

    V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 09:44 | IT novinky

    Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    12.6. 01:11 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.6. 00:55 | Nová verze

    Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:55 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.6. 22:33 | IT novinky

    Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (56%)
     (31%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 261 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Read the fucking manual

    26.5.2005 19:40 | Přečteno: 1681× | Linux

    Nezapomínejte na to, většina nováčků to nedělá, ani já jsem nebyl o moc jiný, ale celkem rychle jsem si na to zvyknul a opravdu to zabírá, většina "lamáckých" dotazů se dá vyřešit přečtením manuálu, člověk si pak nepřipadá jako blbec, když je mu odpovídáno RTFM, případně se může bránit.

    Manuálové stránky jsou povětšinou anglicky. Kočky mají jedno přísloví: "Když chceš jíst rybu počítej s kostmi" (Červený trpaslík - Rimmerosvět). Jinak to komentovat nebudu, kdo očekává že mu budou neustále podstrkávány pomocné berličky, ať se vrátí tam odkud přišel. Angličtina je v IT oficiálním jazykem, to nikdo nezpochybní a není důvod to měnit.

    GNU/Linux není zas tak úplně pro FBU, a pokud ano tak jsou to speciálně některé distribuce, které jsou "User Friendly", nevím do jaké míry, odvyknul jsem si používat klikací nástroje, raději nastavuji pěkně editací konfiguráků (ve Slacku to snad ani jinak nejde), je to o hodně rychlejší a nehrozí že něco přehlédnu, navíc vím něco o tom jak to funguje, a nespoléhá se na to že to NĚJAK funguje.

    Pokud jste nováčkem, nebo o dané problematice moc nevíte, přečtěte si příslušnou manuálovou stránku a teprve pak se ptejte, je to tak lepší a ušetříte si hodně času a starostí...

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.5.2005 20:11 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Pravdivé ...
    ... a výstižné. BTW: Slackware je IMHO pro nováčky stejně nejlepší, protože jsou donuceni se nespoléhat na ty klik-klak-brrrrr-nástroje. :-)

    Jediný problém je v tom, že naučit se rozumět systému alespoň do nějaké uživatelsky přijatelné míry může zabrat až několik set hodin (představte si, že ste úplnej a Widlema pokaženej, totální BFU, i když s dobrou a pevnou vůlí) a znamená pročtení, dle mého odhadu, více jak 10000 stran poměrně hutného, odborného anglického textu a manuálových stránek k základním příkazům. Pak je člověk sto napsat si script v BASHi (ale ne nějak moc složitej), nastavit FW (ale stále bez nějakých hlubších znalostí), rozjet si lokální MTA a nakonfigurovat procmail, aby třídil (to zahrnuje alespoň základní znalost regulárních výrazů), nastaví si možná Vim jak chce (spíš ale ne) a Mutt, rozjet Xka (hm, jak kdy a jak na čem), přeložit vlastní jádro (80% podporovaného HW v jádře ale stejně nezná) a zkompilovat si pár prográmků ze zdrojáků (když neumí uživatel programovat, tak některé pravděpodobně nikdy nepřeloží, protože nepochopí, co mu chybí).

    Pak má člověk systém, se kterým je jakž takž spokojenej. No, a teprve pak začne člověk řešit další věci jako rozjetí MySQL, Apache, vymění Sendmail za Postfix, začne se učit ACL, popř. SELinux či GRSecurity atd. Stránky přibejvají a přibejvají. Ale ono to stále nestačí, systém chce víc krve a potu... no, myslím, že pro normálního člověka to fakt nebude, co myslíš? (A to ani nemluvím o tom, že náš fiktívní BFU najednou zjistí, že jeho ve Widlích snadno naklikané stránky jsou vlastně blbě a tak se začne se učit (X)HTML, PHP, CSS, JS, Javu atd.) :-D

    No, a když toto vše během pár let zvládne, tak vlastně stále neumí skoro nic, protože sice umí nastavit FW, ale nerozumí do hloubky TCP/IP atd. Nechápe stále prostě milióny věcí a je smutný a smutný, protože venku svítí sluníčko a on si zrovna špatně zapsaným regulárním výrazem vymazal půlku práce ve Vimu a teď čte manuál, aby zjistil, jak se dělá "undo".

    Vzhledem k tomu, co jsem napsal, je zřejmé, že GNU/Linux není rozhodně pro lidi, co jsou líní se učit nové věci. ;-)

    Komu se nelení, tomu se zelení (nemyslím dolary nebo tak). :-D

    A teď abych mluvil za sebe: ve Widlích jsem se naštěstí moc neohřál. Začátky s GNU/Linuxem byly vcelice skličující, ale vytrval jsem. Nejsem žádný guru, ale umím se už v systému docela dobře pohybovat a četnost mých dotazů do různých konfer i sem se postupně ztenčuje. Po letech mi mozek konečně začal fungovat tak, jak jsem vždy chtěl. Některé věci mi činí námahu stále, ale to se časem poddá. Takže se lidi nebojte, stojí to za to! Ten pocit dobře vykonané práce nad sebou samým za to opravdu stojí!
    vogo avatar 26.5.2005 20:19 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    přesné, GNU/Linux je opravdu vhodný jen pro ty kdož se chtějí učit novým věcem, a to neustále, a čím víc se učí, dozvídají že toho ví čím dál tím méně ;) Jedinou odměnou je funkční systém pod úplnou kontrolou, a dobrý pocit :)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    26.5.2005 20:25 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    Je to skoro jak medicína, když se přestaneš učit, ustrneš a seš v pr*. :-D A právě proto je to tak zdravé: mozek nikdy nevypneš, sic ...
    26.5.2005 21:44 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    Jo, on se vypne sám, stařecká demence číhá za rohem.
    26.5.2005 20:53 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    A já jsem si vždycky myslel, že jsem se ten Linux i Windows tak nějak naučil. A teď se tady dozvím, že 10000 stránek - to kdybych věděl, tak se počítačům obloukem vyhnu :-) Ale asi to tak bude, někdy mám pocit, že nedělám nic jiného, než že pořád jen čtu dokumentaci.

    Pravda, ve Windows dělám často ještě jednu věc - přečtu dokumentaci, a pak zjišťuju, jak je to doopravdy :-) Což v Linuxu někdy taky, ale tam to bývá ve zdrojáku. A ten většinou nekecá :-)
    26.5.2005 21:02 ###
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    Pravda, ve Windows dělám často ještě jednu věc - přečtu dokumentaci, a pak zjišťuju, jak je to doopravdy :-)
    By me zajimalo cemu rikas dokumentace, vzdyt aspon trictvrtiny ji jsou nezverejnene. :)
    27.5.2005 20:51 Triton
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    No, a teprve pak začne člověk řešit další věci jako rozjetí MySQL, Apache, vymění Sendmail za Postfix, začne se učit ACL

    Pokud někdo umí solidně nakonfigurovat sendmail, tak přechod např. na postfix považuju za znalostní downgrade ;-)

    28.5.2005 09:34 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    Výměna sendmailu za postfix je jedna z prvních věcí co obyčejně dělám.
    Copak toho není dost?
    29.5.2005 12:28 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    Názory jsou od toho, aby se lišily, jak říká doktor Vlach. Já zase obykle hned na začátku nahradím postfix sendmailem. Vlastně většinou ještě před instalací, už ve výběru software… :-)
    29.5.2005 14:35 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    Taková příšera :-) S postfixem na věčné časy! ;-)
    Copak toho není dost?
    13.1.2007 10:32 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pravdivé ...
    Chuck Moore by jásal, Petr Mach by nesouhlasil, já myslím, že prefix i postfix jsou oboje zhruba ve stejné míře (tj. o dost) lepší, než infix. :-D
    26.5.2005 20:18 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Nejhorší
    Nejvíc mě štvou dotazy typu ,,najdi mi prosímtě plužinu pro abiword``, ,,nevíš jak se anglicky řekne regulární výraz``… Pro některé lidi je místo Google asi moje ICQ :-/
    Copak toho není dost?
    26.5.2005 20:26 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    Asi se tě brzo na něco zeptám ... ;-)
    Luboš Doležel (Doli) avatar 26.5.2005 22:28 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    Nejhorší je když se mě kamarád zeptá na nějaký program na to a to, já mu řeknu a jméno a on se zeptá, kde to sežene. Je mu víc než mě a chovám k němu respekt -> je mi trapný mu říct STFW, ačkoliv by si to převelice zasloužil :-(
    27.5.2005 08:17 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    Zdravim

    Na otazku kde to sezenu odpovidam zasadne "www.google.com".

