Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
ahoj, potrebuji si "natrénovat" jisté činnosti s routováním, nainstaloval jsem si do vmware linux, mašinu naklonoval 4x. Chci udelat "virtualni" sit do za sebe do kruhu. Nastavil jsem IP adresy tak, aby vznikl kruh, na prvnich dvouch routerech mam uz nahozenou quaggu.
A zde vznikl problem. Vsechny virtualni sitovky jsou jakoby pichle do _stejneho_ switche. Bohuzel ospf posila routy multicastem, proto routy ktere maji jit na router1(eth0)-router2(eth0) dochazeji i na VSECHNY dalsi sitovky vsech routeru v siti. Coz by se normalne nedelo...
pak ospf loguje plno chyb ze paket XY dorazil na sitovku eth0 a pritom tam nema co delat.... tim padem se mi dost blbe testuje... respektive to nechodi
tedy otazka zni: jak nasimulovat sit tak, aby to bylo co nejvernejsi (nainstalovat 8kompu).
idealne jesli mate nejaky napad jak situaci resit pod vmware :)
TERASA:/etc/quagga# ping 10.45.255.9 PING 10.45.255.9 (10.45.255.9) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=1 ttl=64 time=1.41 ms 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=1 ttl=64 time=1.41 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=1 ttl=64 time=1.41 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=1 ttl=64 time=1.42 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.496 ms 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.500 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.518 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.521 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.953 ms 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.958 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.960 ms (DUP!) 64 bytes from 10.45.255.9: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.962 ms (DUP!)
8021q
a příkaz vconfig
).
Quagga samozřejmě subinterfacy (virtuální síťovky) umí, ať už to teda znamená cokoliv. Každopádně umí 802.1q rozhraní, a to je přesně to, co člověk obvykle k routování potřebuje.
V rámci nastavení virtualní mašiny do ní můžete přidat více síťovek, každá z nich v jiné vmnet. Síťovky ve stejné vmnet se chovají jako "v jednom switchi", síťovky v různých vmnet spolu spojeny nejsou.
Pravděpodobně si pletete virtuální VLAN rozhraní s pseudorozhraními, která se v jádrech řady 2.0 používala pro IP aliasing. Ale nic takového už od řady 2.2 neexistuje, jen si toho bohužel spousta lidí nevšimla, protože (zastaralý) příkaz ifconfig
jejich existenci nadále předstírá.
Tiskni Sdílej: