abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:11 | Komunita

    Guido van Rossum, tvůrce programovacího jazyka Python, oslavil 70. narozeniny. Narodil se 31. ledna 1956 v nizozemském Haarlemu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 12:22 | Zajímavý software

    OpenClaw je open-source AI asistent pro vykonávaní různých úkolů, ovládaný uživatelem prostřednictvím běžných chatovacích aplikací jako jsou například WhatsApp, Telegram nebo Discord. Asistent podporuje jak různé cloudové modely, tak i lokální, nicméně doporučován je pouze proprietární model Claude Opus 4.5 od firmy Anthropic v placené variantě. GitHubová stránka projektu OpenClaw.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    dnes 03:00 | Komunita

    Projekt VideoLAN a multimediální přehrávač VLC (Wikipedie) dnes slaví 25 let. Vlastní, tenkrát ještě studentský projekt, začal již v roce 1996 na vysoké škole École Centrale Paris. V první únorový den roku 2001 ale škola oficiálně povolila přelicencování zdrojových kódů na GPL a tím pádem umožnila používání VLC mimo akademickou půdu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 18:11 | Humor

    Moltbook je sociální síť podobná Redditu, ovšem pouze pro agenty umělé inteligence - lidé se mohou účastnit pouze jako pozorovatelé. Agenti tam například rozebírají podivné chování lidí, hledají chyby své vlastní sociální sítě, případně spolu filozofují o existenciálních otázkách 🤖.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 18:00 | Humor

    scx_horoscope je „vědecky pochybný, kosmicky vtipný“ plně funkční plánovač CPU založený na sched_ext. Počítá s polohami Slunce a planet, fázemi měsíce a znameními zvěrokruhu. Upozornil na něj PC Gamer.

    |🇵🇸 | Komentářů: 4
    30.1. 18:22 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bruselu konference FOSDEM 2026 (Free and Open source Software Developers’ European Meeting). Program konference je velice nabitý: 37 místností, 71 tracků, 1184 přednášejících, 1069 přednášek, prezentací a workshopů. Sledovat je lze i online. K dispozici budou jejich videozáznamy. Aktuální dění lze sledovat na sociálních sítích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    30.1. 18:00 | IT novinky

    Společnost Nex Computer stojící za "notebooky bez procesorů a pamětí" NexDock představila telefon NexPhone, který může funguje jako desktop PC, stačí k němu připojit monitor, klávesnici a myš nebo NexDock. Telefon by měl být k dispozici ve třetím čtvrtletí letošního roku. Jeho cena by měla být 549 dolarů. Předobjednat jej lze s vratní zálohou 199 dolarů. V dual-bootu by měl být předinstalovaný Android s Linuxem (Debian) jako aplikací a Windows 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    30.1. 16:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 9.0 softwaru pro správu elektronických knih Calibre (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnuta je podpora AI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    30.1. 14:22 | Nová verze

    Wasmer byl vydán ve verzi 7.0. Jedná se o běhové prostředí pro programy ve WebAssembly. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    30.1. 12:22 | Zajímavý software

    V reakci na nepopulární plán Microsoftu ještě více ve Windows prohloubit integraci umělé inteligence Copilot, Opera na sociální síti 𝕏 oznámila, že připravuje nativní linuxovou verzi prohlížeče Opera GX. Jedná se o internetový prohlížeč zaměřený pro hráče, přičemž obsahuje všechny základní funkce běžného prohlížeče Opera. Kromě integrace sociálních sítí prohlížeč například disponuje 'omezovačem', který umožňuje uživatelům omezit využití sítě, procesoru a paměti prohlížečem, aby se tak šetřily systémové zdroje pro jinou aktivitu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (24%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (11%)
     (31%)
    Celkem 718 hlasů
     Komentářů: 22, poslední 29.1. 23:06
    Rozcestník
       Někteří uživatelé Linuxu, a není jich málo, se chovají jako fanatičtí věřící. Jako kdyby jejich zdravý úsudek byl silně ovlivněn vírou v to, že Linux je nejlepší.
       Jestliže se někoho toto tvrzení dotýká natolik, že mě z tohoto důvodu nemá rád nebo snad i nesnáší, nechť je mu sděleno, že třeba právě on slepě věřící není.

    Kategorie zápisků
    Aktuální zápisy

    Kontrola pravopisu

    18.5.2006 11:05 | Přečteno: 2151× | poslední úprava: 18.5.2006 11:33

    Kontrola pravopisu

       Protože jsem špatný češtin, dlouhou dobu jsem na kontrolu překlepů používal ispell. Nevím jak je to dlouho, ale asi pro svou systémovost a univerzálnost jsem přešel k aspellu. Je fajn, že existuje program který dokáže kontrolovat překlepy a že tento program se snaží být internacionální a hlavně systémově a programátorsky integrovatelný. Sice pan Fialka jedou napsal, že nechápu obecné principy, ale teorie že jeden program bude dělat jednu věc (kontrolu překlepů) a ostatní budou jeho schopnosti využívat mi přijde správná.

       Proč ale OpenOffice, Abiword, Mozilla a další používají vlastní databáze slov na kontrolu překlepů. Že by moloch? Proč ale i po patnáctiletém vývoji programu Vim, kdy konečně v nativní podobě obsahuje integrovanou kontrolu překlepů také používá vlastní databázi? Proč i tak slavný a panem Fialkou opěvovaný pan Bram Moolenaar se nedrží hesla Unixových propagátorů a to, že každý program má dělat to co umí a navzájem by měli mezi sebou komunikovat? Jak jsem se dočetl o programu aspell, je vyvíjen právě pro to, aby jeho integrace do aplikací byla snadnější. Gaim naštěstí aspell používat umí.

           

    Hodnocení: 68 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    18.5.2006 11:11 kombain
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Kontrolu pravopisu nepouzivam. Zo srdca neznasam ked program po mne njeco upravuje.
    18.5.2006 11:14 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Možná by se hodilo spíš něco na doplňování diakritiky. ;-)
    18.5.2006 11:50 kombain
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    :) njeco take by som este znjesol
    Zdenek.Z avatar 18.5.2006 11:33 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    njeco? Možná byste měl začít.

    Což ale neospravedlňuje existenci několika duplicitních databází a programů pro kontrolu pravopisu v jednom systému.
    18.5.2006 11:28 mivrap | blog: Mirkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    To je proto, že se milí programátoři nedokážou dohodnout. "Co já se budu hrabat v cizím kódu nebo používat zabugovanou knihovnu? Napíšu si vlastní (geniální) řešení!"

    Takže máme deset pitomých implementací kontroly pravopisu, deset pitomých open dialogů, deset pitomých print dialogů, deset pitomých zvukových systémů, deset pitomých distribucí, deset pitomých operačních systémů, deset pitomých programovacích jazyků, deset pitomých windows managerů, deset pitomých okénkových knihoven, deset pitomých browserů, deset pitomých web serverů, deset pitomých editorů.... atd. a další stále přibývají a přibývají a nikam to nevede.

    A když to někomu vadí, tak se přihlásí nějaký fanatik s řečmi o možnosti výběru. Jak si vybrat z deseti pitomých a nedotažených implementací téhož, to už ale neporadí...

    Přitom ve "světě vlády teroru a jednoho velení" to funguje jinak. Přijde Bill Gates a řekne: "sakra, sakra, nemáme pořádnej editor stránek..." a prd ho, za půl roku jsou release candidates řady Expression, s detailně promyšlenými funkcemi a rozhraním a napsané úplně od začátku. Co máme my - NVU? Trapnou kopii FrontPage z doby T-5 let? Kde se pracuje stylem známým z Netscape Navigatoru Gold (T-10 let)?
    Zdenek.Z avatar 18.5.2006 11:38 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Opravdu si myslím, že možnost výběru je skvělá věc. V některých případech (i těch, které uvádíte) v ní smysl vidím (window manager, browser, emailový klient, file manager, textový editor, ...).

