Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Podle jednoduchého návodu jsem si nainstaloval balíček nvidia-glx verze 1.0.8762+2.6.15.11-5 (+ navrhovaný, ale ne závislý balíček nvidia-kernel-source a s ním i závislý nvidia-kernel-common). Následně jsem povolil tento nový ovladač:
nvidia-glx-config enableVýsledek:
direct rendering: YesVše šlo hezky až do doby, kdy jsem si spustil nějakou hru. Jmenovitě: Tuxracer (skutečně návyková blbůstka), X-Moto, Battle for Wesnoth, Nexuiz... Hry nějakou dobu běžely, občas až do ukončení, ale v průběhu hraní se nějaká občas zasekla. A nejen ona: zvuk, grafika, všechno. Nešlo dělat nic jiného než "tvrdě" restartovat (jako jsem to kdysi praktikoval na Windows
).
Říkal jsem si, že i když je to špatné, tak hry tak často nehraju, aby mi to vadilo při práci. Problém to ale začal být, když se mi "sekl počítač" i při normální práci (Gnome) -- to se mi dosud nestalo.
Protože moje grafická karta není nejlepší kousek, odinstaloval jsem ovladače a nainstaloval ty pro podporu starších karet: nvidia-glx-legacy (+ opět navrhované balíčky). To ale nepomohlo; po restartu X serveru milý X server nechtěl naběhnout, byla nutná ruční úprava atd... znáte to.
Moje stávající situace: Ubuntu Dapper Drake, jádro 2.6.15, karta GeForce4 MX 440, ovladače z balíčku nvidia-glx a počítač se tzv. seká.
Mimochodem, zjistil jsem, že v OpenBoxu se hry sekají méně než v Gnome...
Děkuji za odpovědi a za rady.
Řešení dotazu:
Díky za rady, zkusím to.
)
Můžu vám někam vložit xorg.conf nebo třeba log Xorg... Pokud to někomu pomůže pomoci mi...
Mně glxgears vytvoří okno s ozubenými koly... (Dost lamerská odpověď, každopádně man stránky pro to nejsou, takže to najdu někde na netu, moment.No, primární účel je, pokud vím, otestovat, zda funguje 3D.)
Tiskni
Sdílej: