V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Přemýšlel jsem onehdy, co že mám říkat lidem, když se ptají "Co posloucháš za muziku?"
Vím, co neposlouchám. Ale o tom psát nechci. Zjistil jsem totiž zajímavou věc (ačkoliv budu vypadat jako pseudointelektuál). Do němčiny jsem se onehdy rozhodl připravit čtvrťákům něco o Mozartovi, aby věděli aspoň něco. Příjemně mě překvapili, něco už věděli. Já jsem strávil celý večer výrobou pracovního listu a nahráváním známých skladeb. Celý večer jsem poslouchal Mozarta, četl jeho životopis a osudy, projel desítky stránek, hesel a poznámek.
A úplně mě uchvátil. Ten osud je známý, netřeba zmiňovat detaily. Ale ta hudba! Věděl jsem, tušil jsem, že se mi vlastně líbí, ale že to bude takhle... Že se mi spojí všechny představy, které mám o té době, nad vším bude jako mentor dohlížet Goethe, do toho urputné snahy českých obrozenců a přísný pohled Dobrovského, který byl vlastně takový zvláštní Čech... Vše ukončeno brutálním hromadným hrobem a nehašeným vápnem.
Jeho hudba jakoby předznamenala nejen jeho osud, ale osud každého génia, pochopeného, nebo ne. Míhá se mi tam Mácha (Proč, sakra?), jehož život je řečen Měsíční sonátou, v Tureckém pochodu se zase zrcadlí staré dobré Rakousko, posrané strachy z Turků, kteří Vídeň před časem vydrancovali...
A ty holky si nechaly třikrát, třikrát!! pouštět Měsíční sonátu, protože je prostě tak smutná, tak romantická. A byl klid, každý seděl a poslouchal. Stejně tak poklepávali (a -ly) do rytmu při Malé noční hudbě a dalších prepopových šlágrech. Začal pop Mozartem? Jednoznačně ano, kéž by se ho dnes drželi...
Prostě mám rád Mozarta a jsem z něho někdy naměkko. Ale nemám doma hifi a pořádná sluchátka, na to kašlu. Je to hudba lidstva, dneška, hlavně zítřka, ne ani tak včerejška. A klidně ho poslouchám v autě. A vůbec mi nevadí, že na nápěv Malé noční hudby složili mí spolužácí rýmovanou nadávku, která mě provázela celou základní školu. Memento mori.
Tiskni
Sdílej:
Dobře mi tak. V názvech se neorientuju, vycházel jsem z toho, co jsem našel na webu, ačkoli jsem si to ověřoval, tak viditelně málo. Snad si to budu pamatovat. Ale Beethoven je taky fajn. Spousta symfonií má stejný název, nevím, jak se v tom vyznat... Díky.
Ikdyž v dnešní době, kdy si (skoro) vsechno můžeme snadno ověřit ... No teď hlavně byste měl uvést vše na pravou míru před dětmi, aby to nešířily dál
Ale Beethoven je taky fajn.
Souhlasím, ale Mozarta mám radši
Jako zdroj ohledně informací o jeho díle doporučuju mozartproject.org. Katalogizuju si podle toho sbírku.
No teď hlavně byste měl uvést vše na pravou míru před dětmi, aby to nešířily dál
Přemýšlím nad tím celou dobu, co jste to napsal. Ale název už vědět nebudou, důležité je, že si budou pamatovat to dílo. Ale pokusím se.

Třeba Scherzo. Molto Vivace v Dvořákově 9. symfonii dokonce začíná stejně jako Molto Vivace v Beethovenově 9.
Proč není tzv. "klasická" hudba (blbý výraz) trochu známější mezi námi plebejci? Člověku zbývá jenom samostudim, kořeněné omyly. Hudebku jsme sice měli dobrou, dodnes si pamatuju třeba Ravela a mám povědomí o skladatelích, ale málo! A přitom takové osudy...
To byl osud ten Mozart, co! Co nesmyslů se o něm traduje. Jak ho dávali do hrobu a děsně pršelo (bylo krásně, stačí prohlédnout meteorologické záznamy), jak mu ubližoval Salieri (skoro se neznali), jak umřel zapomenut (byl populární do smrti, spíše se sám stranil lidí), jak ho ukládali do společného hrobu (pohřben chudě, ale ne do společného hrobu; jen rodina později neplatila, tak šel do jámy).
Co dodat. Nevěřit americkým hrám, protože Američani mají povědomí o historii, jako ...
Mrzí mě, že si Forman zvolil tak mizernou předlohu.
Jestli chcete vidět zajímavý film o Mozartovi (bohužel, také ne docela pravdivý), tak doporučuji "Zabudnite na Mozarta" od slovenského režiséra Lutera.
Mozartovo Requiem je naprosto skvostné. Mám ho nejraději.
Jo reqiem je pěkný. Potíž je v tom, že větší část nenapsal Mozart. Z něčeho byl klavírní part, někde i orchestrace. Např. Lacrimosa byla jen v nástinu.
Já se přiznám, že Mozarta moc rád nemám. Má na mě moc kudrlinek, což je dáno jeho Turnerovýn syndromem. Daleko radši mám Haydena, ikdyž to byla pop-music.
Nadávno jsem slyšel v radiu mluvit jednoho historika a tem tvrdil, že Shakespeare zas tak vedle s tím Richardem III nebyl...
Mácha byl IMHO opravdový bouřlivák a tvrďák. Ono chodit za noc z Litoměřic do Prahy a zpátky... Nebo přespávat na Housce nebo na Ralsku, když to byly zříceniny (teda ne že bych tam nespal).
Zajímavé je, že Máj je na základě skutečné události, byť notně převyprávěné viz historie Máje
. Ja vzdy rikam, ze muzu poslouchat od vseho neco. Sou i pisnicky od Beatles ktere se mi nelibi a zaroven i pisnicky typu dechovky, ktere se mi libi. Obecne lze rict, ze techno a house je pro me tabu. Je pravda, ze na urcitou muziku musi mit clovek naladu a citove rozpolozeni.
.
A pak zbytek Carolana, no, pak ještě nějaké další harfové skladby a pak se najde i místo pro druhořadou klasiku...Bach, Beethoven, Mozart a spol...
)))))))))))))
Nedá se nic dělat, už to nepřepíše
A Mozarta ja taky rad
Jak kdy. Varese se mi třeba libi, ale je to ještě moderní? To už je spíš klasika. Občas mám pocit, že bych chtěl hlavně a jen nahrávku téhle skládby od Cage. A že bych si jí pouštěl do sluchátek -- volum right, znova a znova a že by mi to stačilo. 
PS Ono to fakt jde najít Googlem! To čumim! 