Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
Některé zdroje uvádějí jako jeho počátek duben 1983[1], ovšem vývoj byl započat už v roce 1979[2] v Ballistics Research Laboratory (odtud zkratka BRL), organizační to složce Americké armády. Byl potřeba software pro modelování vojenských vozidel a analýzu rizik při jejich zasažení. Jelikož žádný takový software na trhu nebyl, začala ho armáda vyvíjet sama. (Podobná situace dala vzniknout geografickému informačnímu systému GRASS, ale to je trochu jiný příběh.) Hlavním inženýrem celého projektu byl Michael J. Muus, autor slavných utilit ping a ttcp, které z UNIXového světa prosákly snad do všech operačních systémů. Muusovým hlavním zájmem ale bylo modelování a renderování a v čele BRL-CADu stál zhruba 20 let, až do své tragické smrti v roce 2000. Pro mnoho jeho kolegů to byla bolestná ztráta, ale armádní softwarové projekty nebývají one man show, proto se vývoj nezastavil a pokračuje dodnes.
Vývojáři s BRL-CADem vždy zacházeli jako se svobodným programem, ačkoliv licencování celého projektu nebylo vždy úplně zřejmé. V roce 1989 bylo k získání zdrojového kódu potřeba zaslat dost pásky, aby se na ní vešlo 20 MB dat a stručné psaní zmiňující, kdo jste a na co BRL-CAD chcete. Součástí ujednání byla i klauzule, že neposkytnete software třetí osobě, v BRL na přelomu 80. a 90.let zkrátka chtěli vědět, kdo zdrojáky má [3]. V roce 1998 začal bolestný proces přesvědčování armádních úředníků k vydání BRL-CADu pod svobodnou licencí. Trvalo to do prosince 2004, od té doby je BRL-CAD dostupný pod licencemi BSD a LGPL [4].
BRL-CAD je hostován SourceForge, kde pro každé stabilní vydání stáhnete rpm a deb balík a to jak ve 32, tak i 64bitové verzi. Čert ví proč (neboli nepátral jsem po tom) není BRL-CAD zastoupen v žádné majoritní linuxové distribuci a uživatel si k němu musí najít cestu sám. Výjimku jsem našel pouze u FreeBSD, kde je v portech k dispozici poněkud starší verze 7.18.4. Zdrojáky se kompilují pomocí klasické triády ./configure, make, (sudo) make install a pokud kompilujete SVN verzi, šoupněte před triádu ještě autogen.sh. Stabilní verze se kompiluje zpravidla bez problémů, pokud bažíte po svn, počítejte s komplikacemi, které – pokud je nezvládnete sami – zpravidla vyřešíte dotazem v kanále #brlcad na FreeNode. Pokud si při kompilaci nevyžádáte jinak, usadí se BRL-CAD v asresáři /usr/brlcad. Najdete v něm několik zajímavých věcí, v první řadě adresář bin, který je potřeba přidat do PATH a hlavně adresář share/brlcad/verze/db, v němž najdete ukázkové modely.
Pokud jste kreslili v QCADu nebo modelovali v Blenderu, které společně s komerčními aplikacemi můžeme přirovnat k modernímu bytečku s vyladěným designem, bude vám rozhraní BRL-CADu připadat jako pevnostní architektura 30. let, a to nejspíš ještě ve stavu, než se parta nadšenců pustila do rekonstrukce. Velká část komponent BRL-CADu se ovládá textově a ústřední modul sloužící k samotnému modelování – mged – je tvořen dvěma okny, přičemž jedno zobrazuje model a druhé je vlastně terminál. Obě okna mají klasickou horní lištu, takže většinu operací zadávaných textovými příkazy můžete dělat i přes klikaci GUI napsané v Tcl.
Kromě mgedu, dlouhodobého ústředí celého BRL-CADu je v poslední době intenzivně vyvíjen uživatelsky přívětivější Archer (takové moderní kasárna). Ani jeden není integrován do debianích menu a musíte je zavolat z terminálu a hodí se rovnou jim zadat soubor, na němž budete pracovat. Zkusme si to nyní na svou ukázkových modelech; doporučuji zkopírovat si je někam do home.
cd tady/mam/vzorová/cad/data mged m35.g
Vyskočí na vás rozhranní mgedu, Command Window (CW) a Graphics Window (GW). O Command Window je dobré vědět, že se chová jako Emacs. Pokud to není zrovna váš šálek kafe, můžete to změnit v menu File < Preferences < Command Line Edit a rochnit si ve Vi. Než začnete do Command Window mastit příkazy, musíte do něj umístit kurzor myši; stačí to udělat pouze poprvé, pokud později skočíte do CW jen klávesovou zkratkou, bude fungovat, ať už je myš kdekoliv.
Pro začátek nevidíme nic, zkusíme tedy databázi prozkoumat. Jestli jí autor opatřil nějakým titulem, zobrazíte ho příkazem title. Ejhle máme tu dvouapůltunový náklaďák M35. Ok, ale jak si ho teda zobrazit? Ještě než vám to prozradím, uděláme si malý exkurz. Pokud jste dávali pozor v prvním odstavci, tak víte, že máme co do činění s CSG modelováním. To v obecné rovině znamená, že pracujeme se základními tvary a z nich pomocí logických operací (součet, rozdíl, průnik) skládáme složitější útvary. Každý model se v BRL-CADu skládá ze základních prvků, které vytvářeví strom, čím blíže jste kmeni, tím větší část modelu zobrazíte. Všechny základní tvary v modelu zobrazíte pomocí příkazu ls, ovšem příliš si tím nepomůžete. K vypsání hierarchicky nejvýše postavených celků slouží příkaz tops. A vida, jeho výstup je na rozdíl od ls o poznání srozumitelnější. Zobrazíme tedy konečně celý model:
mged< e all.g
V Graphics Window nám vyskočil drátěný model náklaďáku zobrazený ve volném rovnoběžném promítání pod azimutem 35 stupňů a elevačním úhlem 25 stupňů. Modelem samozřejmě můžete libovolně vrtět, stačí zajet myší do GW, stisknout a podržet ctrl a zašmejdit myškou. Základní pohledy mají své klávesové zkratky:
Až se jich nabažíte, zkuste je společně s vrtěním ještě jednou, ale nejdříve zvolte z menu Misc > Perspective. Jakýkoliv pohled si můžete nechat vyrenderovat, a to buď pomocí dialogu vyvolaného z menu File > Raytrace, který vám vyrenderuje přímo GW, nebo napsáním rt do CW, čímž získáte samostatné okno s obrázkem.
Mged ukončíte napsáním q do CW.
cd tady/mam/vzorová/cad/data archer cray.g
Na první pohled je zřejmé, že Archer je stavěn s ohledem na současného uživatele zmlsaného klikacími CADy. Jeho hlavní devizou je bezprostřední pohled do stromové struktury modelu zobrazené v levém panelu, z níž můžete libovolnou zobrazit a ihned zase vypnout jakoukoliv část celého modelu, stačí na něj kliknout pravým tlačítkem a zvolit Wireframe nebo Hidden Line.
Tolik stručné představení BRL-CADu, v příští týdnech si detailně představíme mged a vyrobíme první model. Pokud vládnete angličtinou a prahnete nedočkavostí, mrkněte na dokumentaci. Pokud chcete zkoumat další modely, existuje jejich repozitář.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Rád si přečtu další článek a možná z principu vrtání se v programech vyzkouším.
ty to asi budeš vědět nejlíp), ale zrovna tahle funkce není pro tuto oblast moc prospěšná. Teda dle mého názoru. Konstruktéři působí podobně jako jednotlivé atomy (molekuly či jiná diskrétní jednotka) v jaderném reaktoru (kde bombardující neutrony jsou nápady). Když vytáhneš jeden atom z jaderného reaktoru, tak prostě vyhasne a nebo přestane neutrony vypouštět aby si udržel vnitřní energii a tím přestane být konána práce [W].
Peníze a vydělávání peněz jsou pro mě jenom prostředeky k dosažení cíle. Pro mě je dlouhodobý cíl získání svobodného špičkového CAD na linux. A jsem do toho schopen cpád dost peněz.
apropo už snad do měsíce budem vydávat jedne svobodnej program pro Konstruktéry.
A jsem do toho schopen cpád dost penězTy jsou ti k ničemu dokud jich nemáš tolik jako Shuttleworth aby si si mohl zaplatit osobní armádu otroků co by realizovala tvé sny (v případě že nebudeš jen kopírovat a přemalovávat loga, ale chceš opravdu něco dělat si tu částku vynásob ještě aspoň pěti).
A až tohelto bdue umět alespon jeden FREE CAD tak bude na světě hej... ps. těch funkcionalit tam je fakt jako prase, ale tohleto je základ.
V sestavách je také potřeba aby to umělo třebas pomocí 2D skic odečíst materiál z dílůVypustil bych tyto „assembly feature“, je to sice velmi užitečné a práci usnadňující, ale i „velké“ CAD s tím měli donedávna problém a na první pohled to trochu narušuje „logický“ model (myšleno při návrhu CAD aplikace), takže bych to nedával do základních požadavků.
potřeba aby to dokázalo dle technických norem vkládat pohledy ze sestav a dílů + třebas zobrazit koty a nebo okotovatTato problematika je tak široká, že ani na konec nedohlídnu (různé normy, styly, typy), že bych se v základních požadavcích spíše specializoval na 3D kótování, které není v našich krajích obvyklé nicméně ojediněle se ve světě používá na neprimární konstrukce (nástrojárny apod.).Zpracování takového kótování je daleko snazší.
)) A tímto přístupem co tu předvádíte... Mno nevim jak bych vám to slušně řekl, jste totálně mimo mísu...
Neznám BRL-CAD; nevím, co je "použitelné", ale pokud to existuje takle dlouho a stále se to vyvíjí, tak to stojí za pokus.
Mrtvola ? tady de videt ze o tom vite fakt hodne .....
Jinak jeho hlavni vyhoda je jeho skalovatelnost a jednoducha zamenitwlnost komponent , potrebujete sit pro FEM -: poslete model na exporter .. potrebujete pekny rez pro dodavatele - poslete rna raytracer , nebo jakykoliv jiny modul a samozrejme jak de menit vystup tak vstup ...
))
BRL-CAD je nepoužitelná mrtvolaBohužel to samé lze tvrdit i oboru konstrukce. Stále více a více spěje do mrtvého bodu. Já to docela živě sleduji. Naopak program kde by bylo potřeba víc myslet a psát (programovat) než slepě klikat by byla spása. Tvrdím, že tvrdě pracující programátor se pozná podle toho, že majoritu času má podepřenou hlavu, nic nedělá (zdánlivě) a hledí do blba – protože přemýšlí. V programovací praxi co automatizovat jde a není je považováno za zbytečný overhead (zbytečnou práci, hraní si na práci…), neproduktivní mrhání, protože dobrý programátor je od přírody líný a snaží se ulehčovat si život (tvrdím, že když se někdo snaží uhnat klávesnici k smrti, tak v podstatě už nemá co na práci).
