Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
V současných ústřednách jsou typické možnosti nastavení přesměrování linky. K tomu uživatel musí buď znát volby, jak přesměrování nastavit, např. *72, nebo se přihlásit do webového rozhraní ústředny a nastavit přesměrování tam. Pro některé uživatele tedy může být mnohem přirozenější „řízení“ linky kalendářem.
Základní vlastnosti kalendářového modulu:
Kalendářový modul se skládá z několika částí. Jednotlivé části podporují různé kalendářové API a systémy. Soubory jsou ve zdrojových kódech uloženy v adresáři asterisk/res.
Díky podpoře většiny kalendářových API bylo nutné použít knihovny, které tyto API implementují. Tyto knihovny jsou nutné ke kompilaci kalendářového modulu:
Nyní přejděme k praktické konfiguraci a ukázkám fungování. Přeskočíme sekci kompilace projektu Asterisk, protože na toto téma existuje na internetu dokumentace. Kalendářové funkce jsou zatím dostupné pouze ve vývojové verzi.
Konfigurační soubor se jmenuje calendar.conf. Jednotlivé kalendáře definujeme pomocí sekce např.:
[kalendar1] type ; typ kalendáře (ical, caldav, exchange) url ; url na sdílený kalendář user ; uživatelské jméno secret ; uživatelské heslo ke kalendáři refresh ; obnovování kalendáře v sekundách timeframe ; počet minut v kalendáři, ; které se mají projít při každé obnově kalendáře autoreminder = 10 ; oznámení nezávislé na nastavení v kalendáři waittime = 30 ; jak dlouho čekat na zvednutí hovoru channel = SIP/60001 ; volaný telefon context = default ; v jakém kontextu začít hovor extension = 123 ; na jakou linku se zkusit spojit při zvednutí hovoru ; nebo (nelze obě možnosti zároveň): app = Playback ; aplikace, která se spustí při zvednutí kanálu appdata = tt-weasels ; parametr aplikace (v tomto případě soubor, ; který se má přehrát)
Tato funkce nám umožní získat informace z kalendáře. Data potom můžeme například přeříkat volajícímu nebo použít k dalšímu řízení hovoru.
summary : název události nebo předmět v MS Exchange description : popis události organizer : organizátor události location : místo události calendar : název kalendáře uid : ID události start : datum začátku události end : datum konce události busystate : stavy 0=FREE, 1=TENTATIVE, 2=BUSY
Funkce slouží k dotazování na status kalendáře. Vrací 0, pokud je uživatel k dispozici, nebo 1, pokud má naplánovanou nějakou činnost.
Pokud je uživatel k dispozici, je hovor směrován na jeho telefon. Pokud k dispozici není, je hovor přesměrován do hlasové schránky.
exten => 123,1,GotoIf(${CALENDAR_BUSY(muj_kalendar)},busy,available) exten => 123,n(available),Macro(dial-exten,${EXTEN}) exten => 123,n,Hangup exten => 123,n(busy),Voicemail(${EXTEN}@default,u)
Dotaz na události v kalendáři v definovaném časovém období. Vrací ID, které je pak možné použít s funkcí CALENDAR_QUERY_RESULT pro procházení jednotlivých událostí.
Zobrazí v konzoli Asteriska informace o naplánované události.
exten => s,1,Set(id=${CALENDAR_QUERY(muj_kalendar,${EPOCH},${EPOCH})}) exten => s,n,NoOp(Summary: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary)}) exten => s,n,NoOp(Description: ${CALENDAR_QUERY_RESULT($ {id}, description)}) exten => s,n,NoOp(Location: ${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},location)})
Na dalším složitějším příkladu si ukážeme, jak si po telefonu poslechnout*, co máme v kalendáři naplánováno.
[internal] ;Zvednutí hovoru exten => 1337,1,Answer ;Dotaz na kalendář. Parametr specifikuje časové období exten => 1337,n,Set(id=${CALENDAR_QUERY(mycal,${EPOCH},$[${EPOCH}+24*60*60])}) ;Počet položek exten => 1337,n,Set(num=${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},getnum)}) exten => 1337,n,Set(i=1) ;Oznamení, že následuje přeříkání událostí z kalendáře na dalších 24 hodin exten => 1337,n,SayText(Your schedule for the next 24 hours is as follows) ;smyčka exten => 1337,n,While($[${i} <= ${num}]) exten => 1337,n,Playback(from) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},start,${i})},,Q 'digits/at' IMp) exten => 1337,n,SayText(until) exten => 1337,n,SayUnixTime(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},end,${i})},,IMp) ;položka v kalendáři exten => 1337,n,SayText(${CALENDAR_QUERY_RESULT(${id},summary,${i})}) exten => 1337,n,Set(i=$[${i} + 1]) exten => 1337,n,EndWhile
* v současné době není k dispozici jednoduše využitelný a použitelný Text-to-Speech systém pro češtinu.
Další prakticky velmi dobře použitelný příklad je automatické svolání telefonické konference. V domluveném čase automaticky Asterisk obvolá účastníky konference a po zvednutí hovoru je do konference spojí.
Definice kalendáře obsahující konferenci:
[mycal] type=caldav url=https://www.google.com/calendar/dav/user@domain.com/events/ user=user@domain.com secret=mysecret refresh=15 timeframe=1440 channel=Local/calevent@calendar app=NoOp
Dialplán v extensions.conf:
[calendar] ;zjistím účastníky exten => calevent,1,Set(attendees=${CALENDAR_EVENT(attendees)}) ;dokud není seznam účastníku prázdný tak pracuju ve smyčce exten => calevent,n,While($["${SET(var=${SHIFT(attendees)})}" != ""]) ;zjistím telefonní číslo účastníka exten => calevent,n,Set(xtn=${DB(lookup/${var:7})}) ;zavolám účastníka a spojím do konference exten => calevent,n,Originate(Local/${xtn},app,ConfBridge,1234) exten => calevent,n,EndWhile
Na posledním příkladu si ukážeme, jak je možné využít funkci zápisu do kalendáře. Použijeme ji k zápisu záznamu o hovoru. Zpětně se poté můžeme v kalendáři podívat, kdy nám kdo volal.
[internal] exten => _6XXX,1,Set(start=${EPOCH}) ;hovor na naši linku exten => _6XXX,n,Dial(SIP/${EXTEN}) exten => h,1,Set(end=${EPOCH}) ;po skončení hovoru uložíme informaci exten => h,n,Set(CALENDAR_WRITE(mycal,summary,start,end)= \ Call from ${CALLERID(all)},${start},${end})
Kalendářový modul je již dnes použitelný a může pro určitou cílovou skupinu znamenat jednodušší a přirozenější řízení jejich telefonní linky, než je nastavování přesměrování pomocí kódu. V současné době modulu ještě chybí podpora novějších verzí MS Exchange. Pokud byste byli ochotní sponzorovat podporu chybějících funkcí, tak přímý kontakt na vývojáře je: Terry Wilson <twilson@digium.com>, popř. zprostředkovaně Marek Červenka <cervajs@freevoice.cz>.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: