AbcLinuxu hledá autory!
×
dnes 10:55 | Nová verze

Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. V první desítce se nic nezměnilo. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává superpočítač Summit. Nejvíce superpočítačů v TOP500 má Čína (228). Český superpočítač Salomon klesl na 375. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu. V aktuálním žebříčku GREEN500 (GFlops/watts) superpočítač Summit klesl na 5. místo.

dnes 02:00 | Zajímavý článek

V novém příspěvku na blogu Purismu se můžete dočíst, jak pokračoval vývoj softwaru Librem 5 v říjnu. Vývojáři optimalizovali linuxové jádro a ovladače pro snížení spotřeby telefonu. Mezi další změny patří lepší integrace mezi aplikacemi pomocí knihovny libfolks, byly přidány nové funkce klávesnice, nastavení, shellu, kompozitoru a opraveno plno chyb.

okias | Komentářů: 3
dnes 01:55 | Nová verze

Na Humble Bundle byla spuštěna akce Humble Book Bundle: Cybersecurity 2019 by Packt. Všech 22 videokurzů a elektronických knih věnovaných kybernetické bezpečnosti od nakladatelství Packt lze koupit za 15 dolarů. Peníze lze libovolně rozdělit mezi nakladatelství Packt, neziskovou organizaci Arthritis Foundation a Humble Bundle.

včera 23:22 | Zajímavý článek

Ben Cox v článku Jak psát ovladače nepodporovaných USB zařízení pro uživatelský prostor ukazuje, jak reverzním inženýrstvím dospěl k vlastnímu ovladači userspace-vga2usb pro převodník a frame grabber Epiphan VGA2USB LR s již nepodporovaným linuxovým ovladačem od výrobce.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
včera 22:44 | Zajímavý software

Multiplatformní nástroj Sourcetrail pro analýzu zdrojových kódů a jejich vizualizaci byl uvolněn jako open source. Představení nástroje na YouTube. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU GPL 3.0. Další vývoj lze podpořit na Patreonu.

včera 15:55 | Zajímavý článek

Nadace Raspberry Pi vydala knihu (YouTube) s názvem Retro Gaming with Raspberry Pi. Elektronická kniha je ke stažení zdarma (pdf). Tištěnou verzi lze koupit za 10 liber.

17.11. 14:00 | Zajímavý projekt

Vítězným projektem letošního ročníku soutěže určené vývojářům open source hardwaru Hackaday Prize se stal modulární senzorový systém FieldKit.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
16.11. 15:44 | Nová verze

Byl vydán Debian 10.2, tj. druhá opravná verze Debianu 10 s kódovým názvem Buster. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 10 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
15.11. 13:22 | Zajímavý článek

Na stránkách spolku OpenAlt vyšel Rozhovor s Jaroslavem Tulachem o GraalVM – o kompilátoru umožňujícím v jednom programu kombinovat různé jazyky (Java, JavaScript, Ruby, R, C, C++, Fortran, Rust aj.), překládat do nativních binárek nebo si snadno vytvořit vlastní jazyk a použít při tom stávající ekosystém (debugger, profiler, IDE atd.).

xkucf03 | Komentářů: 0
15.11. 11:55 | Komunita

Bylo spuštěno předobjednávání linuxových chytrých telefonů PINEPHONE v limitované edici BraveHeart. Cena telefonu je 149 dolarů. Cena dopravy do Česka je 15 dolarů. Telefony by mely být odesílány na přelomu prosince a ledna.

Ladislav Hagara | Komentářů: 25
Jaké hodinky nosíte (nejčastěji)?
 (24%)
 (6%)
 (16%)
 (54%)
Celkem 245 hlasů
 Komentářů: 18, poslední včera 18:28

OpenOffice.org 1.1 - Uživatelská příručka

13. 11. 2003 | Juraj Remenec | Recenze | 6306×

Recenze nového vydání příručky k open source kancelářskému balíku.

Úvod

OpenOffice.org 1.1 - Uživatelská príručka Asi pred letnými prázdninami na serveri AbcLinuxu vyšla posledná verzia seriálu o OpenOffice.org pre začiatočníkov (ktorej som bol autorom). V nej sa mohli začínajúci používatelia oboznámiť s týmto úžasným kancelárskym balíkom. Konkrétne jeho vývojovou verziou 1.1. Od vtedy ubehli štyri mesiace a máme tu finálnu verziu 1.1, ktorá ubehla naozaj veľkú ďiaľku a stala sa ozajstným konkurentom súčasného šampióna MS Office.

Spolu s novou verziou programu prišla aj nová verzia samotnej knížky. Prečo hovorím nová verzia? Určite väčšina z vás zaregistrovala postaršiu verziu užívateľskej príručky OpenOffice.org v.1.0.1, ktorá pred časom taktiež vo vydavateľstve CPRESS vyšla. To, prečo v recenzii o OO 1.1 spomínam túto knížku, sa dozviete o čosi nižšie. Poďme sa bližšie pozreť, čo nám ponúka samotná kniha "OpenOffice.org 1.1 - Uživatelská příručka".

Prilozene CD Pri pohľade na obal knihy asi každého užívateľa zaújme informácia o priloženom CD, ktoré mimo verzie tohto programu pre Linux aj Windows ponúka na otestovanie aj samospusiteľnú verziu SuSE Linuxu 8.2. Pri otvorení a zbežnom prelistovaní knihy si každý povšimně množstvo screenshotov, ktoré kniha ponúka. Pri podrobnejšom prelistovaní môžte zistiť, že kniha disponuje taktiež obrovským množstvom rôzných návodov, ktoré určite väčšina čitateľov ocení. Okrem uvedeného sú tu celkom podrobne rozpísané aj niektoré najpoužívanejšie funkcie. Dá sa teda povedať, že ku názorným ukážkam miestami nechýba ani menšia vysvetlívka, načo sa dá ktorá funkcia v OpenOffice využiť.

Podrobnejšie

Aby sme boli trochu konkrétnejší: Celá kniha je rozdelná do jedenástich kapitol, z ktorých sa každá venuje určitej problematike a súčasti. V prvých piatich kapitolách sa oboznamujete s inštaláciou, fungovaním a prácou pod celým programom OO. Od šiestej kapitoly je to už popisovanie používania jednotlivých súčasti OO, ako sú Writer, Calc, Draw a Impress. Každej súčasti je venovaná jedná kapitola. Najviac strán je venovaných kapitole o Calcu. Za nim je to Writer a nakoniec to sú Impress a Draw. Predposledná kapitola sa venuje nastavovaniu užívateľského rozhrania OOo. No a nakoniec posledná, dvanásta, sa nesie v duchu rôznych tipov a trikov. Medzi 163 stranami textu a obrázkov nechýbaju také známe veci, ako je používanie hromadnej korešpondencie, tvorba štítkov, formátovania dokumentu, tvorba štýlov, návrh tabuliek, prepojenie na databáze, tvorba prezentácií, používanie vektorovej grafiky a veľa, veľa, oveľa ďalšieho...

Kniha je určená pre každého, kto ovláda aspoň základy práce na PC a je písaná hlavne s dôrazom na užívateľa operačného systému Linux. V tomto smere sa kniha zaručuje, že uvedené návody a postupy v nej budú na tejto platforme úplne funkčné. Autori ale taktiež nepozabudli na užívateľov OS Windows a na prípadne rozdieli medzi týmito OS pri určitých postupoch upozorňujú. V tomto smere som skúšal väčšinu postupov na svojom stroji s Linuxom aplikovať a môžem potvrdiť, že všetky do jedného fungovali.

Negatíva

No a teraz trocha negatív: Aj napriek obrovskému množstvu rôzných návodov tu chýbali niektoré dôležité špecialitky, ako je napríklad práca a tvorba makier, alebo niektoré ďalšie spôsoby vytvárania a generovania tabuliek a štatistík apod. Miestami, som naďabil aj na funkcie, ktoré síce boli popísané, ako ich použiť, ale nebol mi vysvetlený ich konkrétny význam. Nakoniec chcem vysvetliť, prečo som v úvode spomínal aj staršiu sestru "OpenOffice.org 1.0.1 - Užívateľská príručka". Táto kniha je totižto z väčšiny totožná s jej staršou verziou. To, o čo bola aktuálna publikácia ukrátena, sú zmienky o používaní OpenOffice.org na systémoch SOLARIS. Z uvedeného jasne vyplýva, že pokiaľ už vlastníte staršiu verziu tejto príručky, rozhodne neodporúčam investovať niečo do tejto novšej.

Celkový dojem

Môj celkový dojem z tejto publikácie je viac než dobrý. Medzi jej hlavné prednosti patrí, že zbytočne "neobkecáva" danú tému, ale vďaka jednoduchým a jasným príkladom a postupom sa môže stať vaším rýchlym pomocníkom pri tvorbe každého dokumentu. Pokiaľ ste začínajúci, alebo aj skúsenejší používateľ tohto programu a nevlastníte ešte jej staršiu sestru, určite vám ju vrele odporúčam.

Autor:Autor: CD i publikace byla vytvořená ve spolupráci s firmou SuSE
Název:OpenOffice.org 1.1 Uživatelská příručka
Nakladatelství:Computer Press