abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 01:01 | Zajímavý software
Rich Geldreich, bývalý vývojář Valve, vydal první stabilní verzi 1.0 bezeztrátového kompresního algoritmu a knihovny LZHAM (GitHub). Komprese s LZHAM je srovnatelná s LZMA, dekomprese je ale 1,5 až 8 krát rychlejší. Rich Geldreich pracuje na LZHAM již více než 3 roky. Předchozí vývoj probíhal na Google Code. [Phoronix]
Ladislav Hagara | Komentářů: 9
včera 14:32 | Zajímavý software
Byl vydán Cool-Retro-Term ve verzi 1.0.0. Jedná se o emulátor terminálu, který napodobuje vzhled a chování starých CRT terminálů. Původně byl emulátor vyvíjen pod názvem Cool-Old-Term. V září loňského roku byl přejmenován na Cool-Retro-Term (CRT). Ukázka vlastností a nastavení na YouTube.
Ladislav Hagara | Komentářů: 16
včera 14:31 | Zajímavý software
Byl vydán Fossil 1.30. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Ladislav Hagara | Komentářů: 5
včera 14:30 | Zajímavý projekt
Článek na Opensource.com představuje Biicode, multiplatformní balíčkovací systém pro programovací jazyky C a C++ inspirovaný balíčkovacími systémy jako Pip pro Python, Gem pro Ruby nebo Pub pro Dart. [LWN.net]
Ladislav Hagara | Komentářů: 10
23.1. 20:09 | Pozvánky
29. ledna 2014 večer se v Brně koná první DevOpsClub – otevřené setkání lidí, kteří se pohybují okolo vývoje, nasazování a provozu aplikací.
Věroš | Komentářů: 0
22.1. 23:59 | Nová verze
Vývojový tým OpenSSL vydal verzi 1.0.2 kryptografické knihovny OpenSSL. Jedná se o první verzi z nové větve 1.0.2. Větve 0.9.8 a 1.0.0 budou podporovány do konce letošního roku. Větve 1.0.1 a 1.0.2 do konce následujícího. Vydána byla také nová verze konkurenční knihovny LibreSSL. Nejnovější verze 2.1.3 řeší například bezpečnostní problém CVE-2015-0206.
Ladislav Hagara | Komentářů: 9
22.1. 23:24 | Bezpečnostní upozornění
Byl vydán Adobe Flash Player ve verzích 16.0.0.291 a 11.2.202.438. Dle bezpečnostního upozornění APSB15-02 je opravena závažná bezpečnostní chyba CVE-2015-0310 v současnosti zneužívaná k cíleným útokům. Nainstalovanou a doporučenou verzi Adobe Flash Player, spolu s odkazem ke stažení, lze zjistit na stránce About Flash Player.
Ladislav Hagara | Komentářů: 6
22.1. 23:23 | Nová verze
Google Chrome 40 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 40.0.2214.91 pro Windows, Mac a Linux opravuje především 62 bezpečnostních chyb. Řada z nich byla odhalena pomocí nástrojů AddressSanitizer a MemorySanitizer.
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.1. 01:00 | IT novinky
Společnost WhatsApp představila WhatsApp Web, webové rozšíření své proprietární multiplatformní aplikace WhatsApp Messenger umožňující výměnu zpráv a multimediálních souborů mezi vlastníky chytrých telefonů. Nejedná se o náhradu mobilní aplikace, ale pouze o její rozšíření. Uživatel se přihlašuje naskenováním QR kódu. Telefon musí zůstat připojen k internetu. Aktuálně je podporován pouze prohlížeč Google Chrome. Na podpoře dalších prohlížečů se pracuje. [OMG! Chrome!]
Ladislav Hagara | Komentářů: 33
21.1. 16:38 | Pozvánky
SatoshiLabs a Paralelní Polis organizují víkendový hackathon zaměřený na kryptografii pojmenovaný /crypto^HACK. Bude se konat 6.–8.2. (pátek–neděle) v Praze v prostorech Paralelní Polis. Na místě budou po dobu celého konání akce k dispozici mentoři ze SatoshiLabs. Více informací se nachází na stránkách akce, případně na facebookové události.
STiCK | Komentářů: 5
Disketu jsem naposledy použil během
 (41%)
 (3%)
 (12%)
 (41%)
 (3%)
Celkem 1983 hlasů
 Komentářů: 58, poslední včera 18:11
    Rozcestník
    Reklama
    Autoškola testy online Levný benzín

    Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle

    14. 6. 2012 | Luboš Doležel | Různé | 2617×

    Aktuální verze Wine: 1.5.6. API a autorská práva. Použití Wine v Humble Indie Bundle. Mono ve Wine podruhé. Není všechno zlato..., aneb co hodnotit jako Gold. Změny v databázi aplikací.

    Obsah

    Aktuální verze Wine: 1.5.6

    link

    Od posledního dílu Zpravodaje o Víně vyšly dvě vývojové verze Wine.

    Wine 1.5.5 vyšlo 25. května 2012 s následujícími změnami:

    • Podpora pro instalaci Mono jako dodatečného balíčku pro Wine.
    • Podpora pro dithering štětců se vzorem v DIB enginu.
    • Podpora pro instalaci .NET 4.0 runtime.
    • V D3DX9 fungují soubory DDS.
    • Různé opravy chyb.

    Wine 1.5.6 vyšlo 8. června 2012 s následujícími změnami:

    • Automatická instalace dodatečného balíčku s Mono.
    • Ovládací panel pro joysticky.
    • Vykreslování bitmap zařízení [device bitmap] se nyní dělá přes DIB engine.
    • Podpora pro vykreslování videa přes DirectX (VMR-9).
    • První kroky směrem ke shader kompilátoru v D3D.
    • Opravy pro sestavování na DragonFly BSD.
    • Různé opravy chyb.

    API a autorská práva

    link

    Nedávný rozsudek amerického soudu v tom smyslu, že API jako takové nemůže být předmětem autorských práv, dal ulevit spoustě projektům a firmám. Jeden open source vývojář měl ale obavy, a proto se obrátil na vývojáře Wine – ti reimplementují velmi rozsáhlá API Windows, a tak by mohli vědět více.

    Pokud to chápu správně, tak Wine je reimplementací microsoftího systému. Dále, jestli jsem to dobře pochopil, berete veřejné hlavičkové soubory MS a reimplementujete jejich funkce. Pokud je to právě takto, tak jak řešíte autorská práva? Hlavičky od MS určitě mají klauzuli s copyrightem: jak je možné tyto soubory redistribuovat s Wine?

    Důvod, proč se ptám, je tento: zrovna jsem napsal open source implementaci uzavřené knihovny. [...] Můj problém se ale týká distribuce hlavičkových souborů: protože chci být plně kompatibilní s uzavřenou implementací, musím nějak používat stejné hlavičky. Možná bych je mohl upravit, aby *vypadaly* jinak, ale pro kompilátor *musí* API být shodné.

    A protože asi máte stejný problém s Wine (a asi jste jej úspěšně vyřešili), chtěl jsem se zeptat, jak to děláte. „Přepisujete“ hlavičky? Nebo je kopírujete „natvrdo“?

    Hned první reakce odkazovala na Slashdot, konkrétně na rozhodnutí zmíněné v úvodu. Dále se objevila konkrétnější odpověď:

    Děje se to, že hlavičkový soubor je reimplementován, a ne jen okopírován z Windows. I když se na API nevztahují autorská práva, tak na obsah hlavičkového souboru ano.

    Tazatel se tedy zeptal, co všechno má změnit nebo přepsat. Dostalo se mu rady podívat se, jak to udělal Google s linuxovými hlavičkami.

    Podívej se, jak to Google udělal s hlavičkami na Androidu. V podstatě jde o to, že je zpracovávají skriptem a odstraňují tak komentáře, inline funkce a další věci. Už o tom vyšly různé články. Podívej se na odůvodnění.

    Před lety mnoho her používalo 'glide' API od 3dfx. Spousta lidí udělala reimplementace glide za pomoci 3dfx glide SDK. Všechny implementace, které používaly oficiální hlavičkové soubory, musely být odstraněny. Určitě by se o tom dalo najít více.

    Použití Wine v Humble Indie Bundle

    link

    Humble Indie Bundle – alespoň mně – ze začátku připadalo jako jedinečná akce. Nakonec už ale tak jediněčná není, protože se doposud dočkala už čtyř pokračování :-) Zajímavostí posledního pokračování bylo to, že jedna z her (LIMBO) pro svůj běh pod Linuxem používá Wine, což se nesetkalo s pochopením u celé komunity. Dan Kegel:

    Koukám, že v Humble Indie Bundle je hra portovaná pomocí Wine.

    To je fajn, ale ne všichni s tím souhlasí a někdo dokonce začal šířit petici proti Wine. Tak jsem vytvořil petici za Wine.

    Co si o tom myslíte? Pokud s tím souhlasíte, tak to prosím podepište a rozešlete mezi své přátele.

    Důvodem stížností je to, že hra ne všem funguje. Ale ne vždy je na vině zrovna Wine. Opět Dan Kegel:

    Ano, nějaké ty problémy se tam najdou. Jen tak pro informaci, tady je pár odkazů na místa, kde lidé řeší problémy s hrou: [1] a [2].

    Několik lidí se to snaží spustit bez náležitých grafických ovladačů a pak jim to takhle padá; možná by Wine mělo blacklistovat grafické ovladače, co nezvládnou běžné hry?

    Unhandled exception: page fault on read access to 0xffffffff in 32-bit
    code (0x7ca26b9b).
    Backtrace:
    =>0 0x7ca26b9b in swrast_dri.so (+0x195b9b) (0x00000000)
    ...
      23 0x7e52ff27 Direct3DCreate9+0x66() in d3d9 (0x0033fa1c)
    

    Pak se dostalo na vysvětlování, zda náhodou není jedním z požadavků Humble Indie Bundle, aby hra nativně podporovala Linux. Dan Kegel odcitoval to, co na téma této hry napsali přímo lidé od Humble Indie Bundle:

    Sestavení LIMBO pro Linux bylo vytvořeno v CodeWeavers, kde jednoduše vzali vlastní verzi Wine a poladili hru tak, aby si byli jistí, že poběží bez problémů. Toto je náš první experiment s CodeWeavers a jsme ostražití.

    Pokud se ve hře objeví bugy, nechci, aby si lidé jen pomysleli „no jo, používá to Wine“ – bugy by měly být posílány do CodeWeavers, kteří by měli udělat maximum pro to, aby je odstranili.

    Obvykle pomáháme zorganizovat portování her v bundle a typicky je to ta nejtěžší část! Ale jsme neústupní, co se kvality výsledku týče, a nativní porty v tomto směru obvykle poslouží.

    Jenže v případě LIMBO naši kamarádi, co řeší portování, řekli, že tam je jakýsi zvukový middleware, který není snadné podporovat na Linuxu, takže jsme se rozhodli zaexperimentovat s jiným řešením, které by nabídlo dobrý herní požitek i pod Linuxem. V CodeWeavers se na to vrhli – dělají linuxové wrappery na míru, aby zoptimalizovali konkrétní části softwaru – a prototypy fungovaly až neuvěřitelně dobře. Na ladění a optimalizacích strávili spoustu času a prošlo to jejich i naším QA (a vypadalo to, že se to chová lépe než některé z nativních portů, co jsme viděli).

    Ale chápeme, že software není žádná legrace, takže se budeme snažit reagovat na závažné problémy. Chyby hlaste na contact at humblebundle.com a my se postaráme, aby se v CodeWeavers o chybách, které je nutné opravit, dozvěděli.

    Názory, jestli Wine pomáhá přitáhnout více projektů k portování na Linux, nebo je spíše odrazují, tu nebudeme rozebírat. Každopádně je jisté, že problémy v hrách v Humble Indie Bundle budou řešeny, ať je původcem chyb hra jako taková, nebo Wine.

    Mono ve Wine podruhé

    link

    Už minule jsme řešili podporu .NET aplikací ve Wine. Jako přirozené řešení se pak nabídla integrace s Mono. Ne všem se ale toto partnerství líbí, protože prostě Mono. Zatímco reimplementace WinAPI je podle nich v pořádku, reimplementace .NET API není. Max TenEyck Woodbury (caps lock zachován):

    Odkdy WINE vyžaduje MONO? MONO mám OPRAVDU velice NERAD a NECHCI ho na svých počítačích. Vypadá to jako nedávná změna. Je možné to NEpoužívat? PROSÍM!

    Hádky o patentech přeskočíme a přejdeme k tomu podstatnému. Vincent Povirk:

    Ano, bylo to dnes přidáno do Gitu. Jakmile aktualizujete prefix a nemáte nainstalované aktuální wine-mono (nebo nativní .NET), Wine se jej pokusí nainstalovat z umístění v systému a pokud to selže, tak vás požádá o stažení. Instalace wine-mono je omezena na váš Wine prefix a na hostitelském systému Mono mít nemusíte. Pokud nemáte msi balíček wine-mono ve vašem systému a zrušíte stahování, tak se nic nenainstaluje.