Něco podobného platí pro obor konstrukce, jen bohužel konstruktér není programátor, ale ještě nižší životní forma (díky absenci programátorského vzdělání). Netvrdím, že mám bohatou zkušenost s obřími monstry, ale jen když jsem se snažil za dávných dob na škole v rámci zkoušek udělat blbou převodovku, myslel jsem že vzteky zešílím. 90% času podepřená hlava, blbé klikání na díly (srážení hran, vytahování, neustálé rotování), uchycení jednotlivých prvků pomocí iVazeb pomalu na infarkt, protože to hodně odpovídá psaní ve Wordu a dostal jsem se do té pozice kdy vazby už šli blbě řešit ikonkami a nejefektivnější by bylo celé to smazat a začít klikat odznovu jen ve správném pořadí. Naopak více struktura jako program, různé bindingy/aliasy, za to bych asi platil zlatem. Je to přesně ten rozdíl jako dělat něco komplexnějšího ve Wordu a TeXu (resp programovat a pokoušet se napsat program v tabulkovém procesoru). Teď jsem se snažil jen udělat blbou stříšku kolem jäcklu parametricky ať si ulehčím život do budoucna, jenže to je skoro kapitola sama pro sebe (kam se hrabou zlaté proměnné a registry procesoru).
)) hele tedka vážně o konstrukci. Můžu hovořit pouze o sobě a já 30-40 procent času na projektu ztrávím tím že chodím na cigárko a přemýšlím o tom jak bych to udělal a modeluju si to v hlavě včetně toho jak to potom udělám v tom CAD. Přemýšlím dost dopředu abych se vyhnul problémům a tomu že to celé smažu a začnu znova.
Co se týká CAD a nějakého klikání či neklikání, jsou nejlepší klavesové zkratky a makra.
) Prostě máš v hlavě nějaké operace co se ti opakují tak mačkáš klavesové zkratky a valí ti práce rychlostí světla!
))
media-gfx/brlca ~7.18.4
brlcad samozrejme, pardon za preklep
pro linux tu v tomto segmentu opravdu není místoTo se říkalo pokud vím i o všech ostatních nasazení, kde má dnes linux velmi silnou pozici. Že bysme měli na Abclinuxu dalšího astrologa?
a dovolím si jednu poznámku Release cca. 13 (tedy starší, protože už je to nějaký pátek), jsem testoval na jednom stroji pod Windows a pak na Linux-u přes virtualizované Windows ve VMWare a CAM výpočty dosahovali stejných časů a dokonce někdy i nějaké jednotky % byly rychlejší, což je samo o sobě dost divné (tato virtualizace by měla ubrat výkon), takže možná bychom jsme se divily jak by to šlapalo nativně na Linux-u 
Prostě tyhle kecy jsou naprdlajs...
)
Pro/Ečko takto zkoušelo dělat verze pro linux a nikdo se toho až na pár šílenců jako jsme já nechylo. takže se na to vykašlali. To samé je ve světě CATIA, nemá si cenu nic nalhávat.
Jinak automobilky mají každá svojí verzi a každá svoje patche. ale na co mi je že vydali verzi 13 když to nemá kontinuitu. žádnou. Prostě si nikdo nelajsne nasadit něco co za další verzi skončí s podporu linuxu. Jediná cesta jak udělat něco s konstruováním na linuxu je ta že se naprogramí sbobodný ekvivalent CATIA a nebo Pro/E...
nikdo nemá ponětí o tom, jak to v dodavatelskym řetězci funguje.Mám pocit, že ten „nikdo“ je synonymum pro „tralala“.
.
.
catia je jeste o nicem ... na kolika Superpocitacich jsou Widle S catii?
, tak jedině jedna CATIA instance na jádro, v případě CAM, jedna instance na 1.5 jádra
A jedno jádro navíc aby se všechny instance spustily 1/2 hodiny před tím než dojdou lidi do práce a nemuseli čekat na start CATIA-e (kdo CATIA V5 používá, tak ví jak rychle startuje, zvláště poprvé a téměř bez ohledu na PC
).
no to sou prdy, na kolika těch věcech cos vyjmenoval je nasazená Catia se stamilionovou zodpovědností??? Óbože.Na Linuxu běží burzy, na kterých se obchoduje s tou tvojí „odpovědností Catia“ obchoduje, to by ti mohlo stačit :).
jaká silná pozice??? na počítačích babiček uhrovanejch pubošů?Většina serverů, drtivá většina routerů do domácích kanceláří, drtivá většina settopboxů, každý telefon s Androidem (+pár jiných), drtivá většina superpočítačů... a pak ještě takové blbosti jako Express Gate na noteboocích od Aceru. Externí disky a podobné blbosti. Zkráceně řečeno, obrovský business, kterámu je tvoje babička s windowsama úplně u prdele.
BRL je jednoduše zaostalej krumpl který by do firmy nasadil jedině tak blázen, protože nemá žádný výstup pro reálnou práci. A na tvorbu 3D modelu ve stejné urovni, ti stačí blender. Aneb dokud se nenaprogramí otevřenej, skutečně pořádnej CAD pro linux, alespon na urovni Pro/E z roku 2000 pod GPL tak se nic nikam nehne... Je to 10 let rozdílu vývoje. Zajímavé je že linux jako takový takovýmhle zaostáváním netrpí... Holt strojaři neprograměj...
WF5 jsem ani nezkoušel. Creo mě nabízej tak uvidím jak budou prachy.
) Mě na proečku nejvíc štve že od verze 2001 doteď nedokázali předělat UNIX GUI na Windows style GUI... prostě buď jedno a nebo druhý, ale mixovat to je prostě sebevražda!!! Stejně bych byl vlastně nejradši kdybych měl na linuxu něco jako je Pro/E 2001 nebo ještě starší UNIX style se stejnou funkcionalitou. Prostě dřív to byo fakt boží a stačilo to!
)
USG NX (nastram atd ... ) vam asi mnoho nerika ze? zas na druhou stranu ...
Aneb dokud se nenaprogramí otevřenej, skutečně pořádnej CAD pro linux, alespon na urovni Pro/E z roku 2000 pod GPL tak se nic nikam nehne...Z hlediska člověka, který grafiku studuje a i před tím se o ní dlouhou dobu zajímal musím poznamenat jednu věc. Udělat uživatelské rozhraní pro CAD je v podstatě hračka. Oproti tomu opravdu dobře zpracovat CSG strom je zatraceně komplikované a implementace bude trvat spoustu člověkoroků. Velká část UI se totiž dá naklikat v nějakém designeru. Vnitřnosti jsou ale spousty matematiky, která se naklikat nedá. Pravděpodobně proto jsou tu tuny různých GUI k ffmpeg, ale ffmpeg je jen jeden (libav se příliš neliší). Ale to už odbíhám od tématu. Dle mého názoru je BRL CAD takřka jedinou nadějí, že GNU/Linux bude mít kvalitní CAD. Interní struktury už evidentně mají funkční, takže stačí udělat UI, které je ta lehčí část.
+1
ale mě nevadí ten samotnej program. mě vadí, že z něj děláte něco, co jako fakt není.Když obviňuješ, tak jmenovitě :). A mimochodem, zatímco ty obviňuješ z toho, že někdo přeceňuje jeden program, ty bezdůvodně kopeš do mnoha lidí, včetně takových, kteří se na glorifikaci daného programu vůbec nepodíleli. Jak uřvané děcko.
Mě je to jedno, já tu jen flejmuju s faktem, že nikdo z vás se ke konstruktérovi ani trochu neblíží a nemáte sebemenší potuchy o fungování konstrukce.Já jsem tě tu spíše viděl, jak se neúspěšně snažíš realizovat se ve své zvrácené touze někoho shazovat, a přitom nakonec shodíš sám sebe :).
rozdil { kostka(2,2,2), posun(1,1,1) kostka(2.1,2.1,2.1) }
a hned mate kostku, ze ktere si druha kostka ukousla roh. takovy CSG model si pak muzete za par desetikorun nechat vytisknout (vyrobit) na 3D CNC tiskarne RepRap (mimochodem take navrzene v OpenSCADu) treba v prazskem hackerspacu brmlab. http://brmlab.cz/
To pak budes mit stesti, pokud ti ve fortusu daj aspon propagacni letak
) je pod jakoukoliv rozlišovací schopnost jakékoliv kalkulace, takže když si ji vyzvednete, tak Vám ji dám k tomu letáku také zdarma.
). Ale v novodobé praxi se s tím můžeme setkat například při za-frézování plastových dílů robotem (co vím a viděl jsem, pro některé luxusní auta se to dělá na interiérových částech), kde robot drží frekvenční vřetýnko (např 60000 ot/min) s malým nástrojem ze super pozitivním ostřím (např. ø 8 mm) a pohybuje se (respektive, tak zní vstupní posuv) velmi vysokou rychlostí 1-6m/s (všimněte si jednotky není to m/min), při této rychlosti je problém správně „brzdit“ a je efektivnější to předpočítat než uřídit a další faktor, je že robot nemá tak vysokou přesnost, která je třeba. Takže se spočítá dráha (6-ti ose, 6-tá osa je v často zbytečná, ale robot ji potřebuje znát) a prožene se to postrpocesorem, který zná kinematiku robota a jeho parametry a upraví dráhy, změní dokonce souřadnice a posuv, na stroji se to pak ještě doladí dle měření a třeba 4kus už je OK, i když robot jezdí po falešné dráze, jen nesmíte sáhnout na „kolečko“
.
Vcelku by mi nevadilo, kdybych musel leccos nastavit a určit ručně, stejně to tak dělám. Nedělám a nebudu dělat sériovou výrobu, jen tu a tam potřebuji nějaký tvar z měkkých materiálů, jako třeba hliníkový plech, polypropylem, HDPE, překližka a pod. A hlavně, výroba stroje byla skvělá zábava (i když ne zcela levná).
Problém spíš je v tom, že software pro Linux leccos neumí vůbec, nebo to musím složitě obcházet. Třeba i to prosté kapsování ... v HeeksCNC to skoro funguje, ale jeho CAD/CAM se hodně blbě ovládá (nehotový, občas nespolehlivý, špatně promyšlený ...). V případě QCADu a "CAMu" DXF2GCODE je potřeba zas kapsování nakreslit jako dráhu nástroje přímo do výkresu. Z QCADu není jakákoli šance získat 3D tvar (ani šikmou/zaoblenou plochu), jen obrysy a jsou-li různě hluboko, pak se musí řezat každý zvlášť atd... spousta komplikací. A pokud vím, tak pro Linux v podstatě nic jiného neexistuje. Je pár lidí, kteří z nějakého důvodu používají Blender, ale to není CAD a vůbec netuším, jestli se používá k něčemu jinému, než ke gravírování reliéfů (resp. generování dat pro tento účel).
Mohl bych si sice koupit komerční CAM, některé jsou i cenově dostupné (např. CamBam za cca 150USD), ale musel bych kvůli tomu pořídit a používat i Windows (= další komplikace), bylo by lepší mít jeden počítač na všechno a ne jeden pro CNC Linux a druhý pro CAM.
Nevím nakolik je můj případ typický mezi uživateli podobných strojů a softwaru (hlavně CNC Linuxu)... Tento text tedy budiž objasněním toho, jak se na to dívám já a jak moc daleko je moje zkušenost od jakékoli profesionální výroby.
, ale takových nápadů mám spoustu a času málo, takže realizuji spíš jen ty virtuální.

Mam takovy pocit, ze takovyto druh clanku pripadne zajemce o Linux spise odrazuji.Mně a jistě velké řadě ostatních návštěvníků je egál, jestli to někoho odrazuje nebo přitahuje. Nejsme křižáci, abychom museli tohle řešit. Tohle je článek pro nás. Ostatní ať si klidně spokojeně používají Windows nebo DOS nebo co je jim libo.
