abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 23:22 | Pozvánky

    Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou

    … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 22:33 | IT novinky

    Dle plánu dnes končí služba Skype. Uživatelé mohou pokračovat v Microsoft Teams.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | IT novinky

    Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:33 | Zajímavý projekt

    Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | Pozvánky

    Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 21:44 | Komunita

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    4.5. 14:22 | IT novinky

    Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 30
    3.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 529 hlasů
     Komentářů: 22, poslední včera 10:06
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Vložit další komentář
    12.5.2008 01:44 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    který vyhoví zvláštním potřebám takto postižených zařízením.
    Před verzemi 4.3 by GCC vygenerovalo instrukci
    - Mělo být "Před verzí..."
    Sled událostí, který vede k poškození paměti je následující:
    - chybí čárka před "je následující"
    Quando omni flunkus moritati
    12.5.2008 08:59 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Překlepy
    To je chyba, který sama o sobě má zdánlivě minimální dopad.
    Má být „chyba, která“…
    Prcek avatar 12.5.2008 14:20 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    jak oznámit svůj druh zahanbujícícho omezení
    Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
    12.5.2008 02:27 Peterix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Odkaz pod citatem rms vede uplne jinam, nez by mel.
    12.5.2008 07:42 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Opraveno, díky oběma.
    12.5.2008 10:47 Jiri | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Kdyz uz existuje jaderny patch, proc by se melo nejak menit gcc?
    12.5.2008 11:28 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Třeba protože ten problém má víc OS? Protože není shoda v tom kdo by se měl přizpůsobit?
    12.5.2008 15:54 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Protože bude chvíli trvat, než se to dostane do distribucí...
    Quando omni flunkus moritati
    13.5.2008 06:17 Michal Ludvig | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Jenze bude chvili trvat nez se do distribuci dostane i to GCC o kterem je rec, takze taky moc nechapu kde je problem. Stara GCC se soucasnymi i opatchovanymi kernely funguji, nove GCC funguje s opatchovanym novym kernelem. Jediny problem je nove GCC se starym kernelem, ale to asi nebude prilis typicka situace ke ktere by casto dochazelo. Distribuce to budou mit osetrene takze problem se tyka jen lidi kteri si sami upgraduji a kompiluji GCC i kernel a tech bude zanedbatelne mnozstvi. A pocitam ze vetsina jich bude z tabora Gentoo ;-)
    12.5.2008 12:26 St
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Jaderné noviny - 12. 3. 2008 - neni 12.5.2008 :) ?
    12.5.2008 12:37 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Je. Je mi líto skluzu, který překlady nabraly. Mám teď šikovné pomocníky, s jejichž pomocí se JN ze skluzu opět vyhrabou.
    12.5.2008 19:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    No vzhledem k tomu, kolik chyb jsem v tomhle díle nechal, tak ti pomocníci nejsou zjevně až tak šikovní...
    Quando omni flunkus moritati
    12.5.2008 21:17 SigTERM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    autisto...
    12.5.2008 23:14 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    No vzhledem k tomu, kolik chyb jsem v tomhle díle nechal
    To je moje práce :-) (bohužel jsou JN na překlepy náchylné, jelikož spellchecker se zarazí na takové spoustě slov, že mi občas něco unikne - i když je pravda, že zrovna dnes to byly spíše chyby, kterých by si mělo všimnout oko, ne program :-)).
    12.5.2008 16:15 Field
    Rozbalit Rozbalit vše Ramback
    Ramdisk stinovany s normalnim diskem jsme pouzivali pro urychleni I/O se slusnymi uspechy uz pred dobre deseti lety. Mozna to spatne chapu, ale v cem je Ramback jiny?
    12.5.2008 17:52 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ramback
    Jenom tim, ze je v jadre a optimalizuje zapisy na disk. Jinak je to samozdrejme implementovatelne i jinak, od mirrorovani dvojce ramdisk/fyzicky disk, pres cowloop, unionfs ci FUSE az po reseni ciste v userspace pomoci ramfs/tmpfs a nejakeho demona, co prez inotify sleduje zmenene soubory a ty zapisuje na disk.
    Jendа avatar 12.5.2008 16:41 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    To s 500GB paměti a Firefoxem mě pobavilo :-D
    Milan Vít avatar 12.5.2008 16:45 Milan Vít | skóre: 23 | blog: about:linux | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Počkej, až si to přečte Ten, jehož jméno se nevyslovuje! :-D
    „There is no dark side of the Moon really… as a matter of fact it's all dark.“
    12.5.2008 19:04 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Shrnuti bezpecnostniho dopadu DF je zavadejici -- ohrozeny jsou *pouze* systemy, ktere maji ne-uplne-nejnovejsi jadro zkompilovane gcc-4.3.0. Snad zadna distribuce neni tak hloupa, aby do produkcniho sveta vypustila binarni balicky starych jader kompilovancyh novym kompilatorem. Ohrozeni jsou pouze lide, kteri si kompiluji ne-uplne-nejnovejsi jadra uplne-nejnovejsim kompilatorem sami.
    12.5.2008 19:21 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Nn, přečti si to pořádně. Ohrožené jsou systémy s nepatchovaným jádrem (bez ohledu na to, čím bylo přeloženo), na kterých běží programy zkompilované gcc-4.3
    Quando omni flunkus moritati
    alblaho avatar 12.5.2008 21:06 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Já myslím, že ne. Staré GCC nuluje ten flag při každém vstupu do funkce. Takže žádný userspace program (kompilovaný čímkoliv) tam svůj flag nepropašuje.

    Pokud je to jak říkáš ty, tak stačí vzít assembler a shodíš jakékoliv neopatchované jádro.
    12.5.2008 21:46 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Já myslím, že ne. Staré GCC nuluje ten flag při každém vstupu do funkce. Takže žádný userspace program (kompilovaný čímkoliv) tam svůj flag nepropašuje.
    Problém je v tom, že nové GCC to nedělá a nepatchované jádro taky ne. Takže když program běží a přijde mu signál, tak zpracování toho signálu skočí do nějaké funkce (obsluhy toho signálu) a tam se předpokládá, že DF je vynulovaný. Jenže on být vynulovaný nemusí, záleží na tom, v jakém stavu byl za běhu toho programu.
    Pokud je to jak říkáš ty, tak stačí vzít assembler a shodíš jakékoliv neopatchované jádro.
    S největší pravděpodobností shodíš jenom svůj program. AFAIK se DF ukládá (stejně jako ostatní příznaky) pro každý proces zvlášť... I když přesně o tom se v článku píše - zatím nikdo nezveřejnil způsob, jak touto chybou ohrozit systém, nicméně nikdo neví
    Quando omni flunkus moritati
    alblaho avatar 12.5.2008 21:54 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Nn, přečti si to pořádně. Ohrožené jsou systémy s nepatchovaným jádrem (bez ohledu na to, čím bylo přeloženo), na kterých běží programy zkompilované gcc-4.3
    Ty tvrdíš, že neopatchované jádro přeložené starým gcc je ohroženo userspace programy kompilované novým gcc4.3. A já tvrdím, že to není pravda. Staré (neopatchované) jádro přeložené starým gcc příznak nuluje.

    Jediné ohrožení podstupují stará (neopatchovaná) jádra přeložené novým gcc4.3. Což žádný příčetný distributor nevyrobí, že.
    12.5.2008 21:58 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Staré (neopatchované) jádro přeložené starým gcc příznak nuluje.
    Nenuluje.
    Quando omni flunkus moritati
    alblaho avatar 12.5.2008 22:19 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Já si myslím, že nuluje:

    Před verzí 4.3 by GCC vygenerovalo instrukci cld (vynuluj direction flag) před provedením jakékoliv inline operace s pamětí nebo řetězcem, takže takové operace by začaly ze známého stavu.

