abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 14:44 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 14.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:11 | Zajímavý projekt

    Just the Browser je projekt, 'který vám pomůže v internetovém prohlížeči deaktivovat funkce umělé inteligence, telemetrii, sponzorovaný obsah, integraci produktů a další nepříjemnosti' (repozitář na GitHubu). Využívá k tomu skrytá nastavení ve webových prohlížečích, určená původně pro firmy a organizace ('enterprise policies'). Pod linuxem je skriptem pro automatickou úpravu nastavení prozatím podporován pouze prohlížeč Firefox.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    16.1. 16:44 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.18. Díky 174 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    16.1. 15:11 | IT novinky

    Miliardy korun na digitalizaci služeb státu nestačily. Stát do ní v letech 2020 až 2024 vložil víc než 50 miliard korun, ale původní cíl se nepodařilo splnit. Od loňského února měly být služby státu plně digitalizované a občané měli mít právo komunikovat se státem digitálně. Do tohoto data se povedlo plně digitalizovat 18 procent agendových služeb státu. Dnes to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v souhrnné zprávě o stavu digitalizace v Česku. Zpráva vychází z výsledků víc než 50 kontrol, které NKÚ v posledních pěti letech v tomto oboru uskutečnil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    16.1. 13:55 | IT novinky

    Nadace Wikimedia, která je provozovatelem internetové encyklopedie Wikipedia, oznámila u příležitosti 25. výročí vzniku encyklopedie nové licenční dohody s firmami vyvíjejícími umělou inteligenci (AI). Mezi partnery encyklopedie tak nově patří Microsoft, Amazon a Meta Platforms, ale také start-up Perplexity a francouzská společnost Mistral AI. Wikimedia má podobnou dohodu od roku 2022 také se společností Google ze skupiny

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.1. 02:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.2. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.1. 02:00 | Nová verze

    Byla vydána verze 12.0.0 knihovny libvirt (Wikipedie) zastřešující různé virtualizační technologie a vytvářející jednotné rozhraní pro správu virtuálních strojů. Současně byl ve verzi 12.0.0 vydán související modul pro Python libvirt-python. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.1. 19:22 | Humor

    CreepyLink.com je nový zkracovač URL adres, 'díky kterému budou vaše odkazy vypadat tak podezřele, jak je to jen možné'. Například odkaz na abclinuxu.cz tento zkracovač převádí do podoby 'https://netflix.web-safe.link/logger_8oIlgs_free_money.php'. Dle prohlášení autora je CreepyLink alternativou ke zkracovači ShadyURL (repozitář na githubu), který dnes již bohužel není v provozu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    15.1. 12:33 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byla představena rozšiřující deska Raspberry Pi AI HAT+ 2 s akcelerátorem Hailo-10 a 8 GB RAM. Na rozdíl od předchozí Raspberry Pi AI HAT+ podporuje generativní AI. Cena desky je 130 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    15.1. 12:11 | Komunita

    Wikipedie slaví 25. výročí svého založení. Vznikla 15. ledna 2001 jako doplňkový projekt k dnes již neexistující encyklopedii Nupedia. Doména wikipedia.org byla zaregistrována 12. ledna 2001. Zítra proběhne v Praze Večer svobodné kultury, který pořádá spolek Wikimedia ČR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (5%)
     (0%)
     (10%)
     (20%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (11%)
     (41%)
    Celkem 481 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 14.1. 21:12
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    juraj-bit avatar 19.11.2007 07:43 juraj-bit | skóre: 14 | blog: X BLOG X | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    SUSE tiež momentálne testujem a pravdupovediac, tiež ma táto vyrovnávacia pamäť dosť prekvapuje. Celkovo, aktualizácia alebo čo i len inštalácia jedného jediného balíčka trvá u mňa neuveriteľne dlho - cca 20 min., než sa mi vôbec začnú sťahovať nejaké balíčky. Tých repozitárov som si nadefinoval pomerne dosť, ale aj tak, tá doba je veľmi dlhá, je to utrpenie. A to ak chcem po aktualizácii inštalovať nejaký balíček, celá procedúra začne odznovu.

    Pre porovnanie aktualizácia u Ubuntu s porovnateľným množstvom a veľkosťou balíčkov mi trvá cca 2 min. už aj s inštaláciou.
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 07:50 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    U vás bude ještě jiný problém. V openSUSE 10.3 je oproti předchozím verzím každý repozitář nastaven na "automaticky obnovit, takže se při každé činnosti celá ta hromada informací stahuje znovu. Stačí v sekci Yast - Software - repozitáře softwaru odstranit zakřížkování u položky "automaticky obnovit" a nic se nebude při každé práci s balíčky stahovat. Měl jsem stejný problém, než jsem na to přišel. Pak už se jenom načítá vyrovnávací cache vytvořená na HDD, což trvá řekněme minutu. Je to stejný problém, jako by jste v Ubuntu při každé instalaci obnovoval informace o repozitářích. Taky by to trvalo.
    Nemo propheta in patria sua
    juraj-bit avatar 19.11.2007 08:00 juraj-bit | skóre: 14 | blog: X BLOG X | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Ubuntu to má trochu inak riešené a prakticky tak aj robím pred každou inštaláciou, že upgradnem repozitáre, niekedy aj 2x za deň. Ide o to, že u SUSE je to neuveriteľná doba. Takú dobu som nečakal ani svojho času u Mandrivy a to už je čo povedať. Inak je SUSE docela dobré distro, až teda na ten balíčkovací systém a to som už vyskúšal v SUSE aj apt a Synaptic :(
    belisarivs avatar 19.11.2007 08:52 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Hm, ze By OpenSUSe meumelo rozdilove updaty databazi? To se mi nezda. Pry umi i rozdilove aktualizace baliku, tak proc by nezvladali i ty databaze.
    IRC is just multiplayer notepad.
    Ilfirin avatar 19.11.2007 09:10 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Čéče, skoro mám pocit, že pravdu díš. Pokud není aktualizace, proběhne to rychle, pokud je, tak je to na dýl :-/ . Taky mi trochu vadí pomalost správce balíčků, ale abych kvůli tomu měnil jinak perfektní distro, to ne.
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 09:02 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Co do rychlosti, tak apt je v suse stejná tragédie. Nejrychlejší je SMART, který jsem používal v 10.0 - 10.2 místo oficiálních nástrojů. SMART s RPM je stejně "rychly" jako SMART s DEB nebo Apt s DEB. Příkazy do CLI jsou pak v podtatě stejné.
    Nemo propheta in patria sua
    Ilfirin avatar 19.11.2007 09:11 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Otázka je, jak často čék instaluje. Při experimentech to štve velice. Ale pak čék jen používá a používá a používá. Takže bych to SUSE odpustil ;-) . Anebo použij ten Smart.
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 09:14 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    já teď používám Yast. Ta doba načítání "cache repozitářů" je do jedníé minuty, takže to není žádná hrůza. Spíš mě zajímá, jaký to má význam? Nikde jsem to nenašel.
    Nemo propheta in patria sua
    19.11.2007 09:25 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Spíš mě zajímá, jaký to má význam?
    Laicky:
    Zavislosti balikov a verzie su zapisane v subore (ulozene v repository spolu s vlastnymi balickami), tzv. metadata.
    Metadata sa stiahnu z repository, preparsuju a ulozia do databazy (local cache). Pri kazdej praci s balikmi (install, update) sa lokalna cache natiahne do pamate, aby sa nad tym mohol spustit solver - riesenie zavislosti a verzii. V buducej verzii to bude vylepsene o to, ze k metadatam sa bude pristupovat cez SQL dotazy (cache je v sqlite), takze cela cache sa nebude natahovat do pamate ...
    Staci? ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 10:05 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    No. pokusím se to sežvýkat. Jen mi nejde do hlavy, jestliže je to taková super feature, proč to používá jen openSUSE? Jaký je praktický přínos oproti konkurenčním řešičům? Já jej totiž nevidím proto se ptám. Třeba ani nemám znalosti, abych to uměl ocenit.
    Nemo propheta in patria sua
    19.11.2007 10:33 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    proč to používá jen openSUSE?
    Otazka asi mala zniet:
    Preco sa cela cache natahuje do pamate, co trva tak dlho, ze si to aj uzivatel vsimne?