Naproti tomu zase kolegove, kteri se zabyvaji pocitacovou grafikou vidi pouze ty CGS stromy a o konstruovani vedi kulove.Hádám, že narážíš na mě. Řekni mi tedy, co je na GUI pro CAD tak fundamentálně složitějšího než pro cokoli jiného.
dalo se v tom nakreslit v podstatě cokoliv. Pokud byhc měl totiž dnes, kdy jsou k dostání komernční vysoké CAD systémy, které vypadají jako přez kopírák co se týká GUI tak je z marketingové strategie pitomost dělat zase to samé akorát ve free verzi. Svobodný 3D parametrický systém by podle mě měl nabídnout něco jiného aby se výrazně odlišil, nehledě na pseudouživatelskou přívětivost.
jenže si vubec neuvědomujeme že svoboda programů je jenom zatím krůček ke skutečné svobodě.Plural majestaticus?
Asi toto po mne uz nikto nebude citat... Ale predsalen pridam svoju trosku. Po tom co som si precital v diskusiach hore, som sa chvilu smial, chvilu mi bolo mdlo, chvilu doplacu. Nakolko pracujem pre Dassault Systemes ako vyvojar a zaroven som zaryty linuxak, myslim si, ze co to o problematike tusim
. Fakty su take, ze Dassault nema zaujem o linuxovy trh pokial sa jedna o CATIU, nie preto ze by to neslo, ale pre velkost trhu. Dassault o male trhy nema absolutne ziadny zaujem. Ked na drvivej vacsine stanic bezi windows, Dassault to zaujima, ked na drtivej vacsine bezi unix, Dassault to zaujima. Ked na vacsine servrov bezi linux, Dassault odpoveda tak, ze ENOVIA bezi na linuxe.
Dalsi fakt je ten, ze na Linuxe nie je doteraz k dispozicii ziaden nastroj typu CATIA. Ked nieco robime aj u nas vo firme, nie je to komu predat. Ked ja si chcem nieco len tak nakreslit, alebo vyskusat, doma musim ist cez KVM s windows kde mam CATIU, co ma dost stve. Vo wine bezat CATIU sice ist ide, ale GUI je zmrsene, tudy cesta aspon zatial nevede.
Uz som si niekolko krat povedal, ze zbastlim nastroj podobny CATII na linuxe, ale to vsetko co za tym stoji, mi akosi vobec nedodava odvahy
. Urobit GUIko, to fakt neni problem, to mam dokonca uz niekolkokrat spravene. Ale ta matika/topologia co je treba spravit, to bude trvat roky... Ja som mal taku predstavu, ze pripravim system/jadro, a neham komunite, nech dorabaju matiku co za tym stoji. Co je bezpochyby najvacsia cast zdrojakov. Uz len ked si pozrejm zdrojaky co tu mam pred sebou, aky podiel ma GUI oproti vsetkemu ostatnemu. A tiez kolko ludi robi na com atd. atd. A teda v neposlednom rade ma odradza predstava toho <irony>"zastupu ludi"</irony>, ktory by sa hrnuli do toho, pisat kod a dalsi <irony>"zastup ludi"</irony> co by realne v takomto nastroji konstruovali. Ked sa pozrieme na konstrukterov v automobilkach, lietadlovkach (+/- stavebnictve), kolky z nich si doma len tak nieco z pasie zkonstruuju, ci uz na windowse alebo na linuxe. Tak pre koho potom by ten nastroj vlastne bol. Mna by napriklad taky nastroj potesil, ale nie preto ze by som si doma isiel nieco konstruovat, ale preto ze by som si cas od casu overil/vyskusal nejake napady/myslienky. Kvoli tomuto zakazdym startovat KVM ma jemne povedane, uz nebavi. Ale lepsie nic zatial nemam. 
