abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

včera 20:22 | Nová verze

Před měsícem byla vydána Fedora 27 ve dvou edicích: Workstation pro desktopové a Atomic pro cloudové nasazení. Fedora Server byl "vzhledem k náročnosti přechodu na modularitu" vydán pouze v betaverzi. Finální verze byla naplánována na leden 2018. Plán byl zrušen. Fedora 27 Server byl vydán již dnes. Jedná se ale o "klasický" server. Modularita se odkládá.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 10:22 | Zajímavý článek

Lukáš Růžička v článku Kuchařka naší Růži aneb vaříme rychlou polévku z Beameru na MojeFedora.cz ukazuje "jak si rychle vytvořit prezentaci v LaTeXu, aniž bychom se přitom pouštěli do jeho bezedných hlubin".

Ladislav Hagara | Komentářů: 12
včera 07:22 | Komunita

Od 26. do 29. října proběhla v Bochumi European Coreboot Conference 2017 (ECC'17). Na programu této konference vývojářů a uživatelů corebootu, tj. svobodné náhrady proprietárních BIOSů, byla řada zajímavých přednášek. Jejich videozáznamy jsou postupně uvolňovány na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
11.12. 19:22 | Nová verze

Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC, oznámil vydání verze 2.0.0 open source routovacího démona BIRD (Wikipedie). Přehled novinek v diskusním listu a v aktualizované dokumentaci.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
11.12. 09:22 | Pozvánky

V Praze dnes probíhá Konference e-infrastruktury CESNET. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze i online na stránce konference.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
9.12. 20:11 | Nová verze

Byl vydán Debian 9.3, tj. třetí opravná verze Debianu 9 s kódovým názvem Stretch a Debian 8.10, tj. desátá opravná verze Debianu 8 s kódovým názvem Jessie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 9 a Debianu 8 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
9.12. 00:44 | Nová verze

Po 6 měsících vývoje od vydání verze 0.13.0 byla vydána verze 0.14.0 správce balíčků GNU Guix a na něm postavené systémové distribuce GuixSD (Guix System Distribution). Na vývoji se podílelo 88 vývojářů. Přibylo 1 211 nových balíčků. Jejich aktuální počet je 6 668. Aktualizována byla také dokumentace.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
8.12. 21:33 | Nová verze

Po půl roce vývoje od vydání verze 5.9 byla vydána nová stabilní verze 5.10 toolkitu Qt. Přehled novinek na wiki stránce. Současně byla vydána nová verze 4.5.0 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator nebo verze 1.10 nástroje pro překlad a sestavení programů ze zdrojových kódů Qbs.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
7.12. 11:11 | Komunita

Naprostá většina příjmů Mozilly pochází od výchozích webových vyhledávačů ve Firefoxu. Do konce listopadu 2014 měla Mozilla globální smlouvu se společností Google. Následně bylo místo jedné globální smlouvy uzavřeno několik smluv s konkrétními vyhledávači pro jednotlivé země. V USA byla podepsána pětiletá smlouva s vyhledávačem Yahoo. Dle příspěvku na blogu Mozilly podala společnost Yahoo na Mozillu žalobu ohledně porušení této

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
7.12. 05:55 | Zajímavý článek

V Londýně probíhá konference věnovaná počítačové bezpečnosti Black Hat Europe 2017. Průběžně jsou zveřejňovány prezentace. Videozáznamy budou na YouTube zveřejněny o několik měsíců. Zveřejněna byla například prezentace (pdf) k přednášce "Jak se nabourat do vypnutého počítače, a nebo jak v Intel Management Engine spustit vlastní nepodepsaný kód". Dle oznámení na Twitteru, aktualizace vydaná společností Intel nevylučuje možnost útoku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
Jak se vás potenciálně dotkne trend odstraňování analogového audio konektoru typu 3,5mm jack z „chytrých telefonů“?
 (8%)
 (1%)
 (1%)
 (1%)
 (75%)
 (14%)
Celkem 963 hlasů
 Komentářů: 45, poslední 1.12. 19:00
    Rozcestník

    Účtujeme v Linuxu a FlexiBee IX. – pracovní cesty

    11. 7. 2012 | Lukáš Jelínek | Návody | 2741×

    Po minulém pořízení automobilu bude logicky následovat účtování o cestách s tímto vozem. Anebo s jiným. Problematika pracovních cest je trochu rozsáhlejší, tak se podívejme, jak se s ní ve FlexiBee vypořádat.

    Obsah

    Co obnáší pracovní cesty

    link

    Cestování se při podnikání nevyhne skoro nikdo. Lze samozřejmě využívat prostředky hromadné dopravy (což je v mnoha případech výhodné), ale jakmile je potřeba přepravovat nějaké zboží či materiál, nezbývá než použít nějaký automobil, ať už osobní, lehký užitkový nebo nákladní. S tím je nedílně spojena určitá agenda, která slouží pro účely prokazování daňové uznatelnosti výdajů s cestováním souvisejících.

    Možná bude úplně nejlepší začít prostředky hromadné dopravy. Tam je to docela jednoduché, protože s jízdenkou lze naložit jako pokladním dokladem a zjednodušeným daňovým dokladem – čili zaeviduje se do daňové evidence jako jakýkoli jiný doklad o zaplacení služby. Pozor ale, že při kontrole může finanční úřad požadovat prokázání souvislosti cesty s příjmy z podnikání. Kde bude v článku řeč o automobilu, platí totéž nebo téměř totéž i pro motocykl, případně další vozidla (u zemědělských, stavebních a podobných strojů je to trochu složitější, ale to přesahuje rámec článku).

    Existují v zásadě dvě situace. Jedna nastává, když je vozidlo v obchodním majetku podnikatele (nebo v nájmu/leasingu). Pak se uplatňují skutečné provozní náklady (plus samozřejmě odpisy vozidla i případného technického zhodnocení, resp. nájemné či leasingové splátky) a prokazují se doklady, například za palivo, pojistné, opravy apod. Druhou možností je vůz v obchodním majetku nemít a daňové výdaje uplatňovat podle „tabulek“. První řešení se vyplatí u dražších a provozně nákladnějších automobilů, druhé naopak u těch levnějších. Případně lze pro obě situace využít i paušál, viz dále.

    Pokud se vozidlo, které je v obchodním majetku, používá i pro soukromé cesty podnikatele, je třeba daňově uplatňované výdaje příslušným poměrem krátit. Je veřejným tajemstvím, že to v praxi dělá málokdo. Faktem však je, že je třeba pro každou cestu uplatňovanou jako pracovní mít možnost prokázat, že cesta skutečně souvisí s podnikáním.

    Silniční daň

    link

    Nepříjemnou povinností spojenou s použitím vozidla pro podnikání je silniční daň. Ta se platí i v případě použití soukromého vozu (tj. toho, který není v obchodním majetku). Naštěstí je možnost platit jen za dny, kdy se vozidlo skutečně používá, ale při častějším použití se vyplatí spíše roční platba, která je samozřejmě i administrativně méně náročná.

    Pozitivním faktem je, že lze silniční daň uplatnit jako daňový výdaj pro účely daně z příjmů. Jako předpis zaúčtování ve FlexiBee (nejčastěji asi v bankovním dokladu) se použije DV5-PROVOZNÍ REŽIE, případně DV9-OSTATNÍ.

    Kniha jízd

    link

    Tzv. kniha jízd je evidence, která slouží především jako základ k prokazování oprávněnosti cest pro účely daňového odpočtu výdajů. Není důležité, zda je vedena v papírové formě, ručně na počítači nebo třeba automaticky s pomocí on-line sledování (GPS pozice, komunikace přes GSM) s následným doplněním údajů. Kniha jízd je ovšem mezi prvními dokumenty, po kterých se bude ptát případná daňová kontrola (její název ani přesná podoba nejsou právním řádem upraveny, každý záznam o jízdě by ale měl obsahovat přinejmenším typ a RZ vozidla, datum, začátek a konec cesty, počet kilometrů a účel cesty). V tuto chvíli je potřeba říct, že program FlexiBee knihu jízd neobsahuje, je proto potřeba se poohlédnout jinde (pro občasné použití existuje třeba i šablona do OpenOffice.org/LibreOffice).

    Evidence podle skutečných výdajů

    link

    Základním způsobem evidence výdajů na cesty je „podle skutečnosti“. Znamená to, že se při každém nákupu paliva či jiných provozních materiálů, při platbě pojistného či jiné služby, při platbě oprav atd. příslušný doklad zanese do daňové evidence. Je to zcela triviální a neliší se to od jiných situací v podnikání. Například na následujícím obrázku je znázorněno vytvoření položky dokladu za nákup na čerpací stanici:

    Položka nákupu na čerpací stanici (palivo)

    Pozor, ve FlexiBee není ve výchozím stavu v číselníku měrných jednotek uvedena žádná objemová míra. Proto si ji tam před prvním zaevidování nákupu pohonných hmot doplňte (Nástroje -> Číselníky -> Měrné jednotky):

    Doplnění objemové míry do číselníku

    Celý doklad pak může vypadat například takto:

    Pokladní doklad nákupu na čerpací stanici

    Jak zaevidovat zmrzlinu?

    link

    Často si člověk na čerpací stanici koupí něco, u čeho by jen velmi obtížně přesvědčoval daňové úředníky, že to nezbytně potřebuje pro podnikání – třeba zmrzlinu. Jak při tom postupovat? Dát to na jeden doklad s benzinem (a pokud ano, jak to zaevidovat), či si to nechat naúčtovat samostatně?

    Je to jednoduché – existují tři možnosti. Asi nejlepší si to nechat naúčtovat samostatně. Kontrolorům není nic do toho, jakou zmrzlinu máte rádi. Proto je nejčistší nenechat dát na jeden doklad věci související s podnikání a ty ostatní. Pokud už se to na jednom dokladu objeví, lze volit dvě cesty. Buď se příslušné položky vůbec nezanášejí do evidence. To usnadní práci, ale může to znamenat vysvětlování, proč doklad v evidenci nekoresponduje s papírovou verzí (byť je to po právní stránce v pořádku). A konečně poslední možností je to do evidence zanést, a to jako osobní spotřebu. Na následujícím obrázku je to vidět – na kartě Účtování/Upřesnění se zruší zaškrtnutí u položky Předpis zaúčtování a ze seznamu se vybere NV2-OSOBNÍ SPOTŘEBA (zbývající dvě zaškrtávátka se sama vyprázdní a v příslušných polích se nastaví správné údaje).

    Nastavení účtování pro položku osobní spotřeby

    Podobně jako u nákupu na čerpací stanici se postupuje ve všech podobných případech. Nákupy a platby v hotovosti se evidují přes pokladní doklady, platby z účtu samozřejmě přes výpisy z účtu. Jen je potřeba dát pozor, co je údržba či oprava a co už technické zhodnocení. Instalace nové klimatizace (když v autě nebyla nebo tam byla horší), tažného zařízení, pohonu na plyn atd., to všechno jsou věci řazené mezi technické zhodnocení a při překročení ročního limitu 40 000 Kč (v rámci téhož vozu) se musí odpisovat. Naproti tomu třeba pořízení zimních pneumatik, jakkoli drahá oprava po nehodě (pokud přitom nedojde k zhodnocení instalací funkčně lepších dílů) či třeba generálka motoru jsou věci, které lze přímo daňově uplatňovat.

    Použití vozidla pro soukromé cesty

    link

    Asi se teď leckdo zasměje, že o tom vůbec píšu. Ale faktem je, že zákony jsou takové, že pokud se vozidlo v obchodním majetku používá i pro soukromé jízdy, je třeba daňově uplatněné výdaje krátit. Jak se to dělá? Základem je samozřejmě kniha jízd, kde se eviduje, zda byla ta která cesta pracovní či soukromá. Pak se na konci roku vypočítá poměr ujetých kilometrů a výdaje se odpovídajícím způsobem pokrátí – například při 30 % na soukromé cesty se započítá pouze 70 %. Proto je potřeba evidovat veškeré daňové výdaje na provoz vozidla (ať už v knize jízd nebo třeba v daňové evidenci – ve FlexiBee lze třeba použít štítky). O část výdajů připadající na soukromé cesty se pak sníží daňové výdaje. Mezi výdaje zde patří i odpisy, případně leasingové splátky nebo jiné takové výdaje.