    Odpoved - v 11.0 uz nebude
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 10:42 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    To mi samozřejmě stačí. Jen by mě zajímalo, jak je to u ostatních "rychlejších" dister. Typicky Mandrivy, nebo Debianu a spol. Tam se nic takového nenačítá? Nepotřebují takový způsob? Nebo to už vyřešili dávno? Proč to tak funguje jen u dnešního openSUSE? Stručně řečeno, openSUSE je tedy popředu nebo pozadu za ostatními?
    Nemo propheta in patria sua
    19.11.2007 10:47 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Stručně řečeno, openSUSE je tedy popředu nebo pozadu za ostatními?
    Popredu s features a moznostami, pozadu s optimalizaciou.
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 10:51 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    aha. Takže openSUSE nacpalo do svého balíčkovacího systému hromadu novinek, které ostatní zdaleka nemají, ale teď je třeba je pomalu optimalizovat a zefektivňovat. Chápu to dobře?
    Nemo propheta in patria sua
    19.11.2007 10:59 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Presne tak ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    frEon avatar 19.11.2007 19:11 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    co je to za novinky? co to umi?
    Talking about music is like dancing to architecture.
    19.11.2007 22:35 srigi | skóre: 10 | blog: sricont
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Neviem, ci je toto novinka, ale mne sa velmi paci (a casto ju pouzivam) tato funkcia.
    20.11.2007 11:23 zelial | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    a co to dela? jaky je rozdil mezi tim a "aktualizovat vzdy"?
    22.11.2007 09:01 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Sorry, nie som grafoman ;-)
    Ale skusim nieco do tyzdna-dvoch napisat do blogu
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    22.11.2007 16:34 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Budu se těšit :-)
    19.11.2007 11:45 zelial | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    afaik je to v ostatnich distrech stejne.

    debian:

    "aptitude update" zaktualizuje tu lokalni chache - stahne z netu rozdily v metadech (trva radove sekundy az desitky sekund podle rychlosti netu, pocitace, mnozstvi repozitaru,...)

