abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 23:59 | Komunita
Loňská kampaň na Kickstarteru přinesla Nadaci Krita stojící za bitmapovým grafickým editorem Krita 19955 €. Cílem bylo vybrat 15000 €. Nadace to letos zkouší znovu. Cílem letošní kampaně je vybrat 20000 € a udělat Kritu rychlejší než Photoshop.
Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 16:26 | Komunita
Do čtvrtka 7. května probíhá Ubuntu Online Summit. Sledovat lze na Ubuntu On-Air. V úvodní přednášce Mark Shuttleworth mimo jiné prozradil jméno příští verze Ubuntu. W is for… Wily Werewolf.
Ladislav Hagara | Komentářů: 14
3.5. 19:58 | Nová verze
Po major vezi 3.1.0 vyšla vzápětí opravná verze 3.1.1 programu OpenVSP, jenž je zaměřen na parametrické modelování letadel. … více »
Max | Komentářů: 4
2.5. 15:15 | Zajímavý článek
ESET informuje o malwaru Linux/Mumblehard. Podrobná jednadvacetistránková analýza v PDF. Servery infikované tímto nežádoucím softwarem sloužily / slouží k rozesílání spamů minimálně posledních 5 let. ESET koupil jednu z domén, na které původně běžel C&C server. Za 7 měsíců bylo navázáno spojení z 8867 unikátních IP adres. V průběhu jednoho dne to bylo nejvíce 3292 unikátních IP adres. Hlavní komponenty Linux/Mumblehardu byly napsány v… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 25
2.5. 15:15 | Zajímavý software
AdBlock Edge je fork doplňku AdBlock Plus pro Firefox (a příp. SeaMonkey), určeného k blokování reklam. Vznikl, když původní upstream zavedl výjimky pro některé „nerušící“ reklamy. Na stránce doplňku se v posledních týdnech objevilo oznámení, že vývoj bude ukončen v červnu 2015. Nástupcem by měl být µBlock, který je univerzálnější, dostupný také pro další prohlížeče a v neposlední řadě slibuje menší nároky na zdroje.
davkol | Komentářů: 31
1.5. 16:16 | Zajímavý článek
Vyšlo již třiatřicáté číslo anglicky psaného časopisu MagPi věnovanému Raspberry Pi a projektům postaveným na tomto jednodeskovém počítači. První číslo MagPi vyšlo přesně před třemi roky, v květnu 2012.
Ladislav Hagara | Komentářů: 1
1.5. 13:13 | Zajímavý článek
Jiří Eischmann se v článku Telegram ve Fedoře na Fedora.cz věnuje službě pro rychlé psaní Telegram. Službu nejenom představí, ale také ukáže jak do Fedory nainstalovat oficiálního open source klienta i zásuvný modul pro Pidgin.
Ladislav Hagara | Komentářů: 88
1.5. 13:13 | Zajímavý projekt
Fedora.cz představuje Fedora Software, webovou aplikaci, pomocí které je možné procházet, objevovat a poznávat aplikace (nikoliv balíčky) dostupné ve Fedoře. Službu využívající Python a Django napsali Jozech Mlích a Jakub Dorňák. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Více na blogu Jozefa Mlícha.
Ladislav Hagara | Komentářů: 2
1.5. 12:12 | Nová verze
Dle plánu vyšlo OpenBSD 5.7. Podrobnosti v seznamu změn. Jedná se již o 37. vydání OpenBSD na CD-ROM a 38. vydání pomocí FTP/HTTP. Oficiální píseň k OpenBSD 5.7 s názvem Source Fish byla vydána již v březnu.
Ladislav Hagara | Komentářů: 2
30.4. 10:30 | Pozvánky
Czech JBoss User Group vás zve na setkání JBUG v Brně, které se koná ve středu 6. května 2015 v prostorách Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v místnosti A318 (nová část budovy) od 18:00. Tématem setkání bude tentokrát před vývoj reaktivních webových aplikací s Vert.x 3.0; přednášet bude Marek Schmidt.
Jan Bleha | Komentářů: 1
Nešifrované HTTP
 (7%)
 (93%)
Celkem 840 hlasů
 Komentářů: 25, poslední dnes 13:58
    Rozcestník
    Reklama
    Autoškola testy online Levný benzín

    Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz

    11. 6. 2013 | David Kolibáč | Recenze | 7284×

    Jak daleko pokročila distribuce Chakra Linux od starší, negativně laděné recenze z doby před dvěma lety? Má tato distribuce původně založená na Arch Linuxu šanci napodobit Linux Mint, který je populární jako “vyladěné Ubuntu”? Pojďme se podívat, jak vypadá linuxový desktop zaměřený výhradně na KDE.

    Obsah

    Co Chakra zač?

    link

    Jestliže jste před lety používali v distribuci Arch Linux desktopové prostředí KDE, pravděpodobně jste se setkali s projektem KDEmod. Jeho cílem bylo distribuovat uživatelům Archu odladěné, modulárnější prostředí a aplikace KDE — tehdy byly obvykle rozčleněny do velkých balíků jako třeba kde-games, nebylo možné jednoduše nainstalovat jednotlivé aplikace. Tento důvod ale časem pominul, přesto se po projektu neslehla zem. Vzniklo liveCD založené na Arch Linuxu, které mělo sloužit k demonstraci možností KDE. Z něj se pozvolna vyklubala distribuce Chakra v dnešní podobě. Základy jsou dnes už jen podobné Archu, nikoliv stejné, a k tomu je zde prostředí KDE Plasma Desktop a sada grafických nástrojů pro instalaci a správu softwaru.

    Instalace

    link

    Koncem května byl vydán aktualizovaný instalační obraz Chakry — verze 2013.05 Benz obsahuje aktualizovaný software, ale mějte na paměti, že to je pouze “live” systém s instalátorem, distribuce jako taková používá de facto model rolling release. Instaloval jsem tedy z tohoto 1,6GB obrazu zapsaného na flešku (je třeba použít SuSE Studio ImageWriter nebo dd).

    Při zavádění systému máme klasicky možnost upravit některé parametry, jazyk, rozlišení displeje apod., vedle obvyklého testu paměti nechybí také nástroj, který zobrazí hardwarovou konfiguraci počítače. Systém by mělo jít spustit také s proprietárními ovladači, leč to se mi na mém počítači (AMD) neosvědčilo — při startu desktopového prostředí se vždy restartoval X server. Běžná varianta se svobodnými ovladači fungovala bezproblémově.

    Při běhu z flešky nebo DVD se na ploše nachází poměrně hezký widget, který představuje distribuci, upozorňuje na některé její vlastnosti (přitom se ale nejedná o bezcenné marketingové žvásty, jak je zvykem u jiných distribucí či systémů!) a jde přes něj spustit instalátor nebo otevřít dokumentaci.

    Plocha po naběhnutí live systému

    Instalátor Tribe se spouští v celoobrazovkovém režimu, ale pokud už máte otevřené nějaké další okno, např. klávesovou zkratkou Alt+Tab se můžete přepnout jinam. Kroky instalace nepřekvapí, samozřejmě nechybí

    • výběr rozložení klávesnice;
    • volba časové zóny a preferované lokalizace — mimochodem velmi pěkně řešená s využitím “glóbu” z aplikace Marble;
    • vytvoření uživatelských účtů (s upozorněním na sílu hesla, možností automatického přihlášení,…);
    • (ruční) rozdělení disku, nicméně v instalátoru nelze vytvářet nové diskové oddíly, na to se musí prostřednictvím tlačítka Advanced… spustit KDE Partition Manager (načež následuje zběsilé mačkání Alt+Tab kvůli celoobrazovkovému režimu instalátoru).

    Zajímavá je možnost volby mezi offline instalací a instalací s využitím připojení k Internetu, pokud jím zrovna disponujete, při níž si můžete mírně upravit výběr instalovaných balíčků. Po instalaci, která se v mém případě mimochodem zdařila až na třetí pokus, je ještě příležitost upravit zavaděč, pak už následuje volitelný restart do čerstvého systému.

    Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe Instalátor Tribe

    Správa softwaru

    link

    Pokud znáte Arch Linux, správa balíčků na Chakře pro vás zřejmě nebude velkým překvapením, jsou tu ale jisté rozdíly. Správce balíčků je zatím pacman, nicméně repozitáře nejsou kompatibilní s Arch Linuxem. To především kvůli poněkud odlišnému vývojovému cyklu — pro aplikace se sice používá model rolling release, ovšem základ systému tak divoce aktualizován není — vývojáři ho nazývají half-rolling release. Zatím píšu proto, že pacman má být v budoucnu nahrazen nástrojem nazvaným Akabei, který by měl být vhodnější pro spolupráci s GUI pro správu balíčků.

    Ano, řeč je skutečně o grafickém správci balíčků. V dobách minulých měl tuto roli zastat Shaman, nikdy se však nedostal do stabilní podoby, v budoucnu se s ním však počítá. Aktuálně můžeme použít Oktopi. Funguje docela rychle a nepadá, umožňuje vyhledávání v repozitářích, zobrazuje jejich popis, přes kontextovou nabídku jde označené balíčky (od)instalovat. Bohužel naopak neumí spravovat repozitáře a hromadně aktualizovat vše, co aktualizovat jde. K tomu musíme vkročit do emulátoru terminálu (Konsole). Ten se ostatně otevře i při provádění změn jako třeba instalace.

    Specialitou Chakry byly ještě nedávno balíky, které sloužily k instalaci aplikací využívajících GTK+, mimo balíčkovací systém. To už je ale minulostí — nyní stačí povolit repozitář extra. Jistá specifika přesto zůstávají: vývojáři drží počet takto instalovatelných aplikací na minimu (Firefox, GIMP, Pidgin, Adobe Flash a několik dalších) a instaluje se nikoliv do běžných míst v adresářové hierarchii, nýbrž do adresáře /extra.

    Řada aplikací1 se do oficiálních repozitářů nedostala. V tom případě přichází na řadu Chakra Community Repo — divím se, že se nepoužívá AUR z Arch Linuxu, ale aspoň konverze balíčků není složitá.

    Oktopi: přehled balíčků Oktopi: instalace pomocí pacmana

    Aplikace a prostředí KDE

    link

    Po prvním spuštění nás uvítá aplikace Kapudan, fork nástroje Kaptan z turecké distribuce Pardus. Slouží k rychlému nastavení vzhledu a chování prostředí, firewallu, aktualizací apod. Jedinou vadou na kráse je to, že odkazy na dokumentaci nefungují. Na druhou stranu si dovolím vypíchnout první maličkost, která se týká KDE a potěší — možnost výběru nabídky “start”: vedle klasické nabídky KDE4 a té, která se moc neliší od nabídky ve Windows 95, nechybí Lancelot, jednoduchý widget v QML a Homerun, jenž pro změnu připomene nabídku z Unity, GNOME Shellu nebo Windows 8.

    Nabídka v QML Nabídka Homerun

    Z dalších maličkostí bych jmenoval namátkou možnost nastavení “globální nabídky” podobné MacOS (resp. dnes OS X) nebo použití souborového dialogu typického pro KDE ve Firefoxu z repozitáře extra.

    Nastavení umístění hlavní nabídky Souborový dialog ve Firefoxu

    K výběru softwaru není moc co napsat, Chakra spoléhá především na aplikace KDE, nechybí tedy Calligra Suite, Amarok a Dragon Player (kodeky jsou mimochodem již připravené!), rekonq, KPatience (“solitér”) atd. Příjemně mě překvapil předinstalovaný vysouvací emulátor terminálu Yakuake, naopak jsem nepochopil, proč je ve výchozím stavu kupř. Qt Designer, tedy nástroj vysloveně pro vývojáře.

    Přehrávač Dragon Player

    Dále bych mohl pokračovat vlastně recenzí KDE SC 4.10, ale to je mimo rámec tohoto článku. Dosud nezaznělo — a našince to nepotěší — nic o lokalizaci do češtiny, a sice že je nekompletní, zvláště co se distribučních nástrojů a dokumentace2 týče.

    Závěr

    link

    Závěrečné hodnocení má dvě roviny: jednak pochopitelně celkovou použitelnost distribuce, jednak prezentaci “ekosystému” KDE.

    Pokud jde o toolkity a homogenní prostředí, jsem pragmatik a přestože preferuji Qt nebo rovnou KDE, nemám zásadní problém sáhnout po aplikaci používající GTK, příp. nějakou vzácnější knihovnu starající se o uživatelské rozhraní. V tomto směru se neztotožňuji s ideologií vývojářů distribuce. Na druhou stranu je ale vidět, že tato jednostranná orientace se jim vyplácí. Výchozí podoba — a tím nemyslím zrovna nastavení, nýbrž předinstalované KCM, widgety Plasmy atp. — ve mně zanechala velmi dobrý dojem, lepší než namátkou openSuSE nebo Kubuntu.

    Na druhou stranu mám poněkud rozporuplné dojmy z praktického používání a hlavně směřování Chakry. Byl bych nadšený, kdyby si tato distribuce udržovala podobný vztah k Arch Linuxu jako Linux Mint k Ubuntu, tedy že by uživatel mohl jednoduše nainstalovat rozšířenou distribuci se všemi jejími výhodami3 a přitom se nemusel namáhat s výchozím nastavením. Konzervativnější politiku kolem některých aktualizací považuji také za výhodu. Háček je v tom, že Chakra se chce časem zbavit správce balíčků pacman a repozitáře již nyní nejsou kompatibilní s Arch Linuxem, totéž platí pro vztah CCR k AUR, a kdyby ani to nestačilo, především instalátor má jisté hrubé hrany.

    Ve stručnosti: Chakra Linux je zajímavá KDEcentrická distribuce, která by mohla být dobrým kompromisem mezi pokrokovostí Arch Linuxu a odladěností namátkou třeba Linux Mintu, její vývojáři ovšem trpí syndromem NIH.


    1. Z toho, co používám, je to namátkou třeba Pandoc, Geeqie nebo Redshift.

    2. Na druhou stranu stojí za zmínku, že wiki je ve většině ohledů hodně polopatická, obsahuje obrázkové návody — srovnejte s wiki Arch Linuxu.

    3. Pro mě je to především AUR v Arch Linuxu, resp. PPA v případě Ubuntu.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.6.2013 08:53 Pff
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Přesunout věc z AUR do CCR je otázka pár příkazů do terminálu. Navíc tam už celkem dost věcí je. + Fakt nechápu proč tady pisálek hodnotí co nemá rád, ať si píše o Manjaru (to je ten "Linux Mint k Ubuntu") a né o Chakře...
    davkol avatar 11.6.2013 10:32 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Přesunout věc z AUR do CCR je otázka pár příkazů do terminálu.

    Ano, vždyť to sám píšu. Ale proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě, že? Ve wiki jsem mimochodem vysvětlení, proč je CCR oddělený, nenašel.

    ať si píše o Manjaru

    Manjaro se mi vůbec nepovedlo nainstalovat, a to jsem chtěl. ^_^ (Nicméně to tam ještě nebyl nový instalátor.)

    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    11.6.2013 11:28 Pff
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    "Ano, vždyť to sám píšu. Ale proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě, že? Ve wiki jsem mimochodem vysvětlení, proč je CCR oddělený, nenašel."

    Je to kvůli dependencies, kolikrát jsou balíky v Archu rozdělený a v Chakře je to jeden package.

    Manjaro se mi vůbec nepovedlo nainstalovat, a to jsem chtěl. ^_^ (Nicméně to tam ještě nebyl nový instalátor.)

    Jo, před 0.8.5 to byla katastrofa, ale teď už je to v pohodě. Já bych ho i používal, ale vadí mi ta podpora/nepodpora AMD GPU ovladačů. V tomhle je Chakra lepší.

    Já třeba Chakru přestal používat kvůli MESA, i když je 9.1 krásně stabilní tak jí prostě neudpatnou (prej MESA updatujou jenom při nový major (4.X) verzi KDE...)
    davkol avatar 11.6.2013 12:04 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Je to kvůli dependencies, kolikrát jsou balíky v Archu rozdělený a v Chakře je to jeden package.

    Na to jsem časem taky přišel, ale jak píšu, ve wiki jsem vysvětlení nenašel a ty rozdíly jsou většinou tak malé, že je podezřívám z NIH na úkor kompatibility.

    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    11.6.2013 10:27 kozec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Zial, zatial co Chakra mozno skutocne trpi NiH syndromom, vyvojari Archu coraz rychlejsie a rychlejsie smeruju k stavu, ked sa implementuje kazda kravina, ktoru niekto v suvislosti s Linuxom navrhne a je jedno, kolko systemov a casti sa pri tom rozbije. Z Archu sa tak stava horsie tamagotchi, nez je Windows.

    Clovek si nevybere.
    11.6.2013 11:29 Pff
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Chakra a NIH? Můžu dostat prosím příklad?
    11.6.2013 11:57 MilanK | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Viz závěr článku.
    11.6.2013 12:46 Pff
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Furt nějak nechápu, můžu dostat prosím názvy aplikací? CCR není NIH (dependencies, chybějící balíky atd.), ten jejich package manager se dělal kvůli GTK+ free systému (což je teď s extra repositářem pasé) atd.
    11.6.2013 16:25 kozec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Co ma pacman s (respektive proti) GTK+ free systemu?
    11.6.2013 22:33 Pff
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    U nich to bylo kvůli bundles.
    Salamek avatar 11.6.2013 16:25 Salamek | skóre: 20 | blog: salamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Od kdy je archlinux distribuce na normalni pouzivani pro normalni lidi ? :-D To ze se furt neco predelava a "rozbiji" je snad zakladni myslenka archu. Pokud chces nudné distro kde se aktualizuji 4 balicky za mesic (HOTFIX) tak si instni nejake ubuntu LTS nebo rovnou debian stable.
    Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
    11.6.2013 16:36 kozec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Ani nenormalny clovek nepotrebuje kazdy mesiac riesit presun 1/3 binarok z miesta na miesto alebo premenovanie 10 pythonich balickov na python2 z python odovodnene zrejme tym, ze sa niekto v Redhate naozaj kruto nudil. Ked som na Arch prechadzal, mohol som kazdy den spustit aktualizaciu a v pripade nudze rucne mergovat konfigurak. Potom sa nieco proste zvrtlo a od tej doby som nezazil, ze by pacman -Syu fungovalo na ziadnom mojom stroji.
    12.6.2013 01:01 mikro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Chlapi, ja fakt neviem, co vy s tym Archom robite. Ja som pomerne narocny pouzivatel, dost programujem, instalujem, z AURu aj z oficialnych zdrojov a zazil som za tych 5 rokov, co pouzivam Arch, snad dve (slovom dve) situacie, ked mi system nenastartoval. Napr. ten prechod z /bin na /usr/bin bol totalne bezproblemovy, 2 baliky mali konflikt, odstranil som, pozrel fix, nainstaloval som, vybavene.
    12.6.2013 19:14 k77
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    tiez tak nejak, az na to, ze som mal problem teraz pri /bin -> /usr/bin.. moja chyba, upgradol som vsetko okrem filesystem, medzitym vypadol na den a pol internet tak som zabudol, ze som uprostred upgradu a restartoval som :)
    Salamek avatar 13.6.2013 15:20 Salamek | skóre: 20 | blog: salamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Ja s tim taky nemam problem, staci cist archlinux.org. Za celou dobu co arch pouzivam se mi posral tak 1x a opraveno bylo z 3min, jen rikam ze Archlinux neni distribuce pro lidi co chteji stable distro, to totiz archlinux nezarucuje a neni to jeho cil. Tzn uzivatel Archu by mel pocitat s tim ze se po update muze neco posrat, a ne se divit ze se to posralo.
    Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.
    11.6.2013 15:20 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz

    Davide, tvůj příspěvek mě navedl k tomu, abych doplnil překlad. Jak často to tedy aktualizují, když je to napůl neustálá aktualizace?

    Předpokládám, že není potřeba to zvlášť sledovat, leda podle oznámení o významnějších milnících na stránkách.

    davkol avatar 11.6.2013 15:34 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    11.6.2013 16:36 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz

    JÓOOOOOOOO.

    Vidím, že jsi pozorně sledoval závěrečnou scénu filmu Scary Movie 2. :-)

    Bedňa avatar 12.6.2013 19:29 Bedňa | skóre: 30 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    >>>
    Pokecajte si s KUbotom na http://www.kernelultras.org/ - Phone Ubuntu Phone - My LinuxCNC
    12.6.2013 20:49 fri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Často každý, kdo ten železný klacek vezme do ruky, má přírůstek hmoty v podobě kusu železa v palici dopředu zajištěn. To, aby si včas vzpomněl, že lépe to jde jinak.
    Bedňa avatar 12.6.2013 23:40 Bedňa | skóre: 30 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    ... že lépe to jde jinak.
    Skúšal som.
    Pokecajte si s KUbotom na http://www.kernelultras.org/ - Phone Ubuntu Phone - My LinuxCNC
    11.6.2013 16:42 Ondřej Surý | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    > Linux Mint, který je populární jako “vyladěné Ubuntu”

    [citation needed]
    Nehledejte zlý úmysl tam, kde je dostatečným vysvětlením hloupost.
    davkol avatar 11.6.2013 17:18 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Distrowatch ^__^
    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    11.6.2013 21:40 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Naopak kdyby Chakra měla stejný vztah k Archu jako Mint k Ubuntu, tak by Chakra byla "nestabilní" distribuce bez šance na rozšíření mezi pohodlnější nebo méně znalé uživatele. Ten jejich přístup je zajímavý, pro mě jediný důvod z celého článku pro vyzkoušení.
    davkol avatar 11.6.2013 22:14 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Mint zdržuje některé aktualizace [z Ubuntu], mohli by dělat totéž (ostatně to dělají).
    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    gtz avatar 11.6.2013 22:08 gtz | skóre: 27 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    lepší než namátkou openSuSE
    proč je lepší než openSuSE? Dle mne je Kubuntu jen trapný odvar z KDE co má openSuSe. Fedora má myslím KDE srovnatelné s OSS.

    Takže proč?
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    davkol avatar 11.6.2013 22:22 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Nevím, zda jsem to rozebíral zde, nebo na nějakém fóru, ale ve stručnosti šlo o to, že (1) zbavit se distribučního brandingu bylo značně netriviální (rozbíjely se tím závislosti), ovšem nechávat jsem ho tam nechtěl, protože zpomaloval přísun aktualizací z upstreamu (preferuju stabilní dedikované repozitáře z toho seznamu na wiki); (2) potkal jsem tam nějaké bugy, které jsem jinde neviděl; (3) v principu to bylo KDE + branding, kdežto Chakra má Kapudan, předinstalované některé povedené widgety (Lancelot!) apod. Integraci GTK aplikací zmiňuji v článku — v openSuSE jsem to nikdy neviděl fungovat takhle dobře.
    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    gtz avatar 11.6.2013 23:00 gtz | skóre: 27 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    (1) Suse používá už hodně dlouho svoji politiku repositářů i balíčků a i kdyý jsem instaloval věci s -branding-opensuse tak to bylo v pohodě. No problém mohl nastat když se přidal Factory repositář a z něj se pokusit udělat aktualizaci.

    (2) no taky jsem potkal pár bugů, ale mašinu mi to neshodilo (akorát párkát padla plasma), ale to bylo v nějaké betě, když jsem si hrál s PCMCIA kartou v PCI adaptéru.

    Lancelot je také v Suse obsažen ale všechny widgety si musí člověk dopnit sám. Otázkou jsou vždy priority co člověk používá

    Jak je ta Chakra náročná na systémové prostředky vs. Suse atd.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    davkol avatar 12.6.2013 05:33 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    (1) Suse používá už hodně dlouho svoji politiku repositářů i balíčků a i kdyý jsem instaloval věci s -branding-opensuse tak to bylo v pohodě. No problém mohl nastat když se přidal Factory repositář a z něj se pokusit udělat aktualizaci.

    Stabilní (ne Factory) Core a Extra odsud znamenalo, že půlka KDE se neaktualizovala kvůli brandingu. Když jsem chtěl branding odinstalovat, nastalo dependency hell.

    (2) no taky jsem potkal pár bugů, ale mašinu mi to neshodilo (akorát párkát padla plasma), ale to bylo v nějaké betě, když jsem si hrál s PCMCIA kartou v PCI adaptéru.

    Mám na mysli podivné chyby podobné tomu, když jsem se snažil někde nahodit Sabayon a LXDE mi při každém spuštění systému naběhlo se zcela odlišnou konfigurací (většinou rozbitou). Prostě podivnosti.

    Na druhou stranu mám s jistým softwarem prostě pech. Třeba GNOME 3 u mě nikdy pořádně nefungovalo. Nebo ta proklatá správa balíčků v openSuSE — je to jediná distribuce, ve které se mi stalo, že se systém naprosto zbořil, když během aktualizace vypadl proud.

    Jak je ta Chakra náročná na systémové prostředky vs. Suse atd.

    Z mé zkušenosti podstatně méně, co se týče paměti. Přesná čísla teď nedám. To ostatní je celkem irelevantní, je to vlastně stejný software.

    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    gtz avatar 12.6.2013 10:49 gtz | skóre: 27 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    (1) to máš pravdu tam je branding celkem hodně provázaný a odinstalovat ho znamená hodně práce. Zkoušel jsem to dělat když jsem Suse instaloval přes síť a snažil jsem se Yastu vnutit, aby nebral branding .... no byla to pakárna, ale nakonec se zdařilo.

    (2) To byl problém LXDE, ne Suse. Suse to přejalo a chyba se dostala i do OBS. Bylo to hned na začátku 12.3, po aktualizaci je vše v pořádku. Tam tuším byla nějaká chyba v lxlauncheru.

    Nebo ta proklatá správa balíčků v openSuSE
    zypper a yast jsou myslím celkem hodně slušní, ale pokud děláš aktualizaci celého systému nebo jen aktualizaci systému přes jedno repo a v tu chvíli to padne tak hodně závisí kde to padne. Stalo se mi něco podobného na 12.2 když jsem dělal (zypper dup) a elektřina si blikla. No systém naběhl do init 3, tak jsem spustil zypper dup znovu a po restartu to bylo v pohodě.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    davkol avatar 12.6.2013 11:46 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    (2) To byl problém LXDE, ne Suse. Suse to přejalo a chyba se dostala i do OBS. Bylo to hned na začátku 12.3, po aktualizaci je vše v pořádku. Tam tuším byla nějaká chyba v lxlauncheru.

    Píšu o Sabayonu a mám pocit, že to nebylo v době začátku 12.3. Jenom ty chyby byly podobného charakteru.

    zypper a yast jsou myslím celkem hodně slušní

    Řekněme, že mi nevyhovují, ale to není podstatné, podstatné je, že se mi rozsypal systém, a to tak, že totálně. Několikrát se mi krom toho stalo, že během aktualizace padlo připojení — a IIRC v openSuSE se instaluje průběžné, ne "všechno stáhnu, pak instaluju".

    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    gtz avatar 12.6.2013 18:26 gtz | skóre: 27 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    v 12.3 když děláš update nebo i nové věci přes zypper (zypper in) tak on si napřed všechno stáhne a potom instaluje od 1 do konce. Netuším zda GUI to má jinak, ale instaluji to především z zypperu ručně.

    Na to se dá i zvyknout, jen mne poslední dobou štve, že nové kernely jsou jak moloch které na sebe nabalují xx věcí. Poslední 3.7.10 problémy s IEEE1394, velké problémy s identifikací DVB (SDR-RTL) kdy identifikuje modul, ale již ho blbě zavede, že ladí jen spodní frekvence. KDEčka když pustíš v plné palbě na starém železe s < 2GB RAM tak je to hodně slabé. Když na tom konfigu najede akonadi tak už je mašina totálně zabitá...
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    davkol avatar 12.6.2013 21:19 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    KDEčka když pustíš v plné palbě na starém železe s < 2GB RAM tak je to hodně slabé. Když na tom konfigu najede akonadi tak už je mašina totálně zabitá...

    Stabilně mám zabráno do 1,5 GiB RAM, a to včetně rozežraného Firefoxu.

    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    gtz avatar 12.6.2013 21:50 gtz | skóre: 27 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Nějak by to šlo to vím, největší problém vidím v tom akonadi. Dokud jsem použil standardní účet s jedním kalenářem tak to šlo, ale když jsem naimportoval pracovní věci tak akonadi bobtná a roste. Nakonec to asi dopadne tak, že to celé dám pryč a budu používat defaultně Evo.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    davkol avatar 12.6.2013 21:51 davkol | skóre: 80 | blog: h8blog | Hanácké Intipiland
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Akonadi nevypínám. Poslední dobou ani Nepomuk.
    I was talking aloud to myself. A habit of the old: they choose the wisest person present to speak to. (Gandalf)
    gtz avatar 12.6.2013 21:54 gtz | skóre: 27 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Nepomuk a jeho indexování vypínám během instalace pro celou domovskou složku. Nepomuk u mne běží jen přes akonadi (na maily).
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    15.6.2013 20:15 lertimir | skóre: 55 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    V čem je problém s Firewire? Mě funguje v pořádku. I když používám je jen na přenos videa z kamery.
    gtz avatar 15.6.2013 23:44 gtz | skóre: 27 | blog: merlins | Brno - Venkov / Rosicko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    Nenačte správně vše jak má. Když připojím kameru do HDD-Boxu, který je připojen do komplu tak nenaidentifikuje ani kus. Když obě zařízení připojím na samostatný šlahoun tak to nějak jede. Ale jak jsem se na to díval je to případ od případu (staší modely nForce ano boha a přitom starší modely od Aceru v pohodě). Na Asusu kde jen jeden port identifikuje jen zařízení, které je zrovna připojené do portu, druhé ignoruje.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    20.11.2014 14:26 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Recenze: Chakra Linux 2013-05 Benz
    chci se jen zeptat jak se so chakry instaluje nový program? mám ho prvně a vůbec se v tom nevyznám :D potřeubuju tam dát například adobe flash player :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.