    Pokud to nechcete používat a dialog vám vadí, nastavte mscoree na disabled nebo native-only. Aplikace, které nepotřebují .NET, by měly fungovat dál, ale není to podporovaná konfigurace.

    Dále je tu zpráva pro ty, kteří už wine-mono mají a teď ho chtějí odstranit:

    Pokud spustíte „wine uninstaller“ a máte jej [wine-mono] nainstalované (což asi nemáte), ukáže se v seznamu věcí, co můžete odstranit.

    Na wiki je navíc konzolový příkaz na odstranění, který v dohledné budoucnosti bude fungovat.

    O pár dnů později Dan Kegel napsal, že doplnil svůj skript o instalaci Mono:

    install-gecko.sh nyní instaluje i Mono. Asi by se to teď mělo přejmenovat na wine-install-addons.sh, možná to na to brzo přejmenuju. Pokud máte lepší představu o jméně, dejte mi vědět.

    Diskuze se ale rychle začala měnit v další flamewar o Monu. Nejprve přišel jen e-mail, kde Frédéric Delanoy chtěl, aby se instalace Gecko a Mono oddělila. To se Danovi moc nelíbilo:

    Smyslem skriptu je usnadnit život mně a běžným uživatelům. Smyslem není jej ulehčovat těm, kdo nemají rádi Mono, hlavně proto, že si nemyslím, že by jich bylo tolik.

    Následné dohady opět přeskočíme. Hin-Tak Leung měl věcnou připomínku, kterou se snažil spory utišit:

    Tohle je iracionální předsudek proti Monu. Pravdou je, že od Windows Vista je .NET Framework dodáván jako součást systému. Proto mohou všechny aplikace pro Windows očekávat, že .NET runtime bude už přítomen a nemusí po uživateli žádat, aby si jej stáhl od Microsoftu. I když je pravda, že některé aplikace explicitně ověřují přítomnost .NET runtime a stahují jej, když jej nemohou najít nebo když je verze příliš stará.

    A je tomu tak. Ať už Mono máme, nebo nemáme rádi, faktem je, že pro čím dál více aplikací pro Windows jde o ten nejlepší způsob, jak je na Linuxu spustit.

    Není všechno zlato..., aneb co hodnotit jako Gold

    link

    Na mailing listu se rozběhla diskuze o tom, jaké hodnocení v databázi aplikací AppDb mají mít ty aplikace, které fungují dobře, ale jen po aplikaci patche, který z nějakého důvodu nebyl do Wine (ještě nebo vůbec) přijat.

    Podle Dana Kegela by neměly takové aplikace mít hodnocení Gold, ale maximálně Silver, protože:

    Používání patchů je bez frontendů třetích stran jako POL [PlayOnLinux] pro průměné uživatele velmi obtížné a v AppDb nejde o POL.

    Austin English ale upozornil, že to pro uživatele nemusí být vždy tak těžké:

    Některé populárnější patche jsou dostupné v PPA a vsadil bych se, že mnoho z těchto méně zdatných uživatelů používá Ubuntu a dokáže si poradit s přidáním PPA.

    Alespoň někteří vývojáři se ale shodnou na tom, že dostupnost patche by neměla mít na hodnocení vliv – v AppDb se má hodnotit „originální“ Wine. To ale neznamená, že by se patche nesměly v AppDb zmiňovat. Jari Vetoniemi:

    V této ukázce najdete jen výsledky z neopatchovaného Wine. I když sekce HOWTO informuje o patchi, který možná dokáže vyřešit všechny problémy, nejde o řádné řešení těchto problémů.

    Dále se vymýšlelo, jak takové pravidlo vynucovat. Jedním z nápadů bylo automaticky snížit hodnocení, jakmile se návštěvník „dozná“ k použití patche. To by ale mohlo vést k tomu, že se lidé budou snažit systém ošidit. Jako poslední se ozval Dan Kegel s reakcí na navrhované zaškrtávací políčko, které by přímo upozorňovalo, že Wine bylo „říznuté“ nějakým tím patchem:

    Zaškrtávací políčko „s opatchovaným Wine funguje dobře“ by možná bylo užitečné, ale bylo by velmi matoucí. Možná kdyby to vynutilo hodnocení garbage [odpad], tak by to bylo v pořádku.

    Obvyklý přehled změn v databázi aplikací naleznete na následující stránce článku.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    David Ježek avatar 14.6.2012 00:12 David Ježek | skóre: 77 | blog: Mostly_IMDB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    co mě na wine neksutečně mrzí, je to, že jednou má hra GOLD a o verzi dál má najednou garbage. tentokrát se to týká třeba mého oblíbeného nfs2, ale stává se to poměrně často. jak se na tenhle systém pro hraní her má člověk spolehnout? jednou verze vyhovuje 5 hrám a 3 ne, příště je to zase úplně jinak :-(.
    14.6.2012 01:20 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle

    Ač má výše uvedená tabulka pěkný formát, má maximálně jen statistickou výpovědní hodnotu. U hodně (naprostě většiny) snížených hodnocení je na vině uživatelova neschopnost něco nastavit - "nefunguje to by default -> garbage". Stačí se podívat do komentářů třeba toho tvého oblíbeného NFS II - hned první příspěvek "How to Install and Play" tě navede k aplikace fixu, díky kterému hra pojede. Druhý příspěvek říká, proč to tak je. Ale i přes to jde vidět, že poslední reportér s "garbage" hodnocením se nejspíš ani nesnažil hledat řešení.

    Narazil jsem na to už nespočetněkrát a všechny "dříve >=gold, teď garbage" věci mi zatím fungovaly bez problému.

    Víra je firma si myslela, že něco je pravdivé. LMAO -- “zlehčovat mého osla”
    22.6.2012 18:39 yyy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    Jde, nejde, nazdar.
    14.6.2012 08:01 Pindal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    Tak, tak. Proto se mi jeví investice do zavaděče her jako dobré řešení :-)
    14.6.2012 08:06 K>
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    muzes mit vice verzi wine nainstalovane najednou. ja mam v systemu kolem 10 her/hricek a 6 verzi wine. a ne, nemam v systemu bordel. usnadnuje to napriklad zmineny PlayOnLinux.
    14.6.2012 09:39 ET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    co nejakou anketu Mono vs Stereo ? to bude zase flame :]
    14.6.2012 10:43 Tomáš Pelc | skóre: 22 | blog: multimedialni_pc_k_LCD_TV
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    Náhodou Stereo mi pod Wine šlapalo docela dobře :-)
    14.6.2012 10:41 Jix0 | skóre: 23 | blog: Not only for humans
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    Pouzivam jednotny prefix pro vsechny aplikace a hry.. Malokdy se mi stalo ze by mi instalace nejake aplikace nebo aktualizace wine neco rozbila. Vetsinou se to rozbilo az po mem vrtani a uprav souboru na ktere bych radeji sahat nemel :D

    Jeden wine kontejner jsem mel treba pul roku a instaloval a odebiral se stejnym procesem jako na windows a vse porad fungovalo.
    If you will not cooperate, you are to be executed! | Starting as a DJ
    14.6.2012 11:54 Mti. | skóre: 30 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    ano, taky jsem to delaval a pak prisla aplikace, ktera v roky pouzivanem .wine proste spustit nesla a v prazdnem jo. A co tam bylo blbe sem nenasel (malo usili), takze prefixy pouzivam celkem nadsene, protoze rozchazet ty predchozi veci znovu... se mi nechtelo. :-) Uzivatel dostal ikonku a byl spokojeny. Co je uvnitr ho netrapilo. Navic muze mit na stroji tutez aplikaci vickrat a nevadi si.
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    Bedňa avatar 14.6.2012 22:46 Bedňa | skóre: 30 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    Toto sa vždy dobre číta, dík.
    Pokecajte si s KUbotom na http://www.kernelultras.org/ - Phone Ubuntu Phone - My LinuxCNC
    Saljack avatar 15.6.2012 10:55 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    Zdá se to divný jenom mě, nebo i někomu jinému? To, že z hlaviček odstraní komentáře atp. skriptem a zbytek zkopírují, je přece to samé, jako když to vezmou i s těma komentářema.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll. !!!!!!!Prosím nevykat!!!!!!! Neumím psát česky
    15.6.2012 14:54 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 10. 6. 2012: Wine v Humble Indie Bundle
    Ponechajú tam len "čisté" API a to už z princípu musí byť rovnaké.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
    © 1999-2013 Argonit s. r. o. Všechna práva vyhrazena.