    "aptitude install/remove/search/..." pak pracuje s lokalni databazi balicku (pri reseni zavislosti apod.) co vim, tak metadata ma debian ulozene v berkley db4 nebo v necem takovem.
    19.11.2007 09:16 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    To co casto vidim pri podobnom porovnavani:
  • YaST ma defaultne repository + Factory, zapnuty autorefresh na obidvoch
  • Smart ma len default repository, autorefresh vypnute
  • Smart rychly, YaST pomaly. Skus zamenit nastavenia Smart-u a YaST-u a vysledok je presne opacny
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    19.11.2007 09:36 srigi | skóre: 10 | blog: sricont
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Idealnym riesenim je pridavat si repozitare z komand-lajny takto:
    - na tejto adrese si zitim HTTP adresu repozitara.
    - pridam repozitar
    su
    zypper ar -n http://blablabla 'moj alias pre repozitar'
    Prave parameter -n zaisti, ze sa repozitar prida s defaultne vypnutym AUTO-REFRESH. Alias moze obsahovat medzery (musi byt ale oquotovany).
    - refresneme repozitar po prvy krat, co vacsinou vyusti v poziadavku potvrdit auth kluc.
    zypper ref 'moj alias pre repozita'
    Ak sa vam nekce startovat cely Yast koli jednemu balicku, tak potom
    - hladanie
    zypper se HLADANY_VYRAZ
    - instalovanie
    zypper in NAZOV_BALICKA
    Aktualizacia systemu/balickov pomocou zyppera sa ale neodporuca, updatuje totiz globalne vsetky balicky, co moze byt nebezpecne ak mate pridane nejake repozitare s nestabilnymi balickami. BTW na mojom booku Pentium M 1800MHz je nacitanie cache repozitara Packman (ten je tusim najrozsiahlejsi) zalezitost na 10–15 sekund.
    19.11.2007 09:43 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Pridaj aj ja moje dve naj:
    zypper lu --type=package zoznam balikov v novsich verziach ako mam nainstalovane
    zypper -n up --type=package nainstaluj vsetky baliky dostupne vo vyssej verzii ako mam ja bez otazok (okrem potvrdenia licencii)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    19.11.2007 09:51 srigi | skóre: 10 | blog: sricont
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Prave ten posledny sa neodporuca, lebo aktualizacie je vhodne aplikovat iba z OSS, NON-OSS a Updates repozitarov. Bohuzial zypper este nema funkciu aby updatoval iba z konktretnych repozz.
    19.11.2007 09:54 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Ano, zabudol som napisat, ze nepouzivam Factory repo ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    frEon avatar 19.11.2007 19:09 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    lol, to uz je jak moje gentoo :-)
    Talking about music is like dancing to architecture.
    19.11.2007 09:36 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    repository, konkureční, baličcích, repozitíáře, nadstandartní, hromnadu, repoziáře, načíta, poces, távajících, řešičů...
    To už je na čtení jednoho krátkého zápisku trochu moc, nemyslíš? Za co nás máš?
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 10:03 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Pane Tomeš? Co když jsem třeba disgrafik? Jak to můžete vědět? Pitvám se zde snad já ve vašich psychických problémech? Nemusím být génius, abych to na vás poznal. A to prosím nic ve zlým.
    Nemo propheta in patria sua
    19.11.2007 16:17 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    A co bráni diskgrafikovi používat aspell, ispell, nebo jiný spell?
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 17:11 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    třeba to, že to ani nezná. Díky za nakopnutí.
    Nemo propheta in patria sua
    19.11.2007 18:47 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Diskgrafik? Že by grafik s malou pamětí a velkým swapem? :-)
    19.11.2007 20:40 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Hups :-)
    20.11.2007 00:04 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Svou psychiku mám zmapovánu velice dobře jak z psychotestů, tak psychologů, příbuzných, přátel, spolužáků z mého okolí, anonymního banditu na internetovém fóru k tomu nepotřebuji. Pokud jste disgrafik (to by mi vůbec nevadilo, pak by ale bylo vhodné používat příslušné nástroje na kontrol překlepů, abyste tak projevil úctu a vstřícnost k ostatním). Vyjadřujete o psychických problémech, které nemám, takže toho zjevně moc nepoznáte. Já vás nijak nepitvám, jen píšu, že vám není rozumět a že mi to vadí - je to podobné, jakobyste třeba šišlal a lidé vám špatně rozuměli, ale s tím rozdílem, že by šlo o aktuální projev a ne napsaný text, který lze před publikováním snadno a rychle zkontrolovat některým z mnoha nástrojů na kontrolu překlepů. Buď je to nevědomost (což pochybuji, když jste byl na to upozorněn a chyby tam máte stále) anebo spíš lenost, neochota či arogance. To je vaše věc, jak se k tomu postavíte.
    Black.Bandit avatar 20.11.2007 06:26 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Pane Tomeš. Vaše soukromí je jen vaše věc, a já se s vámi o něm nehodlám bavit, ani kdyby jste si to přál. Jen vy sám víte jak to s vámi ve skutečnosti je (sám jste řekl řada pschotestů), a mě to nejen že nepřísluší hodnotit, ale ani mě to nezajímá. Pokud nemáte nic k tématu, myslím že jsme v rámci slušné diskuze toto vlákno vyčerpali.
    Nemo propheta in patria sua
    12.12.2007 20:06 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Ano, vyčerpalo se to tím, že nejste génius a že lžete.
    19.11.2007 11:38 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Před každou instalací se tato vyrovnávací paměť načíta ... Pokud vím, ostatní distribuce ji nemají
    Asi to víš špatně ;-)
    apt-cache performs a variety of operations on APT's package cache
    man apt-cache
    Tím neříkám, že v libzyppu není práce práce s cache pomalá, jenom to, že ji mají i ostatní nástroje.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Black.Bandit avatar 19.11.2007 11:41 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    no A to je přeci dobře pokud o ní u APT ani nevím. Proto jsem se ptal, co dělá SUSE tak zásadního, že je to tak dlouhé, když například u APt je to bleskovka.
    Nemo propheta in patria sua
    19.11.2007 23:29 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Nevím co dělá u SuSE, ale u Mandrake apt tahal vždy tak cca 50MB indexové soubory s informacemi o balíkách, zatímco u Debianu tahá jen rozdílové soubory.
    19.11.2007 11:42 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Libzypp a cache instalační repository.
    Asi preto si to myslel ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.