    Z toho anglického textu to není jasné. Tvůj výklad ale nedává smysl: proč by potom vývojáři chtěli, aby GCC změnilo své chování zpět, když každý útočník se může na milé gcc vykašlat a napíše ten útok přímo v assembleru? Oni prostě chtějí, aby se nestalo to, že je staré jádro přeložené novým GCC (přičemž ani jeden z této dvojice dotčený příznak nenuluje).
    12.5.2008 22:30 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Před verzí 4.3 by GCC vygenerovalo instrukci cld
    Ano, před verzí 4.3 by GCC vygenerovalo instrukci cld. Tedy jádro ten příznak nenuluje, nulovalo ho GCC samo, takže se ta chyba 15 let neprojevila. Z toho textu je to podle mě naprosto jasné...
    proč by potom vývojáři chtěli, aby GCC změnilo své chování zpět, když každý útočník se může na milé gcc vykašlat a napíše ten útok přímo v assembleru?
    Aby se chyba neprojevila v userspace programech do doby, než bude vydáno opravené jádro.
    Oni prostě chtějí, aby se nestalo to, že je staré jádro přeložené novým GCC (přičemž ani jeden z této dvojice dotčený příznak nenuluje).
    Čím je přeložené nové jádro, je úplně jedno. Protože ať už nepatchované jádro přeložíš čímkoliv, nemá to na vynulování/nevynulování příznaku DF před voláním obsluhy signálu vliv.

    Připomenu jednu věc, která ti možná uniká - obsluha signálu (signal handler) není součást jádra.
    Quando omni flunkus moritati
    alblaho avatar 12.5.2008 22:47 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Připomenu jednu věc, která ti možná uniká - obsluha signálu (signal handler) není součást jádra.
    Ano, to mi uniklo. Představil jsem si obsluhu přerušení.

    To ale znamená, že ohrožené není jádro, ale userspace programy, ne? Tedy: nepřekládejte si programy novým gcc, dokud nemáte opatchované jádro. To už dává velmi dobrý smysl i to zpětné zabugování GCC.
    12.5.2008 22:59 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    To ale znamená, že ohrožené není jádro, ale userspace programy, ne?
    Přesně tak. To taky (dle mého mínění) tvrdí věta
    GCC změnilo některé předpoklady o příznacích v x86 procesoru v souladu s ABI standardem, což ale může vést k poškození paměti u programů přeložených GCC 4.3.0.
    v článku.
    Quando omni flunkus moritati
    alblaho avatar 12.5.2008 23:13 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Já prostě nečtu pozorně. Ale než jsem tady s tebou začal diskutovat, tak jsem měl. Sorry a dík :-)
    12.5.2008 23:19 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Jj, když mám pravdu, tak jsem nebezpečnej ;-)

    Není zač
    Quando omni flunkus moritati
    12.5.2008 21:44 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    To neni pravda. Jakekoli jadro kompilovane pre-4.3.0 gcc v signal handleru DF nuluje, a proto ho to neshodi.
    12.5.2008 21:55 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Nemáš pravdu. Cituju originál článku:
    GCC's most recent release, 4.3.0, assumes that the direction flag has been cleared (i.e. memory operations go in a forward direction) at the entry of each function, as is specified by the ABI (which is, somewhat amusingly, found at sco.com [PDF]). Unfortunately, this clashes with Linux signal handlers, which get called, incorrectly, with the flag in whatever state it was in when the signal occurred.
    V diskuzi se potom objevuje odkaz na patch, který zajišťuje vynulování příznaku DF při volání obsluhy signálu. Cituju z popisu patche:
    The Linux kernel currently does not clear the direction flag before calling a signal handler, whereas the x86/x86-64 ABI requires that.
    Patch podepsal mezi jinými Ingo Molnár, takže předpokládám, že ten ví, o čem je řeč.
    Quando omni flunkus moritati
    alblaho avatar 12.5.2008 22:23 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Ano, staré jádro ten příznak nenuluje, ale spoléhá na nulování od GCC. Tedy výsledné zkompilované jádro-binárka ten příznak nuluje :-)

    Patch podepsaný Ingem je samozřejmě v pořádku, zaručuje, že se příznak vynuluje, bez ohledu na chování GCC. :-)
    12.5.2008 22:32 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    Tedy výsledné zkompilované jádro-binárka ten příznak nuluje
    Nenuluje. Viz poslední odstavec tady
    Quando omni flunkus moritati
    13.12.2021 10:47 geebranz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jaderné noviny - 12. 3. 2008
    More discussions soon

    cryotherapylouisville.com

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.