abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 2
    dnes 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    včera 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (73%)
     (9%)
     (2%)
     (16%)
    Celkem 793 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2

    31. 1. 2013 | Pavel Jansa | Návody | 4249×

    Na závěr minulého dílu jsem sliboval detailnější pohled na editaci těles, probrání zbylých základních těles a renderování. Základních těles zbylo jen pár a to naštěstí těch zajímavých. V souvislosti s nimi bude nutné zmínit některé konverzní nástroje a probrat přípravné práce s daty, což je jakýsi skrytý bonus. Renderování jsme trochu nakousli už minule a dnes si povíme něco víc a podíváme na jeden komfortní nástroj k vytváření hezkých obrázků.

    Obsah

    Zbylá základní tělesa

    link

    Poloprostor, half

    link

    Poloprostor je zvláštní případ prostorového úhlu, ale to necháme stranou. Pokud do prostoru umístíme libovolnou rovinu, máme na každé její straně jeden poloprostor. Konkrétní poloprostor určíme touto rovinou a pomocným bodem, který v ní neleží. Pokud si něco takového chceme vyrobit v BRL-CADu (hodí se to hlavně na řezy celých modelů, a podklady pod autíčka) budeme potřebovat normálový vektor roviny orientovaný ven z poloprostoru a vzdálenost roviny od počátku souřadného systému.

    mged> in half1.s half
    Enter X, Y, Z of outward pointing normal vector: 1 1 0
    Enter the distance from the origin: 5
    

    Samotný poloprostor není příliš fotogenický, proto doporučuji vyzkoušet si ho na nultém modelu.

    brlcad brlcad

    Particle, part

    link Marně jsem přemýšlel nad českým termínem pro toto těleso, slova „částice“, nebo „součástka“ jsou příliš obecná pro komolý kužel, jehož každé podstavě je opsána kulová plocha.
    mged> in part1.s part
    Enter X, Y, Z of vertex: 0 0 0 #střed první podstavy
    Enter X, Y, Z, of vector H:  0 0 5 #střed druhé podstavy
    Enter v end radius: 2 #poloměr první podstavy
    Enter h end radius: 1 #poloměr druhé podstavy
    

    brlcad

    Rovinný útvar, sketch

    link

    BRL-CAD má klikací nástroj pro kreslení rovinných útvarů. Podporuje úsečky, oblouky, kružnice a beziérovy křivky. Je šikovný jako hrábě do kapsy a zavšivený jak vandrácká ubytovna, zhruba 50 % kliknutí při snaze vytvořit nějakou tu kružnici je odměněno chybovou hláškou; dál než k sestrojení středu jsem se nedostal. Pokud potřebujete pracovat s rovinným útvarem, jest lépe importovat ho z jiného formátu, nebo se zamyslet a vyrobit těleso ze základních tvarů. Většinou to jde a nejspíš proto taky editor stojí za houby. Není totiž moc potřeba.

    brlcad

    Rovinné útvary jsou základem pro odvozená tělesa, vysunutou plochu a otočenou plochu. Pro následující dva příklady jsem použil importy pomocí nástroje dxf-g. Jak už název říká, konvertuje dxf výkres do nativního formátu BRL-CADu. Podobně jako jiné konverzní nástroje se nepouští v MGEDu, ale přímo z shellu. Funguje jednoduše:

    user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ dxf-g file.dxf file.g
    

    Pokud máte data ve formátu Shapefile, bude se vám hodit nástroj shp-g, používá se stejně.

    U každého rovinného útvaru je dobré znát polohu bodů V, A, B. Bod V určuje pravý dolní roh kresby a body A B (spolu s bodem V) určují rovinu, v níž útvar leží. Tyto informace získáte v MGEDU výpisem detailů pomocí l jmeno.kresby.

    Vysunutá plocha, extrude

    link

    Občas je přece jenom lepší mít v databázi rovinný útvar a ten si vytáhnout na požadovanou délku. Hodí se to u těles složitějšího řezu a různé délky. Jako demonstrační příklad použijeme profil I 140.

    mged> in nosnik1.s extrude
    Enter X, Y, Z of vertex: 0 0 0
    Enter X, Y, Z of H: 0 0 1000
    Enter X, Y, Z of A: 1 0 0
    Enter X, Y, Z of B: 0 1 0
    Enter name of sketch: I140.profil
    

    Otočená plocha, revolve

    link

    Pro základ otočené plochy použijeme uzavřenou lomenou čáru, která připomíná profil eneolitické amfory. Postup je v zásadě jednoduchý, nejprve dvěma body určíme osu otáčení, udáme jeden bod ve výchozí rovině, zadáme, o kolik stupňů útvar otočíme, a pak už jen povíme, který útvar v databázi chceme otáčet.

    mged> in nadoba.s revolve
    Enter X, Y, Z of vertex: 0 0 0 #první bod osy
    Enter X, Y, Z of revolve axis: 0 1 0 #druhý bod osy
    Enter X, Y, Z of vector in start plane: 1 0 0 #bod ve výchozí rovině
    Enter angle: 360
    Enter name of sketch: profil
    

    brlcad brlcad

    Vysunutá bitmapa, ebm

    link

    Vysunutá bitmapa je základní tvar vzniklý trasováním rastrového obrázku a následným vytažením takto získaného rovinného útvaru o danou hodnotu. Nemusí se jednat o jeden diskrétní útvar. Obrázek může mít pouze dvě barvy, černou a bílou, přičemž černou zvolte pro pozadí a bílou pro vlastní objekt.

    Obrázek je nejprve potřeba konvertovat do bw formátu, a to v závislosti na vstupu buď utilitou png-bw (asi netřeba komentovat), nebo tobw (pro RLE obrázky). Pak už si jen připomenout šířku a výšku původního obrázku (třeba pomocí identify)a směle do toho:

    user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ png-bw ebm.png > ebm.bw
    mged> in skinnypuppy.ebm ebm
    Enter name of bit-map file: ebm.bw
    Enter width of bit-map (number of cells): 1600
    Enter height of bit-map (number of cells): 800
    Enter extrusion distance: 100
    

    brlcad brlcad

    Výškové pole, dsp

    link

    I výškové pole podobně jako ebm na vstupu pracuje s rastrem, ale výsledkem je pravoúhlý šestistěn s jednou nerovnou stěnou. Nejlépe si ho představit jako model terénu.

    Nejprve si připravíme vstupní data ve formátu png. Pokud modelujeme terén, hodí se GIS, v němž lze nastavit rozlišení rastru (GRASS) a černobílou škálu výšek. Poté nejprve převedeme obrázek z png do bw.

    user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ png-bw brdy.png > brdy.bw
    

    Pak je tu ještě jedno zaklínadlo, s jehož pomocí data upravíme.

    user@machine:/path/to/my/brlcadorgy$ cv huc nus brdy.bw brdy.dsp
    

    A nyní už můžeme data předhodit MGEDu.

    mged> in brdy.dsp dsp
    Take data from file or database binary object [f|o]:f #zdrojová data budeme brát ze souboru
    Enter name of file/object: brdy.dsp #z tohoto souboru
    Enter width of displacement-map (number of values): 949 #šířka obrázku
    Enter length of displacement-map (number of values): 612 #výška obrázku
    Normal Interpolation? 0=no 1=yes: 1
    Cut direction [ad|lR|Lr] ad
    Cell size: 30
    Unit elevation: 20
    

    brlcad brlcad

    Roura, pipe

    link

    Představte si, že potřebujete vymodelovat potrubí, třeba rozvody teplé užitkové vody. A máte na to CSG. Rovná trubka, to přeci není problém, do MGEDu prskneme jeden válec (rcc) požadované délky a daném vnějším průměru. Do něj vyrobíme dutinu, čili druhý válec o vnitřním světlém průměru, odečteme druhý od prvního a je to. Pak nám ale roura zatáčí, takže budeme potřebovat prstenec, teda vlastně dva prstence a k tomu nějaký útvar, kterým rozdíl prstenců osekneme do požadovaného tvaru. Dělat tímto způsobem jednu zatáčku je práce pro vraha a udělat rozvody v celém domě, to je vstupenka do blázince. A proto tu máme primitiva jménem <pipe>.

    Celý problém je redukován na několik proměnných: kde trubka začíná a končí, v kolika bodech se ohýbá, jaký má v těchto bodech vnější a vnitřní průměr a jaký je poloměr ohnutí. Nemusíme nutně dělat trubku, vnitřní průměr může být nulový a tak je možné udělat třeba spirálové vinutí. Je tu několik omezení: vnitřní průměr nemůže být větší než vnější, poloměr ohnutí nesmí být menší než vnější poloměr a dva uzlové body nemohou být na stejné souřadnici.

    Zadání potom vypadá třeba nějak takto:

    mged> in pipe.s pipe
    Enter number of points: 4
    Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for first point: 0 0 0 1 2 2
    Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 2 : 0 10 0 1 2 2
    Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 3 : 10 10 0 1 2 5
    Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 4 : 10 20 0 1 2 2
    

    Průměry lze průběžně měnit:

    mged> in trychtyr.s pipe
    Enter number of points: 3
    Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for first point: 0 0 0 1 2 2 
    Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 2 : 0 0 10 1.5 2.5 2.5
    Enter X, Y, Z, inner diameter, outer diameter, and bend radius for point 3 : 0 0 20 19 20 20
    

    brlcad brlcad

    Renderování

    link

    Renderování je v BRL-CADu velmi komplexní, pomocí modelování paprsků můžeme dostat klasický renderovaný obrázek, vykreslené viditelné hrany modelu, ale i informace o hmotnosti a objemu jednotlivých dílů. Renderovací ulitility poznáte podle jejich názvu, začínají písmeny rt Dnes si projdeme uživatelsky nejpříjemnější renderovací nástroj, totiž rtwizard.

    Jak název napovídá, jedná se o střechovou čarodějnou utlitu, která integruje základní program rt a rtedge a polidšťuje jejich nastavení pomocí grafického rozhraní. Program můžete pustit buď přímo, nebo za něj připojit jméno souboru, který chcete renderovat. V druhém případě jste ušetřeni klikání cesty k danému souboru (nultý krok). Pozor na tlačítka, ve výchozí velikosti okna jsou deformovaná, mrkněte na screenshot.

    brlcad brlcad

    V prvním kroce volíte, jaký typ obrázku chcete. Normální render, vykreslení hran, kombinace renderu a hran, některé části průhledné a jiné a plnou barvu atd. Podle vaší volby se vymění obrázek vpravo, takže velmi rychle získáte představu o typu výsledného renderu. Pro začátek vybereme Simple Full Color Image. Nyní se zobrazí stručný anglický návod, jak postupovat dál. Pomocí nabídky File v horní liště, lze typ obrázku kdykoliv změnit.

    brlcad

    Nyní pokračujeme nastavením plně vykreslených elementů. Z horní lišty vybereme Steps > Configure Full-Color Elements. Okno máme rozdělené do dvou polovin. Nalevo vidíme vrcholové úrovně stromu modelu a vpravo jejich vykreslení. Pravá polovina okna se ovládá stejně jako grafické okno MGEDu, čili prostředním myšítkem určíte nový střed, ctrl + levá tažená myš otáčí pohledem atd. Pro začátek zvolíme položku all.g a pohled zepředu. Pokud chcete nastavit další paramatry pohledu přesně, vyberte si z horního menu odpovídající položky. Na výběr máte azimut, výškový úhel, perspektivu a velikost výřezu. Pak už zbývá jen vybrat z položky Render buď Preview, nebo Fullsize a pokochat se výsledným obrázkem.

    brlcad

    Pro kombinované obrázky jsou nastavení podobná, ale volíte zvlášť prvky plně renderované a prvky vytažené linií. Podle toho se taky rozroste nabídka Steps. Poslední důležitá položka je Steps > Configure Framebuffer Zde můžete nastavit dvě věci: velikost vykreslovacího Full size okna (nativně 1024 × 1024, Preview okno je poloviční) a výstup do souboru. Soubor bude zapsán v formátu pix a pro použití v normálním světě ho tedy bude ještě potřeba konvertovat pomocí pix-png.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    31.1.2013 09:36 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Paráda díky za článek! :-)
    pawleeq avatar 31.1.2013 09:41 pawleeq | skóre: 19 | blog: pawlixblg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    nz :)
    Overground against monoculture.
    31.1.2013 10:44 tomo_tn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Dakujem za clanok - uz som sa pomaly obaval ze sa serial skoncil...
    pawleeq avatar 31.1.2013 11:34 pawleeq | skóre: 19 | blog: pawlixblg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Nene, ale nejdřív mi do toho vlítla větší zakázka, pak pár menších, pak jsem se stěhoval z paneláku na vesnici, pak byla v tom domku potřeba udělat nová voda, koupelna elektrika...
    Overground against monoculture.
    31.1.2013 11:56 eee
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    perfect, danke.
    Ravensun avatar 31.1.2013 12:51 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Skvělý článek! Být tu flattr, tak máte u mně malou odměnu :)

    Pracujete s jinými CAD který běží pod linuxem? OPENSCAD, FreeCAD, Draftsight, LibreCad, atd..?
    Gentoo je můj poslední velký linux test...
    pawleeq avatar 31.1.2013 13:23 pawleeq | skóre: 19 | blog: pawlixblg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Zdravím,

    poměrně hodně si kreslím v LibreCAD. FreeCAD jsem zkoušel, ale příliš mne neoslovil uživatelským rozhraním a stabilitou. OPENSCAD vypadá velmi zajímavě, vyzkouším ho. Třeba z toho časem vyleze nějaké porovnání svobodných 2D a 3D cadů :)

    Pod linuxem nativně běhalo PTC Pro/E WF 3, ale na současném systému (Ubuntu 12.04) se mi ho zatím nepodařilo rozběhnout.

    Overground against monoculture.
    31.1.2013 17:14 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Já celkem často FreeCAD zkouším a kreslí se mi v něm hodně dobře. Neznám Catiu (dělal jsem s MicroStation), ale podle tutoriálů na youtube se s ním pracuje dost podobně. V Mintu mám přidáno ppa s daily buildy a pro Windows mám v rss jejich stránku na sourcefoge, takže zkouším v podstatě každou verzi. Ve Windows mi přijde, že častěji něco nefunguje, ale zase mi tam funguje čeština.
    31.1.2013 21:36 alfonz mucha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Používám v současné době FreeCAD docela často, také mám PPA, ale neaktualizuji denně, jelikož se mi již několikrát stalo, že nějaká část přestala fungovat. Na druhou stranu bych řekl, že FreeCAD patří mezi opravdu použitelné CAD aplikace, které na opensource scéně vnikly. Jen je škoda, že se mi nedaří ho spojit se skripty, které by se automaticky spouštěly po startu aplikace.

    btw čeština mi funguje
    3.2.2013 16:21 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    A což takhle Medusa4? po letmém seznámení vypadá na kandidáta pro tvorbu výstupů pro 3D tiskárnu...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    pawleeq avatar 3.2.2013 21:22 pawleeq | skóre: 19 | blog: pawlixblg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    MEDUSA4 vypadá hezky a obchodní politika výrobce je taky velmi sympatická. Open source nazi by mohl remcat, že to nemá otevřený zdroj, ale kdo z CAD modelářů se zároveň hrabe ve zdrojových kódech...

    Lidé kolem RepRapu si libují hlavně v OpenSCADu.

    Každopádně díky za tip na zajímavý soft.
    Overground against monoculture.
    Ravensun avatar 3.2.2013 23:11 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BRL-CAD: Pokročilé techniky modelování 2
    Od MEDUSA4 mě odrazuje to, že pokud bych chtěl uložit do dwg, tak bych musel exportovat a to je za peníze. (Vlastně nevím jak to je teď, ale kdysi před x lety to tak bylo). Nicméně, jako CAD nástroj vypadá víc než pěkně a schopně.
    Gentoo je můj poslední velký linux test...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.