abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 11:22 | Zajímavý projekt

    Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 09:11 | Bezpečnostní upozornění

    Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    1.5. 20:00 | Komunita

    V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    1.5. 19:22 | IT novinky

    Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    30.4. 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    30.4. 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 36
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 506 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 30.4. 11:32
    Rozcestník

    DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL

    27.12.2009 00:07 | Přečteno: 2120× | DVS | Výběrový blog | poslední úprava: 28.12.2009 14:13

    Byl jsem požádán o dodání návodu na WOL neboli wake-on-lan. Vzhledem k tomu, že jsem ho stejně zapoměl dopsat do první části této minisérie, tak rád vyhovím. Zde se tedy dozvíte něco málo teorie o wake-on-lan a něco málo praxe a použití wake-on-lan. A pro ty, co netuší, co wake-on-lan je vězte, že je to zapnutí počítače přes síť.

    Základním předpokladem toho, aby jsme mohli zapnout počítač přes síťóvou kartu je mít síťovou kartu (LAN-kabel), která toto probuzení podporuje a je schopna počítač probudit. To je v dnešní době většina síťových karet jak integrovaných tak PCI, i když moje, ne až tak stará základovka s 3COMkou se tváří, že WOL umí, ale PC se nevzbudí i kdybych se na hlavu stavěl. V minulosti musel být na kartě speciální konektor se 3 kabílky a na základní desce taky. Tímto konektorem se obstarávalo dodatečné napájení síťové karty i když byl PC vypnutý a zajišťovalo se zapnutí PC. Od PCI verze 2.2 (tuším) nic takového není potřeba, takže stačí zastrčit do PCI i starý realtek a můžeme začít (mimochodem můj případ). Další nutnou věcí je zapnout podporu WOL v Biosu (v naprosté většině případů). Tuto volbu lze většinou nalézt někde okolo power managementu a standartně je podpora WOL vypnutá.

    Troška teorie

    Probouzení se děje pomocí takzvaného magického paketu. Tedy on to vlastně vůbec není magický paket, on je docela obyčejný, jen síťovky ví, že když něco takového dostanou, když je PC vypnuté, mají poslat signál na zapnutí PC. Celý magický paket se skládá ze zdrojové adresy, z broadcast adresy multicastové (tedy broadcast) a dále pak ze 6 bitubytů o hodnotě FF a potom 16x opakované MAC adresy zapínaného PC, takže není až tak problém si napsat vlastní program pro WOL. Aby síťová karta mohla zaregistrovat, že takový paket přišel musí být ve speciálním modu (viz dále). Do tohoto modu se dostane jen tehdy, když se PC korektně vypne a při zapnutí se tento mod opět zruší. Z toho vyplívá, že pokud PC vypnete podržením tlačítka napájení a nebo vypadne elektrika, tak se prostě budete muset zvednout a zapnout PC ručně (případně někdo za vás).

    V Linuxu

    Tak, když jsme si pohráli s biosem a dokumentací k základní desce, jestli něco takového umí, je čas se vrhnout na pár úprav v systému, který hodláme probouzet. První takovou je ověření, jestli opravdu karta umí WOL. To provedeme pomocí nástroje ethtool a příkazu # ethtool eth0 (doplňte si samozřejmě vaší síťovku). Může se vám objevit zhruba následující výpis:

    Settings for eth0:
    	Supported ports: [ TP ]
    	Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
    	                        100baseT/Half 100baseT/Full 
    	                        1000baseT/Full 
    	Supports auto-negotiation: Yes
    	Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
    	                        100baseT/Half 100baseT/Full 
    	                        1000baseT/Full 
    	Advertised auto-negotiation: Yes
    	Speed: Unknown!
    	Duplex: Unknown! (255)
    	Port: Twisted Pair
    	PHYAD: 1
    	Transceiver: internal
    	Auto-negotiation: on
    	Supports Wake-on: pumbag
    	Wake-on: g
    	Current message level: 0x00000001 (1)
    	Link detected: no
    

    Zde nás zajímají hlavně hodnoty Supports Wake-on a Wake-on. První představuje list možných stavů síťové karty a druhá aktuální nastavený stav. Aby šel PC zapnout. Musí být síťová karta ve stavu g. Do toho ji dostaneme příkazem # ethtool -s eth0 wol g. Bohužel toto není trvalá volba a po každém startu je potřeba kartu nastavovat znovu. Proto doporučuji následující příkaz zapsat někam, kde se spustí pokaždé po startu PC (např. /etc/rc.local).

    Dalším nutným krokem je, že musíme říct systému, aby nevypínal síťové karty při vypínání. Defaultně je systém nastaven tak, aby karty vypnul (parametr -i). Proto editujte (většinou) soubor /etc/init.d/halt. Tady bude muset zapracovat inteligence a budete muset upravit soubor sami podle vaší distribuce. Snad jen v Ubuntu Server Edition 9.04 stačí na začátku souboru změnit NETDOWN=yes na NETDOWN=no.

    Zapínáme

    K zapnutí můžete použít 3 programy do příkazové žádky (možná i víc, ale nehledal jsem). K zapnutí PC potřebujete znát MAC adresu síťové karty a pokud jste v jiné síti, tak i IP adresu daného PC. Zde je tedy popis programů, které můžete použít:

    Já osobně používám program wakeonlan. Mno a abych to celé dokončil. Teď už jen stačí pustit daný příkaz na nějakém PC ve stejné síti jako stroj, který chcete probudit či případně ještě specifikovat IP adresu (někde broadcast IP) počítače, který chcete vzbudit, pokud jste v jiné síti. Pokud jste samozřejmě v jiné síti, tak musí být routry po cestě nakonfigurovány tak, aby jste se k tomu PC, když je zapnuté, mohli dostat a aby router nezahazoval broadcast adresy.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    27.12.2009 07:23 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    a když je PC které chci vzbudit za routerem?
    27.12.2009 07:52 marek_hb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    aha, slibuju, že příště budu číst až do konce
    27.12.2009 11:06 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Jak vypada 6 bitu s hodnotou FF? Vis vubec jaky je rozdil mezi multicastem a broadcastem? Vis co je subnet? Clanek je snuska chyb a nepresnosti.
    bazil avatar 27.12.2009 11:24 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Jo, má tam bejt 6bytů, to jsem přehlédl.

    Broadcast je vysílání, kdy je cílem celá jedna síť. Na rozdílném subnetu se použije maska sítě pro broadcast např 192.168.1.255/24. Na stejném subnetu se pak ještě nastaví MAC adresa na FF:FF:FF:FF:FF:FF. Routery po cestě nemají šanci zjistit, že se jedná o broadcast. Až cílový router zjistí, že je to adresa jeho subnetu, tak změní MAC. Multicast je jakési vylepšení Broadcast, tady opravdu přesně nevím.

    Subnet je podsíť ... má cenu to detailně vysvětlovat?

    Případně nás poučte a nekritizujte.
    27.12.2009 12:05 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Na rozdílném subnetu se použije maska sítě pro broadcast např 192.168.1.255/24. Na stejném subnetu se pak ještě nastaví MAC adresa na FF:FF:FF:FF:FF:FF. Routery po cestě nemají šanci zjistit, že se jedná o broadcast. Až cílový router zjistí, že je to adresa jeho subnetu, tak změní MAC.
    Blbost...Plete si subnet a net. Maska site se pouzije? Vis jak se pouziva maska? 192.168.1.255/24 neni subnet...je to net...z ktereho se da udelat subnet...

    Multicast je skupinove vysilani...Broadcast vsesmerove...

    Kritizovat budu pac jsou psane blbosti...
    bazil avatar 27.12.2009 12:49 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Ehm a jak můžete tvrdit, že ta adresa je subnet(nebo není), když absolutně nevíte, co je nad ní? Sítě a podsítě jsou vidět až při kompletním obrázku sítě.

    Takže Broadcast je speciálním případem Multicastu ... jo díky za vysvětlení.

    Ste mohl rovnou dopsat, co je blbě, než tu takhle hrubě pokřikovat. Já sám nejsem genius a poučit se nechám, ale komentář, že jsou všechno blbosti, to je trošku moc.
    27.12.2009 17:58 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    To muzu tvrdit snadno...Sit 192.168.1.0/24 musi byt sit...Nemuze to byt podsit...Neni zadna sit nad. Bavime se totiz o privatnim rozshu drive (pri classfull) oznacovanym jako class C. Na to nepotrebuji zadny obrazek...
    bazil avatar 27.12.2009 18:17 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    To, že je to standartně použíto takhle Celá síť na 192.168.1.0 / 255.255.255.0 Neznamená, že to nemůže být použito takhle: Celá síť na 192.168.0.0 / 255.255.0.0 Podsítě na 192.168.1-255.0 / 255.255.255.0

    Ještě něco?
    27.12.2009 18:07 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Takže Broadcast je speciálním případem Multicastu ...
    Blbost...
    bazil avatar 27.12.2009 18:20 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Tak už nám konečně prozraďte, jak to je, místo psaní "Blbost..."
    27.12.2009 21:09 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Pěkný článek, on se vždycky najde někdo, kdo má v něčem dobré znalosti, má nějaký komplex a potřebuje si ho léčit (člověk co chce konstruktivně upoznornit na nepřesnosti nepoužívá takový tón a nevystupuje jako anonym (tím nemyslím neuvedení jména, ale i neuvedení běžné přezdívky na netu). Docela rozšířené je to ve školství (učitelé co dupou žáky). Nedělat si z takových těžkou hlavu (to nic nemění na tom, že mají třeba pravdu).

    Blog dobrý, díky za něj.
    Baník pyčo!
    bazil avatar 28.12.2009 01:40 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    děkuji
    28.12.2009 12:04 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Urcite mam komplex...A potrebuji si ho lecit...Presne tak...Ted jsi mne odhalil...A ja za to pujdu do pekla...Protoze jsem moc spatnej... No a ted vazne...Pouzivam bezne nick aaa...A upozornoval jsem na chyby...To ze nekdo kvuli tomu vyvadi (ze jsem pouzil slovo blbost - coz neni nic drsneho), tak at se tesi do pracovniho procesu kde po nem budou dupat sefove a klienti (chteji mit vse v top kvalite (vysoky vykon, vysoka dostupnost atd. )a platit malo penez)...
    bazil avatar 28.12.2009 13:24 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Nikdo se nezlobí za slovo blbost.

    Jen když je něco blbě, tak kritizujte konstruktivně, protože tady nejsme v práci, tady to všichni děláme dobrovolně a já osobně si myslím, že podle toho mého blogu se WOL určitě rozchodit dá. Mno a když už tedy kritizujete, tak nám neznalým konečně povězte ten rozdíl mezi broadcastem a multicastem, tedy kromě toho, že broadcast je pro celou síť ohraničenou routerem a multicast je pro skupinu PC (jestli ve stejné síti, nebo ne, nevím).

    A není náhodou celá siť taky jen skupina PC?
    28.12.2009 13:59 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Ano multicast je jen pro skupinu koncovych prvku. Jen ty ktere se k tomu "prihlasi" a maji D class IP adresu. Na siti tim padem muzete mit vice multicastovych skupin. Broadcast je "povinnost" a patri tam automaticky kazdy. A tomuto provozu se musi venovat... Broadcastova adresa je jasna (same jednicky v uzivatelske casti IP adresy). Multicastova je jak jiz jsem psal D trida IP adres.
    bazil avatar 28.12.2009 14:09 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    speeer, děkuji za vysvětlení
    gtz avatar 27.12.2009 17:29 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Pro ty kdo neví .... wiki Multicast

    wiki Broadcast
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    bazil avatar 27.12.2009 18:18 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    Konečně nějaký konstruktivní příspěvěk, ale ty wiki jsem taky viděl a moc jsem z toho ten multicast nepochopil.
    30.12.2009 05:11 xyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: DVS: Domáci výpočetní středisko – Fáze 1. - WOL
    ono to bude tou ceskou verzi wikipedie kde temer nic neni. http://en.wikipedia.org/wiki/Multicast
    28.12.2009 22:38 MilanK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NETDOWN=no
    Proto editujte (většinou) soubor /etc/init.d/halt.
    V Ubuntu 9.10 editujte /etc/default/halt:
    # Default behaviour of shutdown -h / halt. Set to "halt" or "poweroff".
    HALT=poweroff
    NETDOWN=no
    
    /etc/init.d/halt si to už najde...
    bazil avatar 29.12.2009 00:33 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NETDOWN=no
    jo, máš pravdu, teď jsem psal, jak je to špatně protože v init.d/halt je to a to a uvědomil jsem si svoji vlastní blbost :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.