    V některých případech se ale jedná opravdu o nesmyslnou duplikaci. A kontrola pravopisu nebo zvukový systém mezi ně 100% patří.
    18.5.2006 11:44 Jindřich 'GoldenShit' Plešinger | skóre: 16 | blog: Nevěřící | Dolní Bousov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
       Možnost volby je fajn věc. Mýt možnost použít buďto příkazový, nebo grafický nástroj. Ať už pro konfiguraci, správu souborů, textových procesorů a dalších. Škoda jen že se mezi Linuxáky nacházejí tací, kteří svým hlasitým projevem dávají najevo, že když jim stačí jen jedna volba, tak by mela stačit všem.
    LINUKS = Lidová Nacionálně Ultralevicová Komunistická Strana
    18.5.2006 11:59 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Jindro, jak jsi na to přišel? :-) Pragmatický unixář vždycky upřednostní polyvalentní řešení, to už je taková unixová tradice... :-)
    18.5.2006 12:00 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    a teď přijde ke slovu opět total commander
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    Saljack avatar 18.5.2006 13:52 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    lol
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    18.5.2006 11:47 D-Evil | skóre: 25 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    To je právě ta podstata problémů. Má to smysl u velkejch aplikací, který jsou plný funkcí, o který spousta uživatelů nestojí. Proto zcela správně vznikaj nejrůznější odnože, odlehčený varianty a úplně nový aplikace zaměřený na jiný cílový skupiny. Ale u malejch jednoúčelovejch nástrojů tuhle potřebu nechápu.
    18.5.2006 12:25 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    duplikacia nie je zbytocna, ak sa jedna o nahraditelnu duplikaciu. ak si budu mozilla ci vi-prznitel vyvijat vlastne kontroly pravopisu s rovnakym interface a clovek sa bude moct rozhodnut, ktoru pouzivat, preco nie?

    ale to, ze tie viacere systemy nedokazu byt medzi sebou nahraditelne, to je nezmysel.

    18.5.2006 11:46 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Takže "one solution fits them all"? No dobře, teď mě omluvte, jdu psát one-off skripty v Cčku a jde mi to ztuha. ;-)
    18.5.2006 13:46 I love M$ | skóre: 1 | blog: kerberos_breberkos | Bílá Hlína
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    To tříštění sil mi přijde až jako takovej začarovanej kruh. Pokud chci něco naprogramovat a vidím tu roztříštěnost, vzbuzuje to ve mě nedůvěru ohledně té které knihovny a proto se mi ji nechce použít, napíšu si to po svém, ale jiný programátor nevěří zase mé knihovně a ani té, které jsem i já vyjádřil nedůvěru, protože ji třeba dělá jeden člověk a nikdo neví, jestli ho druhej den neunesou marťani (nebo marťanky :-)), takže rotříštěnost roste, vidím to i tam, kde se dělá za prachy closed-source (samozřejmě v daleko menším měřítku).
    18.5.2006 11:39 Jindřich 'GoldenShit' Plešinger | skóre: 16 | blog: Nevěřící | Dolní Bousov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
       Mě přijde myšlenka aspellu dobrá. Jeden systém kontroly překlepů. Pokud chci tak ho pustím. Autoři jeho funkce teoreticky integrují do svých aplikací a uživatel udržuje a upravuje jen jednu databázi slov. Tak tomu se říká pohádka o tom, jak aplikace mezi sebou komunikují.
    LINUKS = Lidová Nacionálně Ultralevicová Komunistická Strana
    18.5.2006 11:59 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    http://code.google.com/webtoolkit/ - dobrý, ne? Tak kdy už začne být ten Google zlý?

    OT: Plešingere, neotírej se o M. J. Fialku!
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    18.5.2006 12:08 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    akorát mě teda není jasný, proč má download pro linux o 10 MB víc než ten pro windows
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    Marián Kyral avatar 18.5.2006 14:40 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Bonus ;-)
    Heron avatar 18.5.2006 12:00 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Nedávno jsem si říkal přesně totéž. Proč mít dvacet různých kontrol, když by mohla běžet jedna nad dobrou velkou databází slovíček všech jazyků (vím, že takhle se to nekontroluje, ale jen pro ilustaci) a všechny programy by se na ni připojovali (mohlo by to běžet jako služba).
    18.5.2006 12:04 Vinicius | skóre: 10 | blog: viniciovy_postrehy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Otazka je, jestli aspell funguje na vsech platformach na kterych funguje OO. Jestli ne tak je uz asi jasne proc ho OO nepouziva.
    Zdenek.Z avatar 18.5.2006 14:53 Zdenek.Z | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Tak to by ale bylo systematičtější portovat aspell na zbývající platformy, než vytvářet nový.
    xvasek avatar 18.5.2006 12:22 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Nikdy jsem si nemyslel, že Jindřichovi dám plný počet bodů. Ale tentokrát má pravdu a nezbývá, než tam ty body fakt dát...
    Vašek Lorenc avatar 18.5.2006 14:58 Vašek Lorenc | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Hmm, smutné časy.. a ani ne tak kvůli tomu, s kým by měl člověk souhlasit, jako spíš proto, že má skutečně pravdu :( Jojo, body si zaslouží.

    Mimochodem, nějaké zdůvodnění, proč sáhl zrovna k tomu řešení, co nakonec i implementoval? To má OO.o tak kvalitativně lepší slovník, že musel použít ten? Mě ani nenapadlo přemýšlet nad tím, že by použil cokoliv jiného než jednoho z dvojky ispell/aspell.
    ...včetně majestátného loosa
    18.5.2006 15:01 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Sice pan Fialka jedou napsal
    Proč i tak slavný a panem Fialkou opěvovaný pan
    Za toto 3 body?
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    18.5.2006 17:13 Jindřich 'GoldenShit' Plešinger | skóre: 16 | blog: Nevěřící | Dolní Bousov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
       A není snad pravda že pan Fialka se k programu Vim, který je vyvíjen patnáct let, staví jako k soše kapitána vesmíru? Zkuste se odprostit od toho, že Vim je odvozen od programu vi, který je dá se říct symbolem Unixu a řekněte si na rovinu zdali po patnácti letech vývoje by aplikace měla takto vypadat. Netvrdím, že je program Vim špatný, ale dělat z něj modlu mi přijde úchylný.
    LINUKS = Lidová Nacionálně Ultralevicová Komunistická Strana
    xvasek avatar 18.5.2006 17:43 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Dva mi přijdou málo, obsah je fakt trefný. Zbytečné narážky tam sice jsou, ale je to blog...
    JiK avatar 18.5.2006 12:43 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    jindrichu, mas pravdu. Davam 3 body. U sebe na iBooku mam systemovy spellchecker z OS X, neco z Thunderbirdu, neco z MS Office, aspell pro LyX, a buhvikolik dalsich o kterych zatim nevim.
    18.5.2006 13:02 rastos | skóre: 63 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Proč ale OpenOffice, Abiword, Mozilla a další používají vlastní databáze slov na kontrolu překlepů. ... Proč ale i po patnáctiletém vývoji programu Vim, kdy konečně v nativní podobě obsahuje integrovanou kontrolu překlepů také používá vlastní databázi?

    Ty sám si písal správičku o tom, že vyšiel nový Vim 7.0 v ktorom bol pridaný spellcheck a tak by si mohol vedieť, že používa slovníky z OOo.

    Nechceš ten blog trocha poopraviť?

    18.5.2006 13:47 Michal Čihař | skóre: 61 | blog: Bláboly | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Nepoužívá je přímo, ale nějak konvertované. Takže je budu mít nainstalované 2x (když počítám jenom OpenOffice.org a Vim).
    18.5.2006 14:15 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Tohle tema uz jsme probirali v Bousove a dali jsme vsichni Jindrovi vicemene za pravdu.

    A souhlasim i ted, k tomu proste neni co dodat. OO.org je prisernej bastl ke kterymu staci prilinkovat GRUB a mame novy kancelarsky OS. Vse si nese sebou.

    Nesnasim ho prave pro tyhle vlastnosti, ale jsem moc rad ze existuje a cpu ho vsude kde se da, neni to divny?

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    18.5.2006 14:40 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    18.5.2006 14:55 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    OO.org je prisernej bastl ke kterymu staci prilinkovat GRUB a mame novy kancelarsky OS. Vse si nese sebou.
    Už jsi někdy viděl Squeak? ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    19.5.2006 08:56 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kontrola pravopisu
    Este tam pridaj vetu:
    "Napisme autorom tych programov, aky maju nato dovod a ci to nechcu prehodnotit" a mas 3 body ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.