Zakladatel ChimeraOS představil další linuxovou distribuci zaměřenou na hráče počítačových her. Kazeta je linuxová distribuce inspirována herními konzolemi z 90. let. Pro hraní hry je potřeba vložit paměťové médium s danou hrou. Doporučeny jsou SD karty.
Komunita kolem Linuxu From Scratch (LFS) vydala Linux From Scratch 12.4 a Linux From Scratch 12.4 se systemd. Nové verze knih s návody na instalaci vlastního linuxového systému ze zdrojových kódů přichází s Glibc 2.42, Binutils 2.45 a Linuxem 6.15.1. Současně bylo oznámeno vydání verze 12.4 knih Beyond Linux From Scratch (BLFS) a Beyond Linux From Scratch se systemd.
Organizátoři konference LinuxDays ukončili veřejné přihlašování přednášek. Teď je na vás, abyste vybrali nejlepší témata, která na letošní konferenci zaznějí. Hlasovat můžete do neděle 7. září. Poté podle výsledků hlasování organizátoři sestaví program pro letošní ročník. Konference proběhne 4. a 5. října v Praze.
Byla vydána verze 11.0.0 vizuálního programovacího jazyka Snap! (Wikipedie) inspirovaného jazykem Scratch (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma. Vypíchnout lze, že v Plasmě byl implementován 22letý požadavek. Historie schránky nově umožňuje ohvězdičkovat vybrané položky a mít k ním trvalý a snadný přístup.
Wayfire, kompozitní správce oken běžící nad Waylandem a využívající wlroots, byl vydán ve verzi 0.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Videoukázky na YouTube.
Před necelými čtyřmi měsíci byl Steven Deobald jmenován novým výkonným ředitelem GNOME Foundation. Včera skončil, protože "nebyl pro tuto roli v tento čas ten pravý".
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 156 (pdf).
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.8.1. Přehled novinek v Changelogu.
Včera večer měl na YouTube premiéru dokumentární film Python: The Documentary | An origin story.
Přestože mám možnost legálně využívat Photoshop ve verzi 7, uchyluji se v poslední době raději k používání GIMPu. A čím více ho znám, tím méně Photoshop spouštím. Rád bych zde vyzdvihnul vlastnosti, kterými GIMP překonává Photoshop.
…ale obsahuje i velmi praktické vlastnosti, které v PS nejsou. Samozřejmě – jsou oblasti, které zvládá Photoshop lépe, nebo je GIMP neumí vůbec. Kupříkladu CMYK, vrstvy úprav, nebo práce s texty, která je v GIMPu ještě hodně pozadu. Ale chtěl bych poukázat na vlastnosti, které se mi na GIMPu líbí, a v PS nejsou. Abych byl objektivní, zdůrazním ještě jednou: srovnávám s Photoshopem 7. Novější verzi nemám, tudíž ji ani neznám.
Dialog pro úpravu křivek zobrazuje úrovně. Netřeba dalšího komentáře. Geniální.
Obdélníkové i elipsovité výběry jsou editovatelné a navíc se při jejich roztahovaní či zmenšování zobrazuje ve stavovém řádku velikost v pixelech.
Během práce s nástrojem pro ořez obrázku máme možnost obrázek zoomovat a provádět další věci. Ani jedna z těchto vlastností není v PS dostupná.
Když chystám fotky pro fotogalerii, zmenšuji je na jednotnou velikost. Většinu z nich je vhodné předtím také ořezat. GIMP mi umožní zadat si pro ořez přesný poměr stran, takže si ho zadám a mohu velmi snadno vyřezávat části, které potom už jen zmenším na požadovanou velikost (opravdu zmenšuji, protože kolega fotí 6Mpx fotky, a do galerie dávám kvůli omezenému prostoru na webhostingu fotky ve velikosti 800x533, což je sice divné číslo, ale je to v poměru, ve kterém jeho fotoaparát fotí)
Zkoušeli jste v Photoshopu narovnat mírně křivě naskenovaný obrázek? Je to zábava na dlouhé zimní večery. Minimální otočení 1 stupeň, což vypadá málo, ale dělá to strašně moc. Obvykle je potřeba tak 0,2 - 0,8. Takže otočit o 180 stupňů a pak o 180,5. Ejhle, není to ono – zpět a o desetinku vedle… Nikoliv ale v GIMPu. Tam se otáčí jedna radost, je možno zvolit různé způsoby, který zrovna vyhovuje.
Podobně se pracuje i s nástrojem pro změnu perspektivy, třeba při rovnání hroutících se budov a podobně.
Tento nový nástroj sice ještě není zrovna 100%, ale trochu času ušetří, a časem se detekce určitě zdokonalí. Zhruba si označíte část obrázku, kde je požadovaná oblast, pak trochu vybarvíte její vnitřek, a GIMP se vynasnaží o její výběr.
Na závěr jsem si nechal perspektivní klonování, jehož smysl mi tak nějak uniká.
a léčba nepravidelností obrázku, kterou zatím nechápu vůbec – když mi napíšete, k čemu a jak, ušetříte mi studium manuálu
Tiskni
Sdílej:
No fakt nevím, protože k němu nemám přístup, ale alespoň jsem mrknul u kolegy na Corel PhotoPaint 13 (což je od Corelu patrně stále poslední verze, a nic z těchto věcí také neumí )
Navíc každý nemá možnost kupovat si stále nejnovější verze software, jehož cena je se pohybuje v desítkách tisíců korun, kdežto GIMP mám stále v poslední verzi.
Hm, tak nějak probíhá mé celé seznamování s linuxem, postupně se v něm vrtám a umím toho čím dál víc
Díky za uvedený příklad.
Pokud jde o fonty, používám windowsovskou Tahomu (velikost 8, ale to se může lišit dle konkrétního monitoru) a mám vypnuto vyhlazování. Mně to takhle vyhovuje, někomu ale vadí, že větší znaky (třeba různé nadpisy na webových stránkách v Konqueroru) jsou zubaté (ta zubatost je ale opravdu minimální, sám bych si jí ani nevšimnul)
Děkuji, hezky jsi to vysvětlil. Hned jsem ti tam přidal kladné hodnocení :)
Nevíš náhodou, k čemu slouží ještě ta léčba nepravidelností obrázku?