Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Jelikož se tu občas objevují zajímavé patičky s ještě zajímavějšími paznaky, napadlo mě, že by to chtělo utilitku, pomocí které by se člověk mohl dozvědět víc detailů. Tady je.
Utilitka funguje tak, že při startu načte obsah "PRIMARY SELECTION", tj. pravě označeného textu v jiné aplikaci a zobrazí informace o jednotlivých znacích. Je možné taky přímo (krz tlačítka v toolbaru) načíst obsah clipoardu, nebo "SECONDARY SELECTION" (haha, používá to ještě někdo?) a zobrazit určité detaily. V detailech je taky možnost seznam codepointů zkopírovat jako plaintext do jiného programu. ESC program zavře.
Není to dokonalý, např. se mi nepodařilo zjistit, odkud vzít názvy čínských a japonských znaků a mám taky v úmyslu udělat ještě jeden tab, který by zobrazil "histogram", tj. zobrazil četnost u jednotlivých znaků. Nicméně raději to teď zveřejňuju aspoň takto, kdoví, kdy se k tomu zase dostanu :-O...
Bohužel se mi nepodařilo zdrojáky nahrát jako přílohu tady k blogu, tak alespoň externě tady (i když nevím, jak dlouho tam vydrží). Pokud máte nápad, kam jinam s tím (případně, kde to kolektivně vyvíjet dál), nechám si poradit
DOPLNĚNO: utilitka se vytvoří pomocí "make" - nikam se nekopíruje, ani neinstaluje, binárkou je "uninspect_gtk". Jako bonus je "uninspect", který vypíše obdobné info na STDOUT...
Tiskni Sdílej: