UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch OTA-9 Focal, tj. deváté stabilní vydání založené na Ubuntu 20.04 Focal Fossa.
Firma Murena představila (PeerTube, YouTube) novou verzi 3.0 mobilního operačního systému /e/OS (Wikipedie) založeného na Androidu a LineageOS bez aplikací a služeb od Googlu.
Byla vydána nová verze 5.12 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Vedle zdrojových kódů je k dispozici také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
V jednom z předchozích zápisů se kdosi ptal na smysl perspektivního klonování v GIMPu (tuto funkci obsahuje GIMP vývojové řady 2.3).
Zde je jednoduchý příklad. Představme si, že chceme levou budovu na následující fotografii zvýšit.
Použitím klasického razítka (nástroje klonování) by vznikla zrůda, protože se budova (včetně veškerých detailů na její fasádě) směrem vzhůru perspektivně zužuje. V takové situaci se skvěle uplatní právě nástroj perspektivní klonování. Aktivujeme jej a přepneme do režimu Upravit perspektivní rovinu. Klikneme do obrázku. Objeví se obdélník se čtvercovými úchyty v rozích. Znázorňuje rovinu perspektivního klonování. Přetahováním úchytů myší upravíme rovinu tak, aby se kryla s pravoúhlou částí fasády. Protože je ale fasáda perspektivně zkreslená, výsledným tvarem nebude obdélník, nýbrž nepravoúhlý čtyřúhelník.
Nyní nástroj perspektivní klonování přepneme do režimu Perspektivní klonování. V tomto režimu funguje podobně jako klasické klonování, klonovaný obraz však transformuje podle předem definované perspektivní roviny. Zdroj klonování nastavíme podržením klávesy Ctrl a kliknutím do střední části fasády. Klávesu Ctrl uvolníme a domalujeme horní část budovy.
Nakonec je třeba ještě upravit barvu domalované části budovy (použil jsem křivky) a jemně zaretušovat vzniklé švy. Pokud bych použil místo touchpadu tablet a věnoval práci více než pár minut, mohl by být výsledek téměř dokonalý. Pro ilustraci to snad stačí takto:
Tiskni
Sdílej:
Díky, moc hezky vysvětleno. :)