    To ale není všechno. Pokud je podnikatel plátcem DPH, musí se vypořádat ještě s odpočtem pro účely DPH. A tam je to horší, protože se musí použít období DPH, které je buď čtvrtletní nebo měsíční. Pro tyto účely existuje zvláštní druh daňového dokladu – tzv. doklad o použití. Čili podnikatel opět k poslednímu dni zdaňovacího období vypočítá, v jakém poměru vozidlo v tomto období používal, a podle toho vystaví doklad o použití, jímž navýší daňový základ DPH a tedy i daň.

    Ve FlexiBee se doklad o použití vystavuje prostřednictvím tzv. interního dokladu. Před prvním použitím je ale potřeba nadefinovat předpis zaúčtování a typ dokladu. Funkce pro předpisy zaúčtování je dostupná z menu přes Účetnictví -> Předpisy zaúčtování -> Předpisy zaúčtování – interní doklady. Tady se v poli Daňová evidence vybere Nespadá do DE, jako Kód plnění pro DPH se zvolí Dodání zboží (zákon totiž považuje soukromé použití auta za svého druhu „dodání zboží“) a ve skupině Viditelnost v modulech se zaškrtne Interní doklady.

    Zaúčtovací předpis pro doklad o použití

    Lze vytvořit také dokladovou řadu, i když to není úplně nutné (lze použít společnou). Funkce je opět v menu, tentorkát jako Účetnictví -> Dokladové řady -> Dokladové řady - interní doklady. Způsob konstrukce čísla řady, stejně jako název a zkratka, jsou věcí každého podnikatele a nemají vliv na funkci.

    Dokladová řada

    Typy interních dokladů se vytvářejí funkcí Účetnictví -> Typy dokladů -> Typy interních dokladů. Kromě dokladové řady není prakticky nic k nastavování.

    Typ interních dokladů

    Vlastní doklad se nejsnáze vytvoří přes položku Nový interní doklad po rozbalení boxu Účetnictví.

    Nový interní doklad – položka v boxu Účetnictví

    Jako Typ dokladu se zvolí ten nově vytvořený, Datum vystavení bude odpovídat skutečnosti (nejpozději 15 dní od skončení zdaňovacího období), Dat. zdan. pl. se nastaví na poslední den období. V Popisu bude něco srozumitelného. Položka do dolní části dokladu (nebo více položek, třeba pro více aut) se vloží jako u normálního dokladu, třeba při prodeji.

    Doklad o použití

    Evidence paušálem

    link

    Relativní novinkou (i když už pár let existující) je v našem právním řádu možnost uplatňovat výdaje na vozidlo paušálem, bez nutnosti evidovat jednotlivé doklady související s vozidlem. Podnikatel si může u nejvýše 3 vozidel uplatnit výdajový paušál 5000 Kč měsíčně. Do něj spadají veškeré provozní výdaje, tedy odpisy nebo leasingové splátky se uplatňují samostatně. V případě, že je vozidlo využíváno i pro soukromé cesty, snižuje se paušál na 80 % (4000 Kč) a stejné krácení se uplatňuje i na odpisy.

    Je to tedy zjevně výhodné pro toho, kdo jezdí málo nebo kdo má hodně soukromých cest. Ovšem pozor! Přestože byla tato záležitost v médiích prezentována jako „zrušení knihy jízd“, ve skutečnosti nemá s knihou jízd nic společného. Zejména při využití plné výše paušálu může být nutné při daňové kontrole prokazovat využití vozidla (výhradně) k podnikání – a k tomu se právě hodí kniha jízd.

    Plátce DPH musí navíc stále vést evidenci DPH klasickým způsobem. Proto vzniká problém, že je potřeba zaevidovat daňový doklad pro účely DPH, avšak příslušný výdaj nesmí být započítán jako daňový. Vraťme se k výše uvedenému dokladu za nákup na čerpací stanici. Při použití paušálu by doklad vypadal takto:

    Nákup na čerpací stanici při použití paušálu

    V dokladu došlo k jediné změně: na kartě Daňová evidence se v poli Daňová evidence vybere položka Nespadá do DE. Tím FlexiBee nebude počítat tento výdaj jako daňový, přesto se ale použije pro účely DPH (to je vidět v poli Řádky DPH, kde zůstává hodnota 40-41, příslušející přijatým plněním od plátců).