No a moj dalsi problem je v tom, ze ked sa posadim za iny CAD ako CATIA, tak ma stve, ze to nechodi ako CATIA
ale to je uz skor uchylka
.
smel - nie nie som strojar, som software developer. Videl som ako sa zobrazuje kde co
a momentalne akurat programujem do jedneho maleho projektu prave modelviews.
jedno po druhom:
a) priznam sa bez mucenia, ze opencascade neviem co presne vsetko obsahuje. Na zaklade zbezneho pohladu na opencascade sudim, ze je to kniznica, ktora by mohla postacovat. faktom ostava, ze ju nepoznam
b) pod GUI som mal na mysli LEN zobrazovac 3D modelov, 2D skic, vykresov atd. (nechcem zavadzat, nepoznam presne slovensku terminologiu), zobrazovac specifikacneho stromu, vzajomne interakcie, menu, toolbary, dialogovy engine.
Teraz to len upresnim:
pod matematikov si predstavujem v zasade zakladnu kniznicu pre zakladne matematicke "objekty" ako je bod, vektor, usecka, krivka, plocha, povrch(surface), objem(solid), transformacne matice, atd atd atd. zakladna matematika. Dalej si predstavujem pod matematikov operacie a operatory nad tymito matematickymi objekatmi, Dalej topologicke objekty a operatory a nakoniec objekty na specifikacnej urovni. Pod GUI potom myslim to, co zobrazuje a umoznuje interaktivnu manipulaciu. Avsak je jasne, ze ked vznikne nova "ficra" je k nej potrebne vytvorit adekvatne rozhranie (editacny dialog, ikonky a pod.). V neposlednom rade ostava este vytvorit datovy format (subory, data v PDM, atd)
A co som vytvoril ja:
- vytvoril som framework podobny CORBE na ktorej je postavene CAA, akurat som ho IMHO trochu zjednodusil a IMHO trochu vylepsil
- vytvoril som s vyuzitim tohto frameworku aplikaciu na zobrazovanie tessellovanych dat, zobrazovanie specifikacneho stromu, zobrazovanie dynamicky generovaneho menu, toolbarov, uzivatelskych dialogov
- vytvoril som s vyuzitim tohto frameworku engine na generovanie uzivatelskych dialogov na zaklade poziadaviek datovych objektov (uff, strasne zle sa to popisuje na par riadkoch... napisal som o tom 250 stranovu pracu
)
- vytvoril som datovy format do ktoreho je mozne serializovat objektovu strukturu definovanu v tom frameworku
...
a kopec dalsich suvisiacich veci
co mi chyba, su "ficre", build kod pre specifikacne objekty, matematicke definicie, vizualizacie, atd atd. to co z toho robi funkcny CAD typu CATIA. Cize, mam stavebnicovy lego system, kde sa daju vytvarat nove kocky, pridavat nove kocky, nahradzat existujuce, za ine/lepsie/jednoduchsie, schopny nieco zobrazovat, ukladat do suboru atd. ale nema co zobrazovat a nema co ukladat.
Na ten opencascade sa urcite pozriem.
Samozřejmě za prachy (prachy já -> vy)
Pro CAD vysokého typu na linuxu není místo z hlediska kšeftu. Proto linuxu nezbývá nic jiného než si naprogramit vlastní svobodný CAD, nehledat v tom primárně kšeft, protože ten v tom zezačátku ani nemuže být, ale hledat v tom svobodu tvoření s dlouhodobým cílem oslovení většího počtu konstruktérů kteří by tvořili svobodné konstrukce. Domnívám se totiž že tvořit svobodné konstrukce pod uzavřeným CAD je principiální nesmysl. Osobně vám mužu třebas říc že se doma snažím tvořit i po "práci" a snažím se přemýšlet jakým způsobem distribuovat mé myšlenky v podobě výkresové dokumentace mezi lidi. Jde o to že pokud bude uzavřený CAD, tak se k těm myšlenkám mohou přidat jenom lidé co mají zase uzavřený CAD, což pozbývá smyslu. Proto by bylo duležité mít otevřený nástroj, ve kterém by mohli lidé zdílet své nápady a konstrukce pod "otevřenou" licencí. Takže k tomu, aby toto celé fungovalo je zapotřebí Svobodný CAD a vymyslet způsob zdílení výkresové dokumentace(licenci či co), či CAD zdrojů...