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    27.5.2005 10:18 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    To mi silne pripomina tento komentar na slashdot-e. (uz som myslel, ze to nenajdem)
    27.5.2005 13:53 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    :-D
    27.5.2005 07:41 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    tohle znam, kamosi se nejdriv ptaji me a pak google, nekdy jsem tak "blbej", ze to vygooglim a na icq vyplivnu primo odkaz :-) dobre mi tak
    wake avatar 27.5.2005 07:59 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    co je prosím "plužina" ? měl jsem za to, že AbiWord je textový procesor a nikoliv zemědělský nástroj... ;-)
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    27.5.2005 09:10 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    Pluzina je v zasade plug-in, ktery je zvlastni jednou veci, totiz ze mu rikam pluzina :-)
    Copak toho není dost?
    vogo avatar 27.5.2005 08:40 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    nejhorší je když se mě kámoš ptá co má udělat s widlema který se mu věčně sypou, co tomu chudákovi mám říct já jsem měl windowsy naposledy pořádně v ruce pred pěknou dobou a už je skoro neumim ovládad ;) nějakej "Tamten počítač" mi nic neříká :D
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    29.5.2005 12:30 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nejhorší
    Je třeba se zatvrdit a důsledně opakovat: "Nejsem systémák přes Windows, nepoužívám je, stejně tak nepoužívám MS Office ani MS Outlook. Starám se vám o tento linuxový server, máte-li problémy s windowsovými stanicemi, obraťte se na toho, kdo se stará o ně."
    27.5.2005 08:37 Davule | skóre: 11 | blog: BANANOVI_TUCNACI
    Rozbalit Rozbalit vše Pěkné, Pěkné

    Jako LAMA musím plně souhlasit. Tento článek plně vystihuje to, na co musí přijít každý příchozí. Viz BLOG Banánoví tučňáci.

    Zezačátku jsem si připadal jako méněcenný blbec, teď už pouze jako blbec. Dovolím si ale nesouhlasit s tím, že je nejlepší distro pro začátečníka bez klikacích nástrojů. Když člověk neumí najít manuál, musí klikat. Když nefunguje hardware, musí klikat. Když nefunguje grafika, nemůže klikat a najít manuál - s tím si neporadí, leda s knihou (tu ale začátečník nemá v ruce a když nefunguje NET = GOOGLE Not found. Pokud nováček koupí jako první distro bez manuálu, ztratí dva roky jako já

    Dokumentace je pro blbce!! Já jsem BLBEC!!
    vogo avatar 27.5.2005 08:48 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pěkné, Pěkné
    no něco na tom je když se začátečník ocitne v textovém režimu a nejde mu grafika, je v '/dev/null'. Osobně začátečníkům doporučuju SuSE, po tom co jsem je pár měsíců používal jsem nezaznamenal větší obtíže, lépe řečeno žádné :), no a Yast má i textový frontend, který funguje stejně jako grafický, modem jde vytočit i z textu, pak stačí linksy, a strýček Google pomůže. Klikací distro je podle mě lepší, protože to není takovej šok pro lidi co znali jen wokenice, ne tředa takovej jako byl v blahé paměti pro mě RedHot ;)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    27.5.2005 08:52 ###
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pěkné, Pěkné
    Když nefunguje hardware, musí klikat.
    Kdyz nefunguje mys, tak taky musi klikat??? To asi ne, zlata konzole. :-)
    vogo avatar 27.5.2005 08:55 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pěkné, Pěkné
    myslel sem treba modem nebo sitovku, ci neco podobnyho, s mysi je to horsi ;)
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.
    29.5.2005 12:52 digero
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pěkné, Pěkné
    V tomhle nesouhlasim, zacinal jsem s freebsd na vmware. Manual jsem mel ve druhem okne.
    27.5.2005 18:21 jirka | skóre: 21 | blog: pepa
    Rozbalit Rozbalit vše Já to beru jinak
    Jako opravář různý elektroniky spíš používám:

    Když všechno selže, přečti návod :-)
    vencour avatar 28.5.2005 08:59 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše (nejen) cteni manualu
    Zacinal jsem kdysi s RedHatem 6.0, bez pristupu na net, nejak jsem to pytlikoval, nemel jsem jiny duvod zkouset linux nez uceni se a zvedavost a neznal jsem v okoli nikoho dalsiho, kdo by se s nim taky "mazal", tak jsem si dal pauzu a teprve pri zrizene kabelovce jsem se rozhybal na MDK 9.0.
    Nevadi mi, ze je uceni se pracovani a pouzivani tohoto OS beh na dlouhou trat, dokud muzu doufat v jeho perspektivu. Zatim misto podrobneho cteni manualu se mi vyplaci cteni diskusi a sledovani pouzitych postupu, je to pro me zatim rychlejsi, pro zbezne seznameni, pro detaily se stejne musim pak na net nebo do manualu podivat.
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    vogo avatar 28.5.2005 09:07 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír"
    Rozbalit Rozbalit vše Re: (nejen) cteni manualu
    Ja sem taky zacinal s tucnakem bez netu :) takze vim ze to neni med, spousta pokusu a omylu, HOW-TO je velmi uzitecna vec, cteni diskuzi reba tady na ABC taky. Novacky to ale nejak nebavi ;) uz to vypada jak v materske skolce, kdy se neustale ptaji na jiz zodpovezene, pritom staci trosku hledat...
    Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.