Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
V jednom z předchozích zápisů se kdosi ptal na smysl perspektivního klonování v GIMPu (tuto funkci obsahuje GIMP vývojové řady 2.3).
Zde je jednoduchý příklad. Představme si, že chceme levou budovu na následující fotografii zvýšit.

Použitím klasického razítka (nástroje klonování) by vznikla zrůda, protože se budova (včetně veškerých detailů na její fasádě) směrem vzhůru perspektivně zužuje. V takové situaci se skvěle uplatní právě nástroj perspektivní klonování. Aktivujeme jej a přepneme do režimu Upravit perspektivní rovinu. Klikneme do obrázku. Objeví se obdélník se čtvercovými úchyty v rozích. Znázorňuje rovinu perspektivního klonování. Přetahováním úchytů myší upravíme rovinu tak, aby se kryla s pravoúhlou částí fasády. Protože je ale fasáda perspektivně zkreslená, výsledným tvarem nebude obdélník, nýbrž nepravoúhlý čtyřúhelník.

Nyní nástroj perspektivní klonování přepneme do režimu Perspektivní klonování. V tomto režimu funguje podobně jako klasické klonování, klonovaný obraz však transformuje podle předem definované perspektivní roviny. Zdroj klonování nastavíme podržením klávesy Ctrl a kliknutím do střední části fasády. Klávesu Ctrl uvolníme a domalujeme horní část budovy.

Nakonec je třeba ještě upravit barvu domalované části budovy (použil jsem křivky) a jemně zaretušovat vzniklé švy. Pokud bych použil místo touchpadu tablet a věnoval práci více než pár minut, mohl by být výsledek téměř dokonalý. Pro ilustraci to snad stačí takto:

Tiskni
Sdílej:
.
a genialny architekt... a bohati vlastnici, ze na to osvetlenie (a dostavbu) maju :o))
Díky, moc hezky vysvětleno. :)