abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:33 | Komunita

    Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 21:11 | IT novinky

    Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:55 | Nová verze

    AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | IT novinky

    Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:00 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 00:22 | Komunita

    Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    5.5. 22:22 | IT novinky

    Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    5.5. 00:33 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 15:00 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (8%)
     (15%)
     (15%)
    Celkem 123 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 4.5. 08:25
    Rozcestník

    Uclang - použití modulů v C/C++

    21.7.2015 11:25 | Přečteno: 996× | Vývoj software | Výběrový blog | poslední úprava: 21.7.2015 11:26

    Několikrát jsem se v předcházejících zápiscích zmínil o možnosti využití modulů jazyka uclang v programovacím jazyku C/C++. Za tímto účelem obsahuje kompilace jazyka uclang knihovnu libnode a modul node, které v C/C++ umožňují napojení na ostatní moduly jazyka uclang, a jejich využití při implementaci aplikací.

    Mějte prosím na paměti, že níže uvedený text popisuje fungující koncept, který ještě není promyšlený do nejpodrobnějších detailů.

    Základní princip

    Program napsaný v jazyce C/C++ využívá hlavičkový soubor p.ucl_libnode.h, který obsahuje informace potřebné pro práci s proměnnými jazyka uclang. Proměnné jsou v programu používány prostřednictvím objektů třídy UclVar (uclang variable), které se samy starají o správu dynamické pamětí, počítání referencí na data a jiné detaily, o které se programátor využívající modul starat nemusí.

    Inicializace modulů

    Pro inicializaci a uvolnění vybraných modulů se využívá globální objekt g_UclNode třídy UclNode, reprezentující napojení na vlákno interpretu, které je sdílené všemi objekty třídy UclVar.

    Inicializace globálního vlákna interpretu se provede zavoláním metody Initialize objektu g_UclNode:

    g_UclNode.Initialize(modules);

    Výše uvedená metoda akceptuje parametr typu const char **, reprezentující ukazatel na řetězce, obsahující jména modulů, které mají být v rámci inicializace interpretu importovány. Seznam jmen modulů je ukončen nulovým ukazatelem. Seznam identifikující importované moduly může být vytvořen následujícím způsobem:

    // - select modules to import -
    const char *modules[] = {"sys","containers","json",NULL};

    Uvolnění modulů

    Uvolnění globálního vlákna interpretu se provede zavoláním metody Clear objektu g_UclNode. V rámci tohoto volání jsou uvolněny všechny proměnné, které byly doposud aktivní (tj. počítadlo referencí na tuto proměnnou bylo nenulové).

    g_UclNode.Clear();

    Chyby a výjimky

    Metody objektů jazyka uclang vyhazují výjimky stejným způsobem, jako při jejich volání v rámci interpretace zdrojového kódu. S tímto je potřeba počítat a při každém použití objektu třídy UclVar tyto výjimky odchytávat.

    Výjimky se vyskytují na dvou úrovních, na úrovni jazyka uclang a na úrovni jazyka C/C++. V případě vyhození výjimky v jazyce uclang je tato výjimka popsána objektem, který je součástí vlákna interpretu. Jazyku C/C++ je informace o existenci výjimky předána vyhozením řetězce "Exception". Po odchycení C/C++ výjimky je možné informace o uclang výjimce vytisknou zavoláním metody PrintExceptionMessage.

    g_UclNode.PrintExceptionMessage();

    Objekty třídy UclVar vyhazují jako výjimky i řetězce, jejichž obsah popisuje chybu, která nastala. Aktuálně existuje pouze jedna událost generující takovouto výjimku, a tou je požadavek na získání C/C++ datového typu z UclVar proměnné, která neobsahuje odpovídající data.

    UclVar num = 1024;
    const char *data = num.__str();

    Příklady programů

    Zde uvedu několik jednoduchých programů demonstrujících použití proměnných UclVar.

    Slovník jazyka uclang

    Zdrojový soubor dict.cc obsahuje implementaci programu demonstrujícího využití slovníku z modulu containers v jazyce C/C++. Kromě kroků popsaných v rámci základních principů provádí i následující operace:

    Vytvoření pole obsahujícího čtyři celé čísla.

    // - create simple array -
    UclVar array_data[] = {1,2,3,4};
    UclVar array(ARRAY_LENGTH(array_data),array_data);

    V případě, že byl uclang kompilován překladačem podporujícím C++11 je možné výše uvedené provést následovně:

    UclVar array = {1,2,3,4};

    Vytvoření nového slovníku prostřednictvím jeho konstruktoru.

    // - create new dictionary -
    UclVar dict = UclVar::Dict();

    Nastavení několika hodnot slovníku, kde klíče jsou tvořeny proměnnými různých datových typů.

    // - fill dictionary with data -
    dict[1]       = "Number";
    dict["Hello"] = "String";
    dict[array]   = "Array";
    dict[UclVar::Dict(array)] = "Dict";

    Vytisknutí obsahu slovníku na standardní výstup.

    // - print dictionary content -
    printf("dict: %s\n",dict.to_string().__str());

    Odpovídající výstup programu.

    dict: [1:Number,Hello:String,[1,2,3,4]:Array,[1:2,3:4]:Dict]

    Vytisknutí nastavených položek slovníku na standardní výstup.

    // - access dictionary data -
    printf("%s\n",dict[1].__str());
    printf("%s\n",dict["Hello"].__str());
    printf("%s\n",dict[array].__str());
    printf("%s\n",dict[UclVar::Dict(array)].__str());

    Odpovídající výstup programu.

    Number
    String
    Array
    Dict

    Modul json

    Zdrojový soubor json.cc obsahuje implementaci programu demonstrujícího využití modulu json v jazyce C/C++. Kromě kroků popsaných v rámci základních principů provádí i následující operace:

    Vytvoření pole pro uložení seznamu osob.

    // - create persons array -
    UclVar persons = UclVar::Array();

    Vytvoření objektů reprezentujících osoby a jejich vložení do seznamu osob.

    UclVar person = UclVar::Dict();
    person["name"] = "Avone";
    person["surname"] = "Barksdale";
    persons.push(person);
    
    person = UclVar::Dict();
    person["name"] = "Omar";
    person["surname"] = "Little";
    persons.push(person);
    
    person = UclVar::Dict();
    person["name"] = "Frank";
    person["surname"] = "Sobotka";
    persons.push(person);

    Vytvoření slovníku reprezentujícího objekt, který bude převáděn do JSON řetězce.

    // - create object dictionary -
    UclVar data = UclVar::Dict();
    data["count"] = persons.length();
    data["persons"] = persons;

    V případě, že byl uclang kompilován překladačem podporujícím C++11 je možné výše uvedené vytvoření objektu zapsat následovně:

    UclVar persons = {
      UclVar::Dict({"name","Avone","surname","Barksdale"}),
      UclVar::Dict({"name","Omar","surname","Little"}),
      UclVar::Dict({"name","Frank","surname","Sobotka"})
    };
    
    UclVar data = UclVar::Dict({"count",persons.length(),"persons",persons});

    Následuje vytvoření JSON řetězce a jeho vytištění na standardní výstup.

    // - create json string from data -
    UclVar json_str = UclVar::Json::create(data);
    printf("json_str: %s\n",json_str.__str());

    Odpovídající výstup programu.

    json_str: {"count":3,"persons":[{"name":"Avone","surname":"Barksdale"},{"name":"Omar","surname":"Little"},{"name":"Frank","surname":"Sobotka"}]}

    Vytvoření objektu (slovníku) z JSON řetězce, jeho převedení na řetězec a vytištění na standardní výstup.

    // - parse json string -
    UclVar json_data = UclVar::Json::parse(json_str);
    printf("json_data: %s\n",json_data.to_string().__str());

    Odpovídající výstup programu.

    json_data: [count:3,persons:[[name:Avone,surname:Barksdale],[name:Omar,surname:Little],[name:Frank,surname:Sobotka]]]

    Modul jit

    Zdrojový soubor jit.cc obsahuje implementaci programu demonstrujícího využití modulu jit v jazyce C/C++. Kromě kroků popsaných v rámci základních principů provádí i následující operace:

    Vytvoření nového JIT kontextu.

    // - create jit context -
    UclVar jit_ctx = UclVar::JitContext();

    Vytvoření JIT funkce počítající nerekurzivní faktoriál.

    // - create factorial function -
    UclVar fact_fun = jit_ctx.create_fun(
    "i64 fact(i64 a_num)\n"
    "{\n"
    "  i64 result = 1;\n"
    "  while (a_num > 1) result *= a_num--;\n"
    "  return result;\n"
    "}\n"
    );

    Zavolání funkce počítající faktoriál.

    {
      GET_ARRAY(args,{(long long int)10});
      printf("fact(10): %s\n",fact_fun.call(args).to_string().__str());
    }

    Odpovídající výstup programu.

    fact(10): 3628800

    Vytvoření JIT funkce, která volá výše vytvořenou funkci počítající faktoriál pro posloupnost čísel od 1 do a_cnt a výsledek ukládá do paměti identifikované ukazatelem.

    // - create jit function -
    UclVar jit_fun = jit_ctx.create_fun(
    "i32 test(u64 a_ptr,i64 a_cnt)\n"
    "{\n"
    "  i32 *ptr = (i32 *)a_ptr;\n"
    "  i32 *ptr_end = ptr + a_cnt;\n"
    "\n"
    "  i32 idx = 1;\n"
    "  if (ptr < ptr_end)\n"
    "  {\n"
    "    do {\n"
    "      *ptr = fact(idx++);\n"
    "    } while(++ptr < ptr_end);\n"
    "  }\n"
    "\n"
    "  return 0;\n"
    "}\n"
    );

    Vytvoření prázdného bloku paměti, a výpis jeho obsahu. Zavolání výše vytvořené funkce a opětovný výpis obsahu bloku.

    int num_cnt = 10;
    int nums[num_cnt];
    
    memset(nums,0,num_cnt*sizeof(int));
    for (int idx=0;idx<num_cnt;idx++) printf("%d, ",nums[idx]); printf("\n");
    
    {
      GET_ARRAY(args,{(long long int)nums MP_COMMA num_cnt});
      UclVar res = jit_fun.call(args);
    }
    
    for (int idx=0;idx<num_cnt;idx++) printf("%d, ",nums[idx]); printf("\n");

    Odpovídající výstup programu.

    0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 
    1, 2, 6, 24, 120, 720, 5040, 40320, 362880, 3628800, 

    Další informace

    Je zřejmé, že výpočet realizovaný voláním metod nad zásobníkem vlákna interpretu bude z principu podstatně pomalejší než výpočet realizovaný v C/C++. Proto není vhodné takto implementovat složité algoritmy provádějící náročné výpočty. Hlavní motivace spočívá ve využití ověřených modulů, volání kódu zapsaného ve skriptovacím jazyce a sdílení dat mezi C/C++ a interpretem skriptovacího jazyka.

    Otestování jazyka uclang v jazyce C/C++

    Otestovat jazyk uclang, včetně jeho použití v jazyce C/C++ je možné prostřednictvím skriptu try_uclang.sh. Tento skript naklonuje a zkompiluje interpret jazyka uclang, včetně příkladů uvedených v tomto zápisku. Aby bylo možné zkoušet jednotlivé skripty, nebo pouštět programy využívající moduly jazyka uclang je potřeba nastavit proměnnou prostředí LD_LIBRARY_PATH, tak aby obsahovala adresář uclang/uclang_build. Způsob nastavení této proměnné je možné vyčíst ze skriptu try_uclang.sh.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bedňa avatar 21.7.2015 22:55 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uclang - použití modulů v C/C++
    Thanks for hacks! Nice.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    23.7.2015 20:45 Miriam | skóre: 3 | blog: zivot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uclang - použití modulů v C/C++
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    trolling mimo téma

    Zobrazit komentář
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.