    Vozidlo mimo obchodní majetek

    link

    Pro potřeby podnikání lze využít i vozidlo, které není v obchodním majetku podnikatele, ani se za něj neplatí nájem či leasingové splátky. V takovém případě se dá použít daňově uplatnění výdajů prostřednictvím dvou složek tzv. cestovní náhrady: paušální částky za kilometr a částky za spotřebované palivo. Strop paušální částky je dána legislativou (tzv. sazba základní náhrady) a liší se podle kategorie vozidla. Aktuálně je to pro osobní auta 3,70 Kč/km. Z toho je jasné, že vozidla s levným provozem je výhodnější nevkládat do obchodního majetku a využívat tuto sazbu, kdežto dražší vozy je lepší do obchodního majetku vložit.

    Co se týká částky za spotřebované palivo, tak jsou dvě možnosti, jak ji stanovit. Jednou je využít tabulku průměrných cen PHM vyhlašovaných MFČR. Tam jsou ceny stanoveny vždy dopředu (obvykle na rok), na základě dřívějších cen. Logicky se tak vyplatí v době, kdy ceny paliv oproti dřívějšímu období klesly. Pokud ceny naopak stouply, je lepší použít ceny skutečné, avšak je třeba je při daňové kontrole prokázat dokladem z čerpací stanice. Spotřeba paliva se vypočítá podle údajů v technickém průkazu; pokud je tam uvedeno více údajů (různé rychlosti, režimy jízdy atd.), použije se aritmetický průměr. Na metodice použité k naměření těchto údajů nezáleží.

    Prokazování se týká i ujetých kilometrů, čili opět se vrací na scénu kniha jízd. Situace je zde jednodušší v tom, že stačí sledovat pracovní cesty, ty soukromé se nijak evidovat nemusí. Je však potřeba jízdy nějak zadat do FlexiBee, aby se daly výdaje daňově uplatnit. Možností je víc, ale asi nejčistší je opět pomocí interních dokladů. I tady je ale potřeba nejdřív připravit předpis zaúčtování, aby vše správně fungovalo.

    Předpis zaúčtování pro interní doklad na cestovní náhrady

    Důležité jsou tři položky. V seznamu Daňová evidence vybereme §7 – Živnost, v seznamu Kód plnění pro DPH hodnotu Bez vlivu na DPH a ve skupině Viditelnost v modulech zaškrtneme Interní doklady. Pak se vytvoří nový typ dokladu (viz výše), případně ještě nejdřív dokladová řada. Vlastní doklad pro zaúčtování vypadá potom nějak takto:

    Doklad na daňové uplatnění cestovní náhrady

    Podobně by se postupovalo při použití měsíčního paušálu – ten lze využít bez ohledu na to, zda je vozidlo v obchodním majetku či nikoliv.

    Nabíráme zaměstnance

    link

    V okamžiku, kdy je práce hodně a podnikatel na to sám nestačí, přichází často řešení v podobě náboru zaměstnanců. S tím přichází ruku v ruce obrovský balík administrativy, která souvisí jak se samotným zaměstnáním, tak s odměňováním zaměstnanců (mzdou). Program FlexiBee má pro tuto oblast k dispozici potřebné funkce (přestože byly to poslední z hlavních věcí, co bylo do multiplatformní verze - tehdy ještě programu WinStrom – doplněno), na které přijde řada příště.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.7.2012 17:27 spodlesny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Účtujeme v Linuxu a FlexiBee IX. – pracovní cesty
    Existuje aj slovesnká verzia? Ani nie tak kvôli jazyku, ale skôr kvôli rozdielnym právnym zákonom.
    11.7.2012 19:27 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Účtujeme v Linuxu a FlexiBee IX. – pracovní cesty
    Vizte 1. dil.
    12.7.2012 00:10 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Účtujeme v Linuxu a FlexiBee IX. – pracovní cesty
    Ano, je to fajn aplikacia. Odporucam.
    20.7.2012 16:07 Drobek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Účtujeme v Linuxu a FlexiBee IX. – pracovní cesty
    Dobry den, v prvni rade diky za serial. Dil jsem precetl zbezne a prvni otazka co me napada - ma FlexiB (idealne verze start) specializovaný "modul" pro knihu jizd? podle clanku vim jak cesty/provoz vozidla davat do ucetnictvi, ale jestli program podporuje knihu jizd jako takovou...zbezne jsem procital web stranky programu ale info nenasel. Díky

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.