Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
Obecné zlepšení komponent Kickoff a KRunner a nejrůznějších Plasma apletů. Integrace Marble do Digikamu pro geolokaci fotografií. Konfigurace režimu plné obrazovky v Gwenview. KHTML plně prošel "selector" testem. Rozhraní pro automatizaci pro KLinkStatus. Kommander obsahuje plugin pro připojení do databáze. Tutoriály a příklady byly přidány do Step, jenž se přesunul z kdereview do kdeedu. Více map v KGeography. Různá vylepšení v nové hře KBlocks, jež se přesunula z playground/games do kdereview. Get Hot New Stuff začne fungovat v právě dokončené hře KDiamond. Různé změny v editoru Kate. Zlepšený mechanismus tagování v Dolphinu. Zlepšení ve sdílení kontextového menu mezi Konquerorem a Dolphinem. Počátky Windows/WMI backendu pro Solid. Práce na integraci PcmIO do Phononu. Vylepšená podpora tvorby odkazů při psaní v rámci KDE-PIM. Práce na migraci uživatelských dat/statistik mezi Amarokem 1.x a nadcházející verzí 2.0. Pravidla skupin v KTorrentu. Aplikace Glimpse byla přejmenována na "Skanlite". Změny v architektuře a refaktoring v NEPOMUKu. Okteta se přesunula do kdereview.
Sebastian Trueg píše o novinkách v NEPOMUKu:
Změna architektury NEPOMUK Serveru
Když byl NEPOMUK server a veškeré jeho služby v podobě KDED modulů, bylo s tím mnoho problémů. Kdykoliv byla v libovolné službě chyba, KDED spadl nebo, a to je podstatnější, byl během náročných databázových aktivit zcela zablokován. Nakonec jsem zjistil, že KDED nebyl nikdy určen pro obsluhu libovolných služeb, ale pouze pro ty malé a stabilní.
Proto jsem se rozhodl přiřadit NEPOMUK serveru jeho vlastní proces, včetně vlastní obsluhy služeb. Výsledkem je mnohem čistší návrh než předtím. Vlastní server už nespravuje sklad s daty. To bylo rovněž přesunuto do služby. Díky automatickému řešení závislostí služeb, které poskytuje server, ostatní služby NEPOMUKu nenaběhnou, pokud není sklad s daty připraven (což může zabrat nějaký čas v případě nutnosti počkat na dokončení některých konverzí, např. při změnách backendu Soprano).
Vlastní server startuje jako normální automatická služba KDE při přihlášení a může být ovládána stejným způsobem jako dříve. Rovněž poskytuje původní D-BUS rozhraní pro přístup k repozitáři dat (ačkoli to momentálně běží jako zvláštní služba). A slovem "běží" skutečně myslím v externím procesu. Tohle může některé lidi vyděsit, protože pro každou službu NEPOMUKu je funkcí spawn vytvořen podproces, ale to má tu výhodu, že vadná služba neshodí celý systém (díky Akonadi za inspiraci).
Nyní je celý systém mnohem čistší a lépe reaguje, protože služby už neblokují ukládání. Dalo to docela dost času se dostat až sem, ale myslím, že NEPOMUK server může být prohlášen za hotový (pochopitelně mimo oprav chyb a vylepšení).
Nejlepší způsob, jak přistupovat k datům, je stále Nepomuk::ResourceManager::mainModel(), protože se připojuje přes lokální socket namísto D-BUS (což je rychlejší) a znovu se připojuje, pokud je to nezbytné.
Starý způsob využívající D-BUS však stále funguje pomocí:
Soprano::Client::DBusClient client( "org.kde.NepomukStorage" );
Soprano::Model* model = client.createModel( "main" );
Služby NEPOMUKu
Jak bylo už zmíněno, tak nejdůležitější službou je úložiště dat, protože spravuje sklad dat pro Soprano, který obsahuje veškerá data pro NEPOMUK.
Nezávisle na tom je zde služba Strigi, která ovládá Strigi, tj. indexuje soubory za pomocí NEPOMUK backendu. Natahovač ontologií zajištuje, že jsou ontologie instalované v datovém úložišti aktuální. To je důležité pro informace o typech a vlastnostech.
Playground obsahuje další služby, především službu pro sledování souborů, která aktualizuje metadata v případě přesunu nebo smazání souboru. To je vlastnost, kterou bych měl skutečně velice rád v KDE 4.1. Problém je, že momentálně závisí na inotify, protože FAM nepodporuje přesuny souborů. Neznáte originální URL přesunutého souboru.
Každá pomoc je vítána!
Služba NEPOMUK Social Query Daemon je ta, o níž jsem již blogoval. Je to demonstrační služba určená k přilákání vývojářů. Nepřipadá mi však, že už by odvedla svoji práci ;).
Současný vývoj
Moje poslední dnešní commity do playground představují "skutečný NEPOMUK". Na práci pouze s tagy, hodnocením a indexováním souborů bychom vážně nepotřebovali RDF. Ale teď do toho přidáváme libovolné třídy a vztahy. PIMOShell je prvním nástrojem, který podporuje tvorbu nových tříd a vlastnotí. Je vytvářen jako údržbářský a ladící nástroj pro veškerá data v NEPOMUKu, protože zobrazuje všechny dostupné typy, jejich instance a vlastnosti instancí a umožňuje je měnit. Může stát za to si s ním pohrát.
Carsten Niehaus podává zprávu o posledním vývoji v KDE-Edu:
V několika posledních dnech se událo hodně důležitých věcí v oddělení KDE-Edu ...
Step
Vladimir Kuzněcov přesunul Step z kdereview do kdeedu. To znamená, že bude součástí KDE 4.1! Carsten jej minulý týden ukázal několika svým studentům (sedmý a desátý ročník), což vyústilo v drobnou odezvu. Už teď to přineslo několik změn, včetně možnosti snadné změny rychlosti simulace:
Video: Step Speedsetting (641 KB, AVI)
Mezi další nedávné změny patří tutoriály. Aliona, Vladimirova manželka, přidala pět tutoriálů. Následující video ukazuje jeden z nich (ten druhý) a také ukazuje, jak jednoduše je možné si "hrát" se Stepem: přidal jsem do simulace ohraničení, aby bylo vidět, co se stane, když do něj míč naráží...
Video: Step Example (1.0 MB, AVI)
Doufáme, že se nám podaří získat více hlášení o chybách a nápadů pro Step, když je teď oficiálním modulem KDE. Co bychom momentálně rádi od uživatelů získali, je více tutoriálů a příkladů. Proto vyzýváme tebe, milý čtenáři, abys Step vyzkoušel, vytvořil zajímavý soubor a odeslal nám ho (kde-edu@kde.org) s povolením ke sdílení pod GPL nebo podobnou svobodnou licencí. Kupříkladu, proč nevytvořit tutoriál demonstrující pokročilé grafy, nebo možná vytvořit kulečníkovou situaci na "stole" demonstrující fyziku kulečníku?
Pokud máte skvělé nápady na simulace, ale nemáte buďto čas, nebo schopnosti k vytvoření něčeho takového, přidejte je prosím do naší Step Wiki. Zkusíme jej pro vás vytvořit!
Kalzium
Minulý týden Marcus D. Hanwell (loňský Google Summer of Code student pro Kalzium) portoval 3D prohlížeč Kalzia, aby používal poslední uvolněnou verzí Avogadro. Tento přesun nám umožnil použít některé pokročilé vlastnosti, které byly přidány do libavogadro po zmražení KDE 4.0. Pro KDE 4.2 plánujeme přestat používat lokální verzi a používat verzi lib(Avogadro) nainstalovanou na vašem systému.
V KDE 4.0 to nebylo možné, protože Avogadro API bylo pořád intenzivně vyvíjeno. Pro KDE 4.1 je velká změna API nepravděpodobná, ale zmrazení pro KDE 4.1 přijde trošku moc brzy. Marcusův loňský Summer of Code projekt byl velký úspěch. Vedl k mnoha vylepšením samotné knihovny Avogadro, ale mnohem důležitější bylo, když portoval Kalzium pro použití s ranou verzí knihovny Avogadro. Marcus pokračuje v práci na knihovně Avogadro a nedávno už mohl zase začít pracovat v KDE SVN (po transatlantickém stěhování, poškození notebooku a mnoha zpožděním při posílání počítače).
Teď, když bylo Kalzium portováno na poslední Avogadro snapshot, bude Marcus pokračovat na zpřístupnění dalších funkcí, které implementoval během svého Google Summer of Code projektu. Rovněž vyjádřil zájem o mentorování studentů v letošním ročníku Google Summer of Code (pokud budou přijaty nějaké vyhovující projekty).
Pokud s námi chcete diskutovat o Stepu, navštivte nás na našem novém IRC kanálu #step na irc.freenode.net.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lovci chyb | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Článek je překladem č. 105 KDE Commit Digest. Původní autor Danny Allen.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: